Concetto Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hei! Kort fortalt; jeg skal ha ny pc. Den skal brukes til videoredigering, og jeg har derfor EGENTLIG noe krav til ytelse. Problemet; Det er nå mange år siden jeg har fulgt med i hardware-verden. Jeg er fra tiden hvor @3.46 ghz var det meste man kunne klemme ut av en cpu, og 4-kjerners var helt nytt. Maskinen min hadde 8gb ram, og noe særlig mer var aldri aktuelt. Nå derimot, mange år senere, vil jeg tilbake til pc (etter å ha blitt frelst av apple), og ønsker litt tips og innspill som kan hjelpe meg å gjøre et godt valg. Det jeg ønsker meg er en laptop med fire kjerner og mye minne, rask hdd. GPU er ikke viktig. Tiltenkt bruk er; -kjøre tyngre programmer som Sony Vegas Pro, Adobe after effects og illustrator. -Koble til ekstra hdd -på sikt koble til 4k-skjerm og tastatur Budsjett: +/- 10.000 Setter ekstra stor pris på svar som tar seg tid til å fortelle om hva som er hett på markedet i dag hva angår hardware, og gjerne også med konkrete tips til laptops som passer mitt planlagte bruk. (((OBS, det er også aktuelt å bygge en stasjonær hvis det gir meg "mye" mer for pengene. Det er med andre ord ikke viktig for meg å være mobil. Men, ønsker da å holde meg innenfor 8000, så jeg kam bruke 2000 på skjerm.))) På forhånd hjertelig takk. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Det er dessverre ikke mye man får for 10 tusen lapper i PC verdenen. Til det budsjettet ville jeg sett etter et AMD Ryzen 1600 oppsett. Har du sett denne tråden her : Den Perfekte PC-pakke (Juli 2017) Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Det mest aktuelle her er vel å se etter ett kupp på bruktmarkedet? Får ikke mye pc for 8k om man kjøper nytt Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Det mest aktuelle her er vel å se etter ett kupp på bruktmarkedet? Får ikke mye pc for 8k om man kjøper nytt Enig. Et brukt i7 5820K system ellerno. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. august 2017 Del Skrevet 13. august 2017 Noen av disse programmene bruker vel cuda også? Lurt å velge et nvidiaskjemkort. F.eks 1060 Lenke til kommentar
Concetto Skrevet 21. august 2017 Forfatter Del Skrevet 21. august 2017 Hei. Takk for alle svar så langt. Jeg har bestemt meg for en Laptop, men vet enda ikke helt hvilken. Noen som har noe å anbefale ihht følgende kriterier? -16GB minne, evt 8GB med mulighet for å utvide til 16GB+ -firekjerners prosessor (helst i7, men i5 er greit) - maks 11 000kr Skjermkort, vekt og batteritid er ikke viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå