Gå til innhold

Forslag til studier?

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Ettersom PHS fort kan bli uaktuelt for meg av forskjellige årsaker, så vil jeg gjerne ha en plan B når det gjelder studier. Men jeg har ingen anelse hva det skulle vært.

Jeg er langt i fra dum, men har aldri vært flink til å jobbe hardt med skolearbeid eller lese mye. Faller fort ut og klarer ikke motivere meg selv. Så å velge et yrke med tung lesning og mye jobbing i 3 år er nok en dårlig idé. Men nå aner jo ikke jeg hvor avanserte høyskole/universitetsfag er i forhold til for eksempel vgs heller. Er det mye tyngre? Eller er det helt utførbart for en som gikk gjennom vgs med middelmådige karakterer? (Jeg gikk ut av tredjeåret med 4,1 i snitt).

Jeg kunne for eksempel tenkt meg eiendomsmegleryrket eller lignende, men det blir vel kanskje veldig heavy med juss og slikt? Vil gjerne ha noe som gir et godt betalt yrke i etterkant, men samtidig orker jeg ikke 5-7 år skole heller. Jeg er dog åpen ellers og har egentlig ikke noe fast i hodet mitt. Er også villig til å flytte hvor som helst om jeg finner det riktige studiet.

Noen som har innspill? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sammenliknet med mye annet så er nok eiendomsmeglerstudiet ikke spesielt krevende i seg selv. Jeg har dog inntrykk av at nevnte yrke er et yrke som er nokså konkurranseutsatt, både i forhold til digitalisering og  mtp antall som uteksamineres. Jeg vil råde deg til å sette deg inn i hvorvidt det er enkelt å få seg jobb innen yrket, og arbeidsmarkedet generelt sett. 

Universitetet/høyskolen oppleves nok veldig forskjellig fra person til person. Vet om mange som ikke hadde all verdens resultater fra videregående, men som har vært blant de beste på sine studieprogrammer. Årsaken til dette er nok en kombinasjon av interesse og innsats. Å være genuint interessert i det man skal studere er første bud. Da er det naturligvis lettere å ta i de takene som trengs når det eventuelt blir vanskelig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Skjønner. Angående dette med interesse og innsats så er det nettopp det jeg er redd for. Jeg har liksom ikke funnet et yrke utenom politi som jeg faktisk har noe interesse for, og som sagt kan det hende det ikke løser seg. Så da må jeg nesten bare velge noe "trygt og godt" og bare komme meg gjennom 3 år. Dette kan selvsagt forandre seg hvis jeg setter meg inn i noe senere som jeg får interesse for, men har ingen anelse om hva det skulle vært. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Prøvd å se litt på forskjellige studier etter noe som kunne funket. Eksempelvis har jeg allerede kvalifisert meg til inntak på teknologidesign og ledelse på NTNU her: https://www.ntnu.no/studier/btekd

Noen her som har erfaring med det? Hvor vanskelig det er og hvor lett det er for å få jobb senere?

Det meste annet av design-studier krever at jeg tar R1- og R2-matte, samt Fysikk 1. Er dette noe man lett kan ta på forkurs eller er det avanserte greier?

Endret av Slettet-2spvYRBZtB
Lenke til kommentar

Er høyskole, virkelig høyvanskelig? Det er det kun tankesettet ditt som avgjør.

Det nevnes juss her, både politiet og eiendomsmegleryrket har sterkt preg av dette, men du ønsker ikke å oppnå noen av delene? Tenker at du må reflektere mer over veivalgene du tar, ta tiden din med å finne ut hva du vil. :)

Jeg vil at du skal visuelt forestille deg selv i de forskjellige rollene, ligger det latent i deg å være en selger, jurist og økonom samtidig? Eller en utøvende myndighet hvor raske juridiske beslutninger må tas?

Se gjennom https://utdanning.no/jobbkompasset/ og gjør deg tanker om hva du liker.

Endret av Cipher Panda
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Juss og slikt er ingen problem så lenge jeg har skikkelig motivasjon og driv. Og den eneste studieretningen jeg virkelig vil ta, er PHS. Men må se an hvordan det blir mtp. at jeg må samle opp et par alderspoeng til, trene meg opp fysisk og håpe at jeg ikke blir disket pga tap av førerrett en periode, og dårlig fargesyn. Derfor jeg ser for meg en plan B med et studie jeg klarer å komme meg gjennom til tross for mangel på full motivasjon. Vil jo ikke sitte i kassa på Rema resten av livet om politidrømmen ikke oppfylles. Har prøvd å sjekke litt sånne sider men sliter enda med å finne noe jeg virkelig synes er interessant. Vet ikke helt hva jeg vil fram til med å spørre her på forumet (utenom potensielle forslag som jeg ikke har tenkt på), men noen ganger hjelper det å "tenke høyt" litt. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-2spvYRBZtB

Er ikke noe fan av krigføring og slikt på generell basis, så har ikke noe sterkt ønske om å støtte det. Så hadde neppe vært veldig komfortabel om jeg meldte meg inn der. Prøvde å komme inn når jeg gikk på VGS da jeg tenkte førstegangstjeneste hadde vært en spennende ting å kaste meg selv i, uten noe plan om å fortsette. Kom dog ikke inn. Er for tiden i utrolig dårlig from og hadde aldri kommet inn som jeg ligger an nå. Det ville uansett krevet en god del tid å trene meg opp. Er i gang med treningen, men det er for PHS sin skyld :) PHS er fortsatt førstepri så vil prøve så godt jeg kan der først, om det i det hele tatt vil gå.

Lenke til kommentar

Er for tiden i utrolig dårlig from og hadde aldri kommet inn som jeg ligger an nå. Det ville uansett krevet en god del tid å trene meg opp. Er i gang med treningen, men det er for PHS sin skyld :) PHS er fortsatt førstepri så vil prøve så godt jeg kan der først, om det i det hele tatt vil gå.

Jeg trodde at de fysiske opptakskravene var hardere på PHS enn til Forsvaret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...