Gå til innhold

Velge riktig minne til pc

rofl2

Anbefalte innlegg

Jeg har et par Kingston KVR13N9S6/2 (2x2GB) minnebrikker som jeg ikke kunne bruke på mitt ASUS hovedkort. Der bruker jeg KVR1333DS8N9/2G, som anbefalt i manualen.

Jeg bare undres over hvorfor det skal være så mange forskjellige varianter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kingston brikken du nevner er vel: DDR3 - 2 GB - DIMM 240-pin - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - ikke-bufret - ikke-ECC

Hva den andre er vet jeg ikke. Ja det er mange typer der vel fordi det finnes mange forskjellige maskiner og at det hele tiden er en utvikling.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Vi kunne jo beholdt USB1/VGA-port/802.11B wifi eller andre gamle standarder, men forklaringen på alle disse er utfaset med nyere standarder som USB3, HDMI2.1, Displayport1.4, 802.11AC er at dignalene er bedre, digitalisert, raskere eller av andre grunner overgår de gamle standardene.

På samme måte er DDR1, DDR2 og DDR3 forskjellige generasjoner. Men DDR kan ikke mikses slik som USB versjoner ofte kan på bekostning av topphastighet. Derfor må man se på spesifikasjonene til hovedkortet, der står det hvilken type DDR minne maskinen skal ha, og hastigheten på disse (antall MHz, OBS: Dette er ikke samme som CPU MHz). Vet du disse to faktorene så er resten av utvelgelsen stort sett preferanser, slik som hvor mange ledige spor hovekortet har, om man planlegger oppgradering i fremtiden, penger osv..

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Dessverre så er enkelte interne datakomponenter litt som med bildeler slik at man må sjekke informasjonen opp mot er datablad for å forsikre seg at komponenten er kompatibelt.

Hvis du leser på klistrelappen som normalt er festet på RAM så står det sannsynligvis DDR1, 2 eller 3 på disse. Ikke at dette hjelper særlig mye nå i ettertid.

Men hvis du vil oppgradere RAM på din maskin så kan vi sikkert hjelpe til med å finne noen som passer hvis du forteller hva slags hovedkort du har i maskinen.

Du må også være obs på at hvis operativsystemet ditt er 32-bits så vil ikke maskinen greie å utnytte mer enn ca 3.5GB med ram uansett konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...