Gjest Slettet+2534 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Jepp, man har tilgang til sin egen formue men hvor lenge? http://partas.no/2016/07/04/ein-grunder-formueskatten/ Et fint eksempel på hvordan man setter galskap i system. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Jepp, man har tilgang til sin egen formue men hvor lenge? http://partas.no/2016/07/04/ein-grunder-formueskatten/ Man kan kokkelere opp fiktive eksempler så lenge man vil, det er ingenting som tyder på at skatt totalt sett er negativt for samfunnet og dets utvikling. Så da er spørsmålet, hvorfor er forumeskatt verre enn feks inntekts skatt? Vår venn hans hadde gått med overskudd uten inntektsskatt også. AtW ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 17. august 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Man kan kokkelere opp fiktive eksempler så lenge man vil, det er ingenting som tyder på at skatt totalt sett er negativt for samfunnet og dets utvikling. Så da er spørsmålet, hvorfor er forumeskatt verre enn feks inntekts skatt? Vår venn hans hadde gått med overskudd uten inntektsskatt også. AtW Eksempelet mitt tidligere i tråden belyser jo problemstillingen. Det er dårlig gullerot å måtte betale skatt på noe som man har brukt lang tid og betalt ned egen lønn som allerede er skattet en gang fra før. Er ikke i mot inntektskatt, det må vi ha. Det frister derimot ikke betale ned huset og være flink å spare når jeg vet hva som venter når det er nedbetalt, jo da er belønningen at jeg må skatte de pengene for 2.gang. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 17. august 2017 av ilpostino 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Eksempelet mitt tidligere i tråden belyser jo problemstillingen. Det er dårlig gullerot å måtte betale skatt på noe som man har brukt lang tid og betalt ned egen lønn som allerede er skattet en gang fra før. Er ikke i mot inntektskatt i seg selv, men det frister ikke betale ned huset og være føink å spare når jeg vet hva som venter når det er nedbetalt. Hva så? Frister det ikke å jobbe pga inntektsskatt? Hva er viktigst for samfunnet, at du jobber, eller at du er flink til å spare? AtW ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 17. august 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Eksempelet mitt tidligere i tråden belyser jo problemstillingen. Det er dårlig gullerot å måtte betale skatt på noe som man har brukt lang tid og betalt ned egen lønn som allerede er skattet en gang fra før. Er ikke i mot inntektskatt i seg selv, men det frister ikke betale ned huset og være føink å spare når jeg vet hva som venter når det er nedbetalt. Hva så? Frister det ikke å jobbe pga inntektsskatt? Hva er viktigst for samfunnet, at du jobber, eller at du er flink til å spare? AtW Det frister ikke å bli gjeldsfri på huset og spare opp en formue når jeg da må skatte de samme pengene for 2.gang. Formulerte meg litt dårlig i innlegget , men har ikke noe i mot å betale skatt på inntekt , bare ikke dobbelt opp. ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 17. august 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Vær så snill å ikke legge vet "sitatpyramider" boundishh. Eksempelet mitt tidligere i tråden belyser jo problemstillingen. Ja det er formuesskatten i et nøtteskall. Det er dårlig gullerot å måtte betale skatt på noe som man har brukt lang tid og betalt ned egen lønn som allerede er skattet en gang fra før Riktig. Men dessverre så er det mange sosialister/sosialdemokrater som ikke forstår det. Eller så forstår de men gir blaffen i det fordi det er mye viktigere å "ta rikingene". Er ikke i mot inntektskatt i seg selv, men det frister ikke betale ned huset og være føink å spare når jeg vet hva som venter når det er nedbetalt. Det er grovt urettferdig. Det å jobbe hardt, være flink å spare og på den måten bli velbeholden; det skal ikke straffe seg. Det er ødeleggende for produktiviteten og ikke minst rettferdighetsfølelsen. Endret 17. august 2017 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Innlegg med overdreven quoting, aka pyramidebonanza, er redigert for å forkorte lengden på posten. Quoting er bra for å vise hvem dere siterer men pass på at det ikke blir overdreven bruk av denne funksjonen. Det er ikke nødvendig at folk får slitasjeskader på scrollefingeren for å komme frem til det dere har skrevet.Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) *snip* Så du er også imot moms? AtW ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 17. august 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Det er grovt urettferdig. Det å jobbe hardt, være flink å spare og på den måten bli velbeholden; det skal ikke straffe seg. Det er ødeleggende for produktiviteten og ikke minst rettferdighetsfølelsen. Om du synes det er så grovt urettferdig at man "straffes" for å jobbe hardt, burde du ikke være glad for mer formueskatt og mindre inntektsskatt? (forutsatt et gitt totalt skattenivå). AtW ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 17. august 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Det er grovt urettferdig. Det å jobbe hardt, være flink å spare og på den måten bli velbeholden; det skal ikke straffe seg. Det er ødeleggende for produktiviteten og ikke minst rettferdighetsfølelsen. Om du synes det er så grovt urettferdig at man "straffes" for å jobbe hardt, burde du ikke være glad for mer formueskatt og mindre inntektsskatt? (forutsatt et gitt totalt skattenivå). AtW ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Er ikke imot moms , betaler heller 5-10% mer inntektskatt om formuesskatten ryker. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Er ikke imot moms , betaler heller 5-10% mer inntektskatt om formuesskatten ryker. Moms er jo også dobbel beskatning, som du sa du var i mot? AtW ## sitatpyramide fjernet av ilpostino ## Endret 17. august 2017 av ilpostino Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Atw, mener du man skal betale formueskatt på aksjer man eier selv når bedriften går med underskudd? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Atw, mener du man skal betale formueskatt på aksjer man eier selv når bedriften går med underskudd? Ja, det mener jeg. Mener du man skal betale inntektsskatt selv når bedrifter man jobber i går med underskudd? AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Atw, mener du man skal betale formueskatt på aksjer man eier selv når bedriften går med underskudd? Hm dersom man ikke har nok til å betale formuesskatten for aksjene, da kan man jo faktisk bli tvunget til å selge aksjene. Det kan da vel ikke være bra for bedriften? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Atw, mener du man skal betale formueskatt på aksjer man eier selv når bedriften går med underskudd? Hm dersom man ikke har nok til å betale formuesskatten for aksjene, da kan man jo faktisk bli tvunget til å selge aksjene. Det kan da vel ikke være bra for bedriften? Bedriftene jeg har aksjer i virker mer bekymret for liten omsetning av aksjer heller enn stor. I tillegg er min inntektskatt langt høyere enn formueskatt, så det er større sjangse for at det tvinger meg til å selge aksjer. AtW Endret 17. august 2017 av ATWindsor Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Jepp, man har tilgang til sin egen formue men hvor lenge? http://partas.no/2016/07/04/ein-grunder-formueskatten/ Et fint eksempel på hvordan man setter galskap i system. Men hvorfor skal Smal-Hans fortsette med tresko-produksjonen når den åpenbart ikke er lønnsom? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 (endret) Jepp, man har tilgang til sin egen formue men hvor lenge? http://partas.no/2016/07/04/ein-grunder-formueskatten/ Et fint eksempel på hvordan man setter galskap i system. Men hvorfor skal Smal-Hans fortsette med tresko-produksjonen når den åpenbart ikke er lønnsom? Helt vanlig i næringslivet, det går opp og ned.. Dessuten måtte produksjon halveres. Mens faste kostnader var de samme. Endret 17. august 2017 av Jarmo Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Smal-hans sin produksjon hadde vært lønnsom om det ikke hadde vært inntektskatt, men han hadde betalt formueskatt. AtW Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Atw, mener du man skal betale formueskatt på aksjer man eier selv når bedriften går med underskudd? Ja, det mener jeg. Mener du man skal betale inntektsskatt selv når bedrifter man jobber i går med underskudd? AtW Du mener det ja. På første side i tråden skrev jeg litt om hva som skjer med aksjonærene i en mellomstor bedrift som går med underskudd, og det var ikke fiksjon. Omsetning av aksjer er som regel ikke et tema for selskaper som ikke er børsnoterte, så det har ingen relevans. Hva min inntektsskatt som arbeidstaker har med saken å gjøre må du forklare. Kjernen i saken, slik jeg ser det, er at formuesskatten ofte slår feil ut. Inntektsskatt er fair, jo mer man tjener jo mer skatt betaler man, men man sitter igjen med mer netto uansett da prosentsatsen forblir cirka uendret. Moms er en skatt på forbruk, jo mer man forbruker jo mer moms betaler man, veldig greit. Formueskatten følger ingen slik logikk, så når salg av aksjer faktisk ikke lar seg gjøre risikerer en bedrift å måtte ta opp lån for å betale utbytte slik at aksjonærene kan betale formueskatten... Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 17. august 2017 Del Skrevet 17. august 2017 Smal-hans sin produksjon hadde vært lønnsom om det ikke hadde vært inntektskatt, men han hadde betalt formueskatt. AtW Så fjerning av inntektsskatten er en bedre løsning..? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå