Gå til innhold

Syklister som kaster seg ut fra busslommer


ITtraktor

Anbefalte innlegg

Jeg observerer at en del syklister svinger inn på busslommer for å slippe trafikk forbi for så å bare kaste seg ut i veien igjen i enden av busslomma. Slik jeg ser det har syklisten da helt åpenbart vikeplikt for trafikken som kommer bak, men de færreste virker å være klar over det, eller rett og slett bare driter i vikeplikten. Hvordan vil dette bli håndhevet ved en eventuelt kollisjon? Jeg ser for meg at dashbordkamera vil være helt uvurderlig i en slik situasjon. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men de færreste virker å være klar over det.

 

Jeg tror de fleste er fullstendige klar over det, men som gjør som stort sett alle syklister gjør: Gir totalt faen. 

 

Jeg kjører daglig i Oslo, og det virker som "vikeplikt" og "rødt lys" er noe de fleste syklister mener ikke gjelder for dem. De er en forbanna pest. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

men de færreste virker å være klar over det.

 

Jeg tror de fleste er fullstendige klar over det, men som gjør som stort sett alle syklister gjør: Gir totalt faen. 

 

Jeg kjører daglig i Oslo, og det virker som "vikeplikt" og "rødt lys" er noe de fleste syklister mener ikke gjelder for dem. De er en forbanna pest. 

 

 

Gir totalt faen faktisk? Men forplikter seg ikke til å kjøre innom busslomma, det er en hyggelig gest, folk som blokker for utkjøringen av busslomma igjen for syklisten oppfører seg dårlig. For all del, tur på hold på din "rett", og gratulerer, du oppnår at folk ikke gidder å være hyggelige igjen.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skulle ønske syklisten forran meg som syklet i 20 i 70-sona med midtdele var like oppegånde som den TS beskriver å svingte innom busslomma for å slippe meg forbi, det var tross alt bare meg og han der...

 

Kanskje han hadde dårlige erfaringer med folk som ikke ville slippe han ut på veien igjen når han gjorde det?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

men de færreste virker å være klar over det.

 

Jeg tror de fleste er fullstendige klar over det, men som gjør som stort sett alle syklister gjør: Gir totalt faen. 

 

Jeg kjører daglig i Oslo, og det virker som "vikeplikt" og "rødt lys" er noe de fleste syklister mener ikke gjelder for dem. De er en forbanna pest. 

 

 

Gir totalt faen faktisk? Men forplikter seg ikke til å kjøre innom busslomma, det er en hyggelig gest, folk som blokker for utkjøringen av busslomma igjen for syklisten oppfører seg dårlig. For all del, tur på hold på din "rett", og gratulerer, du oppnår at folk ikke gidder å være hyggelige igjen.

 

AtW

 

Det er helt riktig som du sier at det er en hyggelig gest å kjøre inn i busslomma. Det er ingen regler som sier man må gjøre det. Men har man først gjort dette så gjelder vikeplikten når syklisten skal ut. Så klart skal bilistene være behjelpelige, men syklisten har også et ansvar for å unngå farlige situasjoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

men de færreste virker å være klar over det.

 

Jeg tror de fleste er fullstendige klar over det, men som gjør som stort sett alle syklister gjør: Gir totalt faen. 

 

Jeg kjører daglig i Oslo, og det virker som "vikeplikt" og "rødt lys" er noe de fleste syklister mener ikke gjelder for dem. De er en forbanna pest.

 

Gir totalt faen faktisk? Men forplikter seg ikke til å kjøre innom busslomma, det er en hyggelig gest, folk som blokker for utkjøringen av busslomma igjen for syklisten oppfører seg dårlig. For all del, tur på hold på din "rett", og gratulerer, du oppnår at folk ikke gidder å være hyggelige igjen.

 

AtW

 

At det er en hyggelig gest er irrelevant. Svinger man inn for å slippe forbi så har man fortsatt vikeplikt når man skal ut igjen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Skulle ønske syklisten forran meg som syklet i 20 i 70-sona med midtdele var like oppegånde som den TS beskriver å svingte innom busslomma for å slippe meg forbi, det var tross alt bare meg og han der...

 

 

Kanskje han hadde dårlige erfaringer med folk som ikke ville slippe han ut på veien igjen når han gjorde det?

 

AtW

Mulig og dermed ville heller opprettholde konflikten mellom syklister og bilister i trafikken enn å vise litt respekt for andre.

Ikke rart det er mye krangling mellom syklister og bilister, det blir en ond sirkel av slikt. Syklister hindrer bilister og motsatt, og fortsetter fordi den andre parten gjør det eller ikke tar hensyn.

Lenke til kommentar

Gir totalt faen faktisk? Men forplikter seg ikke til å kjøre innom busslomma, det er en hyggelig gest, folk som blokker for utkjøringen av busslomma igjen for syklisten oppfører seg dårlig. For all del, tur på hold på din "rett", og gratulerer, du oppnår at folk ikke gidder å være hyggelige igjen.

 

AtW

Det er helt riktig som du sier at det er en hyggelig gest å kjøre inn i busslomma. Det er ingen regler som sier man må gjøre det. Men har man først gjort dette så gjelder vikeplikten når syklisten skal ut. Så klart skal bilistene være behjelpelige, men syklisten har også et ansvar for å unngå farlige situasjoner.

Nei, det er ikke bare en gest da de er pliktig til å slippe forbi raskere trafikk

Endret av aklla
sitatpyramide
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er helt riktig som du sier at det er en hyggelig gest å kjøre inn i busslomma. Det er ingen regler som sier man må gjøre det. Men har man først gjort dette så gjelder vikeplikten når syklisten skal ut. Så klart skal bilistene være behjelpelige, men syklisten har også et ansvar for å unngå farlige situasjoner.

Nei, det er ikke bare en gest da de er pliktig til å slippe forbi raskere trafikk

 

Nei, man er ikke "pliktig å slippe forbi raskere trafikk", det er en overfortolkning av regelverket.

 

AtW

 

Med §3 skal nok man fint kunne ta deg.

Endret av Slettet+45613274
sitatpyramide
Lenke til kommentar

Med §3 skal nok man fint kunne ta deg.

 

Om du overfortolker den som du gjør, så kan jo samme paragraf brukes til å ta de som ikke umiddelbart slipper syklisten ut igjen fra busslommen. Vikeplikten blir irrelevant siden enhver skal ferdens hensynsfullt, og det inkluderer å vise hensyn til syklisten som slapp forbi trafikken.

 

Du sliter nok med å ta syklister som ikke slipper forbi alt av raskere trafikk med den paragrafen. En bilist som kjører 20km/t i 70-sonen derimot...

Endret av aklla
sitatpyramide
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

men de færreste virker å være klar over det.

 

Jeg tror de fleste er fullstendige klar over det, men som gjør som stort sett alle syklister gjør: Gir totalt faen. 

 

Jeg kjører daglig i Oslo, og det virker som "vikeplikt" og "rødt lys" er noe de fleste syklister mener ikke gjelder for dem. De er en forbanna pest. 

 

 

Gir totalt faen faktisk? Men forplikter seg ikke til å kjøre innom busslomma, det er en hyggelig gest, folk som blokker for utkjøringen av busslomma igjen for syklisten oppfører seg dårlig. For all del, tur på hold på din "rett", og gratulerer, du oppnår at folk ikke gidder å være hyggelige igjen.

 

AtW

 

 

Jeg regnet med at noen kom til å si dette, men la meg komme med følgende sammenlikning. Jeg kjører en del traktor langs veien og da følger jeg selvfølgelig med i speil og svinger inn på busslommer for å slippe biler forbi slik jeg plikter. For meg ville det da virket helt feil å bare vrenge ut igjen på veien i enden av busslomma, det ville vært et soleklart vikepliktsbrudd i bilene ville nok fort langt seg på hornet. Hadde politiet sett meg ville jeg garantert mistet førerkortet. Hvorfor er det slik at folk føler at syklister er hevet over trafikkreglene og normal oppførsel i trafikken? 

Og dersom det er noe som er egoistisk så er det syklister som ikke stopper opp i busslomma når de først har svingt inn der slik at alle som vil forbi kommer seg forbi. 

Man er selvfølgelig ikke forpliktet til å kjøre innom busslomma, men når man først gjør det er man forpliktet til å overholde vikeplikten når man skal ut igjen. Dessuten, for bilisten som kommer bak er det jo ikke utenkelig å tro at syklisten svingte inn på busslomma for å ta en pause. Jeg er helt enig at man bør være smidig i trafikken, men som en grunnregel MÅ alle overholde vikeplikten sin. Noe annet ville skapt totalt kaos. 

Endret av ITtraktor
sitatpyramide
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, man er ikke "pliktig å slippe forbi raskere trafikk", det er en overfortolkning av regelverket.

 

AtW

Du har rett i at man ikke er pliktig til å slippe forbi all raskere trafikk, men når trafikken tårner seg opp bak deg og du kun holder en brøkdel av fartsgrensen mener jeg du gjør det. Endret av aklla
sitatpyramide
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du overfortolker den som du gjør, så kan jo samme paragraf brukes til å ta de som ikke umiddelbart slipper syklisten ut igjen fra busslommen. Vikeplikten blir irrelevant siden enhver skal ferdens hensynsfullt, og det inkluderer å vise hensyn til syklisten som slapp forbi trafikken.

 

Du sliter nok med å ta syklister som ikke slipper forbi alt av raskere trafikk med den paragrafen. En bilist som kjører 20km/t i 70-sonen derimot...

Hvorfor skal en bilist som kjører 20 km/t være noe mer pliktig til å slippe forbi trafikk enn en syklist? For alt du vet har bilisten en god grunn til å kjøre sakte. Endret av aklla
sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

Om du overfortolker den som du gjør, så kan jo samme paragraf brukes til å ta de som ikke umiddelbart slipper syklisten ut igjen fra busslommen. Vikeplikten blir irrelevant siden enhver skal ferdens hensynsfullt, og det inkluderer å vise hensyn til syklisten som slapp forbi trafikken.

 

Du sliter nok med å ta syklister som ikke slipper forbi alt av raskere trafikk med den paragrafen. En bilist som kjører 20km/t i 70-sonen derimot...

Hvorfor skal en bilist som kjører 20 km/t være noe mer pliktig til å slippe forbi trafikk enn en syklist? For alt du vet har bilisten en god grunn til å kjøre sakte.

 

 

Kommentaren min sier at det er lettere å ta bilister i samme situasjon med samme paragraf, i forhold til en syklist.

Det ekskluderer hverken at syklister kan bli tatt, eller at bilister kan slippe unna i gitte situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tok konsekvensene og flyttet til et sted der slikt ikke finnes problematisk i det hele tatt.

Her har syklistene respekt for bilistene og det er så få biler på veien at man sjelden møter noen.

Definisjonen på rushtrafikk er vel hvis det er mer enn to biler i et kryss samtidig eller et reinsdyr finner på å campe midt i veien..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...