Gå til innhold

Ernas nullskattytere: Flere er mangemillionærer.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Formuesskatten synes jeg bør skrotes slik den er i dag. Belønningen min for å jobbe hardt og betale skatt til jeg blir gjeldfri og sitter med et hus er at jeg må skatte på verdien på huset som jeg har betalt for med lønn som allerede er skattet av en gang fra før...

Endret av boundishh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Formuesskatten synes jeg bør skrotes slik den er i dag. Belønningen min for å jobbe hardt og betale skatt til jeg blir gjeldfri og sitter med et hus er at jeg må skatte på verdien på huset som jeg har betalt for med lønn som allerede er skattet av en gang fra før...

Dessverre så er du i sosialistene og sosialdemokratenes øyne da en riking, og rikinger; de skal man ta. Det er da ingen ende på hvor mange ganger du skal kunne skattelegges. At du har jobbet hardt og har vært flink til å spare, det er underordnet og fullstendig irrelevant.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Tror ikke sosialistene bryr seg så spesielt mye om akkurat den delen. Da er det viktigere å ta rikingene og de slemme kapitaleierne. :)

Det er nok riktig. For om de virkelig var opptatt av at de rike skulle betale sin andel, har OECD kommet med et alternativ i form av en statlig eiendomsskatt som sørger for at de betaler sin andel, uten bieffektene av formuesskatten. Men denne har de nektet å vurdere. Så selv å "ta de rike" greier ikke sosialistene å gjøre riktig, de tar ikke de rike, de tar eierne av norske småbedrifter i distriktene. og alles velstand lider av det.

Endret av TheChubbyOne
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så selv å "ta de rike" greier ikke sosialistene å gjøre riktig, de tar ikke de rike, de tar eierne av norske småbedrifter i distriktene. og alles velstand lider av det.

Riktig. For grelle eksempler på hva formuesskatten fører til så kan man lese litt på denne bloggen.

Lenke til kommentar

Så selv å "ta de rike" greier ikke sosialistene å gjøre riktig, de tar ikke de rike, de tar eierne av norske småbedrifter i distriktene. og alles velstand lider av det.

Riktig. For grelle eksempler på hva formuesskatten fører til så kan man lese litt på denne bloggen.

Kunne ikke se er eneste eksempel der hvor formuesskatten trakk mer ut av bedriften enn inntektsskatt. AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Kunne ikke se er eneste eksempel der hvor formuesskatten trakk mer ut av bedriften enn inntektsskatt. AtW

Da kan du ikke ha lest spesielt nøye.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nei vel? Har du et eksempel på det motsatte? (fra lista)

På det motsatte av hva da? Jeg la bare ut en lenke til en blogg skrevet av en Høyre-politiker som kommer med eksempler på hva formueskatten fører til. Om du ikke er interessert i det så får du heller la være å lese det som står der. Jeg har ikke tenkt å overbevise deg ATWindsor om verken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Nei vel? Har du et eksempel på det motsatte? (fra lista)

På det motsatte av hva da? Jeg la bare ut en lenke til en blogg skrevet av en Høyre-politiker som kommer med eksempler på hva formueskatten fører til. Om du ikke er interessert i det så får du heller la være å lese det som står der. Jeg har ikke tenkt å overbevise deg ATWindsor om verken det ene eller det andre.

Stemmer, du la ut en lenke til en blogg, jeg så igjennom den og kom med følgende utsagn:

"Kunne ikke se er eneste eksempel der hvor formuesskatten trakk mer ut av bedriften enn inntektsskatt."

Hvor du svarte: "Da kan du ikke ha lest spesielt nøye."

Da må vel du vite om minst ett eksempel der det motsatte er tilfellet, nemlig at formueskatten trekker mer ut enn inntektsskatt?

Problemet er ikke at jeg ikke har lest, men at vi tydeligvis har sett to forskjellige ting, om jeg åpenbart tar feil burde det være lett å finne eksemplet som viser det.

AtW

Lenke til kommentar

Relevant: https://www.aftenposten.no/meninger/i/2WWXl/Formuesskatten-gir-mindre-til-fordeling--Elisabeth-Holvik

Beregninger fra Frankrike viser at tapet av skatteinntekter fra utflyttede bedriftseiere var større enn det en fikk inn i formuesskatt. I tillegg kommer tap av arbeidsplasser, pluss skatteinntekter fra dem som hadde fått jobb i selskapene og de positive ringvirkninger det gir om de hadde blitt værende i Frankrike.

Og landene de flytter til får arbeidsplasser og skatteinntekter -- mens eierene tjener mer penger og blir enda rikere, på bekostning av resten av verden.

​...

​Jeg synes allerede at det er helt sykt at menneske kan bli milliardærer, i personlig formue.

​Det er ingen mennesker i verdenshistorien som har arbeidet nok til å fortjene en milliard kroner for arbeidet sitt:

​Alle formuer er skapt av andre mennesker sitt arbeid.

​Jada. De skaper arbeidsplasser -- men alle bedrifter FYLLER en nisje, og hindrer andre i kunne tjene penger på denne nisjen.

​Vi får aldri vite om bedriftene som går godt kunne vært drevet bedre av andre, eller om andre kunne gitt arbeiderene bedre kår og høyere lønninger og fremdeles gått like godt, fordi vi prisgir eierene av bedrifter for å skape arbeidsplasser.

​Vi får aldri vite om eierene forvalter bedriftene godt, eller om de forvalter dem dårlig -- vi får bare vite hvor mye penger de klarer å utvinne fra markedet.

​Mange bedriftseiere må nok arbeide både 12- og 18-timersdager i oppstartsfasen, men for mange av dem har de timelønn på tusener av kroner -- skapt av overskuddet til arbeidet til arbeider med timelønn på rett over to hundre kroner.

​Ikke alle mennesker kan være entreprenører.

​Ikke alle entreprenørskap kan være vellykkede.

​Men at de skal få ha formuer på mangfoldige millioner i fred...

Eiendomsskatten bør ikke finnes for helt vanlige hus: Det burde være tak på 2 000 000 kroner per eier -- sånn at to personer kan eie en bolig sammen uten å måtte betale skatt på boligen.

​Det må være mulig å ha en formue et par millioner kroner uten å skatte av den.

​Men ut over det -- så aksepterer jeg ikke at mine arbeidstimer går til å gjøre andre mennesker sine barnebarn rikere enn mine barnebarn har håp om å kunne bli, når de ikke har gjort noenting forskjellig i livet, utenom å ha forskjellige forfedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

"Kunne ikke se er eneste eksempel der hvor formuesskatten trakk mer ut av bedriften enn inntektsskatt."

Jeg har vel ikke sammenliknet inntektsskatt og formuesskatt, så dette likner mest på en stråmann.

Lenke til kommentar

Jeg har vel ikke sammenliknet inntektsskatt og formuesskatt, så dette likner mest på en stråmann.

Nei, men det gjorde jeg, og til min sammenlikning hadde du følgende å si:

"Da kan du ikke ha lest spesielt nøye."

Dvs at du mener jeg ikke hadde rett i min påstånd, jeg ba deg derfor konkretisere med eksempel, iogmed at du åpenbart mener å ha sett i bloggen du lenket til eksempler som viser at jeg tar feil.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Dvs at du mener jeg ikke hadde rett i min påstånd, jeg ba deg derfor konkretisere med eksempel, iogmed at du åpenbart mener å ha sett i bloggen du lenket til eksempler som viser at jeg tar feil.

AtW

Nå bare putter du ord i munnen på meg.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

AtW

Nå bare putter du ord i munnen på meg.

Nå må du ta deg sammen, det gjør jeg aldeles ikke. Når jeg skriver "bloggen har "A" som innhold" og du svarer "Da kan du ikke ha lest bloggen godt nok", så betyr det at du er uenig i at den har "A" som innhold. Det er ikke å putte ord i munnen på deg i det hele tatt. 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå må du ta deg sammen, det gjør jeg aldeles ikke. Når jeg skriver "bloggen har "A" som innhold" og du svarer "Da kan du ikke ha lest bloggen godt nok", så betyr det at du er uenig i at den har "A" som innhold. Det er ikke å putte ord i munnen på deg i det hele tatt. 

AtW

Det betyr det overhodet ikke.

Forøvrig snakket jeg om formusskatt (eller dvs lenket til en blogg som omhandlet formuesskatt), så begynte du å trekke inn inntektsskatt og forlangte at jeg skulle redgjøre for et eller annet omkring det. Det er både stråmannsargumentasjon og kanskje også flytting av målposten. Så tror du skal ta deg litt sammen selv ATWindsor. 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

AtW

Det betyr det overhodet ikke.

Forøvrig snakket jeg om formusskatt (eller dvs lenket til en blogg som omhandlet formuesskatt), så begynte du å trekke inn inntektsskatt og forlangte at jeg skulle redgjøre for et eller annet omkring det. Det er både stråmannsargumentasjon og kanskje også flytting av målposten. Så tror du skal ta deg litt sammen selv ATWindsor. 

Jo, det er akkurat det det betyr. Når jeg sier noe har et gitt innhold, og du sier "da kan du ikke ha lest det godt nok", så mener du at min gjengivelse av innholdet ikke er riktig.

Stemmer, jeg trakk inn inntektsskatt, fordi skatt ses best i sammenheng med andre skatter ETTER DET svarte du på min sammenlikning. 

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jo, det er akkurat det det betyr. 

Nei det betyr det slettes ikke, slutt å stappe ord i munnen på meg! Skjerp deg!

Når jeg sier noe har et gitt innhold, og du sier "da kan du ikke ha lest det godt nok", så mener du at min gjengivelse av innholdet ikke er riktig.

Du har tydeligvis ikke lest godt nok hva formuesskatten medfører for de bedriftene i bloggen. Formuesskatten, ikke inntektsskatten.

Stemmer, jeg trakk inn inntektsskatt, fordi skatt ses best i sammenheng med andre skatter ETTER DET svarte du på min sammenlikning.

Du flytter målposten og avsporer hele debatten i kjent ATW-stil. I tillegg kjører du på med tråmannsargumentasjon når du forlanger at jeg skal stå for og forsvare ting som du kommer med. Du virker mer interessert i å bedrive ordkløveri fremfor å ha en konstruktivt debatt... men det er jo business as usual fra din side.

Sånn: du kan få siste stikk om du vil, jeg gidder ikke bruke mer tid på stråmennene dine.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Om du skal klage over at folk legger ord i munnen på deg, så bør du lære deg hva ordene du bruker faktisk betyr først.

Jeg skrev hva jeg mente formueskatten innebar i alle eksemplene, nemlig mindre formueskatt enn inntektsskatt. Du mente det betydde at jeg ikke hadde lest godt nok.

Nei, jeg "forlanger" at du forsvarer dine egne utsagn. Det er nærmest bisart å se deg klage over mangel på konstruktiv debatt når du først påstår at jeg har lest feil, når jeg ber deg konkretisere påstanden din (som ser ut til å bare være noe du fant på på stedet), så begynner du å klage over at jeg faktisk svarer på det du sier? Det er definisjonsmessig ekstremt lite konstruktivt.

AtW

Lenke til kommentar

Det jeg syns er rart, er formueskatten. Ref. blogginnlegget til Gunnar Stavrum

Hvorfor skal man beskatte noen for en formue som man ikke har tilgang på? Hvis man tar ut gevinst av formueskatten, så skal det naturligvis skattelegges. For øvrig enig med Husam om at alternativene til TS ikke er dekkende. 

Man har tilgang til sin egen formue.

AtW

Jepp, man har tilgang til sin egen formue men hvor lenge?

http://partas.no/2016/07/04/ein-grunder-formueskatten/

;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...