Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Muggsopp på madrass?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og ektefellen sover i en seng i i kjelleren i en leilighet. Det er relativt dårlig lufting i leiligheten, og er kaldt i kjelleren, selv om det er gulvvarme der (dog ikke på soverommet). Vi sover alltid med vinduet åpent om natta.

Da vi tok av sengetøyet og skummadrassen tidligere i dag la vi merke til at det var en del flekker på den siden av sengen jeg sover (vi har rammemadrass). Når det er varmt om nettene svetter jeg og det har sikkert blitt fuktig i madrassen, så jeg lurer på om det kan ha oppstått muggsopp (se bilder)? I tillegg er det noen slike flekker nede på veggen på den siden jeg sover, selv om sengen ikke har stått helt inntil veggen. 

Vi bruker ellers å lufte i kjelleren, og vi gikk også til innkjøp av en luftavfukter som har stått på en del. Luftavfukteren ble i utgangspunktet kjøpt fordi det var en del problemer med fukt i overetasjen ettersom vi ikke hadde oppvaskmaskin. Særlig på vinterstid kunne det bli mye fukt, ettersom det ble veldig kaldt hvis vi åpnet vinduene for å lufte.

Har noen erfaring med muggsopp, og ser det ut til at det er tilfellet her? Hva kan vi eventuelt gjøre?

Edit: Kan nevne at det er ingen flekker i selve skummadrassen.

post-442771-0-79995600-1502024266_thumb.jpg

post-442771-0-07996500-1502024268_thumb.jpg

post-442771-0-36689600-1502024269_thumb.jpg

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser faktisk ut som det er jordslag som er på madrassen. Husker hadde det på klær som var i en fuktig kjeller en gang. Ser ut som eddik og vann fungerer og fjerne det med.

http://www.dinside.no/bolig/slik-fjerner-du-jordslag/61495416

http://www.kjerringrad.com/jordslag-356.html

Hei, og takk for svar. Når jeg søker etter jordslag på nett finner jeg at det er en form for muggsopp, men i følge dinside er ikke denne farlig? Vi er usikre på om tipsene der hjelper, eller om vi er nødt til å bytte hele sengen. På nett ser det ut til at klor-produkter også hjelper.

Lenke til kommentar

Jeg har vasket mugg av vegger med klor med veldig godt resultat. Klor dreper og bryter ned mugg. Å vaske det med såpe og vann vil gjerne få det fint, men vil neppe drepe den, slik at den kanskje kommer tilbake.

Selvfølgelig er det forskjell på en madrass og en vegg, men jeg vil tro effekten av kloren er den samme :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vasket mugg av vegger med klor med veldig godt resultat. Klor dreper og bryter ned mugg. Å vaske det med såpe og vann vil gjerne få det fint, men vil neppe drepe den, slik at den kanskje kommer tilbake.

Selvfølgelig er det forskjell på en madrass og en vegg, men jeg vil tro effekten av kloren er den samme :)

Takk for svar!

Det eneste jeg lurer på er hva jeg gjør med selve rammemadrassen. Denne sitter jo fast til selve senga med beina og alt, slik at det blir vanskelig å skylle og tørke den.

Edit: Kan legge til at hvis man kjenner på flekkene føles de litt harde og faste ut, og smuldrer hvis man gnir på dem.

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Kan alltids fjerne muggsoppen, men så lenge du ikke gjør noe med årsaken vil den alltid komme tilbake etter litt tid. 

Leier dere? Finn et nytt sted å bo før dere får astma og allergi. Eier dere får dere vurdere å drenere skikkelig slik at problemet fikses. 

Som sagt så er det pga at det har vært varmt når vi har sovet der og at jeg har svettet, men siden det er i en kjeller har det vært kaldt ellers om dagen. Så det har sannsynligvis ikke tørket og dermed har sopp oppstått over en lengre periode. Har nå gjort flere tiltak for å bedre det, blant annet skru på varmeovn etter vi har stått opp om morgenen, lufte skikkelig og kjøpt en beskytter som skal ligge på overmadrassen slik at den ikke blir fuktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...