Gå til innhold

Problemet med ateisme


VRK18

Anbefalte innlegg

 

moral er relativt 

 

 

Nå må du bestemme deg ;) Du har sagt både at moral er objektivt og at det er relativt. 

 

At noen kristne er lite moralske beviser ikke at kristendommens moral er dårlig, akkurat som at de få terroristene der ute ikke beviser at islam er en voldelig religion. 

 

 

Å behandle andre mennesker godt er objektivt. Å definere moral er relativt. Jeg velger mine ord ganske nøye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier at verdisett er subjektive så understreker du nettopp det de kristne sier, nemlig at det ikke er noen objektiv moral uten Gud. 

 

Ja, og slik du mener det her, så er jeg enig. Objektiv moral, i den forstand, eksisterer ikke. Ikke heller med en gud, du flytter bare det subjektet ett hakk (fra menneske til gud). Dersom moral faktisk er objektivt, så eksisterer det uavhengig av gud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som en tilhenger av moralrelativisme så er jeg enig i at objektivt god moral ikke eksisterer i ren form, så dere har rett der, men poenget mitt står på at det å behandle mennesker godt er et fint utgangspunkt for å teste moral. Det kan godt hende at en kristen har en velvilje i å slå homofilien ut av noen, men om man jevnt over medfører ondskap, smerte og frykt, så kan man trygt si at man behandler et annet menneske dårlig.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Som en tilhenger av moralrelativisme så er jeg enig i at objektivt god moral ikke eksisterer i ren form, så dere har rett der, men poenget mitt står på at det å behandle mennesker godt er et fint utgangspunkt for å teste moral. Det kan godt hende at en kristen har en velvilje i å slå homofilien ut av noen, men om man jevnt over medfører ondskap, smerte og frykt, så kan man trygt si at man behandler et annet menneske dårlig.

Det finnes flere hint i NT til at man skal ta live av homofile, i GT står det rett frem.

 

the creature more than the Creator, who is blessed for ever. Amen. For this cause God gave them up unto vile affections: for even their women did change the natural use into that which is against nature: And likewise also the men, leaving the natural use of the woman, burned in their lust one toward another; men with men working that which is unseemly, and receiving in themselves that recompence of their error which was meet. And even as they did not like to retain God in their knowledge, God gave them over to a reprobate mind, to do those things which are not convenient; Being filled with all unrighteousness, fornication, wickedness, covetousness, maliciousness; full of envy, murder, debate, deceit, malignity; whisperers, backbiters, haters of God, despiteful, proud, boasters, inventors of evil things, disobedient to parents, without understanding, covenantbreakers, without natural affection, implacable, unmerciful:

Who knowing the judgment of God, that they which commit such things are worthy of death, not only do the same, but have pleasure in them that do them.

Lenke til kommentar

Objektiv moral, i den forstand, eksisterer ikke. Ikke heller med en gud, du flytter bare det subjektet ett hakk (fra menneske til gud). Dersom moral faktisk er objektivt, så eksisterer det uavhengig av gud.

 

 

Ja, det kan du jo si. Gud er på en måte et subjekt han også. Men han er et mye mektigere subjekt enn vanlige folk. En evig og allmektig kraft. Han skapte hele universet, inkludert moral. Så det blir likevel litt annerledes. Som skaperen av universet (inkludert moral) har han litt andre rettigheter enn vanlige folk. 

Lenke til kommentar

 

Som en tilhenger av moralrelativisme så er jeg enig i at objektivt god moral ikke eksisterer i ren form, så dere har rett der, men poenget mitt står på at det å behandle mennesker godt er et fint utgangspunkt for å teste moral. Det kan godt hende at en kristen har en velvilje i å slå homofilien ut av noen, men om man jevnt over medfører ondskap, smerte og frykt, så kan man trygt si at man behandler et annet menneske dårlig.

Det finnes flere hint i NT til at man skal ta live av homofile, i GT står det rett frem.

 

the creature more than the Creator, who is blessed for ever. Amen. For this cause God gave them up unto vile affections: for even their women did change the natural use into that which is against nature: And likewise also the men, leaving the natural use of the woman, burned in their lust one toward another; men with men working that which is unseemly, and receiving in themselves that recompence of their error which was meet. And even as they did not like to retain God in their knowledge, God gave them over to a reprobate mind, to do those things which are not convenient; Being filled with all unrighteousness, fornication, wickedness, covetousness, maliciousness; full of envy, murder, debate, deceit, malignity; whisperers, backbiters, haters of God, despiteful, proud, boasters, inventors of evil things, disobedient to parents, without understanding, covenantbreakers, without natural affection, implacable, unmerciful:

Who knowing the judgment of God, that they which commit such things are worthy of death, not only do the same, but have pleasure in them that do them.

 

 

Vi må huske på at Bibelen er skrevet av mange forskjellige mennesker. Det er ingen perfekt bok. Jesus ville aldri støttet drap av homofile. 

Lenke til kommentar

 

Objektiv moral, i den forstand, eksisterer ikke. Ikke heller med en gud, du flytter bare det subjektet ett hakk (fra menneske til gud). Dersom moral faktisk er objektivt, så eksisterer det uavhengig av gud.

 

 

Ja, det kan du jo si. Gud er på en måte et subjekt han også. Men han er et mye mektigere subjekt enn vanlige folk. En evig og allmektig kraft. Han skapte hele universet, inkludert moral. Så det blir likevel litt annerledes. Som skaperen av universet (inkludert moral) har han litt andre rettigheter enn vanlige folk. 

 

 

Nei, det kalles special pleading. Du vil bare bruke gud som et punktum, slik at du skal kunne slippe å faktisk reflektere over hva moral er og hva det faktisk innebærer. Virker det som, i hvert fall. Gud er et subjekt, mektig eller ei. Vil du med dette si at en som er sterkere enn deg fysisk er nærmere objektiv moral enn det du er, fordi han er "mektigere" enn deg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei, det kalles special pleading. Du vil bare bruke gud som et punktum, slik at du skal kunne slippe å faktisk reflektere over hva moral er og hva det faktisk innebærer. 

 

 

Det er jo ateistene som ikke vil reflektere over det, for de sier bare at det er relativt og ferdig med det.

Lenke til kommentar

 

Å behandle andre mennesker godt er objektivt. Å definere moral er relativt.

 

Selvmotsigelse. Du kan ikke vite hva som er godt hvis godt og ondt (moral) er relativt. 

 

Selvsagt kan du det. Jeg kan vite at det å torturere og drepe noen er objektivt dårlig moral. Jeg kan ikke vite hvordan en tredjepart oppfatter dette. Religiøse kan være overbevist om at de gjør det riktige for sin gud, slik som i terrorhandlinger.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Gud er et subjekt, mektig eller ei. Vil du med dette si at en som er sterkere enn deg fysisk er nærmere objektiv moral enn det du er, fordi han er "mektigere" enn deg?

 

 

Nei. Den regelen gjelder ikke mellom mennesker. For å definere moral må man være så mektig at man har skapt hele universet. Når man har skapt noe har man rett til å bestemme over det. 

Lenke til kommentar

Kristendommen er bygget på bibelen, skal man bruke kristendommen som mal for sin moral må man nødvendigvis følge bibelen.

Hva annet skal man bygge den kristne moralen på?

Ateisme? :)

 

Bibelen er litt selvmotsigende fordi den er skrevet av mange forskjellige mennesker. Man må se den røde tråden. Hva ville Jesus gjort? 

Lenke til kommentar

Vi prøver ikke å definere moral... Vi bruker moralsk relativisme og setter et utgangspunkt, slik at vi kan observere moral.

 

Når du vil vite om noen løper fort så er du jo gjerne interessert i å vite at du ser det relativt til din posisjon på jorden, og ikke hvor fort løperen løper relativt til jorden sin bane rundt solen.

 

 

 

Jeg kan vite at det å torturere og drepe noen er objektivt dårlig moral. 

 

 

Hvordan? 

 

 

 

Ved å bruke moral vi alle har til felles, slik som "Thou shalt not kill".

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Gud er et subjekt, mektig eller ei. Vil du med dette si at en som er sterkere enn deg fysisk er nærmere objektiv moral enn det du er, fordi han er "mektigere" enn deg?

 

 

Nei. Den regelen gjelder ikke mellom mennesker. For å definere moral må man være så mektig at man har skapt hele universet. Når man har skapt noe har man rett til å bestemme over det. 

 

 

Har faren og moren din rett til å bestemme over deg, også i myndig alder og tilregnelig tilstand, til enhver tid?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kristendommen er bygget på bibelen, skal man bruke kristendommen som mal for sin moral må man nødvendigvis følge bibelen.

Hva annet skal man bygge den kristne moralen på?

Ateisme? :)

 

Bibelen er litt selvmotsigende fordi den er skrevet av mange forskjellige mennesker. Man må se den røde tråden. Hva ville Jesus gjort? 

 

7xpxr.jpg

De på bildet er sikkert slaver, og de er det greit å både ha og piske..

 

"The servant who knows the master’s will and does not get ready or does not do what the master wants will be beaten with many blows. But the one who does not know and does things deserving punishment will be beaten with few blows. From everyone who has been given much, much will be demanded; and from the one who has been entrusted with much, much more will be asked."

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Kristendommen er bygget på bibelen, skal man bruke kristendommen som mal for sin moral må man nødvendigvis følge bibelen.

Hva annet skal man bygge den kristne moralen på?

Ateisme? :)

 

Bibelen er litt selvmotsigende fordi den er skrevet av mange forskjellige mennesker. Man må se den røde tråden. Hva ville Jesus gjort? 

 

7xpxr.jpg

De på bildet er sikkert slaver, og de er det greit å både ha og piske..

 

"The servant who knows the master’s will and does not get ready or does not do what the master wants will be beaten with many blows. But the one who does not know and does things deserving punishment will be beaten with few blows. From everyone who has been given much, much will be demanded; and from the one who has been entrusted with much, much more will be asked."

 

 

Du skal ikke ta alt i Bibelen for god fisk. De fleste kristne vil si at denne historien nok ikke stemmer helt. 

Lenke til kommentar

 

 

Gud er et subjekt, mektig eller ei. Vil du med dette si at en som er sterkere enn deg fysisk er nærmere objektiv moral enn det du er, fordi han er "mektigere" enn deg?

 

 

Nei. Den regelen gjelder ikke mellom mennesker. For å definere moral må man være så mektig at man har skapt hele universet. Når man har skapt noe har man rett til å bestemme over det. 

 

 

Har faren og moren din rett til å bestemme over deg, også i myndig alder og tilregnelig tilstand, til enhver tid?

 

 

Det er Gud som har skapt oss, ifølge kristendommen ;) Ultimat sett. Vi skaper på en måte barn vi også, men på et overfladisk nivå. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...