girfaen Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Det er en lilighet til salgs for 750tusen og fellesgjeld på 700k.. åssen går jeg frem å låne dette i banken? må jeg da ha 15prosent eenkapital av 1,4 mill eller egenkapital av 750tusen? hva er downsiden med å kjøpe denne type leiligheter? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Se etter om lånet har husbankrente! Har det in-ordning kan du innfri deler av fellesgjelden om du ønsker lavere husleie. ' Om du skal selge igjen senere vil det da falle bort endel kjøpere som kanskje ikke har så mye egenkapital, så det lønner seg sjelden å innfri gjelden om ikke renten er svært høy. Du må også se etter om avdragene blir betalt med dagens husleie og ikke bare rentene. Det er ikke noe downside med å kjøpe leilighet med høy fellesgjeld, så lenge man kan betjene det. Er litt usikker på hvordan bankene setter egenkaptialkravet. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Det er en lilighet til salgs for 750tusen og fellesgjeld på 700k.. åssen går jeg frem å låne dette i banken? må jeg da ha 15prosent eenkapital av 1,4 mill eller egenkapital av 750tusen? hva er downsiden med å kjøpe denne type leiligheter? Du må ha 15% av 1,450,000 Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Sjekk økonomien til "felleskapet" (borettslag, sameie el.), og om det er tilknyttet en sikringsordning for ubetalte felleskostnader. Selv om du kan betjene dine kostnader, er det ikke gitt at alle andre eiere i felleskapet kan det. Litt lesestoff: http://www.boligmani.no/gode-tips/ressurs/fellesgjeld/13549 http://e24.no/privat/eiendom/slik-unngaar-du-fellesgjeld-fellen/10075134 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå