Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utbetalt for mye sykepenger

Anbefalte innlegg

Akk, NAV.

Gjennom hele sykepenge-prosessen har jeg måtte forholde meg til komplett motstridende beskjeder fra

diverse saksbehandlere. Jeg tok for gitt at de klarte å lese sykemeldingen riktig, men den gang ei.

Først går jeg flere måneder uten sykepenger, så får jeg beskjed om at jeg ikke får sykepenger før jeg har innlevert lønnsslipp, også uka etter utbetaler de dobbelt så mye som jeg har bedt om. 

Den ene saksbehandleren sa at de ikke brydde seg om timeantall/stillingsprosent jeg jobbet, men hvor mye jeg tjente. Den andre sa at det var svært viktig at jeg ikke jobbet mer enn 60%. Den tredje sa at jeg kunne jobbe mer enn 60% i perioder jeg hadde kapasitet til dette, men måtte innrapportere til NAV. Så da den fjerde sa at jeg måtte innlevere lønnsslipper slik at det kunne beregnes hvor mye jeg skulle få utbetalt, tenkte jeg at jeg bare skulle drite i hele NAV og sykpengehelvete og heller selge truser til freaks på internett. Men nå har de jo da altså klart å fremtidig rævkjøre meg ved å utbetale en helt random sum, så da må jeg visst forholde meg til dem likevel. Jeg blir helt sikkert raskere frisk av dette.

Hva gjør jeg? Jeg tjener for mye til å få fri rettshjelp, men jeg har strengt tatt ikke råd til advokat nå som jeg kan se frem til et halvt år uten sykepenger. Alternativt et halvt år i luksus om de fortsetter i samme stil.

Anonymous poster hash: 2b3b8...b27
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal de kreve det tilbake må de bevise at du burde forstått at pengene du fikk utbetalt var for mye. For du har vel ikke gitt misvisende eller falske opplysninger? 
Du har vel heller ikke fått et vedtak i posten? Beregning av sykepenger er komplisert. For alt du vet kan det hende at beløpet er riktig. Jeg ville bare brukt pengene. Kanskje det er snakk om etterbetaling, kanskje de har skjønsberegnet inntekten din?
Jeg ville også skrevet alle relevante opplysninger på baksiden av del d. Da har du gjort ditt. Da har du gitt alle opplysningene og det er opp til dem å beregne sykepengene dine, ikke deg. 

Lenke til kommentar

"Burde forstått" er en særdeles lav standard. Dagsatsen og sykemeldingsgraden står på utbetalingsslippen, noe som innebærer at i situasjoner som denne, hvor det fremstår som om TS har arbeidet 60 % og fått 100 % sykepenger, vil være veldig lett å etablere uaktsomhet.

For øvrig, "må de bevise" er misvisende. Det er riktig at NAV har bevisbyrden, men for det første er bevisbyrden veldig lav, og for det andre er det også NAV som vurderer bevisene. "må de bevise" er derfor først relevant i klage- og ankeomgangen, og innen du kommer så langt som til klageinstansen er det tatt utlegg i lønn og trygd og bankkontoen din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Burde forstått" er en særdeles lav standard. Dagsatsen og sykemeldingsgraden står på utbetalingsslippen, noe som innebærer at i situasjoner som denne, hvor det fremstår som om TS har arbeidet 60 % og fått 100 % sykepenger, vil være veldig lett å etablere uaktsomhet.

For øvrig, "må de bevise" er misvisende. Det er riktig at NAV har bevisbyrden, men for det første er bevisbyrden veldig lav, og for det andre er det også NAV som vurderer bevisene. "må de bevise" er derfor først relevant i klage- og ankeomgangen, og innen du kommer så langt som til klageinstansen er det tatt utlegg i lønn og trygd og bankkontoen din.

Jeg har tenkt til å gi beskjed, selvsagt. Det jeg er mer bekymret for er at NAV skal kreve tilbakebetaling av hele beløpet og ikke bare det som er utbetalt for mye, fordi akkurat det har jeg ikke råd til (gikk et par måneder uten utbetaling fordi jeg ventet på vedtak, og trengte derfor en del av pengene jeg fikk utbetalt). Vet du hvordan prosessen med utregning av beløpet til tilbakebetaling foregår? Bør jeg konsultere med en advokat?

Lenke til kommentar

Selv om NAV har betalt for mye, så har de også betalt for mye skatt på dine vegne. Du har derfor teknisk sett fått utbetalt brutto. NAV kan ikke sende regress til Skatteetaten, og derfor må du da betale tilbake det overskytende bruttobeløpet. Skattetrekket du da betaler tilbake til NAV, får du tilbake på årets ligning. Det er du som betaler inntektsskatt, NAV (eller arbeidsgiver) gjør bare jobben for deg.

Jeg kan ikke se for meg at NAV krever hele utbetalingen tilbake, kun det som du ikke har krav på. Men du vet aldri med NAV.

Lenke til kommentar

Høres pussig ut?

Er du ansatt? Hvorfor har ikke arbeidsgiver dokumentert inntekten din?

Er du ikke ansatt? Hvorfor har ikke du dokumentert inntekten din tidligere, det er ditt ansvar?

Har du gradert sykemelding? Er det ikke legen som setter hvor mange prosent du skal jobbe?

Aktiv sykemelding forsvant for en del år siden, så enten jobber du vel 60%, med 60% lønn, eller så gjør du det ikke?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt til å gi beskjed, selvsagt. Det jeg er mer bekymret for er at NAV skal kreve tilbakebetaling av hele beløpet og ikke bare det som er utbetalt for mye, fordi akkurat det har jeg ikke råd til (gikk et par måneder uten utbetaling fordi jeg ventet på vedtak, og trengte derfor en del av pengene jeg fikk utbetalt). Vet du hvordan prosessen med utregning av beløpet til tilbakebetaling foregår? Bør jeg konsultere med en advokat?

Slapp av. De krever ikke noe mer tilbake enn det overskytende. Hvis du på en eller annen måte har med vilje eller uaktsomt gitt feil opplysninger kan de kreve tilbake 10% ekstra av det feilutbetalte beløpet. Konsultere med advokat? Ja bare konsulter i vei, men ikke kast bort penger på det (les: jussformidlingen).

Hvis du er redd for å betale brutto tilbake så be om et nytt skattekort med lavere trekk for resten av året. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så redd for nav. Jeg hadde vært glad for å ha fått litt ekstra utbetalt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...