Gå til innhold

Trekker 4G markant mere strøm?

Anbefalte innlegg

Har en Moto G med 4G tale som er den anbefalte innstillingen. Men 4G er vel høyere energi og trekker mere strøm? Erfaringer? Jeg bruker lite data via mobilnettet. Joda, vet jeg kan teste ut selv, men noen har vel gjort seg erfaringer?

Forøvrig hadde jeg mobilen med Chess/Telia først, da vekslet det mye fra E-H-4G etter hvor jeg var i leiligheten. Med Komplett/Telenor holder det seg helt stabilt på 4G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Moto G med 4G tale som er den anbefalte innstillingen. Men 4G er vel høyere energi og trekker mere strøm? Erfaringer? Jeg bruker lite data via mobilnettet. Joda, vet jeg kan teste ut selv, men noen har vel gjort seg erfaringer?

Forøvrig hadde jeg mobilen med Chess/Telia først, da vekslet det mye fra E-H-4G etter hvor jeg var i leiligheten. Med Komplett/Telenor holder det seg helt stabilt på 4G.

Nei, 4G sender på under 1W og bruker ikke mere strøm enn 3G eller 4G. Med Telia når den bytta hele tiden så brukte den nok ganske så mye strøm. Men om du har sterkt 4G signal så bruker den mindre strøm enn sterkt 2G/3G (dataen sendes også raskere så radioen brukes mindre tid)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min erfaring er at 4G bruker litt mer strøm enn 3G.

Forøvrig kan man fint slå av 3G og bare bruke GSM nettet/2G - med HD kvalitet på samtaler, da får man ofte bedre signaler enn det 3G og 4G gir - men i og med at datatrafikken går sakte så må skjermen stå mer påslått før man "blir ferdig", slik at det totale strømforbruket blir høyere.

Forøvrig støttes vel ikke 4G tale med Moto G, eller tar jeg feil? 

Lenke til kommentar

Forøvrig støttes vel ikke 4G tale med Moto G, eller tar jeg feil? 

Jeg kjøpte nærmest for moro skyld G4 Play. Den selges råbillig nå, eneste svakheten på test var vel kameraet - men det tar ok bilder i godt lys. Den er spesifisert både med VoLTE og hurtiglading (prisjakt.no). Om det er andre innstillinger for tale enn å sette på 4G, har jeg ikke funnet ut så langt. 

PS: Nå begynner jeg å bli i tvil om Volte ut ifra manglende tekst.

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

G4 og disse telefonene fra Motorola står ikke spesifisert hos Telia eller Telenor over telefoner som støtter 4G.

Man finner vanligvis innstillinger for nettverk i nærheten av der man slår av/på roaming, trådløse nett osv.

Lenke til kommentar

Her tror jeg du har bommet GeirHH.

Nesten alle telefoner kommer i dag med VoLTE støtte fra fabrikk, men VoLTE det er designet latterlig dumt og har en del svakheter.

Det kreves at operatøren støtter akkurat din modell av telefonen og softwaren som kjører på telefonen.

Jeg har ikke alle de tekniske detaljene men kun noen få er støttet hos Telenor (selv om mange andre telefoner har VoLTE støtte)

https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp, se punkt 3.

Det at det ikke ser sånn ut hos deg er pga operatørinstillinger varierer.

TLDR; Moto G er ikke støttet av Telenor eller Telia og VoLTE virker derfor ikke. Du får det ikke opp som menyvalg en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar

TLDR; Moto G er ikke støttet av Telenor eller Telia og VoLTE virker derfor ikke. Du får det ikke opp som menyvalg en gang.

Dette er litt interessant - for etter å ha ringt Komplett Mobil og Telenor kundeservice fikk jeg tildels feil svar. Det var da jeg ringte Komplett Mobil for andre gang - etter å ha truffet en som også jobber med teknisk hos Komplett - at jeg sannsynligvis fikk det korrekte svaret: Motorola med Android 7/ 7.1 og volte støttes og også Huawei, men ikke modeller som fks. kinesiske Xiaomi. De nye Nokia-modellene og HTC U11 vil også kunne støttes. Hun på Telenor ramset opp modeller bare fra Sony, Samsung, Microsoft og iPhone.

Om et års tid har nok mye av dette løst seg, vil jeg tro. Takk for alle innspill så langt, det gjelder å vite at man vet når man svarer ;)

Endret av GeirHH
Lenke til kommentar

Om et års tid har nok mye av dette løst seg, vil jeg tro.

Har ikke helt troen på det gitt historikken til denne teknologien så langt.

Operatørene har dessverre (foreløpig) vist liten interesse for å få til VoLTE og VoWiFi støtte på "nisje" mobiltelefoner. Dvs mobiltelefonene som har liten prosentandel i nettverkene sine. De som har fått støtte er store merker med mange solgte og operative enheter.

Ta for eksempel Nexus 5x og Nexus 6p. Dette er telefoner som snart er to år gamle med VoLTE støtte fra produsent. Disse har enda ikke fått støtte hos noen operatører i norge. Ingen av operatørene vil si noe om det jobbes med en gang. De kommer nok aldri til å få det heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar

4G alene bruker ikke mer strøm alene en 3G eller LTE, men om mobilen laster ned mye og installerer oppdateringer via 4G vil telefonen bruke mer strøm en kort periode når den gjør slike handlinger..

Når det gjelder 4G tale vil det trolig sette prossessor under høyere press en vanlig tale..  Og telefonen bruker da mer strøm. Men det vil være en inndirekte årsak da telefonen har mer data å prossesere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...