Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flexit ULV 100 loftsvifte, hvordan funker den?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å montere en loftsvifte hjemme, men er litt usikker på hva og hvordan.

Flexit ULV 100 loftsvifte ser lovende ut, men hvordan funker den?

Kan jeg f.eks skru av/justere en og en inngang, eller er det enten av og på over alt?

Jeg vil jo f.eks ha vifta på hele tiden på vaskerommet, men ikke ellers i kjelleren om vinteren. Og på badet vil den jo dra ut all varmen om den står på 24/7, så jeg bør jo ha en timer eller noe slik at den er på i f.eks en halvtime.

Vanskelig å montere noe slikt selv?

Noen som vet mer?

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/varme-og-ventilasjon/ventilasjon/flexit-flexit-loftsvifte?variantCode=171974

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er altså enten av eller på, om man ser bort ifra den som skal til kjøkkenet?

Jeg vil helst styre både hastighet og av/på pr ventil, mulig jeg er kravstor men ser på dette som nesten ett must for noe jeg kan leve med :)

Lenke til kommentar

Jeg skal koble til eksisterende, passiv ventilasjon, det går rør fra kjeller til loft og ut, men uten noen form for vifte.

Det er vifte på badet da så klart..

Å legge nye rør blir nok vanskelig mtp veggee og slikt :)

Det går 3 rør fra kjeller til loft. I 1.etasje er det jo mulig å legge nye.

Hva skal til for å få balansert egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg har to på de fleste rom, inn og ut. La det opp selv, mye basert på hva som var mulig å få til ut fra husets konstruksjon.

Sentralenheten bråker jo litt, to vifter høres både inne og ute. Den må være tilgjengelig for rens og service. Min er i kjelleren.

Derfra er det to sett med rør som forgrenes etter behov.

Lenke til kommentar

Et vanlig opplegg er avtrekk på kjøkken, bad og vaskerom. Mulighet til å stille på tre trinn. Ikke mulig å slå helt av.

Det samme opplegget der det er balansert ventelasjon, men da må det være en kanal fra ute til varmeveksler, og minst en fra varmeveksler videre inn i huset.

Lenke til kommentar

Jeg skal skrive litt mer om hvordan Flexit-dritten er her, og hvorfor jeg ikke liker den.

Kjøkkenhetten har 5 innstillinger: Av, 1, 2, 3 og noe som kalles VL.

Flexit viften går på laveste hastighet når man trykker AV på kjøkkenet. Og spjeldet i kjøkkenhetten er litt åpent. Det trekkes altså luft ut av begge bad, vaskerom og litt fra kjøkkenet hele tiden.

Ved 1, 2 og 3, så speeder flexit viften opp, og spjeldet i kjøkkenhetten åpner seg helt. Men det trekker dårlig i kjøkkenhetten, og jeg tror det er fordi det er pip åpent til begge bad og vaskerom også. Det trekkes nå endel luft ut av disse ventilene. Har faktisk skrudd igjen ventilen på det ene badet. Det er ikke dusj der uansett.

VL vet jeg ikke hva betyr, men da går flexit viften raskere, og spjeldet på kjøkkenet er ikke helt åpent, bare litt, akkurat som når den står på AV. Tipper dette er for når man dusjer.

Problemene jeg har er jo åpenbare. Kjøkkenhetten trekker dårlig ut matos og damp. Og det trekkes hele tiden varm luft ut fra badene. Det er ikke en egen vifte i kjøkkenhetten. Dermed ser jeg for meg at flexit-saken er full av fett i tillegg.

Dessuten er det ingen som går på kjøkkenet og skrur på kjøkkenhetten før man dusjer... For et idiotisk lite brukervennlig system!

Min løsning er å kaste hele flexiten ut. Dermed setter jeg inn spjeld på loftet der flexit var (i knevegg bak bad), sammen med en ordentlig vifte med flere hastigheter. Jeg lager en manifold som gjør at jeg bruker det ene samme utkastet fra huset som jeg har. En 3-til-1 manifold. Dermed har jeg individuell luft-avtrekk fra begge bad og vaskerom. Bruker selfølgelig eksisterende rør og ventiler i disse rommene.

Så bytter jeg ut kjøkkenhetten med en som har egen vifte. Denne kan jeg enten kjøre inn i røret som går til loftet, og egentlig koble den inn i samme manifold som de andre (da blir det 4-til-1), eller jeg kan lage et eget utkast på loftet gjennom taket, eller bokse inn eget rør rett ut fra kjøkkenet. Det siste ser jeg på som det beste alternativet, da slipper jeg å frakte matos og fett opp halvannen etasje. Røret kan bare ligge, eller jeg kan lage en ventil på kjøkkenet også hvis jeg vil det.

Men, jeg må jo styre viften og spjeld. Dette tenkte jeg bare å gjøre med en arduino med reler for styring, kanskje brytere\encoder for endeslag\posisjon på spjeldene. Tenkte også å føre temp + luftfuktighets-sensorer (RH) ned i ventilene og skjule de rett over ventilen. Damp stiger oppover, så det var jo flaks. Så er det bare å ta en dusj og kaliberer når man vil viften skal gå sakte (f.eks >21 grader og 45% RH), og fort (f.eks >21 og 55% RH). Legg inn litt hysterese (f.eks <40% RH, temp likegyldig) før den skal skru av og lukke spjeld, så tror jeg det blir bra. Hvis to sensorer vil kjøre vifte samtidig kjører man viften til raskest med en gang. Den vil da terkke mest luft der det er minst motstand i rør og ventil, men det blir uansett mye bedre enn med flexit tror jeg. Med encoder på spjeld kan man jo sette inn LMM i rørene, og styre spjeldene med PID slik at luftstrøm blir lik mellom de ventilene som er åpne. Da begynner det å ligne på en liten bachelor-oppgave.

Kjøkkenhetten min er fra Røros metall. Huset og flexit er fra 1979, men jeg tror forrige som eide det byttet flexit-viften for noen år siden. Jeg har bodd her siden februar.

Lenke til kommentar

Det er egentlig fristende å montere 2 vifter i kjelleren i stedet, som jeg kan slå av og på som jeg selv vil uavhengig av hverandre og alt annet.

Har ganske god lufting ellers i huset, men kunne trengt aktiv i kjelleren.

Men 2 vifter og elektrikker blir jo ca like dyrt som å kjøpe en sånn loftsvifte :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...