Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

Morn,

Hvis det har oppstått et tillitsbrudd i et forhold.

Eksempel, person X har løyet til person Y. 

Løgnen handler om person X sin fortid, noe som ikke påvirker forholdet til X og Y.

For å da få tilbake tilliten til person Y, må person X vise dette. 

Første spørsmål:

Er alt opp til person X? Eller må person Y også jobbe med dette?

Andre spørsmål:

Om Y stiller X et spørsmål, fordi Y er nysgjerrig og ønsker å bygge tilllit ved at X svarer sant.

Er det da rettferdig av Y å vri på situasjonen eller lage eksempel ut av situasjonen som påvirker samtalen negativt eller si noe som kan være negativt/nedverdigende ovenfor X?

Eks

Y: Tok du med K på hytta?

X: Ja.

Y: Hvor lang tid tok det før du tok med K på hytta?

X: ca 4 uker.

Y: Hvorfor tok du med K på hytta etter bare 4 uker, mens med meg spurte du ikke før 3 måneder?

X: Jeg vet ikke, det bare passet seg ikke slik.

Y: Så jeg er mindre spesiell en K da. Takk for at du viser for meg hvor mye jeg betyr for deg.

Gleder meg til respons!

Anonymous poster hash: 84c76...8e1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør Y også jobbe med problemet sitt, nemlig ar h*n mistenkeliggjør andre og tar alt i verste mening. Det bunner kanskje i skjør selvfølelse,  men det blir jo uholdbart hvis det skal fortsette slik med krangling og anklager om bagateller som burde være uvesentlige.. Prøv å få Y til å forstå at det blir veldig fristende å forsøke å unngå slike ubehageligheter med noen små hvite løgner, når h*n tar sånn på vei av å høre sannheten. Ethvert fornuftig menneske må jo forstå at en vanligvis har andre oppgaver å ivareta enn å dra til hytta. Noen ganger passer det, andre ganger ikke. Dessuten kan en ikke "anklage seg til" å få større verdi for et annet menneske, men må godta at andre kan velge fritt i hvert enkelt tilfelle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår frustrasjonen til X, men X er nødt til å tenke at tillitsbrudd er tillitsbrudd. Tillit krever tillitsfull oppførsel.

X har valgt å gå veien hvor man "pynter på ting", noe som dessverre fører til mindre tillit fra mennesker rundt personen - uansett hvor mye du vrir og vender på det, så krever tillit tillitsfull oppførsel hvor ord og handling samsvarer. 

Anonymous poster hash: 5e3a1...475
Lenke til kommentar

Ps. Lurer på om jeg leste litt feil på grunn av overskriften, som heter "tillitsbrudd".

Slik jeg leser HI, har du ikke gjort et tillitsbrudd mens dere har kjent hverandre, men i fortiden? Om du har tatt med deg noen på hytta etter 4 uker den ene gangen, for så å vente 3 måneder med neste, trenger ikke det å bety noe. Det er heller ikke et tillitsbrudd i mine øyne.

Tillitsvrudd er noe som foregår mellom dere to, her og nå, mens dere har en relasjon.

Anonymous poster hash: 5e3a1...475
Lenke til kommentar

Eks

Y: Hvorfor tok du med K på hytta etter bare 4 uker, mens med meg spurte du ikke før 3 måneder?

Y: Så jeg er mindre spesiell en K da. Takk for at du viser for meg hvor mye jeg betyr for deg.

Gleder meg til respons!

Slike damer er ikke noe å ta vare på i lengden.

Lenke til kommentar

Første spørsmål:

Er alt opp til person X? Eller må person Y også jobbe med dette?

Andre spørsmål:

Om Y stiller X et spørsmål, fordi Y er nysgjerrig og ønsker å bygge tilllit ved at X svarer sant.

Er det da rettferdig av Y å vri på situasjonen eller lage eksempel ut av situasjonen som påvirker samtalen negativt eller si noe som kan være negativt/nedverdigende ovenfor X?

Eks

Første spørsmål: de må begge jobbe med det. X må jobbe med å bygge opp igjen tilliten, og Y må jobbe med å VILLE få tilbake tilliten og en dag gå videre. Dette er sånne ting som mange bærer med seg over alt for lang tid og bruker mot den andre personen på en urettferdig måte etter alt for lang tid. 

Andre spørsmål: høres ut som en skikkelig kjip dritt å svare på den måten når X er ærlig. Da blir jo X straffet for at h*n forteller sannheten ved at Y skaper seg og lager en ny dustesituasjon..

Lenke til kommentar

Hu kjerringa der har opplevd kaos, lever et kaotisk liv og vet ikke om noe bedre enn å gjøre andre sine liv også kaotiske. problemet ditt er mer grunnleggende en det eksemplet du spør etter.

1. Hun må lære seg om verdien i å leve opp til noe som er godt og ukaotisk.

2. Så må hun lære seg hvilke handlinger som skaper kaos, slik at hun kan motarbeide sitt eget kaos.

3. dette må skje under premisset at hun ønsker det selv.

Du som spør om dette må også lære deg noe

1. Ikke snakk ned til henne, du må tro at dere er likestilte mennesker. Lær hvilke handlinger som styrker dette.

2. Se hennes styrker og svakheter mot dine egne. Og forstå at du har like store høll som hu.

3. Forstå hva kaos betyr.

Endret av En Brennpeis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...