thelebrity68 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 USAs nyutviklede EMALS-katapult reduserer belastningen på flyskrogene.Her letter et fly for første gang fra et hangarskip ved hjelp av en elektromagnetisk katapult Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 "fra dekket på USS Gerald R. Ford utenfor kysten av Virginia." Så hadde det vært å håpe at det bli brukt utenfor den amerikanske kysten, til forsvar. Og ikke de stadige angrepene på andre nasjoner, under den amerikanske imperialismen. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Ford skal utstyres med railguns også. I tilfelle aliens lander og trenger litt frihet. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. 4 Lenke til kommentar
Myrliket Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. ja men hvorfor i all verden ikke? hvorfor ikke passasjerflykatapult? istedenfor at flyene drar igang for egen motor, send dem til værs med en katapult isteden 2 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. Hvor mye energi bruker flyet på 0-200kmt vs klatre fra 0m til marshøyde? Usikker om det vil bidra nok til å ha noen hensikt. Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 I og med at det tar ca 15 sekunder å aksellerere til V2 og så 15-20 minutter å klatre til FL29-35 vil besbarelsene bli temmelig marginale, ja. Vil tro at ideen med å la APUen drive elektromotorer på hovedjulene i stedet for å bruke jetmotorene til å takse rundt på bakken vil spare mye mer drivstoff enn dette, særlig hvis vi tar med i betraktningen at evt. forsterkninger på skroget o.l. som må til for å kunne hekte det på en katapult sikkert ville lagt minst like mye dødvekt til flyet. 4 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 I og med at det tar ca 15 sekunder å aksellerere til V2 og så 15-20 minutter å klatre til FL29-35 vil besbarelsene bli temmelig marginale, ja. Vil tro at ideen med å la APUen drive elektromotorer på hovedjulene i stedet for å bruke jetmotorene til å takse rundt på bakken vil spare mye mer drivstoff enn dette, særlig hvis vi tar med i betraktningen at evt. forsterkninger på skroget o.l. som må til for å kunne hekte det på en katapult sikkert ville lagt minst like mye dødvekt til flyet. Jeg skrev på kortbanenettet og elfly... Altså, ikke drivstoff, ingen jetmotorer. Jeg må innrømme at jeg ikke har regnet på det, men dash-8 klatrer aldri til FL29, og jeg ser ikke helt hvorfor et elfly burde ha gjort det på de korte rutene mellom kortbaneflyplassene. Hvor høyt går egentlig flyene når de hopper mellom kortbaneflyplassene? 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. Elfly kan jo bare lette med en skjøteledning tilkoblet? Nappes ut når flyet er på enden av rullebanen 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Forsidebildet på videoen.Katapult.*Knis* ...de bare kaster flyene sånn, 150-200 meter opp i lufta, 4-5 om gangen... Endret 8. august 2017 av Red Frostraven Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. Hvor mye energi bruker flyet på 0-200kmt vs klatre fra 0m til marshøyde? Usikker om det vil bidra nok til å ha noen hensikt. Marshøyde er vel kanskje i overkant å håpe på...... 1 Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Skal se om jeg finner en lenke til artikkelen etterpå, men mener bestemt jeg har lest at vår alles kjære Donald Trump synes dette nye elektromagnetiske opplegget (som ikke har vært helt problemfritt i oppstarten) var noe forbanna tull og at han vill ha det endret tilbake til dampkatapult for de neste skipene. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Skal se om jeg finner en lenke til artikkelen etterpå, men mener bestemt jeg har lest at vår alles kjære Donald Trump synes dette nye elektromagnetiske opplegget (som ikke har vært helt problemfritt i oppstarten) var noe forbanna tull og at han vill ha det endret tilbake til dampkatapult for de neste skipene. Trump vil vel tilbake til kullfyring for hangarskipet også slik at han kan skryte på seg flere nye jobber i kull-industrien. 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Hvorfor brukte de så lang tid? Speed-Monster på Tusenfryd har hatt dette i årevis! 1 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. Ideen er ikke helt dum siden en da kan ha store mengder av energibruken i bakken og ikke må bære på en ekstra mengde batterier som er tomme rett etter at det har tatt av. Det må selvsagt være en mildere variant, kreftene som brukes på hangarskip er for voldsomme for et passasjerfly. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Ideen er ikke helt dum siden en da kan ha store mengder av energibruken i bakken og ikke må bære på en ekstra mengde batterier som er tomme rett etter at det har tatt av. Det må selvsagt være en mildere variant, kreftene som brukes på hangarskip er for voldsomme for et passasjerfly. Jupp. Wikipedia sier: The EMALS' 300-foot (91 m) LIM will accelerate a 100,000-pound (45,000 kg) aircraft to 130 kn (240 km/h; 150 mph). fra https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_Aircraft_Launch_System#Linear_induction_motor Så i kortbane-tilfellet, så har man kanskje 25 tonn, og 800 meter å gjøre det på. Det som kanskje kunne gå an da var at man hadde hele motoren støpt inne i banelegemet, slik at man ikke fikk problemer med is og snø i systemet. Jeg vil tro at man kanskje kan klare 300 km/t, og da har man tatt en vesentlig del av farta i den tykkeste delen av atmosfæren. Så bruker man selvfølgelig fortsatt 1 W på å løfte 1 kg 1 meter, og de skal litt opp i lufta, men rent intuitivt synes jeg det er verdt å tenke på... 1 Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. Elfly kan jo bare lette med en skjøteledning tilkoblet? Nappes ut når flyet er på enden av rullebanen Hehehe, jo, men det blir jo ganske mye kobber å akselerere, da... :-) Jeg er ikke sikker på at det er teknisk enklere... 1 Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Her er'n: https://www.navytimes.com/news/your-navy/2017/05/11/navy-should-return-to-goddamned-steam-on-carrier-trump-says/ "It sounded bad to me. Digital. They have digital. What is digital? And it's very complicated. You have to be Albert Einstein to figure it out. And I said — and now they want to buy more aircraft carriers. I said what system are you going to be — 'Sir, we're staying with digital.' I said no you're not. You going to goddamned steam, the digital costs hundreds of millions of dollars more money and it's no good." Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly. Hvordan rive fly i filler på 123. Lenke til kommentar
Kjetil Kjernsmo Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Dette skulle vi hatt på kortbanenettet for bruk sammen med elfly.Hvordan rive fly i filler på 123. På kortbanenettet vil man ha halve vekta og 1/8 av akselerasjonen av det denne katapulten er kapabel til, så neppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå