Erlend Tangeraas Lygre Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 – Noe nedgang i lytting må vi regne med.DAB-sjef forsvarer omleggingen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvordan måler de antall lyttere? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvordan måler de antall lyttere? Sikkert på samme måte som de måler antall som ser TV. X antall har boks som registrerer bruken, og så ganges det opp ifra det. Som all annen statestikk, kungjetting, ikke noe konkret. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Joa, men du kan vel ikke kople en boks til en DAB-radio? Lenke til kommentar
GOAXT8WU Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Blir ikke noe stort savn. Femi-radio (p2) med musikk og platt prat (p1) Lenke til kommentar
Ola Thoresen Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvordan måler de antall lyttere? De har i alle fall to ulike målinger. Det ene er et fast lytterpanel med bokser. Boksen registrerer et uhørbart lydsignal som sendes paralellt med radiolyden, og som oppfanges av boksen. Det andre er telefonintervjuer som gjøres av de ulike meningsmålinsselskapene. Står litt mer om det her: http://www.lokalradio.no/ressurssenter/lyttertall/ Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 De ringer da ukentlig fra ett eller annet meningsmålingsinstitutt for å høre om man gidder fylle ut en 50-siders blekke med TV- og radiovaner. Tidligere denne uken meldte Dagbladet at en meningsmåling gjennomført av Ipsos viste at tre av fem spurte var misfornøyde med dab-omleggingen.Men Vasaasen sier til Dagens Næringsliv at publikum hadde funnet på noe annet å gjøre om de ikke likte alle de nye kanalene. Arrogant much? =B Da de slo av FM mista jeg NRK i bilen og på klokkeradioen. Det var eneste plassene jeg hørte på radio. I ettertid kjøpte jeg ny bruktbil og da hadde verkstedet tatt seg bryet med å ettermontere en DAB+mottaker, tør ikke tenke på hvor mye de skrudde opp prisen i den operasjonen. Nå som jeg har fått DAB+ tilbake, kan jeg konstatere det jeg hele tiden trodde. De eneste som omfavnet DAB og DAB+ var pensjonistene, så de nye NRK-kanalene virker å være for segmentet 85+. Ikke at jeg ikke unner dem det, altså, men som oppvokst/ung voksen med ting som U96 og the Prodigy, må jeg fortsatt ty til ungdomskanalene, der jeg er langt utenfor alderssegmentet, eller NRK Alltid Nyheter. DAB+ har hovedsaklig medført utgifter og irritasjon. Og så har jeg innsett at NRK er skikkelig dårlig på å selge budskap. Men det er kanskje en bra ting. 2 Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Men når det er digitalt vil de ikke da ha mulighet for og se hvor mange enheter som er "koblet til" eller som mottar signaler ? Lurte på dette ang tv også. Siden veldig mange ser på tv gjennom Internett nå ( Fiber ), vil ikke da noen ha tilgang til og se hvilken kanal du ser på ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Er det noen som har lyst til å danne ei gruppe som kan koke i hop en konspirasjonsteori? Noen ingredienser: - Regjering som ønsker å beholde kringkasting, slik at de kan utøve tankekontroll på befolkningen. - Telenor, som ønsker å holde liv i Norkring. - Elkjøp etc som vil fortsette å selge folk ting de ikke trenger. - En bilbransje som tjener fett på å bytte ut halve bilen for at du fortsatt skal kunne høre på radio. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Men når det er digitalt vil de ikke da ha mulighet for og se hvor mange enheter som er "koblet til" eller som mottar signaler ? Nei, at radioen er blitt digital har ikke gjort at at man kan se hvor mange som mottar strømmen. DAB benytter broadcast som distribusjonsmodell, en sender og mange mottakere. Mottakerene har ingen mulighet for å kommunisere tilbake til senderen. Lurte på dette ang tv også. Siden veldig mange ser på tv gjennom Internett nå ( Fiber ), vil ikke da noen ha tilgang til og se hvilken kanal du ser på ? Her er svaret litt anderledes, men i utganspunktet er svaret også nei her. I utgangspunktet så kommer ikke tvsignalene over internett, dvs de kommer ofte på et eget adskilt nettverk og det brukes multicast som distrubisjonsmetode. Multicast serveren kan ikke vite hvor mange som mottar pakkestrømmen. Det som skiller seg litt ut her er at noen av de nyere TV boksene som man bruker med IPTV også har internett. Det gjør at man kan kommunisere tilbake til en server med statestikk for eksempel. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Men når det er digitalt vil de ikke da ha mulighet for og se hvor mange enheter som er "koblet til" eller som mottar signaler ? Lurte på dette ang tv også. Siden veldig mange ser på tv gjennom Internett nå ( Fiber ), vil ikke da noen ha tilgang til og se hvilken kanal du ser på ? Med fare for å ta feil, så mener jeg at DAB kun er en mottaker av kringkastet signal og ikke har en sender som da måtte være sterk nok til å sende signalet helt tilbake til radiosenderen - slik som en mobil må ha. Men med tanke på hvor mye høyere startpris det er på en bånn i bøtta DAB-radio enn tilsvarende FM-radio, så er det høyde for en sender i prisen. Internettradio og TV med dekoder tilkoblet internett kan naturligvis sende slik informasjon tilbake over internett. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Er det noen som har lyst til å danne ei gruppe som kan koke i hop en konspirasjonsteori? Noen ingredienser: - Regjering som ønsker å beholde kringkasting, slik at de kan utøve tankekontroll på befolkningen. - Telenor, som ønsker å holde liv i Norkring. - Elkjøp etc som vil fortsette å selge folk ting de ikke trenger. - En bilbransje som tjener fett på å bytte ut halve bilen for at du fortsatt skal kunne høre på radio. Eg slår på stortromma og antyder at dette er eit resultat av kapitalismen som held liv i seg sjøl ved å skape falsk etterspørsel etter varer som samfunnet i utgangspunktet ikkje treng. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hver av de fire punktene står på egen meritt, ingen konspirasjon og intet hemmelighold trengs. 1 Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Lurte på dette ang tv også. Siden veldig mange ser på tv gjennom Internett nå ( Fiber ), vil ikke da noen ha tilgang til og se hvilken kanal du ser på ? Her er svaret litt anderledes, men i utganspunktet er svaret også nei her. I utgangspunktet så kommer ikke tvsignalene over internett, dvs de kommer ofte på et eget adskilt nettverk og det brukes multicast som distrubisjonsmetode. Multicast serveren kan ikke vite hvor mange som mottar pakkestrømmen. Det som skiller seg litt ut her er at noen av de nyere TV boksene som man bruker med IPTV også har internett. Det gjør at man kan kommunisere tilbake til en server med statestikk for eksempel. Ikke bare IPTV men også de vanlige kabel tv boksene (som går over COAX) har dette. Det brukes blant annet til filmleie. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Etter å ha kjørt endel i sverige i sommer må jeg si jeg savner DAB når bare FM er alternativet. Lenke til kommentar
KANE2009 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Kan ikke si jeg savner radio i det hele tatt. Har spotify på head unit og den er koblet til nettet så har all musikken jeg trenger og får også traffic announcements. Glad jeg slipper å måtte høre på lista til P4 som det føles ut som inneholder max 50 sanger fra 80 og 90 tallet 1 Lenke til kommentar
HawP Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Etter å ha kjørt endel i sverige i sommer må jeg si jeg savner DAB når bare FM er alternativet. Ja, kjørte en gang fra Danmark og inn i Sverige, og det ble litt "stusselig" når det danske dab-signalet forsvant. Lenke til kommentar
Eplekatt Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvordan måler de antall lyttere? Finger i lufta metode. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Etter å ha hatt DAB-radio siden 2006 ser jeg at DAB fungerer bedre og bedre, men 2017 er for tidlig å slå av FM. DAB-dekningen kan fortsatt ikke måle seg med FM mono, godt mottak forutsetter ofte montering av eksterne antenner, det er for dårlig utvalg av gode og billige DAB-radioer i markedet. Denne suppa vi radiolyttere er i nå skyldes radiofolk som er høye på seg selv og lever i sin egen verden, og politikere som blindt stoler på lobbyister. De har sørget for å gjøre fallhøyden ennå høyere ved å være blærete og påstå at DAB har bedre dekning enn FM. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Tja, det er jo fortsatt politikere som tror at en hybridbil går på 0,2 på mila. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå