Kent Odde Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Problemet startet fredag da motor stoppet kort tid etter avreise fra jobb. Motor startet fint igjen, googlet noen minutter mens motoren sto på tomgang før jeg kom meg hjem uten videre problemer. Dagen etter døde motoren igjen og kort tid etter oppstart. Startet motoren igjen og kjørte videre umiddelbart. Hundre meter ned i veien stoppet motoren på nytt. Etter å ha latt den stå på tomgang i noen minutter kjørte jeg videre uten flere problemer. Satset da på at problemet kunne ignoreres en stund, så lenge jeg lot motoren stå noen minutter på tomgang før kjøring. (Skal vrake den om noen måneder når jeg får penger til ny bil) Forklarte problemet for en litt kyndig venn, vedkommende mente det kunne være kondens på tanken eller bensinfilteret. På hjem derifra tok problemet en ny vending. I et lyskryss stoppet radioen, i tillegg til at batterilampe og brekklampa lyste. Når jeg ruset motoren kom radioen i gang igjen og varsellampene slukket. I det jeg parkerte i gården prøvde jeg å starte bilen på nytt for å se om jeg hadde noe batteri igjen, og det virket som det var akkurat nok til at den fikk hostet seg i gang igjen. Har lest litt rundt at dette kan skyldes gåen dynamo e.l. Men jeg får ikke helt de første symptomene til å stemme med de siste. Noen som har noen innspill, evt. tips til hvordan jeg kan feilsøke videre? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Skaff et multimeter og mål spenningen på batteriet før du skrur på tenninga og starter bilen. Du skal ha ca. 12,6V. 12,0V og mindre er så godt som flatt batteri. Hvis det er flatt så lader du det med en vanlig lader og noterer deg hvor lang tid det tar før det er fullt. Men sjekk neste punkt først. Så starter du bilen og måler spenninga rett på batteriet med motoren i gang. Du skal nå ha ca. 13,5V-14,5V. Under 13,5V er veldig dårlig og under ca. 12,8V er null lading. Hvis batteriet er flatt kan det hende du vil få veldig lav spenning men den bør uansett helst ikke under 13,5V. 2 Lenke til kommentar
Kent Odde Skrevet 11. august 2017 Forfatter Del Skrevet 11. august 2017 Takk for svar. Målte ingen verdier over 12. Fant en dynamo på høggern, og nå er alt som det skal igjen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Helt topp det. Du burde toppe opp batteriet med en vanlig lader. Blybatterier liker ikke å være delvis eller helt utladet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå