ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Atw, mener du man skal betale formueskatt på aksjer man eier selv når bedriften går med underskudd? Ja, det mener jeg. Mener du man skal betale inntektsskatt selv når bedrifter man jobber i går med underskudd? AtW Du mener det ja. På første side i tråden skrev jeg litt om hva som skjer med aksjonærene i en mellomstor bedrift som går med underskudd, og det var ikke fiksjon. Omsetning av aksjer er som regel ikke et tema for selskaper som ikke er børsnoterte, så det har ingen relevans. Hva min inntektsskatt som arbeidstaker har med saken å gjøre må du forklare. Kjernen i saken, slik jeg ser det, er at formuesskatten ofte slår feil ut. Inntektsskatt er fair, jo mer man tjener jo mer skatt betaler man, men man sitter igjen med mer netto uansett da prosentsatsen forblir cirka uendret. Moms er en skatt på forbruk, jo mer man forbruker jo mer moms betaler man, veldig greit. Formueskatten følger ingen slik logikk, så når salg av aksjer faktisk ikke lar seg gjøre risikerer en bedrift å måtte ta opp lån for å betale utbytte slik at aksjonærene kan betale formueskatten... Det har med saken å gjøre at inntektsskatt fører til at man må betale folk mer i lønn for at de skal ha samme kjøpekraft, og dermed "trekker det penger ut av bedriften". For meg virker det svært sjeldent at formueskatten slår feil ut (med feil, mener jeg velter bedrifter), untatt i hypotetiske scenario folk kokker opp. En bedrift risikerer å måtte ta opp lån for å betale lønn til sine ansatte så de kan betale inntektsskatt også. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Smal-hans sin produksjon hadde vært lønnsom om det ikke hadde vært inntektskatt, men han hadde betalt formueskatt. AtW Så fjerning av inntektsskatten er en bedre løsning..? Det er en bedre løsning med mer formueskatt og mindre inntektsskatt ja. I det minste på et prinsipielt grunnlag. AtW Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Ditt poeng hadde vært sterkere om disse menneskene levde som asketer, og brukte alle pengene sine på å skyte de inn i bedriften. Men det gjør de ikke. De eier bare aksjer, og har masse verdier til privat forbruk. Hvorfor er det problematisk å betale skatt på det? Hvorfor skal kapitaleiere betale mindre skatt enn arbeidere? Hvordan de lever og hvor mye penger de har, er helt irrelevant. Skatt bør betales på realiserte verdier, ikke på arbeidende kapital. De betaler jo ikke mindre skatt enn arbeidere, de betaler en annen skatt enn arbeidere, som bør betales når verdiene realiseres. Alle arbeidere står vel fritt til å investere sine penger på samme måten, å betale akkurat den samme skatten. Dersom man eier et selskap, så betaler man altså 0.85% av nettoverdien av det totale selskapet hvert år i skatt, selv om man ikke har tjent fem øre på selskapet. Dette blir helt feil, rett og slett fordi man bør betale sin skatt når man faktisk har tjent pengene. Ikke alle bedriftseiere, eller eiere av andre slike formuesgoder som er å anse som arbeidende kapital, har et oppkom av penger. Har man ikke tjent noe på bedriften, men den fremdeles har betydelig verdi, så må man fremdeles betale skatt. Arbeidende kapital er bra for samfunnet, og generere stort sett større verdier og flere arbeidsplasser, som er en annen grunn til at det ikke bør beskattes på denne måten. Hvorfor er det irrelevant? Er ikke det en ganske sentral del av skattepolitikk? Er det ikke meningsfylt at de som har mye betaler mer skatt? Joda, annen skatt, men mindre skatt (i prosent) Man eier verdier for mange mange millioner. Eier man aksjer av betydelig verdi, så kan man bruke utbytte fra aksjene, eller om det ikke gis, selve en liten brøkdel av aksjene. Det er høyst få situasjoner der man har en vesentlig formueskatt, og allikevel ikke har mulighet til å betale skatt. Så "arbeidene kapital" er viktigere enn arbeidere? Jeg gjør mer nytte for meg om jeg sitter på ræva og kjøper noen aksjer i staoil, enn om jeg jobber i statoil? AtW Du må betale formueskatten selv om du verken tjener eller har penger. Staten jager rett og slett bedriftene og verdiene ut av landet :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Formueskatt er en skatt på verider, har du ikke verdier har du heller ikke formueskatt. AtW Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Formueskatt er en skatt på verider, har du ikke verdier har du heller ikke formueskatt. AtW Men verdier er ikke det samme som penger, og det er ingen automatikk i at du kan ta utbytte for å betale formueskatten - slik noen virker å tro. Når skattene blir for høye reduseres skatteinntektene. Hvor mye skatteinntekter får du fra en bedrift som er konkurs? Eller en som flagger ut av landet? :-) Jeg mener Norge bør øke skatteinntektene, blant annet ved å redusere skatten. 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Jeg synes begrepet "nullskatteyter" er ganske merkelig. Selv om de kanskje ikke lenger trenger å skatte av formuen sin, så bidrar de jo til felleskapet med avgifter på alt mulig. I tillegg er det skatt på inntekt, overskudd i eget selskap etc. Man kan like gjerne si at trygdede er nullskatteytere, sånn rent begrepsmessig. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Mer relevant info: https://www.dn.no/nyheter/2017/08/18/0704/Privatokonomi/formuesskatten-holder-seg-godt-oppe-tross-kutt Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 Mer relevant info: https://www.dn.no/nyheter/2017/08/18/0704/Privatokonomi/formuesskatten-holder-seg-godt-oppe-tross-kutt Ja, de rike øker sin andel av verdiene i samfunnet, så det er vel ikke så overraskende? AtW Lenke til kommentar
Faller Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 ATWindsor: dersom du mener at formueskatten ikke er noe problem, hvordan skal f. eks små bedrifter som virkelig treffer et marked som de ikke hadde estimert på forhånd kunne håndtere formueskatten? F. eks si en bedrift antar å selge produkter for 2 mill i sitt første leveår, men så selger de for 100 mill i stedet. Bedriften vil få en helt annen skatt enn beregnet og vil kanskje slite med å betale formueskatten? Hvordan skulle man gått frem da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. august 2017 Del Skrevet 18. august 2017 ATWindsor: dersom du mener at formueskatten ikke er noe problem, hvordan skal f. eks små bedrifter som virkelig treffer et marked som de ikke hadde estimert på forhånd kunne håndtere formueskatten? F. eks si en bedrift antar å selge produkter for 2 mill i sitt første leveår, men så selger de for 100 mill i stedet. Bedriften vil få en helt annen skatt enn beregnet og vil kanskje slite med å betale formueskatten? Hvordan skulle man gått frem da? Bedrifter betaler ikke formueskatt. AtW Lenke til kommentar
Faller Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Nei, men eieren gjør det i noen tilfeller og det er ikke sikkert at lønnen/utbytte reflekterer suksessen fra jobb. Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 (endret) ATWindsor: dersom du mener at formueskatten ikke er noe problem, hvordan skal f. eks små bedrifter som virkelig treffer et marked som de ikke hadde estimert på forhånd kunne håndtere formueskatten? F. eks si en bedrift antar å selge produkter for 2 mill i sitt første leveår, men så selger de for 100 mill i stedet. Bedriften vil få en helt annen skatt enn beregnet og vil kanskje slite med å betale formueskatten? Hvordan skulle man gått frem da? Bedrifter betaler ikke formueskatt. AtW Alle bedrifter har eiere. Hver eneste butikk, verksted, fabrikk i hver eneste by er det noen som eier og styrer Hver eneste ting en bedrift gjør, er vedtatt og bestemt av noen. Endret 19. august 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Nei, men eieren gjør det i noen tilfeller og det er ikke sikkert at lønnen/utbytte reflekterer suksessen fra jobb. Så hva er egentlig spørsmålet ditt? Hvordan privatpersoner skal håndtere om de ikke velger å betale ut en ok lønn til seg selv? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 ATWindsor: dersom du mener at formueskatten ikke er noe problem, hvordan skal f. eks små bedrifter som virkelig treffer et marked som de ikke hadde estimert på forhånd kunne håndtere formueskatten? F. eks si en bedrift antar å selge produkter for 2 mill i sitt første leveår, men så selger de for 100 mill i stedet. Bedriften vil få en helt annen skatt enn beregnet og vil kanskje slite med å betale formueskatten? Hvordan skulle man gått frem da? Bedrifter betaler ikke formueskatt. AtW Alle bedrifter har eiere. Hver eneste butikk, verksted, fabrikk i hver eneste by er det noen som eier og styrer Hver eneste ting en bedrift gjør, er vedtatt og bestemt av noen. Ja, alle bedrifter har eiere, og alle bedrifter har noen som jobber der. Og betaler inntektsskatt. AtW Lenke til kommentar
Faller Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Nei, men eieren gjør det i noen tilfeller og det er ikke sikkert at lønnen/utbytte reflekterer suksessen fra jobb. Så hva er egentlig spørsmålet ditt? Hvordan privatpersoner skal håndtere om de ikke velger å betale ut en ok lønn til seg selv? AtW Det er ikke alle f. eks oppstartsbedrifter som _KAN_ betale en god lønn til seg selv uavhengig av at bedriften gjør det bra eller ikke. Det er poenget mitt; at formueskatten til en viss grad kan være skadelig for bedrifter av liten størrelse. Greit nok at etablerte firmaer har både bunnlinje og lønnsnivåer som muliggjør at eiere etc kan betale formueskatt, men når opp så mye som 80% av norske bedrifter har 11 eller færre ansatte, så vil det være tilfeller hvor mennesker eksempelvis må ta opp lån for å betale formueskatt eller at bedriften i seg selv legges ned (hvor da arbeidsplasser går tapt). Derfor er jeg prinsipielt uenig at man skal betale formueskatt, men lønn og utbytte (og tilsvarende løsninger) skal de betales skatt på. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Nei, men eieren gjør det i noen tilfeller og det er ikke sikkert at lønnen/utbytte reflekterer suksessen fra jobb. Så hva er egentlig spørsmålet ditt? Hvordan privatpersoner skal håndtere om de ikke velger å betale ut en ok lønn til seg selv? AtW Det er ikke alle f. eks oppstartsbedrifter som _KAN_ betale en god lønn til seg selv uavhengig av at bedriften gjør det bra eller ikke. Det er poenget mitt; at formueskatten til en viss grad kan være skadelig for bedrifter av liten størrelse. Greit nok at etablerte firmaer har både bunnlinje og lønnsnivåer som muliggjør at eiere etc kan betale formueskatt, men når opp så mye som 80% av norske bedrifter har 11 eller færre ansatte, så vil det være tilfeller hvor mennesker eksempelvis må ta opp lån for å betale formueskatt eller at bedriften i seg selv legges ned (hvor da arbeidsplasser går tapt). Derfor er jeg prinsipielt uenig at man skal betale formueskatt, men lønn og utbytte (og tilsvarende løsninger) skal de betales skatt på. Så man har en bedrift som er 50 ganger mer suksessfull enn man trodde, og bedriften har ikke mulighet til å betale lønn? Høres ikke ut som en bedrift som har så gode muligheter, formueskatt eller ikke. Man vil alltids finne eksempler på bedrifter som legges ned pga inntektsskatt også, antakelig vesentlig flere enn formueskatt. Nesten alle betaler mer i inntektsskatt enn formueskatt også i mindre bedrifter. AtW Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 (endret) Nei, men eieren gjør det i noen tilfeller og det er ikke sikkert at lønnen/utbytte reflekterer suksessen fra jobb. Så hva er egentlig spørsmålet ditt? Hvordan privatpersoner skal håndtere om de ikke velger å betale ut en ok lønn til seg selv? AtW Det er ikke alle f. eks oppstartsbedrifter som _KAN_ betale en god lønn til seg selv uavhengig av at bedriften gjør det bra eller ikke. Det er poenget mitt; at formueskatten til en viss grad kan være skadelig for bedrifter av liten størrelse. Greit nok at etablerte firmaer har både bunnlinje og lønnsnivåer som muliggjør at eiere etc kan betale formueskatt, men når opp så mye som 80% av norske bedrifter har 11 eller færre ansatte, så vil det være tilfeller hvor mennesker eksempelvis må ta opp lån for å betale formueskatt eller at bedriften i seg selv legges ned (hvor da arbeidsplasser går tapt). Derfor er jeg prinsipielt uenig at man skal betale formueskatt, men lønn og utbytte (og tilsvarende løsninger) skal de betales skatt på. Så man har en bedrift som er 50 ganger mer suksessfull enn man trodde, og bedriften har ikke mulighet til å betale lønn? Høres ikke ut som en bedrift som har så gode muligheter, formueskatt eller ikke. Man vil alltids finne eksempler på bedrifter som legges ned pga inntektsskatt også, antakelig vesentlig flere enn formueskatt. Nesten alle betaler mer i inntektsskatt enn formueskatt også i mindre bedrifter. AtW Nesten alt du kjøper er produsert i et annet land og andelen er bare økende slik staten jager vekk bedriftene :-) Bedriftene er her for å tjene penger, blir det ulønnsomt for de her da går de til den andre siden av gjerdet. Det er bedre at bedrifter betaler lite eller litt skatt enn at de forsvinner og betaler 0 skatt Endret 19. august 2017 av IntelAmdAti Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Jeg ser ikke nytten av formueskatten, det virker som en løsning på ett problem i skattesystemet som skulle vært løst på annet vis. En skatt som skal betales uansett om man har inntekt / overskudd eller ikke ser jeg ikke logikken eller rettferdigheten i. For privat personer som har vært flinke til å spare, nedbetale lån osv må da bruke av oppsparte midler for å betale denne skatten (hvis man ikke har annen inntekt som kan dekke den). Så man ender opp med å bli straffet for å være flink til å spare og kvitte seg med gjeld med å få en ny skatt. Det samme (prinsippet) vil gjøre seg gjeldende for bedrifter og dens eiere, eksempler på det er nevnt tidligere i tråden. Jeg klarer ikke å noen grunn til at man skal beskattes for å ha verdier stående, det være seg i banken eller som eier av en bedrift, når man allerede betaler skatt på lønn, utbytte og overskudd (skatt på overskudd må godskrives eieren(e) av bedriften, noe annet blir merkelig). Men bør heller fokusere på å tette hull i skattesystemet slik at alle betaler riktig skatt (så kan vi diskutere hva dette er), og det ikke blir mulig å lage merkelig selskapskonstruksjoner osv til å redusere hvor mye man skal betale i skatt. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Jeg ser ikke nytten av formueskatten, det virker som en løsning på ett problem i skattesystemet som skulle vært løst på annet vis. En skatt som skal betales uansett om man har inntekt / overskudd eller ikke ser jeg ikke logikken eller rettferdigheten i. For privat personer som har vært flinke til å spare, nedbetale lån osv må da bruke av oppsparte midler for å betale denne skatten (hvis man ikke har annen inntekt som kan dekke den). Så man ender opp med å bli straffet for å være flink til å spare og kvitte seg med gjeld med å få en ny skatt. Det samme (prinsippet) vil gjøre seg gjeldende for bedrifter og dens eiere, eksempler på det er nevnt tidligere i tråden. Jeg klarer ikke å noen grunn til at man skal beskattes for å ha verdier stående, det være seg i banken eller som eier av en bedrift, når man allerede betaler skatt på lønn, utbytte og overskudd (skatt på overskudd må godskrives eieren(e) av bedriften, noe annet blir merkelig). Men bør heller fokusere på å tette hull i skattesystemet slik at alle betaler riktig skatt (så kan vi diskutere hva dette er), og det ikke blir mulig å lage merkelig selskapskonstruksjoner osv til å redusere hvor mye man skal betale i skatt. Er det bedre å "straffes for å arbeide"? Forøvrig betaler vel ikke bedrifter formueskatt? AtW Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. august 2017 Del Skrevet 20. august 2017 Forøvrig betaler vel ikke bedrifter formueskatt? Nei, men eiere. Spiller ingen rolle om bedriften tjener penger eller ikke.(dog etter verdidefinisjon) I tillegg betaler bedrifter skatt av overskudd, arbeidsgiveravgift, sykepenger for de første 16 dager osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå