Gå til innhold

Stor varmeutvikling på T40p

Farfar

Anbefalte innlegg

Var på LAN i helgen, og bestemte meg for å ikke ta med den stasjonære PC'en. LAN'et var så kort, og jeg gadd ikke stresse med noe annet enn den bærbare. Så jeg tenkte jeg skulle leeche hele veien. Alikevel la jeg inn noen spill.

For eksempel spilte jeg Serious Sam 2 i 45 minutters tid. Når jeg kjente under på maskinen var den sinnsykt varm, nesten så det var vondt å ta der.

Maskinen hadde jeg på fanget, og den var tilkoblet strøm hele tiden, samt at batteriet stod i hele tida. Batterisetupen stod på Maksimal Systemytelse. Spillet gikk flytende hele tida, så det ser ikke ut som om varmen gikk ut over PC'en.

Er dette normalt? Den blir ikke så varm når jeg bare bruker Windows o.l. Men det er vel heller ikke så rart i. Kunne jeg forsatt å spille i 4 timer, så hadde den bare blitt varmere og varmere? Kunne det tatt skade? Kan det allerede ha gjort det?

Maskinen skal vel tåle dette?

:xmas:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det har noe som helst å si. Er vanlig at en del bærbare blir gloheite ved høy belastning, det gjelder min også, en Dell Inspiron 4150. Skulle maskinen ta skade av dette er det ihvertfall IBM sin skyld og ikke din.

Så lenge maskinen holder seg stabil er det ikke noe problem, Intel cpuer skal jo også stenge ned /låse maskinen dersom det er overbelastning, tipper dette gjelder bærbare også.

Dersom maskinen tar skade tror jeg du vil merke det, men det tror jeg uansett ikke at du klarer....

Har lest en del steder at maskinen jeg har skal ha en tendens til å krasje ved høy belastning, men det gjelder heldigvis ikke min... (har presset maks ut av den ved f.eks. å kjøre NFS Underground med Mobility Radeon 7500.. :thumbs: ).

At maskinen blir varm er jo egentlig bare et tegn på at varmen blir ledet bort fra komponentene slik den skal

Lenke til kommentar

Har en IBM T40p, har spilt en del 3D fps spill på denne og kan ikke si at den blir VELDIG varm noen steder. Det går helt greit å sitte med den på fanget.

under maskinen så er du nærmest hovedkortet, så antagelig er det en kombinasjon av CPU og grafikkkort som blir lunkent. Så lenge maskinen er stabil og du ikke brenner deg kan du nok trygt ta det med ro. Evt. kan du installere et program for å titte på temperaturer. I Linux blir CPUen litt over 50C under 100% last, ifølge acpi ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...