Trond Remi Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Kommer ikke på tale at jeg kjøper DAB. Det finnes så mye annet å lytte på. Hvorfor skal vi kjøpe dab og få øra full av reklame. Vi som bor i grensetrakter har jo Sverige å høre på som er like bra som alt annet og reklame fri. Også har vi Internet. DET FINNES SÅ MYE BRA UTEN REKLAME. Og så har vi dette med at dab faller utrolig mye ut på signaler. 1 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg har helt sluttet å høre på radio. Ikke pga DAB, men pga musikken som kun er tilpasset et par grupper mennesker jeg ikke deler musikkoppfatning med. NRK P1 har til og med forbud mot å spille klassisk musikk. På P3, P4, Radio Norge osv. har programlederne tydeligvis svekkede evner. Det er for det aller meste totalt uinteressant pjatt, og jeg skjønner ikke at voksne mennesker ikke har bedre evner enn det de presterer. 2 Lenke til kommentar
Lars Fosdal Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Kommer ikke til å kjøpe DAB radio, hverken til bil eller hus. Mobil, med blåtann og wifi, har erstattet FM. 1 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg har helt sluttet å høre på radio. Ikke pga DAB, men pga musikken som kun er tilpasset et par grupper mennesker jeg ikke deler musikkoppfatning med.(...) Hva synes du om de nye DAB kanalene da som har mer målretta musikk? P6 for eksempel har blitt min nye standard kanal... Lenke til kommentar
b115242 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg tror det blir slik at svært mange vil skaffe seg DAB-radioer, men stadig flere vil benytte seg av 3G/4G/5G ... når de forflytter seg. DAB er sikkert "greit nok", men det vil bli som en seigliva "ISDN". Kort liv og ikke tilstekkelig. DAB blir en løsning som man ikke kan ta livet av på grunn av all prestisje som nå selvsagt ligger i valgt løsning. Bruken vil etterhvert bli marginal og yngre mennesker vil lytte via sine mobiler når de er på farta. Hjemme benytter du faste forbindelser Via internett har man tusener av kanaler fra alle land. DAB er bare så alt for lite og alt for seint. Man formelig hører at det renner ut allerede. Skal jeg kjøpe DAB til min "gamle" bil? Selvsagt ikke. Jeg har tilstrekkelig med kanaler og attraktive løsninger på min telefon koblet til. Jeg er ferdig med DAB før de har begynt her på østlandsområdet! 1 Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 DAB == renspikket korrupsjon og tyveri av folks surt innbetalte skattpenger som skulle gått til skole og helse. Det er rett og slett *skammelig*. ...dette om en for et øyeblikk glemmer hvor idiotisk selve teknologien er. 3 Lenke til kommentar
Evilworm Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Forstår ikke hvorfor NRK skal fortsette å få lisenspenger når de bevisst lurer folk. Får de ikke nok lyttere/seere, så legg ned! Er møkkalei hele NRK. Få bort pengesluket en gang for alle! 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-OvFPdyiZ Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 som oppvokst/ung voksen med ting som U96 og the Prodigy, må jeg fortsatt ty til ungdomskanalene, der jeg er langt utenfor alderssegmentetDet høres jo ut som du er midt i målgruppen for P13, kanalen for de som er for gamle for P3, men ikke helt klar for P1 ennå. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 som oppvokst/ung voksen med ting som U96 og the Prodigy, må jeg fortsatt ty til ungdomskanalene, der jeg er langt utenfor alderssegmentetDet høres jo ut som du er midt i målgruppen for P13, kanalen for de som er for gamle for P3, men ikke helt klar for P1 ennå. Jeg skal ta din anbefaling til vurdering og gi P13 en ny sjanse. Lenke til kommentar
Abel46 Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Er det noen som har lyst til å danne ei gruppe som kan koke i hop en konspirasjonsteori? Noen ingredienser: - Regjering som ønsker å beholde kringkasting, slik at de kan utøve tankekontroll på befolkningen. - Telenor, som ønsker å holde liv i Norkring. - Elkjøp etc som vil fortsette å selge folk ting de ikke trenger. - En bilbransje som tjener fett på å bytte ut halve bilen for at du fortsatt skal kunne høre på radio. Det er mulig du er inne på noe der gitt. For egen del lever jeg i et område som fremdeles har FM og hører litt på p3 som har vært min kanal siden den kom. Men etter 20 september blir det noe annet. Vi har begynt å kjøpe inn Sonos som lar oss høre nettradio fra hele verden, og etter 20. august skal vi ikke høre på verken Nrk, P4 eller Radio Norge mer. 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Er det noen som har lyst til å danne ei gruppe som kan koke i hop en konspirasjonsteori? Noen ingredienser: - Regjering som ønsker å beholde kringkasting, slik at de kan utøve tankekontroll på befolkningen. Jeg tror nok at det er sant at mange av våre politikere og byråkrater setter pris på å dominere hva befolkningen lytter til. Det samme kan sies om f.eks skole og statskirke - effektive institusjoner for å nå ut til befolkningen med et budskap på godt og vondt. Jeg ser ikke at det skal være noe mindre sant med FM, så hvorfor skulle makta bry seg med en overgang til DAB ut fra ønsket om å hjernevaske oss? - Telenor, som ønsker å holde liv i Norkring.Ville Norkring dø ut om vi hadde et tett nett av FM-sendere som trengte stadig vedlikehold, garantert for av statens behov for å beholde radio i tilfelle krisekrig? - Elkjøp etc som vil fortsette å selge folk ting de ikke trenger.Det er Elkjøps agenda på lik linje med alle andre private aktører. Er det noe som tyder på at Elkjøp har veldig aktiv lobby-virksomhet? - En bilbransje som tjener fett på å bytte ut halve bilen for at du fortsatt skal kunne høre på radio.Bilverksteder og lignende setter kanskje pris på DAB i en overgang. For bilforhandlere så tror jeg ærlig talt at det bare gjør ting komplekst. -k Endret 8. august 2017 av knutinh 1 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Det er mulig du er inne på noe der gitt. For egen del lever jeg i et område som fremdeles har FM og hører litt på p3 som har vært min kanal siden den kom. Men etter 20 september blir det noe annet. Vi har begynt å kjøpe inn Sonos som lar oss høre nettradio fra hele verden, og etter 20. august skal vi ikke høre på verken Nrk, P4 eller Radio Norge mer. Jeg ettermonterte DAB+ (Tiny Audio C5) i en 7 år gammel bil i helgen. 1 times jobb, og betydelig bedre radio-lyd enn det jeg hadde. Som en bonus får du også bluetooth handsfree. NRK Super er en stor bonus for småbarnsfamilier. Jeg bruker Chromecast audio til å lytte til radio i heimen siden det gir god kvalitet til lav kost. Jeg bruker endel Spotify på mobilen når jeg reiser. -k 2 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 De ringer da ukentlig fra ett eller annet meningsmålingsinstitutt for å høre om man gidder fylle ut en 50-siders blekke med TV- og radiovaner. Tidligere denne uken meldte Dagbladet at en meningsmåling gjennomført av Ipsos viste at tre av fem spurte var misfornøyde med dab-omleggingen. Men Vasaasen sier til Dagens Næringsliv at publikum hadde funnet på noe annet å gjøre om de ikke likte alle de nye kanalene. Arrogant much? =B Da de slo av FM mista jeg NRK i bilen og på klokkeradioen. Det var eneste plassene jeg hørte på radio. I ettertid kjøpte jeg ny bruktbil og da hadde verkstedet tatt seg bryet med å ettermontere en DAB+mottaker, tør ikke tenke på hvor mye de skrudde opp prisen i den operasjonen. Nå som jeg har fått DAB+ tilbake, kan jeg konstatere det jeg hele tiden trodde. De eneste som omfavnet DAB og DAB+ var pensjonistene, så de nye NRK-kanalene virker å være for segmentet 85+. Ikke at jeg ikke unner dem det, altså, men som oppvokst/ung voksen med ting som U96 og the Prodigy, må jeg fortsatt ty til ungdomskanalene, der jeg er langt utenfor alderssegmentet, eller NRK Alltid Nyheter. DAB+ har hovedsaklig medført utgifter og irritasjon. Og så har jeg innsett at NRK er skikkelig dårlig på å selge budskap. Men det er kanskje en bra ting. Er langt fra pensjonist og hører mye på radio. Har gjort det gjennom flere år på DAB. Mange varierte kanaler å velge i fra Radio rock til mp3. Du kan til og med få med deg noe fornuftig på P2. Dvs. annet en musikk. Lenke til kommentar
G Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 (endret) Jeg ettermonterte DAB+ (Tiny Audio C5) i en 7 år gammel bil i helgen. 1 times jobb, og betydelig bedre radio-lyd enn det jeg hadde. Som en bonus får du også bluetooth handsfree. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=fm+bilradio&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3 Går an å være aktiv på Finn.no og finne noe med bluetooth for en rimelig penge. Ellers kan det tenkes at butikker som bilradiospesialist og annet bilrekvisitabutikker har FM med bluetooth for en svært rimelig penge nå når FM er "dødt". Blåtann er ikke noe godt argument, fordi det har FM-radioer hatt i mange år. Dessuten så kan man kjøpe seg en høytaler-kube med blåtann og bli kvitt radiorælet, og streame via telefon for en svært rimelig penge, og portabel sådann. Endret 8. august 2017 av G Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Mange varierte kanaler å velge i fra Radio rock til mp3. Du kan til og med få med deg noe fornuftig på P2. Dvs. annet en musikk. Vi hadde P2 i begge bilene. Så slo NRK det av. Nå har jeg kjøpt mye nyere bruktbil. Likevel måtte verkstedet sette inn ny modul i stereoen for å få tilbake P2. Så nå har vi P2 i én bil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Moderatormelding I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende; flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.I henhold til retningslinjene har noen innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=fm+bilradio&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3 Går an å være aktiv på Finn.no og finne noe med bluetooth for en rimelig penge. Ellers kan det tenkes at butikker som bilradiospesialist og annet bilrekvisitabutikker har FM med bluetooth for en svært rimelig penge nå når FM er "dødt". Hva er det du svarer på her egentlig? Jeg har da ikke tenkt å kjøpe en FM-radio til bilen?? Blåtann er ikke noe godt argument, fordi det har FM-radioer hatt i mange år._Min_ bil hadde ikke blåtann, derfor var det veldig behagelig å få blåtann. Dessuten så kan man kjøpe seg en høytaler-kube med blåtann og bli kvitt radiorælet, og streame via telefon for en svært rimelig penge, og portabel sådann.Jeg setter pris på å slippe å betale per megabyte jeg lytter til. Jeg setter pris på å ha en brukerinterface som lar meg unngå å kjøre av veien for å bytte lydstrøm. -k Lenke til kommentar
G Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (endret) https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=fm+bilradio&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sort=3 Går an å være aktiv på Finn.no og finne noe med bluetooth for en rimelig penge. Ellers kan det tenkes at butikker som bilradiospesialist og annet bilrekvisitabutikker har FM med bluetooth for en svært rimelig penge nå når FM er "dødt". Hva er det du svarer på her egentlig? Jeg har da ikke tenkt å kjøpe en FM-radio til bilen??Blåtann er ikke noe godt argument, fordi det har FM-radioer hatt i mange år._Min_ bil hadde ikke blåtann, derfor var det veldig behagelig å få blåtann. Dessuten så kan man kjøpe seg en høytaler-kube med blåtann og bli kvitt radiorælet, og streame via telefon for en svært rimelig penge, og portabel sådann.Jeg setter pris på å slippe å betale per megabyte jeg lytter til. Jeg setter pris på å ha en brukerinterface som lar meg unngå å kjøre av veien for å bytte lydstrøm. -k Trenger ikke bruke FM-et, men det holder jo med bluetooth og mobil. Men ikke alle er som deg, som begrenser seg på mobildatapakke. Å ha mer mobildata er den veien det går for mobilbrukere. Dette blir bare bedre på sikt prismessig vil jeg tro. Endret 9. august 2017 av G Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 Eg er heilt sikker på at innen 2-3 år så har dei billige datapakkane til mobil blitt så store at det meste av radiolytting utanfor wifi-dekning vil gå over mobilnettet. Etter mi meining har utbygginga av DAB-nettet vært bortkasta då det har tatt så lang tid, og sjølv med all den utbygginga som er gjort så er det fortsatt betre mobildekning enn DAB-dekning der folk bur og beveger seg. Hadde DAB-nettet blitt utbygd for 10 år sidan så hadde det vært noke heilt anna, då det kun er dei siste få åra at mobildata har blitt raskt og billig nok til å at folk flest ikkje treng å tenke på å spare på databruken. Kva var eigentleg grunnen til at ein ikkje hoppa bukk over heile DAB-nettet og heller sattsa alt på utbygging av mobilnettet? Eg er helt sikker på at ein like godt kunne produsert bilradio basert på mobilteknologi med SIM-kort til samme pris eller billegare enn det kostar for ein DAB-radio. Tilsvarande er eg også heilt sikker på at telefonselskapa hadde vært villige til å tilby svært billige abonnement til slike bilradioar om dei fikk begrense databruken til kun radio-streaming. Forskjellen på å måtte kjøpe ein dyr radio med 4G der ein også må betale eit lite månedlig beløp fordi radioen har SIM-kort og abonnement, og det å måtte kjøpe ein dyr radio med DAB+ der vedlikeholdskostnadane med å serve eit eige nettverk blir krevd inn via lisens/skatt er vell minimal for folk flest? Dessutan er nok folk flest så vant til å betale ein hundrelapp i måneden for å ha tilgang til underholdningstjenester som Spotify eller Netflix at det å måtte betale 100 kr i måneden for å ha radio med 30+ kanalar i bilen ikkje burde være eit uoverkommelig hinder. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 (...) Kva var eigentleg grunnen til at ein ikkje hoppa bukk over heile DAB-nettet og heller sattsa alt på utbygging av mobilnettet? (...) Skulle vi sponset utbygging av Telenor sitt mobilnett og gitt de store fordeler, eller skulle vi sponset alle utbyggere? Første alternativ er ikke bra for konkurransen og andre er ikke bra for statskassa, ikke noen god løsning. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå