Gå til innhold

Vipps ble slått ut av kodefeil


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er ironisk er at teknikken som normalt benyttes for å unngå denne typen feil kalles transaksjoner. Man skulle jo tro at transaksjoner var en del av kjernevirksomheten til banken og noe de hadde kontroll på.

Tja, de har kanskje fått litt skikk på det etter forrige runde, hvor de faktisk betalte ut mer penger enn det som var trukket.

https://www.digi.no/artikler/vipps-betalte-dobbelt-na-vil-de-ha-pengene-tilbake/395995

Denne gangen har jo ihvertfall de samme pengene som har gått ut gått inn et annet sted, selv om det skjedde flere ganger enn det burde.

 

Det de imidlertid viser denne gangen ved å gå ned av en endring i produksjon, er at de ikke har tilstrekkelig testregime.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om DNB fortsatt mener at IT er noe man kan outsource til der det er billigst.

IT er jo ikke viktig, ikke sant? Det er bare en utgiftspost. DNB sin kjernevirksomhet er jo bank, ikke IT. Da kan ikke IT være verdt å bruke penger på.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det som er ironisk er at teknikken som normalt benyttes for å unngå denne typen feil kalles transaksjoner. Man skulle jo tro at transaksjoner var en del av kjernevirksomheten til banken og noe de hadde kontroll på.

 

Transaksjoner er ingen sølvkule; spesielt i store, komplekse distribuerte systemer så finnes det flust av steder hvor transaksjonshåndtering kan gå skeis. Heuristiske feil slik som den vi så her er på ingen måte uvanlige i utviklings- og test-fasen og kan være vriene å få has på. Her hadde tydeligvis en av dem sneket seg gjennom til produksjonsmiljøet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

 

Det som er ironisk er at teknikken som normalt benyttes for å unngå denne typen feil kalles transaksjoner. Man skulle jo tro at transaksjoner var en del av kjernevirksomheten til banken og noe de hadde kontroll på.

 

Transaksjoner er ingen sølvkule; spesielt i store, komplekse distribuerte systemer så finnes det flust av steder hvor transaksjonshåndtering kan gå skeis. Heuristiske feil slik som den vi så her er på ingen måte uvanlige i utviklings- og test-fasen og kan være vriene å få has på. Her hadde tydeligvis en av dem sneket seg gjennom til produksjonsmiljøet.

For å tippe hva en sånn feil som dette går ut på, så tror jeg det er en eller annen prosess som har ansvar for å gjennomføre vips transaksjoner mot bankens systemer.

 

Dvs vips sender en melding til denne "overfør xx kr til yy fra zz" Denne prosessen setter I gang med jobben og får den gjort også skal den oppdatere status på jobben (sikkert i en database) også feiler det her. Dermed så står jobben fortsatt som "ikke ferdig" og denne prosessen tar tak i jobben på nytt og dermed har du en løkke av transaksjoner.

 

Alternativt kan det jo også være flere av denne prosessen for last balansering/failover også tar flere av denne prosessen tak i jobben som skal gjøres, fordi det ikke er noen fungerende låsemekanismer for jobber som blir gjort, sånn at de kan utføres av flere prosesser samtidig og dermed får man utført samme oppgave flere ganger.

Lenke til kommentar

Det som er ironisk er at teknikken som normalt benyttes for å unngå denne typen feil kalles transaksjoner. Man skulle jo tro at transaksjoner var en del av kjernevirksomheten til banken og noe de hadde kontroll på.

 

Nå må du ikke forveksle en databasetransaksjon og en finansiell transaksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er alarmerende med at DNB har gjentatte problemer med tjenestene sine, er at de har en testavdeling som burde fange opp store avvik som dette.

 

Er det DNB som mener test ikke er viktig og derfor ikke inkluderer dem, eller er det noe galt med hvordan de organiserer test?

 

At en oppdatering slipper gjennom test med en alvorlig feil kan skje både en og to ganger, men når det gjentar seg så ofte som det gjør hos DNB bør noen revurdere risikomatrisene og hvordan man utfører testing. DNB har nærmest blitt et skjellsord i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SpareBank1s mCASH (norskutviklet) har fungert mer eller mindre smertefritt i 3 år. Merkelig at DNB ikke velger å benytte mCASH sin back-end nå som de skal slås sammen fremfor det rælet de sitter på nå.

 

Kan vel med trygghet si at lasten på mCASH ikke er helt den samme som hos VIPPS.

 

Samt, kompleksiteten. Kan ikke se at jeg kan betale med mCASH i nettbutikker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...