Vulpes Vulpes Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Hei, jeg har lyst til å bli giver for en veldedig organisasjon, men hører mye prat om at det egentlig bare er noe tull. "90 prosent forsvinner til lønninger" osv. Blant annet Røde Kors har dårlig rykte på seg for dette. Er det noen som kjenner til veldedige organisasjoner som bruker mer av donorpenger til konkrete formål der det trengs? 1 Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 At veldedighet er noe tull synes jeg er litt flåsete sagt. Om penger til et konkret prosjekt er mer effektivt eller ikke kan jeg ikke si sikkert. Freakonomics har diskutert at det iallefall føles bedre å gi noe helt konkret som et sett skolebøker eller et myggnett, men om dette faktisk er mest effektivt kan man alltids diskutere for hvert enkelt prosjekt. Det er også mange privatpersoner som reiser ned med klær, penger til skolebøker o.l. Jeg vil tro at mange av disse er svært kostnadseffektive ettersom de ikke har noen større organisasjon med sekretærer eller administrasjon som skal lønnes. Jeg tenker ofte at jo mer profilerte og større organisasjonene er, jo mer kostnader har de, og at litt mindre av hver krone blir brukt på hjelp. Jeg ville sjekket ut effektiv altruisme. De rangerer veldedige organisasjoner ut fra utnyttingsgraden på givernes gaver. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 90% av pengene Røde Kors får går til formålene (10% til logistikk og lønninger) Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 unicef https://www.unicef.org/ Lenke til kommentar
0laf Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) 90% av pengene Røde Kors får går til formålene (10% til logistikk og lønninger) Men med "formålene", så mener Røde Kors også investeringer i fond og den slags. Røde Kors har nærmere 3 milliarder på bok. De hevder at innsamlede penger ikke investeres, men brukes, men sannheten er at de ofte settes på bok i flere år. Røde Kors har selv et mandat som sier at pengene skal brukes på veldedige formål innen 5 år, i mellomtiden kan de investeres. Inkludert statsstøtte, som er på vel over en milliard årlig for Røde Kors, så surres 120 millioner bort på reklame og administrasjon. Det er en forholdsvis stor del av de rundt 400 millionene som samles inn fra givere hvert år, over 25% dersom man ser bort fra statstøtten. Lederlønningene ligger på godt over en million kroner. Unicef og Amnesty bruker omtrent 30% av alle innsamlede midler på administrasjon. Nå er det ikke bare administrasjonskostnader som er viktig, det er også til hva, og hvordan pengene brukes i landene det gjelder. Dette er langt vanskeligere å finne ut av, men de fleste forstår at man får relativt mye for en milliard kroner i Afrika, likevel virker det ikke som om de fleste hjelpeorganisasjonene får utført særlig mye for disse pengene. Det er naturlig å tro at store summer forsvinner på veien i diverse mellomledd, samt til overprisede materialer og arbeidere i fattige land, for å ikke snakke om korrupsjon. Rent netto så er det nok ikke så mange kronene som virkelig når frem, uten at det er mulig å finne ut akkurat hvor mye. De siste årene er det Plan Norge som har fremstått som den organisasjonen som bruker minst på administrasjon, selv med 16% i administrasjonskostnader. Det er dog noe uklart for meg akkurat hvor pengene forsvinner, utover at det er for å hjelpe barn over hele verden. 6% går i følge Plan til formålsaktiviteter i Norge, uten at det går frem hvilke prosjekter Plan driver i Norge? Nå er det jo også slik at alle disse organisasjonene får enorme summer i statstøtte, langt mer enn de samler inn, slik at til syvende og sist så gir vi alle sammen betydelige beløp, enten vi vil eller ikke, over skatteseddelen. Endret 6. august 2017 av adeneo 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 https://www.rodekors.no/om-rode-kors/okonomi/ 90 prosent går direkte til formåletAv inntektene fra faddere, givere, medlemmer, næringslivspartnere og offentlig støtte går 90 prosent direkte til de som trenger det mest. Seks prosent går til å skaffe nye midler, fire prosent går til administrasjon. Årlig har Røde Kors et humanitært budsjett på 1,2 milliarder kroner, som går til aktiviteter i inn- og utland. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Personlig synes jeg Stine Sofies stiftelse er en organisasjon som fortjener støtte. Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Hvis det var dere som var fattige og trengte nødhjelp, tror dere dem dere gir til ville gitt dere noe...? Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Hvis det var dere som var fattige og trengte nødhjelp, tror dere dem dere gir til ville gitt dere noe...? Om situasjonen var motsatt, mener du? Ja, det tror jeg. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Gi til vern av dyr og natur. Å bruke penger på en parasittisk art som oss er tullete xD I så fall bruk det på noe nyttig som luftambulansen e.l. Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Gå til GiveWell sine hjemmesider og gi til en av organisasjonene med høyest ranking. Da vet du med ganske høy sannsynlighet at du får mye veldedighet for pengene dine. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Gi til vern av dyr og natur. Å bruke penger på en parasittisk art som oss er tullete xD I så fall bruk det på noe nyttig som luftambulansen e.l. Å bruke penger på innovasjon og bekjempe fattigdom vil faktisk være en bedre for planeten. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Hva ønsker du å bidra til? Veldedige formål er så mangt, det kan være frivillig barne- og ungdomsarbeid, nødhjelp, støtte til fattige osv. Tenk gjennom hva du vil bidra til først, konkretiser dette og sjekk så opp mulige aktører. Det er plenty med gode formål å støtte som driver med arbeid i Norge også. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Hvis det var dere som var fattige og trengte nødhjelp, tror dere dem dere gir til ville gitt dere noe...? Det tror jeg også. De vil selvfølgelig gitt oss hjelp. Lenke til kommentar
rabs Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 (endret) Du kan gi penger til dyrebeskyttelsen. De er helt avhengig av frivillig innsats og donasjoner. Det er hovedsaklig hjemløse katter som trenger akutt medisinsk hjelp, kastrering, vaksiner og omplassering i fosterhjem og videre adopsjon ut til familier. Det er katter (og av og til også hunder, kaniner, og andre dyr) som ville dødd en lang og smertefull død uten denne hjelpen. Jeg/vi er både fosterhjem og frivillig i denne organisasjonen (Dyrebeskyttelsen Norge Nord-Jæren) og kan bekrefte at all donasjon kommer veldig godt med! Link til mer informasjon her. http://www.dnnj.no/stott-oss/ Endret 16. august 2017 av rabs Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Katter er grunn nok til å ikke gi Lenke til kommentar
rabs Skrevet 16. august 2017 Del Skrevet 16. august 2017 Katter er grunn nok til å ikke gi ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå