Hopl Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hei! Etter å ha brukt litt for mange timer (døgn) på å lese meg opp på alt av utstyr innen Hifi må jeg innrømme at jeg ikke har komt lenger i mitt valg av utstyr, og at jeg fortsatt er grønn på området. Håper dere kan hjelpe. Jeg har lest at et stereoanlegg vil låte bedre enn et surroundanlegg til samme pris, men at surroundanlegget gjerne vil ha flere funksjoner. Min bruk vil bestå av 50/50 streaming av spotify/tidal og film/TV i stereo på Focal Aria 906. Ønsker minst mulig kabelføring og slik sett er surroundreceiver passende, men kommer ikke til å bruke bakhøyttalere i nærmeste fremtid og fokus er på best mulig lyd i stereo. Så spørsmålet mitt er om det finnes stereoforsterker (alt i ett-boks for stereolyd, i tilfelle jeg bommer på begrep her) som kan ta hdmi-switching for TV/get/bluray/playstation for å få best mulig lyd i stereo? Eller vil jeg måtte velge en surroundreceiver for å ta seg av hdmi-switching? Er det fortsatt forskjell i lydkvalitet på stereo- og surroundanlegg for stereooppsett, eller taper jeg ikke noe på å velge surroundreceiver? Budsjett for forsterker er 4-6k, som gjerne går godt til Aria 906. Høyttalerene er arvet, så ønsker kun noe bra som kan drive disse. Kan legge til at jeg har sett på Yamaha RX-V781 og Yamaha RN602 for stereo. Er veldig åpen for forslag til passende utstyr fra andre merker, og å høre om hvordan andre løser problemet med tilkobling av TV. Beklager på forhånd om jeg har blandet noen begrep her. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Om du går for en integrert forsterker med DAC, får du noen tilkoblingsmuligheter som gjerne dekker det du trenger. En slik forsterker kan f.eks ha to koaks, to optisk og en usb. Men altså det varierer og får telle opp hva som trengs. Om hdmi er en dealbreaker blir det enten surround eller en dac med overgangsmulighet. I farten kommer jeg kun på NAD M51 som har hdmi, men den alene sprenger budsjettet med god margin. Så alternativet jeg ville foreslått, som ikke er noen tilhenger av surround da jeg har vært gjennom den pakka og nå tilbake på tokanals), er en integrert forsterker med dac, med en streamer. Innen streaming kan man velge noe så enkelt som Chromecast, Argon Stream 2, og et utall dyrere og mer funksjonsrike produkter. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Ville klart valgt en surround receiver i ts tilfelle. Virker som om stereoreceivere er et nisjeprodukt som ikke gir mye for pengene. Mest for pengene = bruktmarkedet eller kraftig avslag på en utgående modell. Les gjerne hva de forskjellige modellene tilbyr, streaming Tidal, mobil apper osv. Siden du nevner Yamaha kanskje en modell i Advantage serien kunne passe, gode på musikk, kraftig effekt og bra kvalitet. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Problemet ift til det TS ønsker er jo budsjettet. - Utifra beskrivelsen så hadde det kanskje passet best med en Surround-forforsterker av god kvalitet og ett effektrinn, så kan han utvide etterhvert. - Men det blir jo en litt annen prisklasse, og på bruktmarkedet er det mest eldre saker uten HDMI til salgs. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 (endret) Godt poeng kjetil, fint å skaffe en receiver med pre-ou og mulighet for å henge på en god effektforsterker senere. Problemet er at det er de dyrere modellene som har pre-out. Samtidig yter de dyrere modellene selv brukbart med +100W per kanal. Et annet problem er prissettingen på surroundreceivere - de regelrett dumpes når nye modeller kommer - men ikke bestandig. Her er for eksempel en fin Yamaha Advantage modell RX-A1040, med pre out og god lyd i stereo, yter godt over 100W per kanal: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=100635754&fks=100635754 Virker kanskje som en grei bruktpris? Vel den kostet rundt 12k når den kom - men den kostet faktisk ikke mer en 6k året etterpå, i en ukes tid, når de tømte hyllene og RX-1050 kom. Nå kan det samme skje med RX-A1050: https://www.prisjakt.no/product.php?p=3696398&gclid=CJ_Vm46gztICFRZlGQodIe8Gmg For RX-A1060 er allerede kommet på plass i hyllene - men man vet ikke, men trenger man en slik er det akkurat i disse dager man bør klikke inn på prissjekk. Disse RX-A1030, RX-A1040, RX-A1050, RX-A1060 - er samme receiver, bare forskjellige årsmodeller med små oppgraderinger fra år til år - men forforsterker og effektdel er nok den samme. Det handler mer om hdmi protokoller, Atmos, Spotify app osv. Endret 7. august 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Hopl Skrevet 7. august 2017 Forfatter Del Skrevet 7. august 2017 Tusen takk for rask tilbakemelding. En integrert forsterker med dac; Vil det si f.eks Yamaha RN602? Her ser det ut til at det er med streamer innebygd, men du sikter kanskje til at enkeltkomponenter som ikke har alt innebygd er av bedre kvalitet, Pop? Har du gode forslag på slike innenfor et budsjett på 6k? Har jeg mye å hente på å gå litt opp i pris, la oss si 8-10k? Godt tips å følge med på fjorårets Aventage-serie, Spock. Jeg ser at RX-A1050 falt kraftig i pris i august i fjor, og da kan jo det være like rundt hjørnet for 2016-modellen nå. Denne har jo streaming-muligheter og HDR-støtte, men vil denne stå seg bedre mot integrerte stereoforsterkere alene på lydbiten? Eller bør jeg legge til en effektforsterker først som sist, slik som også Kjetil nevner? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Tusen takk for rask tilbakemelding. En integrert forsterker med dac; Vil det si f.eks Yamaha RN602? Her ser det ut til at det er med streamer innebygd, men du sikter kanskje til at enkeltkomponenter som ikke har alt innebygd er av bedre kvalitet, Pop? Har du gode forslag på slike innenfor et budsjett på 6k? Har jeg mye å hente på å gå litt opp i pris, la oss si 8-10k? Godt tips å følge med på fjorårets Aventage-serie, Spock. Jeg ser at RX-A1050 falt kraftig i pris i august i fjor, og da kan jo det være like rundt hjørnet for 2016-modellen nå. Denne har jo streaming-muligheter og HDR-støtte, men vil denne stå seg bedre mot integrerte stereoforsterkere alene på lydbiten? Eller bør jeg legge til en effektforsterker først som sist, slik som også Kjetil nevner? Skulle du velge en slik Yamaha receiver eller lignende, så vill jeg nok testet først uten. Samtidig tror jeg kanskje en sub ville vært bedre for god lyd i ditt tilfelle. De høytalerne går ikke særlig dypt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Tusen takk for rask tilbakemelding. En integrert forsterker med dac; Vil det si f.eks Yamaha RN602? Her ser det ut til at det er med streamer innebygd, men du sikter kanskje til at enkeltkomponenter som ikke har alt innebygd er av bedre kvalitet, Pop? Har du gode forslag på slike innenfor et budsjett på 6k? Har jeg mye å hente på å gå litt opp i pris, la oss si 8-10k? Godt tips å følge med på fjorårets Aventage-serie, Spock. Jeg ser at RX-A1050 falt kraftig i pris i august i fjor, og da kan jo det være like rundt hjørnet for 2016-modellen nå. Denne har jo streaming-muligheter og HDR-støtte, men vil denne stå seg bedre mot integrerte stereoforsterkere alene på lydbiten? Eller bør jeg legge til en effektforsterker først som sist, slik som også Kjetil nevner? RN 602 er et bra eksempel på en du helt sikkert hadde blitt fornøyd med. Lydmessig har jeg langt mer tro på at du blir fornøyd her enn med en surroundsak på brukten. Den burde ha det du trenger av funksjon også, i tillegg til sub-utgang. (Merk at du nok trenger en rimelig rask sub til Focalene dine). Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Er det ett poeng å ha forsterkere som switch?Kan du ikke bare kjøre HDMI inn på TVen og optisk ut fra TVen inn i DACen på en evt stereoforsterker? Det er vel ganske vanlig nå at TVer har digital utgang for lyd. 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Er det ett poeng å ha forsterkere som switch? Kan du ikke bare kjøre HDMI inn på TVen og optisk ut fra TVen inn i DACen på en evt stereoforsterker? Det er vel ganske vanlig nå at TVer har digital utgang for lyd. Litt avhengig av hva man har behov for selvsagt, men alle de nye HD-lyd formatene krever HDMI (DTS-HD, ATMOS, DTS-X - i.e alt med mer enn 5.1 kanaler) Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Er det ett poeng å ha forsterkere som switch? Kan du ikke bare kjøre HDMI inn på TVen og optisk ut fra TVen inn i DACen på en evt stereoforsterker? Det er vel ganske vanlig nå at TVer har digital utgang for lyd. Litt avhengig av hva man har behov for selvsagt, men alle de nye HD-lyd formatene krever HDMI (DTS-HD, ATMOS, DTS-X - i.e alt med mer enn 5.1 kanaler) Men kan man dra nytte av disse formatene med ett 2.0 oppsett? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Er det ett poeng å ha forsterkere som switch? Kan du ikke bare kjøre HDMI inn på TVen og optisk ut fra TVen inn i DACen på en evt stereoforsterker? Det er vel ganske vanlig nå at TVer har digital utgang for lyd. Litt avhengig av hva man har behov for selvsagt, men alle de nye HD-lyd formatene krever HDMI (DTS-HD, ATMOS, DTS-X - i.e alt med mer enn 5.1 kanaler) Men kan man dra nytte av disse formatene med ett 2.0 oppsett? Nei det er vel mer for senere utvidelser - men det er jo spesifisert i første post at det kan være aktuelt med surround etterhvert, så da er det jo greit å være klar over det. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) En ting ts spør om er om han taper noe lydmessig på å velge Yamaha RX-V781 foran Yamaha RN602. Med stor sannsynlighet er det til 99% de samme komponentene i disse 2. Surround receiveren har et lite forsprang effektmessig, antagelig fordi den har en større strømforsyning - i og med at den er forberedt for flere kanaler. Hvis noen gidder så kan de jo lese gjennom manualene og sjekke meny visning, dacer osv tipper det er identisk. Samme lydmessig, skal slite å høre forskjell på disse to. I og med at begge er testvinnere, tipper jeg det låter bra også. Edit: I klassen over, Advantage, så begynner man å spesifisere at det benyttes ESS dac og generell høyere kvalitet på komponenter. Endret 9. august 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Jeg fant faktisk noen utgåtte modeller av Yamaha stereo receivere med hdmi - men det virker som om de har sluttet med dette. Fant en Onkyo modell, TX-8270: https://www.komplett.no/product/922518/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/receivere/onkyo-tx-8270-s-stereoreceiver-soelv# Kanskje vanskelig å få tak i. Lenke til kommentar
Hopl Skrevet 9. august 2017 Forfatter Del Skrevet 9. august 2017 Onkyo TX-8270 ser på papiret ut til å være helt perfekt for mine behov i første omgang. Tar hånd om alle hdmi inn slik at det bare blir èn kabel ut fra tv-benk til tv (som henger på veggen) og fokuserer på god stereolyd. Men så leser jeg på nett at Onkyo har hatt store problemer over flere produktserier siste årene med varmeutvikling og svikt i hdmi-komponentene. Leit, for den ser rimelig bra ut. Jeg tror helt sikkert jeg blir blir fornøyd med RN 602 og bruk av optisk kabel fra TV. Fokus på stereo og et ekstra poeng for sub-mulighet, men blir litt mindre "clean" på tv-veggen med flere kabler. En annen ting er at RN 602, og kanskje andre lignende stereoforsterkere (?), ikke støtter Dolby xxx-formatene/HD-lyd. Dette må visst skrues av manuelt i menyen på tv eller dekoder f.eks. Lest i denne http://blog.son-video.com/en/2016/11/review-yamaha-r-n602/ . Hvilke alternativer finnes det til RN 602? Ser lyd og bilde testet denne med flere der Powernode 2 også blir anbefalt, men med litt høyere pris. Klarer ikke helt å legge fra meg tanken om en surround-receiver pga hdmi/senere utvidelser, og det er interessant det som sies over om forskjellene på surround- og stereoreceiver. Mulig det er relativt likt og at jeg legger alt for mye tid i dette her Jeg har ikke mulighet til å ta meg en lytterunde her jeg bor, men det er kanskje butikker som lar meg prøve ulike produkter hjemme om man betaler frakt og slikt? Da kunne jeg eventuelt prøvd ulike stereo- og surroundreceivere.. Gøy for en nybegynner at dere har tatt dere tid til å svare, forresten! Lenke til kommentar
Pop Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Med en slik så blir kablene så fine at. 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Du får sjekke litt hva tven returnerer via optisk, på min nybestilte Sony 65" står det følgende: DIGITAL AUDIO OUT (OPTICAL) Digital optical jack (Two channel linear PCM: 48 kHz, 16 bits, Dolby Digital, DTS) Går ut i fra at dette stort sett er standarden, det begrenser seg til cd kvalitet, over det må du koble rett til forsterker. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Ser Yamaha kommer med en ny nettverksreceiver, R-N803D: http://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/89078-yamaha-med-stor-satsing-pa-nettverks-receiver.html Ser veldig lik ut den nevnt i åpningsinnlegget, men kanskje litt oppdaterte features og eventuelt litt sprekere. Det første som slår meg når jeg ser disse modellene av Yamahas nettverksreceivere - det er knapper for diskant, bass og justerbar loudness!!! Når man har noen år med stereo bak seg så blir man veldig glad for å se dette. Har savnet dette på stereoutstyr siden noen bestemte seg for at dette var "ut" for noen år siden. Akkurat som om alle har lik smak og alle innspillinger, høytalere og lytterom er like?? Edit: Ja, også er ikke hørselen vår lineær når det gjelder frekvenser, vi hører dårligere lave og høye frekvenser ved lavt volum - dette kompenserer loudness for. Endret 15. august 2017 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Hopl Skrevet 20. september 2017 Forfatter Del Skrevet 20. september 2017 Hei, liten update: Jeg prøvde først en Yamaha RN 602. Yamaha hadde veldig god app, alt fungerte smertefritt. Ingen hakking ved avspilling av spotify connect osv. Lyden var jeg også rimelig fornøyd med, følte ikke jeg savnet noe her heller utenom at den ikke klarte å spille så høyt. Men, den er 40 cm dyp og jeg fikk rett og slett ikke plass til den annet enn på golvet. Den ble derfor levert inn igjen. Nå har jeg en Powernode 2 og har bestemt meg for å beholde denne. En god del dyrere enn Yamahaen, men har mye mer futt i seg på tross av mye mindre strl. Den spiller med mer tyngde bak bassen, elektronika høres faktisk greit ut på mine 906 sammenlignet med yamahaen. Alle sjangre fikk et slags løft med denne. Det følger ikke med fjernkontroll, men fikk koblet opp fjernkontrollen til tv'n. Appen er ikke like bra som på yamaha, og jeg savner en måte å se hvilket volum som er til en hver tid. Det er ingen display som viser det på enheten, og når volum blir endret med tv'en så viser det heller ikke på skjermen. Nå kommer jeg til å beholde Powernoden frem til jeg eventuelt bygger ut med hjemmekino. Dette er en veldig god start for meg. Takk for alle bidrag Alle tips og råd blir tatt med videre Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 20. september 2017 Del Skrevet 20. september 2017 Spennende valg - godt du er fornøyd! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå