Gå til innhold

Pc til videoredigering

Anbefalte innlegg

Hei!

Kort fortalt; jeg skal ha ny pc. Den skal brukes til videoredigering, og jeg har derfor EGENTLIG noe krav til ytelse.

Problemet; Det er nå mange år siden jeg har fulgt med i hardware-verden. Jeg er fra tiden hvor @3.46 ghz var det meste man kunne klemme ut av en cpu, og 4-kjerners var helt nytt. Maskinen min hadde 8gb ram, og noe særlig mer var aldri aktuelt.

Nå derimot, mange år senere, vil jeg tilbake til pc (etter å ha blitt frelst av apple), og ønsker litt tips og innspill som kan hjelpe meg å gjøre et godt valg.

Det jeg ønsker meg er en laptop med fire kjerner og mye minne, rask hdd. GPU er ikke viktig.

Tiltenkt bruk er;

-kjøre tyngre programmer som Sony Vegas Pro, Adobe after effects og illustrator.

-Koble til ekstra hdd

-på sikt koble til 4k-skjerm og tastatur

Budsjett: +/- 10.000

Setter ekstra stor pris på svar som tar seg tid til å fortelle om hva som er hett på markedet i dag hva angår hardware, og gjerne også med konkrete tips til laptops som passer mitt planlagte bruk.

(((OBS, det er også aktuelt å bygge en stasjonær hvis det gir meg "mye" mer for pengene. Det er med andre ord ikke viktig for meg å være mobil. Men, ønsker da å holde meg innenfor 8000, så jeg kam bruke 2000 på skjerm.)))

På forhånd hjertelig takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei.

Takk for alle svar så langt.

Jeg har bestemt meg for en Laptop, men vet enda ikke helt hvilken.

Noen som har noe å anbefale ihht følgende kriterier?

-16GB minne, evt 8GB med mulighet for å utvide til 16GB+

-firekjerners prosessor (helst i7, men i5 er greit)

- maks 11 000kr

Skjermkort, vekt og batteritid er ikke viktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...