AfterGlow Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Skal visstnok ta opp konkurransen med supertog-konseptet.– Elon Musk skal bygge sitt eget Hyperloop-tog og tunnel Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 - Dette kan bli nokså spennende... De bygger på samme ideen, men det skal bli interesant å se hvem det er som kommer frem til den beste løsningen. De andre har et forsprang, men med tanke på kapital så kan ting forandre seg relativt kjapt. (No pun intended!) Den første utgaven trenger strengt tatt ikke nødvendigvis prøve å sprenge grenser. De kan heller øke hastigheten gradvis over tid, når dem har luket bort potensielle svakheter. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Kommer aldri til å skje. Jeg leste nemlig fra svært sikre kilder her i kommentarfeltet at hyperloop ikke kan fungere samme hva ingeniørene under Musk sier. 9 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Kommer aldri til å skje. Jeg leste nemlig fra svært sikre kilder her i kommentarfeltet at hyperloop ikke kan fungere samme hva ingeniørene under Musk sier. Ja, jeg har samme inside-informasjon som deg, fra pausene på jobb. Men er det bekreftet at dette faktisk er det gamle Hyperloop-konseptet og ikke bil-på-flåte som jo var det forrige vi fikk høre om fra Musk/Boring Company? Det er i såfall Hyperloop i tunnel, evt. en kombinasjon av over bakken og kortere tunneler enn man sist fikk inntrykk av. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Kommer aldri til å skje. Jeg leste nemlig fra svært sikre kilder her i kommentarfeltet at hyperloop ikke kan fungere samme hva ingeniørene under Musk sier. Ja, jeg har samme inside-informasjon som deg, fra pausene på jobb. Men er det bekreftet at dette faktisk er det gamle Hyperloop-konseptet og ikke bil-på-flåte som jo var det forrige vi fikk høre om fra Musk/Boring Company? Det er i såfall Hyperloop i tunnel, evt. en kombinasjon av over bakken og kortere tunneler enn man sist fikk inntrykk av. Hva var egentlig det gamle konseptet? Vi vet egentlig svært lite om det foruten et par elementer. Vi vet heller ikke hvor dagens innretning tar veien. Hyperloop har alltid hatt et understell, selv om de nøyaktige detaljene har vært sparsommelige så har det også vært snakk om at det skulle sveve ved hjelp av magnetisme og lufttrykk. Videre er det fremdeles rør med lavt trykk. Dette skiller seg fra biltrallene til Boring Company som riktig nok går i tuneller, men som da av opplagte årsaker ikke er med lavt trykk. Den opprinnelige planen viste et tog som i større grad fylte ut tunellgangen, og som hadde en kompressor som sugde inn luften som ble komprimert forran og ledet denne ut under slik at det ble dannet ekstra luftputer under toget. Om dette fremdeles er planen vites ikke. Det kan være at designet vi nå ser er mer egnet og/eller lettere å gjennomføre, eller det kan være et midlertidig design. Jeg ser ikke helt hvorfor man skal henge seg opp i hva som er av små avvik fra skissene som viste de første tankene til Musk, og det som gjennom timer med forsking, testing, beregninger, prøving og feiling er et resultat som faktisk fungerer, tilsynelatende. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Jeg ser ikke helt hvorfor man skal henge seg opp i hva som er av små avvik fra skissene som viste de første tankene til Musk, og det som gjennom timer med forsking, testing, beregninger, prøving og feiling er et resultat som faktisk fungerer, tilsynelatende. Vel, det er ikke det jeg gjør. Han har skissert opp to svært forskjellige ideer og denne høres nå ut som han har satt den første ideen inn i den andre, bokstavlig talt. Men det ser visselig ut som det er Hyperloop, altså ikke biler, som skal graves tunnel til nå. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Jeg ser ikke helt hvorfor man skal henge seg opp i hva som er av små avvik fra skissene som viste de første tankene til Musk, og det som gjennom timer med forsking, testing, beregninger, prøving og feiling er et resultat som faktisk fungerer, tilsynelatende. Vel, det er ikke det jeg gjør. Han har skissert opp to svært forskjellige ideer og denne høres nå ut som han har satt den første ideen inn i den andre, bokstavlig talt. Men det ser visselig ut som det er Hyperloop, altså ikke biler, som skal graves tunnel til nå. Ja. Jeg formulerte meg litt feil over. Biltrallene ble vist i forbindelse med et tunnelsystem for biltransport som Musk ønsker å bygge, og i samme slengen ble også The Boring Company lansert. Men The Boring Company, selv om formålet er direkte relatert, er ikke et selskap som leverer biltraller. De graver tuneller. Musk ønsker gjennom TBC å utvikle raskere metoder for å grave tuneller, og de kan fint grave tuneller for både trallesystemer for bil, Hyperloop eller andre formål. Dette endrer ikke konseptet Hyperloop som i praksis skal fylle tunellene etterpå. Som jeg skrev, vi vet ikke mye om Musks Hyperloop design og hvordan det blir, og det nærmeste fungerende konseptet fra Hyperloop One er noe forskjellig fra det Musk selv presenterte. Kanskje vil Musk legge seg nærmere sin opprinnelige plan. Det vil tiden vise. Det kan for øvrig være dårlig nytt for de andre. Musk har et navn med tyngde som nå overgår Jobs, og bar det vil gi hans selskap store fordeler når det gjelder å skaffe finansieringsmidler i form av subsidier og investorer. I tillegg eier han rettighetene til navnet Hyperloop, og selv om han ikke har gjort noe med det enda så kan dette endre seg slik at de andre må endre navn på selskapet og farkost. Andre navn vil ikke gi samme assosiasjoner. Endret 8. august 2017 av Serpentbane Lenke til kommentar
indahla Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Kommer aldri til å skje. Jeg leste nemlig fra svært sikre kilder her i kommentarfeltet at hyperloop ikke kan fungere samme hva ingeniørene under Musk sier.Det var vel ingen på 1800-tallet som trodde at menneske kunne fly heller.. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 "men faktum er at Musk kun stod bak den opprinnelige idéen" Faktum er at Musk kun populariserte ideèn som har eksistert i godt over 100 år 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 "men faktum er at Musk kun stod bak den opprinnelige idéen" Faktum er at Musk kun populariserte ideèn som har eksistert i godt over 100 år Det er et definisjonsspørsmål. Den opprinnelige ideen med farkost i rør med lavt trykk er gammel, men Musk sin opprinnelige ide har bygget ganske mye videre på denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå