Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Budsjettmale en gammel bil

Anbefalte innlegg

Tidligere i år kjøpte jeg meg en 2002 Mitsubishi Galant for å ha et sommerprosjekt å jobbe med. 

En av grunnene til at jeg fikk den billig var fordi forrige eier ikke hadde vært kjempesnill med lakken på bilen. Den har noen riper her og der, samt noe som ser ut til å være svake malingsflekker som har blitt polert ned i lakken, og overhode ikke går vekk ved vasking. 

Jeg underholder tanken av å gi bilen et nytt liv ved å male den på et budsjettmessig vis, men jeg har null erfaring med dette fra før. Jeg ser både Jula og Biltema selger spraymaling på boks, eller gummimaling på boks, men jeg vet ikke hva resultat noen av disse gir. Jeg vet ikke om jeg trenger noe primer til det eller hvor mye jeg trenger for å dekke hele bilen, eller om jeg må ha noe utstyr mer enn bare malingen.  

Det hadde selvsagt vært greit at fargen ikke regnet vekk etter en uke siden jeg bor i Bergen, men samtidig burde bilen kunne vaskes på vanlig vis.

Jeg er ikke ute etter noe Plastidip eller entusiastløsning som koster mye. Dette skal være et billig prosjekt jeg gjør for moro skyld på en bil som nesten er verdiløs, men fremdeles kjører :)

Er det noen som har noen tips til en løsning og hvilke utstyr jeg trenger for dette prosjektet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rullemale med bengalakk? :p

Har gjort det selv på gamle biler og det fungerte knall

MEN, nå er bengalakken tynnere og nær ubrukelig så vi har begynt å importere fra Tyskland, hvor de fortsatt lager lakk som kun trenger ett strøk  

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Kjøpe en malingssprøyte kanskje. Lakken blåser vel med vinden, så må vel være litt forsiktig å ikke treffe andre biler.

Har Biltema noen slike løsninger? Eventuelt har du noen anbefalinger? Jeg eier ikke en kompressor, så om 5-6 spraybokser kan gi like bra resultat går jeg gjerne for det :)

Lenke til kommentar

Tvilsomt, det er rundt 3-4 liter (da uten på regne primer og inkl litt svinn) med sprøyte for å hellakkere en bil, om jeg skal tro stefaren min som lakkerer litt av/på. Og jeg ville heller rullemalet+klarlakk enn å spraylakket på boks. Derimot, om du kjøper en billig sprøyte og en billig kompressor så er det et reelt budsjett alternativ også, biltema har også dette. Dette blir billig, så ikke forvent fabrikkresultater :p

Om ikke du plukker bilen totalt fra hverandre da. Da er jo alt mulig, bare å prøve/feile :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...