girfaen Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Har 400k i året men har deltidsstilling 70prosent,, jobber mye overtid og tillegg ogsånt for natt Har hørt at bankene krever at man har fulltidsstilling for å få boliglån. Noen som vet . Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Er det en midlertidig stilling? Hvor mye egenkapital du har og hvor mye du trenger i lån blir avgjørende. Lenke til kommentar
girfaen Skrevet 7. august 2017 Forfatter Del Skrevet 7. august 2017 det er fast stilling, men 70prosent. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Har 400k i året men har deltidsstilling 70prosent, Det er jo veldig bra lønn for 70%. Om du har 70 eller 100 prosent spiller ingen rolle for en rasjonell bank. Hvilken jobb har du som betaler så godt? Anonymous poster hash: 8cc77...1c8 Lenke til kommentar
girfaen Skrevet 7. august 2017 Forfatter Del Skrevet 7. august 2017 400k i året bra? Det er jo faen meg lavtlønna , Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Nei en trenger ikke det, men beregningsgrunnlaget blir gjerne uten overtiden og merarbeidet. Dette går inn i standard SIFO beregning, og då får du lån ut i fra det. Men en kan være heldig om en viser til at en normalt sett tjener mye mer enn fastlønnen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Det lettaste er å spørje banken, men så lenge du er fast tilsett og ikkje kan risikere å hamne på 30% utan forvarsel så ser eg ikkje kvifor stillingsprosenten skulle bety så mykje. Det er kva du har utbetalt kvar månad som er avgjerande, samt eigenkapital. Du får eit greit lån med 400 000 i året, gitt at det ikkje er andre store utgifter som er inni biletet. Hugs at studielån òg er med på å avgjere kor mykje du kan få i lån. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Grunnlaget for lønn er fastlønnen din. Det er ikke 400K, men 400K*0,7. Den vil bli vurdert mot 5x regelen, her inkluderes også eksisterende gjeld. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Sist jeg sjekket med bankene så får man ikke lån overhodet med bare 400k i årslønn. Kanskje 200k hvis man virkelig er heldig. Grunnen til at jeg fremdeles bor "hjemme" selv om jeg snart bikker 40. Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Sist jeg sjekket med bankene så får man ikke lån overhodet med bare 400k i årslønn. Kanskje 200k hvis man virkelig er heldig. Grunnen til at jeg fremdeles bor "hjemme" selv om jeg snart bikker 40. 400K får man absolutt lån med, så lenge man har ryddig økonomi, jobben er fast, lønnen er fastlønn og ikke bonus/provisjon, og man ikke har mye øvrig gjeld. Regelen er at total gjeld ikke kan være mer enn 5x inntekt. Altså stiller du dårligere om du har 500k i studielån og 100k i forbrukslån når du kommer til banken. 400k * 5 er forøvrig 2M. 1 Lenke til kommentar
Oter Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 samme lønn som meg sånn ca da,jeg fikk 850k i lån,null sjanse og få mere i huslån Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Det var rart. Jeg sjekket og da kom jeg fram til at jeg kan betjene et lån på ca. rett rundt 2M men siden jeg tjener for lite (ca. 400k i året) kan jeg ikke få lån i det hele tatt. Selv uten noen annen gjeld. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Sist jeg sjekket med bankene så får man ikke lån overhodet med bare 400k i årslønn. Kanskje 200k hvis man virkelig er heldig. Grunnen til at jeg fremdeles bor "hjemme" selv om jeg snart bikker 40. har spart selv opp godt over 500k med å bo hjemme og jobbe med en ca. 350 000 kr årslønn til jeg var 26 år. Du burde jo ha absolutt så stor egenkapital at du nesten ikke trenger lån, med mindre du skal ha noe stort i oslo sentrum Lenke til kommentar
Oter Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 jeg har faktisk egentlig for mye i lån,i følge banken,så går jeg med 2k i minus hver måned,selv om jeg sitter igjen med greit med penger etter at alt er betalt. er ikke akkurat lett og kjøpe hus om dagen,om man ikke tjener en mill,eller har kjerring som kan betale også. men men,har da kjøpt hus,og har stortsett igjen og bli ferdig med oppussingen av stue/kjøkken,så er mesteparten ferdig innendørs Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Måtte sjekke litt nøyere nå og fant ut at hos Skandiabanken kan jeg i teorien få rundt 1.500.000,- i lån. Hvis det stemmer så er det bare å spare opp litt egenkapital og fyke ut. Siden jeg ikke har kommet i fast jobb før nå nylig har det vært vanskelig å spare noe særlig egenkapital. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Måtte sjekke litt nøyere nå og fant ut at hos Skandiabanken kan jeg i teorien få rundt 1.500.000,- i lån. Hvis det stemmer så er det bare å spare opp litt egenkapital og fyke ut. Siden jeg ikke har kommet i fast jobb før nå nylig har det vært vanskelig å spare noe særlig egenkapital. alt til sin tid, og egenkapitalen vokser fort om du bor hjemme, gi det ett år eller to Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Det er veldig lite motiverende å spare når en vet at en ikke får lån til å dekke resten. Men med 1,5M i lån og noen 100k egenandel så burde det gå greit. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Banken er opptatt av at du har egenkapital, ikke låner mer en maks fem ganger din egen inntekt, og at du kan betjente lånet med den inntekten du har. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Tydeligvis stor forskjell i de forskjellige bankene. Visse andre banker ville ikke gi meg lån overhodet uansett hvor stor egenkapital jeg hadde. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Tydeligvis stor forskjell i de forskjellige bankene. Visse andre banker ville ikke gi meg lån overhodet uansett hvor stor egenkapital jeg hadde. Samme her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå