AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg vurderer å kjøpe hus i Spania og jobbe i Norge. I jobben min er det veldig mye reising rundt om i Norge så uansett om jeg kjøper hus i Norge får jeg ikke være så mye hjemme uansett. Derfor vil jeg heller jobbe overtid og ta ut timene som avspasering, så drar jeg til Spania 5-10 ganger i året og slikker sol. Så lurer jeg på. Fra et juridisk standpunkt; Mister jeg noen rettigheter ang. NAV og slikt hvis jeg har bostedsadresse i Spania? HVIS jeg skulle bli skadet i jobben eller blir syk så vil jeg helst være sikker på at jeg ikke er rævkjørt økonomisk. Og har jeg rett på dagpenger hvis jeg skulle miste jobben i Norge av en eller annen grunn? Vil jeg ha de samme fordelene som alle andre nordmenn selv om jeg bor i Spania? Anonymous poster hash: 26ea8...1b7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Jeg ville tro du omfavnes av både norsk skatterett og folketrygd om du oppholder deg mer enn 183 dager i Norge. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2017 Forfatter Del Skrevet 6. august 2017 Jeg ville tro du omfavnes av både norsk skatterett og folketrygd om du oppholder deg mer enn 183 dager i Norge. Hei! Har du noen kilder på at det er akkurat 183 dager? Anonymous poster hash: 26ea8...1b7 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden' Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2017 Forfatter Del Skrevet 6. august 2017 https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden' Linken din fungerer ikke. Søkte selv på NAV men finner ingenting om at man må oppholde seg under 183 dager i Norge.. Anonymous poster hash: 26ea8...1b7 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Fjern siste tegn i linken. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2017 Forfatter Del Skrevet 6. august 2017 Fjern siste tegn i linken. Gjort det. Er samme side som jeg har vært inne på. Står ingenting om 183 dager der. Anonymous poster hash: 26ea8...1b7 Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Du mister medlemskapet i folketrygden om du oppholder deg mer enn 12 måneder i løpet av ett år. Du mister den også om du oppholder deg i utlandet mer enn 6 måneder i 2 år eller mer. Se linken for mer utfyllende informasjon. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Relatert+informasjon/n%C3%A5r-opph%C3%B8rer-medlemskapet-i-folketrygden#chapter-2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2017 Forfatter Del Skrevet 6. august 2017 Dessverre er ikke informasjonen spesielt utfyllende. Ingenting der angår meg. Jeg har ikke tenkt å oppholde meg i utlandet i over verken 6 eller 12 måneder. Skal kun være hjemme i utlandet i ett par måneder i året tilsammen, mens jeg ellers jobber i Norge og oppholder meg på en pendlerbolig/hotell. Anonymous poster hash: 26ea8...1b7 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Du kan fortsatt få norsk trygdetid hvis du jobber for en norsk arbeidsgiver og dermed opptjener pensjonspoeng i Norge. Inntektsbasert opptjening trumfer botid. Det er f.eks. mange som bor i Sverige men tjener opp pensjonspoeng i Norge. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 6. august 2017 Forfatter Del Skrevet 6. august 2017 Du kan fortsatt få norsk trygdetid hvis du jobber for en norsk arbeidsgiver og dermed opptjener pensjonspoeng i Norge. Inntektsbasert opptjening trumfer botid. Det er f.eks. mange som bor i Sverige men tjener opp pensjonspoeng i Norge. To av mine tidligere kolleger bodde også i Sverige mens de jobbet i Norge. Spurte aldri hvorfor.. Er det noen store fordeler med å bo i Sverige og jobbe i Norge? Anonymous poster hash: 26ea8...1b7 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Det er billigere å bo i Sverige. Sverige er ikke akkurat noe lavkostland, men det Norge er verre. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hovedregelen innad i EØS er at det er arbeidslandet som er ansvarlig for trygdedekning. Hvis du har bolig i Spania og arbeid i Norge er det altså Norge som er ansvarlig for dine trygderettigheter. Det gjelder yrkesskade, trygderettigheter, mv. Det gjelder en del unntak for kortvarig utsending til annet land, men det er ikke aktuelt for deg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Men hva med sykehusopphold osv.? Det sies man skal betale skatt til det landet man bor, hvor man også har rett på samme helsetjenester som landets egne innbyggere. Nå vil jo TS ha fast bolig i Spania og ikke i Norge, altså kun arbeide i Norge. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 I grensekryssende arbeidsforhold betaler man skatt både til arbeidsstaten og bostedsstaten (bostedsstaten er ansvarlig for å gi skattekreditt eller på annen måte avverge dobbeltbeskatning). Man betaler trygdeavgift til arbeidsstaten. Etter EØS-trygdeforordningen har man samme rett til helsetjenester i Spania som landets egne innbyggere, og man fremviser EØS-helsetrygdkort fra Norge. Spanske helsemyndigheter vil da kreve refusjon av norske helsemyndigheter for den behandling man får i Spania. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Om jeg hadde vært TS ville jeg da konkludert med å være i Spania som turist og beholdt en eller annen adresse i Norge for just in case. Det å begynne å skatte til to land ville jeg unngått om det var mulig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 7. august 2017 Forfatter Del Skrevet 7. august 2017 I grensekryssende arbeidsforhold betaler man skatt både til arbeidsstaten og bostedsstaten (bostedsstaten er ansvarlig for å gi skattekreditt eller på annen måte avverge dobbeltbeskatning). Man betaler trygdeavgift til arbeidsstaten. Etter EØS-trygdeforordningen har man samme rett til helsetjenester i Spania som landets egne innbyggere, og man fremviser EØS-helsetrygdkort fra Norge. Spanske helsemyndigheter vil da kreve refusjon av norske helsemyndigheter for den behandling man får i Spania. Hvor mye skatt og hva slags skatt er det man må betale til bostedslandet (Spania)? Anonymous poster hash: 26ea8...1b7 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Det bør du spørre spanske skattemyndigheter om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå