Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Moderatormelding Noen innlegg som ikke holdt seg til tema er fjernet fra tråden. Kommentarer på moderering skal taes via PM, og ikke postes i tråden her. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer: - Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj Ja, som denne idioten: http://dl24.no/nyheter/slik-skjedde-dodsulykken-i-royken-175100 Håper han blir straffet hardt og mister førerkortet på livstid. Elbilisten hadde skylda her hvertfall; 58 åring i Tesla som kjørte forbi på et uoversiktlig strekke og traff og drepte en 19 årig jente i en Fiat: http://dl24.no/nyheter/slik-skjedde-dodsulykken-i-royken-175100 Mye mulig dere har rett, men synes dere ikke det er litt tidlig å stemple en person som skyldig når han fortsatt har status som siktet? For alt jeg og dere vet så kan skissen og forklaringen i avisen være feil og personen uskyldig. Kanskje usannsynlig, men han er ikke dømt ennå. Mange Leafer som ligger under fartsgrensen, jeg mistenker at speedometeret i disse bilene viser en god del høyere hastighet enn realiteten. Men elbiler som bevisst ligger under fartsgrensen for å spare strøm bør bli stoppet og få en leksjon av politiet... fordi det er så mye tryggere at de stopper et eller annet sted før de når neste ladestasjon? Jeg tror misvisning er en vanligere årsak til at Leaf-sinking. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 To elbiler involvert i dødsulykker, men de omkomne satt ikke i elbilen i noen av de to tilfellene. Riktignok kun 2013-2016, men hvordan er statistikken fra tidligere? Har noen omkommet i elbil i Norge noen sinne? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Gikk fra A3 til Leaf og kjører mye saktere. Helt ned på fartsgrensen Lenke til kommentar
Hanne Løvik Skrevet 8. august 2017 Forfatter Del Skrevet 8. august 2017 To elbiler involvert i dødsulykker, men de omkomne satt ikke i elbilen i noen av de to tilfellene. Riktignok kun 2013-2016, men hvordan er statistikken fra tidligere? Har noen omkommet i elbil i Norge noen sinne? Nei, de to omtalte dødsulykkene er de eneste dødsulykkene der elbiler var involvert i Norge noensinne. Hanne Løvik / journalist tu.no 2 Lenke til kommentar
Carl Anton Stenling Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 19 år med elbilkjøring har ihvertfall påvirket min kjørestil. Når jeg låner konas fossilbil så er forbruket om lag 15 % lavere enn når hun kjører. Tror dette først og fremst skyldes jevnere kjørestil. At det også kan ha betydning for ulykkesrisiko er ikke usannsynlig. 2 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 9. august 2017 Del Skrevet 9. august 2017 19 år med elbilkjøring har ihvertfall påvirket min kjørestil. Når jeg låner konas fossilbil så er forbruket om lag 15 % lavere enn når hun kjører. Tror dette først og fremst skyldes jevnere kjørestil. At det også kan ha betydning for ulykkesrisiko er ikke usannsynlig. Hårføner og slike ting, kutt uttaket å se hva som hender. Lenke til kommentar
danileo Skrevet 10. august 2017 Del Skrevet 10. august 2017 Det har du nok rett i, av grunnen du nevner og at jevn fart bruker minst strøm. Pleier kjøre sånn selv Sikker? For en ottomotor er i alle fall dette en myte. Det er ikke jevn fart, men jevn gass som gir lavest forbruk. Dvs man eksempelvis skal la farten synke naturlig over bakketoppen. Til irritasjon fra de bak, som ikke har skjønt dette. Ellers er det et paradoks at idet man setter seg i et kjøretøy som bruker (relativt) miljøvennlig drivstoff, så sparer man så godt man kan på energien. Det burde strengt tatt vært omvendt.. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Det er bare noe sånn magisk når man kjører Leaf med grantrærne i dashbord. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Det har du nok rett i, av grunnen du nevner og at jevn fart bruker minst strøm. Pleier kjøre sånn selv Sikker? For en ottomotor er i alle fall dette en myte. Det er ikke jevn fart, men jevn gass som gir lavest forbruk. Dvs man eksempelvis skal la farten synke naturlig over bakketoppen. Til irritasjon fra de bak, som ikke har skjønt dette. Ellers er det et paradoks at idet man setter seg i et kjøretøy som bruker (relativt) miljøvennlig drivstoff, så sparer man så godt man kan på energien. Det burde strengt tatt vært omvendt.. Korrekt! I den virkelige verden må vi ta hensyn til topografien også... Kjører man opp en motbakke, øker stillingsenergien. Ved å slippe opp gassen, og dermed redusere bevegelsesenergien, kan man oppnå at summen er null. Når man triller nedover igjen, blir det motsatt. Stillingsenergi overføres til bevegelsesenergi, som gir økt fart. For å komme lengst mulig, bør altså bilens totale energi (bevegelses- pluss stillingsenergi) være konstant hele tiden. Dette er selvfølgelig en umulighet, da vi har kryss, annen trafikk og ulike andre hindringer som gjør at vi noen ganger må bremse eller stoppe helt opp... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå