AnonymDiskusjon Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Er det bra for kropp og sjel? https://www.youtube.com/watch?v=KOOem1_Ya2Q Anonymous poster hash: bfb69...fe8 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 tja, har gjort det, men tviler på at det er behagelig over lengre tid 1 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Det som derimot kan være bedre er å sove uten pute hvis man sliter med stiv og vond nakke. Samtidig anbefales det at man sover med beina litt høyt for å avlaste ryggen/ryggraden om natten. (Man må da sove på ryggen såklart). 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. august 2017 Forfatter Del Skrevet 5. august 2017 Det som derimot kan være bedre er å sove uten pute hvis man sliter med stiv og vond nakke. Samtidig anbefales det at man sover med beina litt høyt for å avlaste ryggen/ryggraden om natten. (Man må da sove på ryggen såklart). Jeg legger meg ofte (ubevisst) på ryggen når jeg sover. Men da snorker jeg masse! Er det sunnest for ryggen å sove uten pute, eller med en svært tynn pute? Anonymous poster hash: bfb69...fe8 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) Husker da jeg flyttet til en leilighet, og måtte vente noen dager med å flytte senga, eller jeg skulle kjøpe ny eller noe. Så jeg kjøpte en portabel seng, en sånn flat og utleggbar. Jeg sov faktisk veldig bra noen netter på den. En fin forandring fra myke og støvete madrasser. Men ble stiv i ledd etter noen døgn. Jeg tror forandring kan være bra når det gjelder søvnmønster, både for kropp og psyke. Angående pute, så kjøpte jeg for mange år siden 2 stk på princess, tilbud fra 1000kr/stk til 500 kr. Dét er noen av de beste investéringene jeg har gjort. Var usikker, så kjøpte én litt tykk og én litt tynn. Den tynne passer meg best, men det er greit å variére litt. Tror det var mest andedún i den, 80/20 dun og fjær. Det er vrient å velge mellom jungelen av (moskus)ande/gåsedùn- og fjær, og ratioen mellom disse. Så har man syntétisk stoff. Hadde sånn pute før, og da skjønner jeg hvorfor jeg konstant hadde stiv nakke hele året rundt. Aldri kjøp syntétisk, er min erfaring. Men faktisk, nå bruker jeg memoryfoam-pute. Den er helt suveren. Formet i bue, slik at man får en liten "hump" der nakken er, og hodet ligger litt bakover. Kjøpt på Jysk for 80kr for 2 år siden, like bra i dag. Endret 5. august 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Frankly Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Mange steder i verden ruller de kun ut en tynn matte på gulvet når de skal sove, Tror dette kan gå fint, bare det ikke er for kaldt og en blir vant til det. Noen rygger har best av hardt underlag og ingen pute. Selv sover jeg på hard bakke ute en natt/uke året rundt, med kun liggeunderlag og sovepose (+varmedress om vinteren). Det går fint, da jeg da bl.a har syklet 4 mil om dagen og er fysisk trøtt og sigen i kroppen. Sover da oftest 8-9 timer i strekk, hvis jeg passer på å være varm nok og ikke for sulten. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 "Alt" funker om en ligger på ryggen, men det er ikke for alle Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Har prøvd uten liggeunderlagg på flatt innegulv. Det var litt vel brutalt synes jeg. Den tynne lefsa fra et liggeunderlag gjør underverker. Bedre med sånn pro oppblåstbart, da er en varmeisolert (i harde minus) i tillegg. Men de fleste liggeunderlag skaper vel svettebarriere, så det er vel også en skikkelig uting. Ull sies å være et perfekt materiale som leder svette, som verken er for varmt eller for kaldt. At det er et bedre materiale, er nok sant, men om det er fullt så godt som folk påstår, er jeg ikke 100 % sikker på enda. Om du bruker liggeunderlag så får du fremdeles den harde "sunne" feelen. Så jeg tenker at uten liggeunderlaget "no go". Endret 6. august 2017 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 En blir lurt av førsteposten til å tro at han sover rett på gulvet, men uti video så avsløres det at han sover på en tynn Ikea-overmadrass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå