Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mulig å etablere en forsikring ved egen død som blir utbetalt til selvdefinert person

MrVilla

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om jeg kan opprette en forsikring på f.eks 500 tusen som utbetales til en person jeg velger ved min død?

Da jeg snakket med kundeveileder i bank så kunne jeg ikke det. Jeg kunne forsikre meg men da gikk hele beløpet til familien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke mulig å lure unna arv fra familie,

med mindre man gir bort/bruker formuen før man dør.

Å, er det ikke det?

Til TS, opprett et testamente hos advokat der du begunstiger person x med kr y ved din død. Opplys gjerne person y om dette.

Testamentet kan oppbevares hos advokat.

Lenke til kommentar

Lovgiver har åpnet for å gi begunstigelser til 3. part, fra forsikringsavtaleloven:

§ 15-2. (oppnevnelse av begunstiget)

Forsikringstakeren kan oppnevne en eller flere personer til, som begunstiget, å motta forsikringssummen med eventuelle tillegg, eller en del av forsikringssummen, når den forfaller. Er forsikringstakeren gift, bør ektefellen underrettes om oppnevnelsen, jf § 15-6.

En oppnevnelse av begunstiget kan tilbakekalles hvis ikke forsikringstakeren har gitt den begunstigede tilsagn om at den skal være endelig.

Mao. kan du sette opp en begunstiget person.

Lenke til kommentar

Takker for svar. 

Det vil si at jeg kan starte opp en forsikring på f.eks 500 tusen ved dødsfall og sette opp en begunstiget person som kan være hvem som helst.

Jeg er gift men ønsker ikke å fortelle dette til kona. Må jeg det og hva kan skje om jeg unnlater å gjøre det?

Lenke til kommentar

Kona trenger vel ikke nødvendigvis å noensinne få vite det, om den begunstigede er informert og i nær nok krets til å få med seg at du har gått bort, kan de ringe forsikringsselskapet som da vil sjekke at du faktisk er død. Men jeg vil tro de i normale tilfeller kontakter familie/noen som snakker med familien for å bekrefte bortgang osv..

Gjør det noe om din kone finner ut av det etter at du er gått bort, er det en hemmelig babymama som skal være begunstiget?

Som forsikringstaker er du i din fulle rett til å begunstige hvem du vil, du trenger bare oppgi navn og personnummer (eventuelt organisasjonsnummer, dersom du ønsker å begunstige en organisasjon) på den begunstigede til forsikringsselskapet.

Det finnes også en annen type begunstigelse som kalles en endelig begunstigelse. Denne kan også kalles tilbake, men kun etter samtykke fra den som er begunstiget.

http://www.smartepenger.no/personforsikring/525-hvem-skal-fa-utbetalt-forsikringen

Gjennom forsikringsavtaleloven vil en ektefelle automatisk motta utbetaling etter livsforsikringer avdøde måtte ha gjennom jobb eller privat, med mindre noe annet er bestemt
Forsikringstakeren kan selv oppnevne en eller flere personer som skal motta hele eller deler av forsikringssummen. Oppnevnelse eller tilbakekallelse begunstiget skal gjøres i skriftlig melding til selskapet. Er det i et testament disponert særskilt over en forsikring, regnes dette som oppnevnelse eller tilbakekall av begunstiget. Oppnevnelse og tilbakekall som ikke er gjort på en av disse måtene, er ikke gyldig.

http://www.familierettsadvokater.no/arv/forholdet-mellom-livsforsikring-og-arv/

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke mulig å lure unna arv fra familie,

med mindre man gir bort/bruker formuen før man dør.

Men er livsforsikring endel av arven?

AtW

Nei. Livsforsikring med oppnevnt begunstiget er en fin måte å tilgodese noen på uten å måtte tenke på arvereglene. Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Det følger av FAL § 15-2 at ektefellen "bør" underrettes om at noen andre er begunstiget.

Hvorvidt ektefellen er underrettet vil være et moment i vurderingen av om ektefellen kan kreve begunstigelsen omgjort etter FAL § 15-6. Etter denne bestemmelsen kan en begunstigelse omgjøres hvis det vil virke klart urimelig at en begunstiget mottar beløpet.

Livsarvinger kan også kreve omgjøring etter § 15-6, men for disse er det krav om at det besto forsørgelsesplikt eller at man faktisk forsørget dem, så i praksis må de være mindreårige eller hjemmeboende voksne barn.

Lenke til kommentar

Det følger av FAL § 15-2 at ektefellen "bør" underrettes om at noen andre er begunstiget.

Hvorvidt ektefellen er underrettet vil være et moment i vurderingen av om ektefellen kan kreve begunstigelsen omgjort etter FAL § 15-6. Etter denne bestemmelsen kan en begunstigelse omgjøres hvis det vil virke klart urimelig at en begunstiget mottar beløpet.

Livsarvinger kan også kreve omgjøring etter § 15-6, men for disse er det krav om at det besto forsørgelsesplikt eller at man faktisk forsørget dem, så i praksis må de være mindreårige eller hjemmeboende voksne barn.

Hva om formuen utover livsforsikringen er mer enn nok til å dekke pliktarven, kan man forstatt få det omgjort? Det er jo litt rart at det kan omgjøres når man tegner den for en spesifikk mottaker, og pengene ikke sorterer under avdødes normale formue/verdier. Utbetalingen eksisterer jo utelukkende fordi avdøde ville begunstige mottakeren, den ville aldri funnet sted uten dette vilkåret(altså, avdøde ville ikke kjøpt forsikringen i det hele tatt, ergo ingen utbetaling til livsarvinger)

Lenke til kommentar

Formuen ut over livsforsikring er aldri "mer enn nok til å dekke pliktarv", pliktdelsarv er definert som en brøk av samlet arv. Men hvis arven er høy skal det mye til for at en begunstigelse er klart urimelig.

Hele poenget med å begrense testamentsfrihet og begunstigelsesfrihet er at vi som samfunn mener at dine nærmeste har større krav på det du etterlater deg enn andre. Slik er det.

Lenke til kommentar

Ah, jeg hadde nok en hjernefjert der, og blandet 4G/6G til ektefelle sammen med 1/4 og 2/3.

..men jeg leser i arveloven at "barna har krav på 2/3 av det foreldrene etterlater seg, men ikke mer enn maksimum 1 million kroner til hvert barn fra hver av foreldrene." ,

så hvis avdøde har to barn og 4 millioner i verdier(1 mill/6G til ektefelle, minst en mill til hvert barn), så har jo alle fått det de har minstekrav på - vil ikke da begunstigelsen regnes som lovlig testamentert til begunstiget?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvis avdøde har ektefelle og to særkullsbarn, fire millioner i verdier (1 mill til ektefelle, 1,5 mill til hvert barn), så er det fortsatt ikke utenkelig at begunstigelsen kan være klart urimelig.

La oss for eksempel si at av de fire millionene er tre millioner bundet opp i lite realiserbar fast eiendom - bolig og hytte (husk at loven ble gitt på åttitallet, da boliger ikke ble snappet opp før første visning), eller for den saks skyld "verdiløse" B-aksjer som kun gir utbytterett og i praksis ikke kan selges. Det er altså en million i likvide verdier i boet. Ektefellen er lutfattig, et klassisk annengangsekteskap, de har hatt fullstendig særeie, og barna er velstående med advokatbistand ut alle kroppsåpninger. Avdøde opprettet under sitt første ekteskap livsforsikring, hans daværende kone ble ugjenkallelig begunstiget, og skilsmisseoppgjøret krever at livsforsikringen opprettholdes.

Eller la oss si at vel er det fire millioner i nettoverdier, men bruttoverdiene er tolv millioner og det er åtte millioner i misligholdt gjeld med aggressive kreditorer. Det er altså minst halvannet år til man ser noen av de pengene.

Her vil det kunne være "klart urimelig" at førstekone tilgodeses på bekostning av andrekone, selv om dødsboet har betydelige verdier. I vurderingen av om det er klart urimelig tar man hensyn til at en livsforsikring alltid er cash, og er lettere tilgjengelig for mottakeren enn et arvelodd.

Det er krav som ville sikret førstekone mot andrekone i denne situasjonen. For eksempel ligger bevisbyrden på andrekone, og det er ikke bare å sende protest til forsikringsselskapet, du må faktisk reise søksmål, og innen ett år.

Lenke til kommentar

Takk for utdyping. Fra et rent personlig lekmann-standpunkt synes jeg det virker noe urimelig at en livsforsikring regnes inn i dødsbo/formue når beløpet ikke begynner å eksistere før avdøde dør, og er satt opp i en klar, spesifikk hensikt - jeg ser ikke hvordan livsarvinger taper på at en polise som ellers ikke ville eksistert utbetales til utenforstående.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke midler er livsforsikringen betalt med?

Et ytterst pertinent spørsmål. En slik forsikringsutbetaling daler ikke ned fra himmelen som en mild gave; i de fleste tilfeller er det i årenes løp innbetalt langt mer enn forsikringssummen. Var ikke den forsikringa blitt tegna, ville dødsboet som regel hatt noe slikt som 6-700 000 mer på kistebunnen. 

Så jovisst taper livsarvingene på at en slik forsikring på 500 000 tegnes!

Lenke til kommentar

Hvilke midler er livsforsikringen betalt med?

Et ytterst pertinent spørsmål. En slik forsikringsutbetaling daler ikke ned fra himmelen som en mild gave; i de fleste tilfeller er det i årenes løp innbetalt langt mer enn forsikringssummen. Var ikke den forsikringa blitt tegna, ville dødsboet som regel hatt noe slikt som 6-700 000 mer på kistebunnen. 

Så jovisst taper livsarvingene på at en slik forsikring på 500 000 tegnes!

Denne ser jeg absolutt. Dog var prisen du skisserer ganske høy ifht hva jeg finner i eksempelvis Nordeas livsforsikringskalkulator. Jeg la inn maks alder, 67 år, og prisen er da 22,000 pr år(ser ut til å øke med 2200 pr år) for en utbetaling på 1,000,000. Men dette ser jo jeg og at er garantert tap for Nordea, så jeg må ha oversett noe. Man må kanskje dø før X alder for at den skal utbetales?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...