Gå til innhold

Fine Tuning av kosmos


Anbefalte innlegg

Et argument for Guds eksistens, ett argument for at Gud skapte kosmos.

(Selv om norsk er mitt morsmål, flyttet jeg til utlandet i ungdommen, det er en stund siden,,,,, Men skal prøve å formulere det så godt jeg kan på norsk.)

Se for deg at du sitter hjemme på sofaen og ser på en film på youtube. Du ser en vanvittig stor fotball stadion fullt med hundretusenvis av folk. På midtbanen står det en mann som tar opp en mikrofon og spør om alle folkene kan notere ned et tall mellom null og la oss si en million på et papir. Etter at alle hadde skreve ned tallet de tenkte på, bad han de om å vise frem papiret. Og se, alle hadde skrevet ned presis det samme tallet! Alle på stadioen hadde valgt presist det samme tallet. Hvis en ser dette, er det da fornuftig å si "ok, bare en tilfeldighet", selvsagt ikke. En normale reaksjon på dette var at det var manipulert, filmen er satt i scene eller lignende.

Eller la oss si at Erna Solberg er med på en landlig loddtrekking av en ny bil, alle som hadde lodd hadde et eget nummer på loddet, og alle deltagere var anonyme. Vinneren var kun kjent som et nummer (loddnummer). Organisasjonen som stod bak loddtrekkingen hadde valgt å overbringe bilen til den heldige vinneren på Nordkapp. Vinnerens loddnummer ble kjent, tallet var 45235874. Akkurat nummeret Erna Solberg hadde, så ho satte seg på flyet, tok taxi fra flyplassen og kom frem til Nordkapp hvor overbringelsen av bilen skulle finne sted. Bilen var pakket inn i innpakningspapir, og når ho viste frem sitt lodd, tok organisatoren av innpakningspapiret. Hva viste det seg,,,, jo skiltenummeret (skiltet) ERNASOLBERG. Er det da rasjonelt å kalle dette for tilfeldighet?

 

Forunderlig nok er det mye likheter med kosmos. Universet har visse egenskaper som jeg viste til her over, som ikke kan tilfalle tilfeldigheter. En vil komme frem til at Gud består, som jeg nå skal prøve å klargjør. Argumentet kalles Fine Tuning. Først vil jeg forklare hvordan argumentet virker, deretter ta opp argumenter mot argumentet.

 

På jakt etter en mulig forklaring.

 

  Vis skjult innhold

 

Det kan vel ikke være tilfeldig?

 

  Vis skjult innhold

 

 

Fysisk nødvendighet

 

  Vis skjult innhold

 

 

Multivers

 

  Vis skjult innhold

 

 

Hva med en Gud?

 

  Vis skjult innhold

 

 

Kan vi egentlig regne ut sjansene?

 

  Vis skjult innhold

 

 

Fine tuning for liv eller for noe annet?

 

  Vis skjult innhold

 

 

Til slutt....

Ja, endelig slutter dette lange innlegget.

Noen kunne si at vi ikke vet hvorfor Gud skapte universet, i hvertfall ikke hvorfor han da ville fine tune universet. Selv med dette argumentet kommer en ikke forbi konklusjonen med at fine tuning av universet er av en ønsket handling. Spørsmålet hvorfor Gud skapte kosmos er da ei heller noe annet en et påfølgende spørsmål som kommer på grunnlag av en aksept at Gud består. Også dette taler ikke imot fine tuning argumentet. Alt i alt kan en si at dette argumentet er et sterkt argument for Guds eksistens.

Noen vil nok hevde at ting en ikke kan fysisk måle i form av volum, masse eller tetthet, ei heller kan bestå. Slik som Gud kan en altså ikke fysisk måle seg frem til. Hva da med kjærlighet eller sorg, finnes de ikke heller? Kan ikke måles verken ved volum, masse eller tetthet.

Takk for at du/dere tok dere tid til å lese.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tre spørsmål.

 

1) Hva er de fysisk mulige verdiene disse konstantene kan ha? (Ikke de logiske mulige - Det er et helt annet spørsmål.)

2) Hva er sannsynlighetsfordelingen til disse verdiene? (Vi kan ikke automatisk anta at den er uniform.)

3) Under hvilke kombinasjoner av de fysisk mulige verdiene vil liv kunne oppstå?

 

Kan du ikke svare på disse spørsmålene, med god begrunnelse, så er sannsynligheten for at de såkalte konstantene tillater liv umulig å oppgi.

 

Lykke til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange sædceller produser en gjennomsnittlig far? Ca 500 milliarder, at akkurat din sædcelle skulle vinne og være produsert akkurat når mora de ble gravid er mao ca 1/500 milliarder, og for at du skulle bli deg, så må du gange det opp med 1/2 millioner, fordi det er 2 millioner eggceller. Til tross for det har det skjedd. Det er ofte litt kunstig å si at noe kunne ikke ha vært tilfeldig, når man regner seg tilbake fra hvordan situasjonen tilfeldigvis er i dag.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

ATWindsor sa det best og har egentlig avsluttet tråden hvis ingen kommer med noe godt motargument.

 

Sannsynligheten for at akkurat jeg sitter her og skriver i denne tråden er ekstremt liten.

Betyr det at deres Gud arrangerte verdens begivenheter slik at akkurat jeg skulle sitte her nå og skrive dette innlegget?

Mange religiøse vil nok bli fristet til å si ja, men da arrangerte gud også direkte Holocaust, Breivik og det faktum at flere tusen barn blir voldtatt i dette øyeblikk.

Hvis alle våre liv er finjustert så er guden deres ond som fy og den fantastiske "frie viljen" kristne liker å snakke om går føyken.

"Fine tuning" argumentet deres er det beste argumentet MOT å tilbe den grusommen guden deres.

 

Edit: Skriveleif

Endret av Nether
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Nether skrev (På 6.8.2017 den 12.58):

ATWindsor sa det best og har egentlig avsluttet tråden hvis ingen kommer med noe godt motargument.

[...]

 

Challenge accepted!

 

  ATWindsor skrev (På 5.8.2017 den 19.58):

Hvor mange sædceller produser en gjennomsnittlig far? Ca 500 milliarder, at akkurat din sædcelle skulle vinne og være produsert akkurat når mora de ble gravid er mao ca 1/500 milliarder, og for at du skulle bli deg, så må du gange det opp med 1/2 millioner, fordi det er 2 millioner eggceller. Til tross for det har det skjedd. Det er ofte litt kunstig å si at noe kunne ikke ha vært tilfeldig, når man regner seg tilbake fra hvordan situasjonen tilfeldigvis er i dag.

 

AtW

Denne analogien du trekker er fin den. Men den forutsetter at det er et stort utvalg man velger mellom*. Så dersom man aksepterer at disse konstantene kunne ha hatt andre verdier og sannsynligheten for liv er liten, og analogien din skal holde vann, så må man også forutsette et stort utvalg av univers.

 

Så hvilke alternativ har man da? Vel, men kan si som mange kosmologer sier, at et multivers er en naturlig prediksjon av inflasjonsmodellen (en justering av Big Bang-modellen som inkluderer en fase hvor universet ekspanderte veldig fort). Da har man mange univers å velge mellom. (Man har også ganske mange forskjellige multiversmodeller å velge mellom.)

 

 

<RANT>Alternative forklaringer er at vi ikke vet hvor mange av disse konstantene som simpelthen måtte være slik. Vi har tilfeller av dette, hvor for eksempel ekspansjonsraten i det tidlige universet kan virke fin-innstilt. Men når man undersøker grundigere, og involverer relativitetsteorien, så ser man at ekspansjonsraten må ha hatt den verdien den hadde.

 

For min del, og som jeg skrev i innlegget mitt ovenfor (i lettere beruset tilstand, skal De vite), så faller argumentet pladask når man reflekterer litt over sannsynlighet. Vi har modeller av hvordan ting oppfører seg, og det er en del konstanter i de matematiske ligningene som er involvert. Vi kan alltids endre verdiene i disse ligningene (med andre ord er det logisk mulig å endre på verdiene). Men det betyr ikke at disse verdiene fysisk kunne ha andre verdier. Vi vet ikke hva de mulige verdiene er. Vi vet ikke hvor sannsynlige de forskjellige verdiene er. Vi vet ikke hva slags kombinasjoner av verdiene som er mulige. Og sist, men absolutt ikke minst, vi aner ikke under hvilke verdier liv kan oppstå. Uten gode svar på dette så er sannsynlighetene involvert umulige å anslå, og dette argumentet faller pladask.

 

Men dette er veldig passivt. Nå bare svarer vi på argumentet fra religiøse om at universet er fin-innstilt. La oss snu på bordet. Vi kan gjøre det enkelt óg: Gitt naturalisme så vil man anta at liv vil oppstå et sted det er tilpasset for liv. Men gitt (kristen) teisme, så vil liv kunne eksistere steder hvor det ikke er de nødvendige fysiske betingelsene. Gud kan tross alt skape liv hvordan Han selv skulle ønske det, eller hva? Man vi ser at universet har betingelser som gjør at liv kan oppstå, og det sannsynliggjør naturalisme over teisme.</RANT>

 

*En del kristne gjør en lignende feil når de forsøker å sammenligne mirakler (e.g. Jesus sin påståtte gjenoppstandelse) med uvanlige hendelser som å vinne i lotto.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Sitat

 

 

som ikke kan tilfalle tilfeldigheter.

Selvsagt kunne dette oppstå ved tilfeldigheter... Som sagt før, DU er her ved en ren tilfeldighet...

 

Har ofte hørt kristne påstå at gud påså at akkurat de ble til.... men hvis det var tilfelle, hvorfor skaper han oss da med en sed produksjon der vi menn "spytter" ut 500 millioner sedceller?  Og nei, det er ikke bare en sedcelle som må til, det er flere... Hele konseptet med at gud skapte den eller den eller påså at akkurat den sedcellen skulle befrukte egget er jo latterlig,,, Hvorfor kommer det 500 millioner da? 

 

 

Og finetuning er selvsagt et konsept som er feil, da det anskuer det ovenfra og ned når det er nedenfra og opp det virker... Jorden ble ikke skap for at livet skulle leve på den, det er omvendt, livet utviklet seg til å leve på jorden... Minner om at 99% av alle dyr og planter og bakterier og virus har dødd ut på denne planeten og hva for slags "finetuning" er det egentlig? Og vi vet i dag at klimaet på jorden har vært, og er, i voldsomme skiftninger, noe som er fryktelig strevsomt å justere seg etter (det er jo nettopp derfor 99% av alt liv er utryddet også..)

 

Og hva for en "finetuner" ville skapt en jord der 75% av overflaten er ubeboelig for skapningene den finetuneren liksom elsker høyest? Den finetuneren ville gjort en mye bedre jobb om han hadde utstyrt oss med gjeller fremfor lunger i så fall.. 

 

Så nei, det er ingenting som tyder på noen "finetuner".... Om ikke den finetuneren er komplett idiot da og dum som et spett (ja, jeg vet jeg fornærmer spett ved den sammenligningen, da men i det minste kan bruke et spett til noe..)

 

Så her legges premissene helt feil, det er altså ikke jorden som er skapt til livet (ovenfra og ned), men livet som har utviklet seg til å leve på denne jorden. (Nedenfra og opp)

 

 

Lenke til kommentar
  RWS skrev (På 7.8.2017 den 7.51):

 

  Sitat

som ikke kan tilfalle tilfeldigheter.

Selvsagt kunne dette oppstå ved tilfeldigheter... Som sagt før, DU er her ved en ren tilfeldighet...

Har ofte hørt kristne påstå at gud påså at akkurat de ble til.... men hvis det var tilfelle, hvorfor skaper han oss da med en sed produksjon der vi menn "spytter" ut 500 millioner sedceller? Og nei, det er ikke bare en sedcelle som må til, det er flere... Hele konseptet med at gud skapte den eller den eller påså at akkurat den sedcellen skulle befrukte egget er jo latterlig,,, Hvorfor kommer det 500 millioner da?

Og finetuning er selvsagt et konsept som er feil, da det anskuer det ovenfra og ned når det er nedenfra og opp det virker... Jorden ble ikke skap for at livet skulle leve på den, det er omvendt, livet utviklet seg til å leve på jorden... Minner om at 99% av alle dyr og planter og bakterier og virus har dødd ut på denne planeten og hva for slags "finetuning" er det egentlig? Og vi vet i dag at klimaet på jorden har vært, og er, i voldsomme skiftninger, noe som er fryktelig strevsomt å justere seg etter (det er jo nettopp derfor 99% av alt liv er utryddet også..)

Og hva for en "finetuner" ville skapt en jord der 75% av overflaten er ubeboelig for skapningene den finetuneren liksom elsker høyest? Den finetuneren ville gjort en mye bedre jobb om han hadde utstyrt oss med gjeller fremfor lunger i så fall..

Så nei, det er ingenting som tyder på noen "finetuner".... Om ikke den finetuneren er komplett idiot da og dum som et spett (ja, jeg vet jeg fornærmer spett ved den sammenligningen, da men i det minste kan bruke et spett til noe..)

Så her legges premissene helt feil, det er altså ikke jorden som er skapt til livet (ovenfra og ned), men livet som har utviklet seg til å leve på denne jorden. (Nedenfra og opp)

Jorden ? Hele universet er skapt for at liv skal kunne eksistere, og er stappfullt av uoppdaget liv. Det er ikke slik at alt bare er likt på det makroskopiske plan, også mikroskopisk er alt likt overalt i universet. Endret av IHS
Lenke til kommentar
  IHS skrev (På 10.8.2017 den 21.27):

 

  RWS skrev (På 7.8.2017 den 7.51):

 

  Sitat

som ikke kan tilfalle tilfeldigheter.

Selvsagt kunne dette oppstå ved tilfeldigheter... Som sagt før, DU er her ved en ren tilfeldighet...

Har ofte hørt kristne påstå at gud påså at akkurat de ble til.... men hvis det var tilfelle, hvorfor skaper han oss da med en sed produksjon der vi menn "spytter" ut 500 millioner sedceller? Og nei, det er ikke bare en sedcelle som må til, det er flere... Hele konseptet med at gud skapte den eller den eller påså at akkurat den sedcellen skulle befrukte egget er jo latterlig,,, Hvorfor kommer det 500 millioner da?

Og finetuning er selvsagt et konsept som er feil, da det anskuer det ovenfra og ned når det er nedenfra og opp det virker... Jorden ble ikke skap for at livet skulle leve på den, det er omvendt, livet utviklet seg til å leve på jorden... Minner om at 99% av alle dyr og planter og bakterier og virus har dødd ut på denne planeten og hva for slags "finetuning" er det egentlig? Og vi vet i dag at klimaet på jorden har vært, og er, i voldsomme skiftninger, noe som er fryktelig strevsomt å justere seg etter (det er jo nettopp derfor 99% av alt liv er utryddet også..)

Og hva for en "finetuner" ville skapt en jord der 75% av overflaten er ubeboelig for skapningene den finetuneren liksom elsker høyest? Den finetuneren ville gjort en mye bedre jobb om han hadde utstyrt oss med gjeller fremfor lunger i så fall..

Så nei, det er ingenting som tyder på noen "finetuner".... Om ikke den finetuneren er komplett idiot da og dum som et spett (ja, jeg vet jeg fornærmer spett ved den sammenligningen, da men i det minste kan bruke et spett til noe..)

Så her legges premissene helt feil, det er altså ikke jorden som er skapt til livet (ovenfra og ned), men livet som har utviklet seg til å leve på denne jorden. (Nedenfra og opp)

Jorden ? Hele universet er skapt for at liv skal kunne eksistere, og er stappfullt av uoppdaget liv. Det er ikke slik at alt bare er likt på det makroskopiske plan, også mikroskopisk er alt likt overalt i universet.

 

Det vet vi ikke noe om enda og blir derfor like håpløst som å påstå guder...

 

Det eneste du beviser er at når man tror på rent sludder har man mye lettere for å tro på annet som er rent sludder...

 

Vi vet at livet har oppstått på jorden, at livet er tilpasset klimaet og ikke omvendt, altså ingen finetuner.. At 99% av alle arter er utdødd vitner da ikke om noen finetuner, gjør det vel?

Lenke til kommentar
  IHS skrev (På 10.8.2017 den 21.27):

Jorden ? Hele universet er skapt for at liv skal kunne eksistere, og er stappfullt av uoppdaget liv. Det er ikke slik at alt bare er likt på det makroskopiske plan, også mikroskopisk er alt likt overalt i universet.

Hvorfor vil da 99,99% av universte drepe alt liv om det spontant skulle oppstå med unntak av noen steder på denne planeten, og selv her er det ugjesmildt.

Om mennesket skulle oppstå spontant i noen deler av eller i verdenshavene som dekker 2/3 av planeten ville det drukne.

Om mennesket spontant ville oppstått i de polare områdeneville det ha frøset i hjel ganske fort og ville det oppstått i tropiske områder er det ikke umulig det hadde blitt lunch for rovdyr.

Oppstår det i ørkenområdene blir det dehydreringsdøden.

Joda fintunet for liv......not.

Det livet som er har pent måtte bite tenna i tapetet for å overleve ugjestmilee omgivelser og tilpasset seg de lokale levekår eller dø.

Lenke til kommentar
  Bagger skrev (På 5.8.2017 den 16.35):

Selvsagt er det slik at hver kombinasjon av konstanter og forhold er like usannsynlig. Og selvsagt er det slik at konstanter og forhold må ha en verdi/sum. Men er ikke tilfeldighet da en god forklaring?

Her gir du jo selv et alternativ til tilfeldigheter. Dersom verdier må ha en sum, da vil endring av èn verdi også endre en eller flere andre verdier. Og så lenge summen stemmer, da er alt greit.

Det betyr at det vil være en fysisk umulighet at alle verdier kan ha alle verdier i alle former for sammensetninger. Man reduserer tilfeldighetene drastisk for hva verdiene kan være, og man reduserer muligheten for at de kan bli ubrukelige til nærmere null.

Lenke til kommentar
  Imlekk skrev (På 14.8.2017 den 7.23):

@Bagger: Spørsmål. Finnes det en mulig verden hvor de kosmologiske konstantene nødvendigvis har de verdiene vi ser at de har?

Kosmologiske konstanter. Tenker du her på teorien Einstein laget, men som forkastet den i etterkant og kalte den for hans dummeste oppfinnelse? Jeg vet at de i de siste par tiårene har startet på nytt med å se på dette med kosmologiske konstanter, men har ikke sett at de har blitt så mye klokere på det, så her kan jeg ikke uttale meg.

Lenke til kommentar

For å kunne poengtere argumentene bedre, tar vi først frem Gottfried Leibniz. Leibniz skrev et argument som er meget interessant, ikke bare argumenterer han at Gud besår, men argumenterer med at Gud må består av nødvendighet, altså at det er nødvendig at Gud består. Metafysisk er Gud en nødvendighet. Argumentet viser at Gud MÅ bestå, og at det ikke kunne vært "Gud består ikke". Så utfra det argumentet kan en enkelt gi svar på hvorfor Gud består: Det er metafysisk nødvendig. 

Leibniz startet argumentet med en metafysisk start, en meget viktig start ifølge han. (The principle of sufficient reason) For hver situasjon, eller for hver sann påstand, er det en fullbyrdes (god nok) forklaring, en fullbyrdes grunn/årsak. For alle ting i verden som er manifest, er det en fullbyrdes grunn/årsak til å forklare hvorfor disse tingene er/skjer. Eller for å si det slik: For hver sann påstand i verden, finnes det sanne forklaringer for påstanden. 

Leibniz stilte et fundamentalt spørsmål: Hvorfor består det noe, og ikke ingenting?  

Før en går videre her, er det to begrep som må legges frem, nødvendig sannhet og kontingens sannhet. En nødvendig sannhet er en sannhet som ikke kunne ha vært på en annen måte, f.eks 1+1 er 2. Det er sannt at 1+1 er 2, og det er en nødvendighet at 1+1 er 2. Eller hvert objekt er lik seg selv. Kontigens sannhet er sann, men trengte ikke å være slik, f.eks Oslo lufthavn er på Gardemoen, det er en sannhet, men det trengte ikke å være slik, den kunne også ha blitt plassert i Sarpsborg.  

En kan altså ved denne metoden se forskjell, eller kategorisere objekter.  Nødvendige objekter og konstgense objekter. 

Nødvendige objekter består, og det er nødvendig at de består. Kontigense objekter består, men de trengte ikke å ha bestått. Laptop, pc eller mobil en bruker for å lese dette, internett, du og jeg osv, er kontigense objekter, vi/det består, men de trengte ikke å hatt bestått. Noen filosofer mener at tall er nødvendige objekter, abstrakte objekter.  

Hvorfor består nødvendige objekter? Siden de er nødvendige må de bestå, og siden de er nødvendige å består, er det nødvengighet at de består. 

Hvorfor består kontigense objekter? Leibniz sier at kontigense objekter består fordi de har en ekstern årsak til å bestå. De må ha en ekstern årsak siden de er kontigens. Denne laptopen (som jeg bruker) består, hvorfor består den? Jo fordi den har en eksterne årsak, en fabrikk har laget den. 

Leibniz stiller et nytt spørsmål: Hvorfor består det overhode kontigense objekter i verden? 

At det overhode er ett kontigens objekt i verden, er allerede en situasjon. Og som vi så her over, for hver situasjon, må det være en tilstrekkelig grunnlag. Det må også være en årsak til at det finnes minimum ett kontigens objekt.  

Men en forklaring på hvorfor det er kontigens objekter, kan selv ikke være ett kontigens objekt. Eksempel: Hvis en spør hvorfor det er katter i verden, kan en vise til EN katt å si at de stammer fra den, NEI, spørsmålet var HVORFOR det bestod katter overhodet. Så årsaken til alle katter kan ikke være fra en katt. 

Det må altså være en årsak som i seg selv er "ikke kontigens objekt", derfor konkluderte Leibniz at det måtte være en nødvendig objekt som var årsak til alle kontigens objekter, også for kosmos, for space, tid og materie. Alle kontigens objekter består av en årsak fra et nødvendig objekt, og legger til at dette nødvendige objektet er et vesen, et vesen som er årsaken og nødvendighet for alt, og Leibniz kalte dette for Gud. 

Men en kunne si, forestill deg en uendelig rekke med kontigense objekter, og at hvert kontigens objekt er årsak av det kontigense objektet rett foran i rekken, og at det kontigense objektet også er fra objektet rett foran i rekken osv. På denne måten får en een uendelig land rekke med kontigense objekter, en rekke uten start. Men er dette en holdbar argumentasjon, Nei. Leibniz sitt utganspunkt var jo "Hvorfor består det overhode kontigense objekter". Så hele denne rekken med kontigense objekter, er i seg selv også kontigens, og må derfor ha en nødvendig objekt som årsak. 

Nå tenker en kanskje, men her er det jo ikke forklart at det nødvendigvis må være ett bevist vesen som er det nødvendige objekt, hvorfor kan ikke det nødvendige objektet være materie? 

Peter van Inwagen bruker jeg som inspirasjon for dette svaret: 

Peter van Inwagen gikk til angrep på argumentene til Leibniz, det litt snodige er at selv om Peter van Inwagen ikke lykkes i å så tvil om Leibniz argumentasjon, var hans svar en forsterking av Leibniz tidligere argumentasjon. 

Inwagen gikk til angrep å sa, dette med begynnelses årsak ikke var nødvendig. Inwagen kom med reductio ad absurdum. Han sier altså, begynnelsesårsaken kan ikke være sann, fordi hvis den var sann, da kunne vi fått følgende situasjon: Hvis det er sant at alt har en fullbyrdes årsak, da må følgende også ha en fullburdes årsak: Hvis en samler alle sanne kontigense objekter i verden, og setter de etter hverandre i en lang lang rekke, og gir dem navnet N,N,N (en av disse er Oslo er hovedstand i Norge, en annen er at bensin er en type drivstoff osv.) Altså alle sanne kontigense objekter legger etter hverandre i en lang lang rekke, en konjuksjon. Denne konjuksjonen er da også kontigens sann. Men også denne konjuksjonen/forbindelsen av alle verdens kontigense sannheter må ha ifølge Leibniz en årsak /forklaring. Forklaringen på denne NNNNNN forbindelsen kan ikke være nødvendig sann, fordi nødvendige sannheter fører bare til andre nødvendige sannheter. Så forklaringen på hele denne rekken med kontigense sannheter kan altså ikke være nødvendig sannhet, men er da kontigens sann. Så forklaringen må altså sitte i denne lange rekken med kontigense forklaringer, dette var jo tross alt alle verdens kontigense forklaringer. Forklaringen for denne tingen, må altså være i denne tingen. Ingwagen sier dermed at forklaringen må forklare seg selv. Dette betyr ifølge Ingwagen at vi må ha en selvforklarende kontigense forklaring. Og dette sier Ingwagen ikke er mulig. Kontigense forklaringer kan aldri forklare seg selv sier IngwagenIngwagen trodde at han med dette hadde kunne ryke teorien til Leibniz. 

 

Men selvforklarende kontigense forklaringer består. FRI VILJE! En handling av fri vilje er kontigens, du hadde jo kunne handlet annerledes. En handling av fri vilje er dermed også en kontigense sannhet. Forklaringen på verdens kontigense forklaringer, er da altså en fri vilje. Dette siden fri vilje er den eneste forklaringen på selvforklarende kontigense forklaringer. Som konkluksjon. Denne nødvendige sannheten, nødvendige objektet som Leibniz nevnte, har altså handlet ut av fri vilje. Men da kommer jo dette, en identitet med fri vilje, kan jo ikke være noe annet en et bevist vesen. Livsløse gjenstander har jo ikke fri vilje. 

Men nå kan en argumentere med at vitenskapen har bevist at fri vilje ikke består. Disse "testene" som "noen" mener er beviser på at vi gjør ting utfra automatikk og ikke fri vilje, er ei heller tester som har fått stor oppslutting for sine svar. Testene er meget simple, for eksempel trykk på en av/på knapp, komplekse bestemmelser, f.eks: Skal jeg bytte partner, skal jeg emigrere til et annet land, skal jeg bytte jobb osv blir ikke tatt med i slike eksperiment, og har derfor fått stor mistillit ang svarene de eventuelt har klart å produsere. MEN her kommer det, selv om en hadde klart å bevist at mennesker ikke har fri vilje, er dette ifølge Leibniz ikke noe problem, dette er jo tross alt ikke snakk om fri vilje hos mennesker, dette er fra den frie viljen til årsak av kosmos. 

OK, nok om det argumentet, men jeg tok det med for å gi bedre forståelse på hva jeg vil få frem over et argument Imlikk ønsket at jeg skulle svare på, nemlig det kosmologiske argument.  

  1. Premiss. Alt som begynner å bestå har en årsak for sin eksistens. 

  1. Premiss. Kosmos, universet, verden har hatt en begynnelse for sin eksistens. 

 

Hvis universet har startet å bestå, og hvis alt som består har en årsak for sin eksistens, da er det fundamental logisk at universet må ha hatt en årsak for sin eksistens. 

Årsaken til kosmos eksistens er samtidig også årsaken til al rom/space, tid og materie, kosmos er jo tross alt plassen hvor al space, tid og materie befinner seg i. Også med et milivers ville dette vært det samme, fortsatt er space, tid og materie innenfor gitt univers. Vi har altså en årsak for alt space, tid og materie. Dette betyr altså at årsaken til space, tid og materie må være utenfor space, tid og materie. Ingenting kan jo være årsak for seg selv. Kan ikke lage 2 kg gull fra 1 kilo gull osv. Årsaken for space er altså utenfor space, og også utenfor tid, dessuten utenfor materie. Er jo tross alt årsaken til materie. 

Hvilke valg har en for utenfor space, utenfor tid og utenfor materie (ikke-materie er kanskje også en beskrivelse)? Etter hundrevis åv år, eller skal en si noen tusen år med tenking, har gitt 2 valg muligheter.  

1. Abstrakte objekter. Som nevnt tidligere tror noen filosofer at tall virklig består i abstrakt form. Og hvis tall består, består de utenfor space, utenfor tid og utenfor materie. 

2.Bevist vesen, ånd, bevissthet uten materie kropp.  

Abstrakte objekter forårsaker ingentig, slik som tallet 2 ikke kan fororsake noe, vi leter jo etter en årsak for starten til kosmos. Abstrakte objekter faller derfor av. 

Siden abstrakte objekter har fallt av, står vi igjen med ett alternativ, bevist vesen. Hvis vi har et bevist vesen som er årsak til space, tid og materie, ja da kan en med rette kalle dette for en Gud. 

Også i dagliglivet ser en samme oppsett. La oss ta et eksempel. La oss si at du våkner opp om morgenen, kikker ut vinduet, og ser at det står en sykkel i hagen din. Selvsagt kan en da si "se der ja, der er det en sykkel, den er nok helt plutelelig, uten grunn og helt spontant utfra ingenting tilfeldigvis havnet der" Det kan en si, men det er ikke en fornuftig oppsumering. Det er mer fornuftig å si "se der, der står det en sykkel, den stod ikke der i går, det har nok en årsak, noen har kanskje glemt den". 

ex nihilo nihil fit, ingenting kommer fra ingenting. Det er absurd å tro at noe kan bestå utfra ingenting. Og hvis det var slik at ting kunne oppstå utfra ingenting, hvorfor ser vi ikke alltid/regelmessig at ting plutselig oppstår, hey, kjøleskap, heymotorsykkel... Hvorfor skal noe kunne oppstå av ingenting, men da kun bli begrenset til univers? At det kun er univers som kan oppstå av ingenting. Hvorfor skulle "ingenting" ha valgt kosmos, "ingenting" har ikke noen egenskaper, hvorfor skulle ikke "ingenting" heller ha valgt kjøleksap eller motorsykkel? Å her snakker en nedlatene om de som tror på en Gud, at det er absurd, hvor mye større tro trenger en ikke for å tro at alt kommer fra "ingenting",,,, 

Altså/ergo, hvis noe har startet å bestå, må det være en grunn årsak for sin eksistens. 

Hvordan kan en forsvare punkt 2. Jo ved å gå til fysikken og kosmologien. The Main stream, mener at universet er 13.7 milliarder år gammelt. Et univers som sprer seg utover må ha hatt en start, også Hawkins stiller seg bak dette. Hawkins prøvde lenge å komme unna dette med at det måtte være en start, men fikk svar på tiltale på notabene sin egen bursdag av Vilenkin som sa "It is said that an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man. With the proof now in placecosmologists can no longer hide behind the possibility of a past-eternal universe ,There is no escapethey have to face the problem of a cosmic beginnin" 

(Hawkins mente også at all informasjon som gikk inn i et sort hull, ble borte for alltid, at informasjonen gikk ut av universet. Leonard Susskind argumenterte derimot mot Hawkins teori, og Hawkins innrømmet at han hadde tatt feil). 

I kosmologien har en gjort alt en kan for å prøve å komme bort fra kravet om at det må være en start. Mange forskjellige modeller er laget for å prøve å komme bort fra denne starten av universet, alle modellene har feilet, ofte fordi de har fysiske mangler, f.eks kvantum instabillitet. Hvis de ikke feiler, har det vist seg at hvis en regner og regner og regner på disse modellene, kommer de selv frem til at det trengs en start på universet.  Så uansett hva en gjør, kommer en alltid tilbake til at en trenger en start på kosmos. Så fysikken har MEGET gode grunner for å hevde at kosmos må ha hatt en start. 

En kjenner sikkert til regelen, varme blir alltid høyere, til et visst punkt hvor det er likevekt, deretter faller varmens temperatur. Ved denne likevekten, er varmen på sitt høyeste, og blir kalt heat death, på det tidspunktet har en een termodynamisk likevekt. Da er all energi omsett til varme. 

Ser en på denne, at alle systemer skal kunne komme i en termodynamisk likevekt, en varmte død, da er all energi ovesatt til varme, alle strukturer er blitt til varme,… Dette er en knallhard naturlov. 

Men dette medfører også at kosmos ikke kan ha bestått i evighet, kosmos må derfor ha en start/ en begynnelse. Skulle det være slik at kosmos har bestått i evighet, ja da måtte vi nå være i en termodynamisk stilling av kosmos. Men vi befinner oss jo ikke i en termodynamisk situasjon, ikke alle strukturer er blitt til varme, ikke all energi er blitt til varme. Så  lenge en kan se sola skinner, så lenge en kan se objekter slik som trær osv, befinner vi oss ikke i en termodynamisk stilling, og kosmos må altså ha hatt en start en begynnelse en fødsel, you name it. 

På Hawkins sin konferanse ved bursdagen sin, sa Hawkins selv, hvis fysikken viser at en må konkludere med at space, tid og materie har måttet ha en start, "Than that  will point us to the hands of the creator" (hans ord). 

Hadde en spurt Hawkins i dag om kosmos hadde bestått evig, tror jeg ikke en hadde fått svar, han hadde nok unngått å gi svar. Han vet selv som Vilenkin sa "There is no escape". 

 

Men et filosofisk metafysisk argument som tar bort argumentasjoner ang hvor lite vi vet pr i dag, eller at vi i fremtiden vil kunne finne ut noe annet: 

"Universet kan ikke ha bestått for alltid, det MÅ ha hatt en absolutte begynnelse. Hvorfor? Hvis universet hadde bestått i evighet, da hadde det vært mulig at det var en uendelig mengde objekter. " 

Vi har da en mulighet med en uendelig rekke med objekter, dette er metafysisk sett en mulighet. 

Men det er metafysisk umulig at det er uendelig med objekter. Vi kan bevise at på jorden er det ett visst antall objekter. En uendelig rekke er dermed en rekke vi kan tenke oss til, vi kan legge den til matematikken, men ikke til virkeligheten. Altså i virkeligheten kan en bevise at det kun er X objekter. Altså må universet ha hatt en absolutte start. Dette argumenter er da totalt uavhengig av moderne undersøkelse/vitenskap. 

Hvordan kan en forklare dette? 

Tenk deg tanken at det er en uendelig rekke med objekter. Ja tenk den hypotesen, en uendelig rekke med objekter. Hvis dette er mulig, med en uendelig rekke objekter, er neste senario også en mulighet:  

La oss ta en person, tja, la oss kalle han Tore. Tore lever på tid strip 0, og det er en uendelig rekke med roboter der (ja, så lenge ren kunne ha en uendelig rekke objekter, kan en da også ha en uendelig rekke roboter), vi gir også disse robotene navn, R2, R3, R4 osv,,,,,, Men i denne metafysiske muligheten gir vi dem også en oppgave, vi gir dem oppgave å drepe Tore.  R2 gir vi i oppgrag å drepe Tore på tid ½, R3 gir vi i oppdrag å drepe Tore på tid 1/3,  R4 gir vi i oppdrag å drepe Tore på tid ¼ osv osv. 

Dette er jo ett mulig senario, Tore lever, vi har en uendelig rekke med roboterrobotene blir programmert til å drepe Tore hvis Tore lever på x tid. 

Men hvorfor er dette logisk umulig? Tore dør, det er greit, han dør bare en gang, det er også greit. 

Tore dør, fordi hvis han ikke dør, ville han levd ved tid 1, men hvis Tore lever på tid 1, da ville jo Tore også ha levd på tid ½, men det går jo ikke, for da hadde jo R2 drept Tore. Men hvorfor er dette da logisk umulig? Fordi ingen robot kan drepe Tore! R2 kan jo ikke drepe Tore, R3 hadde jo drept Tore før R2 fikk muligheten, R3 kan ei heller drepe Tore, R4 hadde jo tilfelle drept Tore før R3 fikk muligheten osv osv.... Men Tore er jo død ved tid 1. Dette er et typisk motstridene argument. Dette argumentet er metafysisk umulig. Ingen robot kan drepe Tore, men vi kan bevise at Tore ikke lever ved tid 1. 

Så hvis det skulle være mulig at det var uendelig med objekter i kosmos, er også dette senarioet mulig, og det går jo ikke, selvmotsigende argument. 

Ergo, det kan ikke være objekter som består fra en evighet, derfor må verden ha hatt en absolutt start. 

 

Lenke til kommentar
  Bagger skrev (På 18.8.2017 den 13.38):

 

  Imlekk skrev (På 14.8.2017 den 7.23):

@Bagger: Spørsmål. Finnes det en mulig verden hvor de kosmologiske konstantene nødvendigvis har de verdiene vi ser at de har?

Kosmologiske konstanter. Tenker du her på teorien Einstein laget, men som forkastet den i etterkant og kalte den for hans dummeste oppfinnelse? Jeg vet at de i de siste par tiårene har startet på nytt med å se på dette med kosmologiske konstanter, men har ikke sett at de har blitt så mye klokere på det, så her kan jeg ikke uttale meg.

Konstanter. Flertall. Jeg sikter til de verdiene som du mener at er fininnstilt, slik som forholdet mellom de forskjellige kreftene i fysikken.

 

Finnes det en logisk mulig verden (logically possible word) hvor disse verdiene måtte ha den verdien de har?

Lenke til kommentar
  ATWindsor skrev (På 5.8.2017 den 19.58):

Hvor mange sædceller produser en gjennomsnittlig far? Ca 500 milliarder, at akkurat din sædcelle skulle vinne og være produsert akkurat når mora de ble gravid er mao ca 1/500 milliarder, og for at du skulle bli deg, så må du gange det opp med 1/2 millioner, fordi det er 2 millioner eggceller. Til tross for det har det skjedd.

Vi kan høyne den der og si at det er 2 opphøyd i 46 potens sjangse for at akkurat den kombinasjonen av kromosomene ifra mor og far ble valgt ut.

 

Da snakker vi tall. 5*10^12 * 2*10^6 * 2^46 = MYE

Lenke til kommentar
  Bagger skrev (På 18.8.2017 den 13.38):

satans jævla langt piss om inkontinens

Joda det er bra, men når jeg av og til spør meg hvorfor noen har den jobben de har, så havner jeg på "fordi noen må ha den" og "det bare er slik".

 

Til forskjell ifra "de har jobben fordi de er gode til å gjøre jobben sin og det er derfor fornuftig at det er de som har jobben og ikke en dustemikkel".

 

For ofte er det dustemikkler som har jobben. Spesielt i stat og kommune.

Endret av JeremyBentham
Lenke til kommentar

@Bagger: Som i den andre tråden din så velger jeg her å trekke frem noen relevante punkter som du ikke har besvart, og som jeg vil hevde at gjør at dine argument faller fra hverandre.

 

  Imlekk skrev (På 5.8.2017 den 19.12):

Tre spørsmål.

 

1) Hva er de fysisk mulige verdiene disse konstantene kan ha? (Ikke de logiske mulige - Det er et helt annet spørsmål.)

2) Hva er sannsynlighetsfordelingen til disse verdiene? (Vi kan ikke automatisk anta at den er uniform.)

3) Under hvilke kombinasjoner av de fysisk mulige verdiene vil liv kunne oppstå?

 

Kan du ikke svare på disse spørsmålene, med god begrunnelse, så er sannsynligheten for at de såkalte konstantene tillater liv umulig å oppgi.

 

Lykke til.

 

Disse spørsmålene understreker følgende poeng: For å si noe om hvor sannsynlig noe er må du kunne si noe om sannsynlighetsfordeling er. For ta ett enkelt eksempel. Jeg kaster en terning fire ganger, og forteller deg at jeg fikk 4 eller høyere hver gang. Hvor usannsynlig er det? Merk her at jeg ikke forteller deg hva slags terning jeg bruker. Kanskje har den fire sider, kanskje har den 21 sider, kanskje et helt annet antall sider. Kanskje terningen er vektet, slik at den viser noen tall oftere enn andre.

 

Kan du fortelle meg hvor sannsynlig det er at jeg får 4 eller høyere på fire kast på rad?

 

Svaret er selvfølgelig at det kan du ikke. Fordi du vet ikke hvordan sannsynlighetsfordelingen var. Det samme gjelder din påstand rundt disse paramterne/konstantene til universet. Du vet ikke hvor sannsynlige de er, og ditt argument er en appell til uvitenhet.

 

Anerkjenner du dette, eller ser du et problem med mitt resonnement? Merk at hvis du anerkjenner mitt resonnement så faller hele argumentet ditt i denne tråden fra hverandre.

 

  Imlekk skrev (På 19.8.2017 den 20.20):

Konstanter. Flertall. Jeg sikter til de verdiene som du mener at er fininnstilt, slik som forholdet mellom de forskjellige kreftene i fysikken.

 

Finnes det en logisk mulig verden (logically possible word) hvor disse verdiene måtte ha den verdien de har?

Dette er et lite sidespor til et argument du fremmer i en annen tråd. Hvis du anerkjenner at det finnes en logisk mulig verden (den trenger ikke være sannsynlig på noe vis, bare logisk mulig) så vil jeg bruke modallogikk for å påpeke at da er det nødvendig i denne verdenen óg. Du kan selvfølgelig hevde at det er logisk umulig, men lykke til med det.

 

Poenget mitt her er selvfølgelig ikke at dette på noe vis beviser at parameterne/konstantene nødvendigvis må ha de verdiene de har. Poenget mitt er hva slags absurde resultat man kan få hvis man benytter modallogikk på denne måten, hvor man tar utgangspunkt i tilsynelatende rimelige premiss.

 

  Imlekk skrev (På 26.7.2017 den 9.38):

 

  Sitat

1) Alt som begynner å eksistere har en årsak (utenfor seg selv)

2) Universet (tid og rom) begynte å eksistere

3) Universet har dermed en årsak (utenfor seg selv)

Okay. Problemer med (1):

  • I den tekniske litteraturen for Kalam er "begynner å eksistere" knyttet opp til A-teorien for tid. Lang historie kort, majoriteten av filosofer som har det området som hovedfelt aksepterer ikke A-teorien for tid. Det gjør heller ikke kosmologer, i all hovedsak, fordi A-teorien i praksis falsifiseres av relativitetsteorien.
  • Det man egentlig etterspør her er en såkalt årsak som er (i) effektiv, og (ii) ikke materiell. (Fordi det man vil frem til er en ikke-materiell gud.) For det første er det problematisk å anta at disse årsakene faktisk stemmer, og for det andre så har vi kvantefenomen som (muligens) har materielle men ikke effektive årsaker. Med andre ord kan det heller tyde på at alt har en materiell, men ikke nødvendigvis en effektiv årsak. Men dette er det motsatte av hva man vil frem til med argumentet.
Det var jo for så vidt mer enn godt nok til å illustrere hvorfor argumentet ikke holder. Men la oss se på P2.
  • Vi vet ikke at universet begynte å eksistere. (Nei, Big Bang sier ikke det. Det snakker om at universets utvidelse hadde en begynnelsen, men dette er ikke det samme som å si at universet hadde en begynnelse.)
  • Universet, innen fysikken, er vårt 4D tidrom. Det er på ingen måte gitt at universet er alt som eksisterer av naturalistiske... duppeditter.
Konklusjonen følger vel i og for seg fra premissene. Men som du ser er premissene ganske sketchy (for å si det mildt). Ei heller er det i seg selv problematisk om universet hadde en ekstern årsak, da det gjenstår et godt stykke arbeid for å demonstrere at denne årsaken i seg selv ikke var naturalistisk.

 

Siden du tar opp kosmologiske argument i denne tråden, deriblant Kalam, så henter jeg ut dette som jeg svarte deg på i en annen tråd. Her påpeker jeg noen klare problemer med Kalamargumentet, som du ikke har besvart. (Jeg la også inn et par presiseringer i sitatet, og disse er understreket.)

 

Anerkjenner du disse problemene med Kalamargumentet, eller har du noen grunner til at de ikke skulle stemme? Når du har svart på dette så kan jeg se mer på det du skrev i denne tråden om kosmologiske argument.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...