Gå til innhold

DAB-sjef forsvarer omleggingen

Anbefalte innlegg

Subjektivt svar: 

Har reklamefinansiert radio en plass i framtida? 

Jeg har tro på at reklamefinansiert radio har naturlig like stor plass innenfor radio som reklamefinansiert TV. Spesielt lokalradio er naturlig konkurransedyktig med nasjonal radio. Men så er det slik at radio virker langt mer regulert enn kabelTV, derfor er andelen mye lavere. Og mye norskere. Kostnadene med å drive radio kan også være ganske lave bortsett fra nettleia. Jeg antar at nettleia er avgjørende for om vi fortsatt vil ha reklamefinansiert FM/DAB-radio.

Har lineær radio en plass i framtida?  

Man snakker mye om internett, men jeg kan ikke si at jeg har hørt om en eneste profilert norsk nettradio som ikke har bakgrunn i FM. Selv med alt internett gir oss - og jeg lever på internett - så leverer faktisk de tradisjonelle radio- og TV-aktørene med faste slotter en tjeneste som er attraktiv for folk å bruke. Om det er spotify, youtube, facebook eller andre av de virkelig store nettaktørene, så er det enten tilfeldig eller rent kyniske beregninger som avgjør hva du serveres av informasjon og underholdning. I beste fall kan man få en ekkokammer-effekt der man serveres ting tilpasset hva man selv har oppsøkt, og det er jo attraktivt for mange. Men på TV og radio er det en redaktør eller redaksjon, og jeg vil gå så langt som å si at med en god redaksjon får man en mye bedre sammensatt tjeneste. Og ikke alle ønsker alltid å gjøre den jobben selv, og oppsøke alt sitt materiale selv. 

Så ja, jeg tror fortsatt folk kommer til å bruke lineære tjenester, uavhengig av om distribusjonsformen er FM, DAB eller internettradio. 

Kan internett dekke distribusjonen av radio?

Men at distribusjonsformen internettradio har økt for de tradisjonelle kanalene, tror jeg på. Med min Echo Dot bruker jeg for eksempel "Alexa, connect to the Motorola; Alexa, play NRK Petre/MP3/Alltid Nyheter" for å få lyd i slepebrøleren oppå kjøkkenskapet når jeg lager mat. Og hvis jeg skal høre på lokale fotballkamper på lokalradioen får jeg bedre signal/lyd på nettsiden deres enn på FM. Tradisjonell radio kan distribueres over internett. Det er lite effektivt og wasteful på båndbredden, og jeg tror ikke båndbredden er høy nok langs veinettet og i friluftsområder til at man kan dekke opp for FM/DAB-sendingene. Men den øker i takt med etterspørselen.

Hvorfor øker den egentlig i takt med etterspørselen? Det lurer jeg litt på. I USA ser ting helt annerledes ut. Det virker som distrikter og byer har så dårlig mobildekning mange plasser at det er bare én reell leverandør som blir brukt i området. Og kanskje en time unna er det bare en annen som dekker godt. Det virker å være lokale mono- eller duopolsituasjoner der, og i et slik scenario vil de aldri få god nok dekning til at Internett dekker radiobehovet. Og i Norge har vi et FM-nett som de sammenligner med det engelske i størrelse, fordi vi har et vanskelig land å dekke. God internettdekning vil aldri nå like høye tall som FM-nettet hadde med mindre det blir et politisk mål. 

Men så har kanskje Spotify offline-avspilling nå til dags? Jeg fyller minnekortet mitt med CDene mine. Vi klarer oss. Likevel, FM-dekningen var jammen bra, da. Jeg ser ikke ut til å få inn DAB på soverommet. Mulig det er noe feil med radioen, det var ikke et problem på kjøkkenet. Alexa skvisa DAB ut av kjøkkenet. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...