Gå til innhold

Må man ha fulltidsarbeid for å få boliglån?

girfaen

Anbefalte innlegg

Grunnlaget for lønn er fastlønnen din. Det er ikke 400K, men 400K*0,7. Den vil bli vurdert mot 5x regelen, her inkluderes også eksisterende gjeld.

Hvor får du x0,7 fra?

Jeg tolker trådstarters lønn til å være 400k i en 70%-stilling, derfor spørsmålet til deg.

Endret av Minus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samme lønn som meg sånn ca da,jeg fikk 850k i lån,null sjanse og få mere i huslån

Da kan du nok flytte til Finmark og kjøpe deg et stykke land og bygge en hytte der. Det klarer du muligens for 850k i dagens Norge.

Systemet er styrt i ruin av den store bolig og pengekrisen.

Bare til å juble videre til en bolig koster 1 quadrillion. Økonomene vil iallefall gjøre det.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Grunnlaget for lønn er fastlønnen din. Det er ikke 400K, men 400K*0,7. Den vil bli vurdert mot 5x regelen, her inkluderes også eksisterende gjeld.

Hvor får du x0,7 fra?

70% stilling regner jeg med.

Trådstarter sier han har 400k i året og jobber 70%. Ville det ikke vært naturlig om han oppga faktisk lønn om grunnlønn var 400k og han jobbet bare 70%? I stedet for at vi andre skal regne ut hva han egentlig har?

Uansett, greit å få avklart dette.

Lenke til kommentar

samme lønn som meg sånn ca da,jeg fikk 850k i lån,null sjanse og få mere i huslån

Da kan du nok flytte til Finmark og kjøpe deg et stykke land og bygge en hytte der. Det klarer du muligens for 850k i dagens Norge.

Systemet er styrt i ruin av den store bolig og pengekrisen.

Bare til å juble videre til en bolig koster 1 quadrillion. Økonomene vil iallefall gjøre det.

jeg har uansett kjøpt hus jeg,driver og pusser opp,har igjen kjøkken og stue,og inner/yttergang ellers så er stortsett alt ferdig pusset opp innendørs,har også skiftet tak,mesteparten gjort selv,utrolig mye man klarer uten ekstra lån,har igjen og skifte vinduer og etterisolere og panelere opp igjen

Lenke til kommentar

Dette er levekostnadane i alle fall Handelsbanken legg til grunn når dei reknar på kor mykje du kan få i lån: http://www.hioa.no/Om-HiOA/Senter-for-velferds-og-arbeidslivsforskning/SIFO/Referansebudsjettet

Summér det som gjeld for deg + evt. faste utgifter som ikkje står der  - det som gjenstår av lønna etterpå er beteningsevna di. Du skal tåla at renta kan gå opp 5 prosentpoeng, dvs. totalt ca. 7% per i dag. DNB har ein fin lånekalkulator som viser kva lånet kostar i månaden basert på rente, løpetid og storleiken på lånet.

I tillegg kjem reglane om at total gjeld maks skal vera 5 ganger inntekt, og 15% eigenkapital (ofte blir renta dårlegare viss ein har mindre enn 25% eigenkapital).

Lenke til kommentar

Har 400k i året men har deltidsstilling 70prosent,,

jobber mye overtid og tillegg ogsånt for natt 

Har hørt at bankene krever at man har fulltidsstilling for å få boliglån. 

Noen som vet .

Mange forlanger fast stilling, men har ikke hørt om noen som bryr seg om stillingsprosenten.  At de forlanger fast stilling er vel pga det sterke stillingsvernet man har i Norge og at inntekten dermed er relativ sikker og forutsigelig. 

Selv har jeg fast stilling men med provisjonslønn og jeg trodde det ville bli et problem.  Det viste seg imidlertid at jeg fint kunne få låne 5 gange inntekten, ikke minst fordi jeg i en lang årrekke kunne vise til stabil og bra lønn (på tross av provisjonslønnen), men også fordi jeg hadde 40% av boligens pris i egenkapital - da ble banken langt mer fleksibel. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

400k i året bra? Det er jo faen meg lavtlønna ,

Det er bestemt ingen lav lønn.  Medianen i Norge ligger vel på en 450K eller noe i den stil og inkluderer altså folk med 40 års erfaring.  Er man ung, har lite erfaring og likevel får 400K i årslønn for å jobbe sølle 26 timer i uka, har man ikke noe å klage på. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

fikk boliglån med 25% +vikariat stilling :p Viste til god betalingsevne og fast sparing, fikk egenkapital som forskudd på arv og satt da igjen med 200k på konto(egenkapitalen jeg hadde spart selv) 

leiligheten er utleieleilighet, så jeg går i pluss hver måned på den. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...