Hanne Løvik Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Professor: – Elbilister kjører mer økonomisk og dermed tryggere.Det har kun vært to dødsulykker med elbiler på norske veier Lenke til kommentar
Populært innlegg *F* Skrevet 6. august 2017 Populært innlegg Del Skrevet 6. august 2017 Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer: - De fleste elbiler er av nyere dato, så dem har dermed mer sikkerhetsfunksjoner og konstruksjoner, samt mindre farlige feil. Samtidig ser man vanlige bilder er både 15 og 20 år gamle. - Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj - Ungdom og "bil interesserte" og spenningssøkende personer kjøper kanskje gjerne ikke elbil i like stor grad Men økonomisk kjøring som det vises til er nok også en faktor. 14 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 (endret) Fint med mindre ulykker. Men innblanding i 18 ganger flere, forholdsvis ? 2 har el-bil vert med på X 18 = 36 Ottomotorbiler utgjør 25 ganger så mange biler X 36 = 902 døds ulykker, og er vel litt i overkant av hva statestikken over for 2013-2016 viser. Tallet er ca 580 Hvor mange el biler hadde vi 2013-2016, og da mener eg selvsagt summen av bil-år. Men lat oss ta siste 12 mnd (år): 2 dødsulykker med el bil innblandet siste år, 2 x 25 gir 50 for ottobilens del om frekvensen var lik, men er ca 130...! Som ikke er 18 gangeren av 50. Og det er langt flere å dele på en eg har tatt med, "vanlige kjøyretøy" er mer en ottomotorbil. Litt for artighetens del, om det var lagt ned påstand om 26 ganger så mange dødsulykker kunne elbilforeningens mann lagt ned påstand om at ottobilen var skuld i alle. Å for å sette det litt på spissen, andre har også vert med. Men det kan man så å si se bort fra, dei opptrer nok ikke anneledes grunnet biltype. Men må selvsagt ses bort fra i dei tilfeller biler ikke har vert innblandet, da dette gjør tallet på 130 noe høyt, i tillegg til benevnelsen "vanlige kjøyretøy" det er referert til over. Artiklen er langt fra upresis for artikkel å vere, 100 og 1000 gangeren er langt mer vanlig. Kva så med sykkel fantastene, som vil ha egne veger som virkelig koster og treng mykje vedlikehold vinterstid. Samme argumentasjon opptrer, vi veit jo at kakemotoren er inneffektiv, og stattestikken blir forfalsket til den passer. For en gjeng... Endret 9. august 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Yngvar Hanson Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 El-biler er representert med 2%, men ikke på landeveien hvor rekkeviddeangst reduserer antallet vesentlig. Bykjøring har lavere fart og skjeldnere dødsutfall en landeveien, derfor er statistikkbruken håpløs uten disse faktorene. Typisk at Tesla er involvert i begge ulykkene da disse kan sees på landeveien siden eierne tør begi seg ut på "langtur". Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonen, så er det ofte en elbil. Når sjåføren ligger på konstant sparebluss synker ulykkesrisikoen. Men, for å være alvorlig: Risiko=sannsynlighet x konsekvens. Når både sannsynlighet og konsekvens er lave, så blir jo elbil per def en sikker måte å ferdes på. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonen Gjerne i en Tesla som egentlig er raskere enn de tre nærmeste bilene til sammen. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 (endret) El-biler er representert med 2%, men ikke på landeveien hvor rekkeviddeangst reduserer antallet vesentlig. Bykjøring har lavere fart og skjeldnere dødsutfall en landeveien, derfor er statistikkbruken håpløs uten disse faktorene. Typisk at Tesla er involvert i begge ulykkene da disse kan sees på landeveien siden eierne tør begi seg ut på "langtur". Den ene ulykken ser ut til å ha involvert en Leaf: https://www.rb.no/trafikkulykke/dodsulykke/ost-politidistrikt/18-aring-omkom-i-mc-ulykke/s/5-43-322174 I snitt tviler jeg på at det er stor forskjell mellom elbil og fossilbil i kjøremønster. Elbiler er nyere, og nyere biler kjøres mer enn eldre biler. Det finnes også mange Yaris/Auris/osv som kun benyttes til småkjøring. Det er også mange som eier en elbil og en fossilbil. Da er det som regel elbilen som blir kjørt så mye som mulig, da den er billigere i drift. Jeg ser dette en del når jeg er ute å kjører i helgene. Elbilene er sterkt overrepresenterte. Da både i byen og på landevei. Endret 7. august 2017 av Espen Hugaas Andersen 5 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer: - Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj . Ja, som denne idioten: http://dl24.no/nyheter/slik-skjedde-dodsulykken-i-royken-175100 Håper han blir straffet hardt og mister førerkortet på livstid. 5 Lenke til kommentar
1SNGGEPG Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg opplever mange elbilister som aggresive. Kjører av og til mosseveien inn til Oslo. Der elbilfeltet skal inn i det vanlige feltet, presser de seg inn. I stedet for at er med på vanlig glidelåsfletting der en bil fra det ene feltet kjører, så en bil fra det andre osv, så skal de kjøre forbi en ekstra bil. De presser seg inn før det er deres tur og man må ofte bremse for å unngå kollisjon. Andre ganger når det ikke er kø og trafikken flyter fint ligger de i 100 i elbilfeltet for å kjøre forbi på innsiden. Det virker som mange tidligere audieiere nå kjører elbil. 4 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonen, så er det ofte en elbil. Når sjåføren ligger på konstant sparebluss synker ulykkesrisikoen. Men, for å være alvorlig: Risiko=sannsynlighet x konsekvens. Når både sannsynlighet og konsekvens er lave, så blir jo elbil per def en sikker måte å ferdes på. Vet ikke hvor du bor, men min opplevelse er at det skjeldent er elbiler som sinker langt under fartsgrensen. Elbilene pleier nesten utelukkende å ligge nøyaktig i fartsgrensen her nede i Kristainsand, da de i motsetning til mange brennoljebiler har cruicecontroll som faktisk holder den fartsgrensen du setter istedet for å dabbe av i starten av bakkene for så, når den nermer seg toppen og motoren holder på å kveles plutselig bestemmer seg for å ta igjen det tapte og ruser bilen fra 10 under til 5 over fartsgrensen. Min erfaring er at elbiler holder mye mer gjevn hastighet i traffikken. 6 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører. Som det antydes lenger oppe i tråden så er folk som kjøper og kjører el-bil ikke ferske sjåfører, ungdom med bildilla og fartsbehov, heller ikke folk over 70 som helst kjører den bilen de allerede har. De som kjøper og kjører el-bil er fornuftige, miljøbevisste og økonomiske. Ikke de som tar noe sjanser i trafikken overhodet. Mest sannsynlig har de to el-bilene som ble involvert i trafikkulykker vært den uskyldige parten... 3 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonenGjerne i en Tesla som egentlig er raskere enn de tre nærmeste bilene til sammen. Mange Leafer som ligger under fartsgrensen, jeg mistenker at speedometeret i disse bilene viser en god del høyere hastighet enn realiteten. Men elbiler som bevisst ligger under fartsgrensen for å spare strøm bør bli stoppet og få en leksjon av politiet. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører. Som det antydes lenger oppe i tråden så er folk som kjøper og kjører el-bil ikke ferske sjåfører, ungdom med bildilla og fartsbehov, heller ikke folk over 70 som helst kjører den bilen de allerede har. De som kjøper og kjører el-bil er fornuftige, miljøbevisste og økonomiske. Ikke de som tar noe sjanser i trafikken overhodet. Mest sannsynlig har de to el-bilene som ble involvert i trafikkulykker vært den uskyldige parten... Jeg er klar over at kommentarfeltet på TU som oftest er fylt til randen av elbil fanboys men å kalle drapsmenn uskyldig fordi de kjører elbiler er nok å ta det litt langt. 6 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonenGjerne i en Tesla som egentlig er raskere enn de tre nærmeste bilene til sammen. Mange Leafer som ligger under fartsgrensen, jeg mistenker at speedometeret i disse bilene viser en god del høyere hastighet enn realiteten. Men elbiler som bevisst ligger under fartsgrensen for å spare strøm bør bli stoppet og få en leksjon av politiet. Korrekt. Nissan Leaf m/originale dekk viser ca 10% feil (kontrollmålt mot GPS). For å kjøre i 80 km/t må speedometeret mitt vise 87 km/t. Andre biler har som regel et lavere avvik. Fatter ikke hvorfor Nissan har valgt en såpass dårlig default instilling. Eller; det får kanskje sjåførene til å kjøre saktere – som gir lavere luftmotstand, og igjen lenger rekkevidde? 4 Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Merker selv at jeg tenker mer på økonomisk kjøring etter at jeg har skaffet meg elbil (bil nr 2). Med sparing så betyr det for min del litt mer planlegging av kjøringen, men ikke redusering av hastigheten. Mykere oppbremsing (regenerering) og akselerasjon, men sparer ikke på varme og fart ut over dette. Det som er litt "moro" er at forbruket på dieselbilen vår og har gått ned etter at vi fikk elbil, så kjørevanene smitter over på kjøringen generelt. 6 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører. Som det antydes lenger oppe i tråden så er folk som kjøper og kjører el-bil ikke ferske sjåfører, ungdom med bildilla og fartsbehov, heller ikke folk over 70 som helst kjører den bilen de allerede har. De som kjøper og kjører el-bil er fornuftige, miljøbevisste og økonomiske. Ikke de som tar noe sjanser i trafikken overhodet. Mest sannsynlig har de to el-bilene som ble involvert i trafikkulykker vært den uskyldige parten... Jeg er klar over at kommentarfeltet på TU som oftest er fylt til randen av elbil fanboys men å kalle drapsmenn uskyldig fordi de kjører elbiler er nok å ta det litt langt. Du var den første til å "ta dette langt". I de fleste bilulykker der to parter er involvert, er det den ene parten som forårsaker ulykken. Dermed er den andre uskyldig. Jeg skrev at "mest sannsynlig" har el-bilisten vært den uskyldige part. Hvordan får du noe som helst av det jeg skrev til å handle om drapsmenn? Lenke til kommentar
magne.moe Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Jeg kan peke på noen potensielle avgjørende faktorer: - De fleste elbiler er av nyere dato, så dem har dermed mer sikkerhetsfunksjoner og konstruksjoner, samt mindre farlige feil. Samtidig ser man vanlige bilder er både 15 og 20 år gamle. - Elbiler er ofte tunge og "vinner" kanskje i krasj - Ungdom og "bil interesserte" og spenningssøkende personer kjøper kanskje gjerne ikke elbil i like stor grad Men økonomisk kjøring som det vises til er nok også en faktor. Legg til at elbilier er mest populære i byer, her er enten farten lav eller veiene gode. 1 Lenke til kommentar
gustyninja Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører. Som det antydes lenger oppe i tråden så er folk som kjøper og kjører el-bil ikke ferske sjåfører, ungdom med bildilla og fartsbehov, heller ikke folk over 70 som helst kjører den bilen de allerede har. De som kjøper og kjører el-bil er fornuftige, miljøbevisste og økonomiske. Ikke de som tar noe sjanser i trafikken overhodet. Mest sannsynlig har de to el-bilene som ble involvert i trafikkulykker vært den uskyldige parten... Elbilisten hadde skylda her hvertfall; 58 åring i Tesla som kjørte forbi på et uoversiktlig strekke og traff og drepte en 19 årig jente i en Fiat: http://dl24.no/nyheter/slik-skjedde-dodsulykken-i-royken-175100 4 Lenke til kommentar
iFix Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvis en jævel ligger og purker i 60 i 70-sonenGjerne i en Tesla som egentlig er raskere enn de tre nærmeste bilene til sammen. Mange Leafer som ligger under fartsgrensen, jeg mistenker at speedometeret i disse bilene viser en god del høyere hastighet enn realiteten. Men elbiler som bevisst ligger under fartsgrensen for å spare strøm bør bli stoppet og få en leksjon av politiet. Eg kan stadfesta at speedometeret på Leaf viser for høg fart. Eg oppdaga dette under turen heim rett etter eg hadde kjøpt bilen. Det danna seg raskt kø bak meg, så eg sjekka farten med telefonen. GPS'en på telefonen viste ikkje 80 km/h før det stod 86 km/h på speedometeret i Leafen. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 De aller fleste bilulykker har ingenting med bilen å gjøre, men det som foregår oppe i hodet til den som kjører. Men det som foregår i hodet på folk påvirkes også av kjøretøyet de sitter i. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå