Gå til innhold

Det har kun vært to dødsulykker med elbiler på norske veier


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Noen innlegg som ikke holdt seg til tema er fjernet fra tråden. 

 

Kommentarer på moderering skal taes via PM, og ikke postes i tråden her.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer:

 

- Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj

Ja, som denne idioten:

 

http://dl24.no/nyheter/slik-skjedde-dodsulykken-i-royken-175100

 

Håper han blir straffet hardt og mister førerkortet på livstid.

 

Elbilisten hadde skylda her hvertfall; 58 åring i Tesla som kjørte forbi på et uoversiktlig strekke og traff og drepte en 19 årig jente i en Fiat:

http://dl24.no/nyheter/slik-skjedde-dodsulykken-i-royken-175100

Mye mulig dere har rett, men synes dere ikke det er litt tidlig å stemple en person som skyldig når han fortsatt har status som siktet? For alt jeg og dere vet så kan skissen og forklaringen i avisen være feil og personen uskyldig. Kanskje usannsynlig, men han er ikke dømt ennå.

 

Mange Leafer som ligger under fartsgrensen, jeg mistenker at speedometeret i disse bilene viser en god del høyere hastighet enn realiteten. Men elbiler som bevisst ligger under fartsgrensen for å spare strøm bør bli stoppet og få en leksjon av politiet.

.. fordi det er så mye tryggere at de stopper et eller annet sted før de når neste ladestasjon?

 

Jeg tror misvisning er en vanligere årsak til at Leaf-sinking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To elbiler involvert i dødsulykker, men de omkomne satt ikke i elbilen i noen av de to tilfellene. Riktignok kun 2013-2016, men hvordan er statistikken fra tidligere? Har noen omkommet i elbil i Norge noen sinne?

 

Nei, de to omtalte dødsulykkene er de eneste dødsulykkene der elbiler var involvert i Norge noensinne.

Hanne Løvik / journalist tu.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det har du nok rett i, av grunnen du nevner og at jevn fart bruker minst strøm. Pleier kjøre sånn selv

 

Sikker? For en ottomotor er i alle fall dette en myte. Det er ikke jevn fart, men jevn gass som gir lavest forbruk. Dvs man eksempelvis skal la farten synke naturlig over bakketoppen. Til irritasjon fra de bak, som ikke har skjønt dette.

 

Ellers er det et paradoks at idet man setter seg i et kjøretøy som bruker (relativt) miljøvennlig drivstoff, så sparer man så godt man kan på energien. Det burde strengt tatt vært omvendt..

Lenke til kommentar

 

Det har du nok rett i, av grunnen du nevner og at jevn fart bruker minst strøm. Pleier kjøre sånn selv

 

Sikker? For en ottomotor er i alle fall dette en myte. Det er ikke jevn fart, men jevn gass som gir lavest forbruk. Dvs man eksempelvis skal la farten synke naturlig over bakketoppen. Til irritasjon fra de bak, som ikke har skjønt dette.

 

Ellers er det et paradoks at idet man setter seg i et kjøretøy som bruker (relativt) miljøvennlig drivstoff, så sparer man så godt man kan på energien. Det burde strengt tatt vært omvendt..

 

Korrekt! I den virkelige verden må vi ta hensyn til topografien også...

 

Kjører man opp en motbakke, øker stillingsenergien. Ved å slippe opp gassen, og dermed redusere bevegelsesenergien, kan man oppnå at summen er null. 

 

Når man triller nedover igjen, blir det motsatt. Stillingsenergi overføres til bevegelsesenergi, som gir økt fart. 

 

For å komme lengst mulig, bør altså bilens totale energi (bevegelses- pluss stillingsenergi) være konstant hele tiden. 

Dette er selvfølgelig en umulighet, da vi har kryss, annen trafikk og ulike andre hindringer som gjør at vi noen ganger må bremse eller stoppe helt opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...