Gå til innhold

En måned til Nissan viser frem nye Leaf: Dette vet vi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Well bremsepedalen er kjekk å ha for det finnes en del trafikkvirus der fremme... Og en kjapp tilgang til gasspjeldet for å dra seg ut av flokene er heller ikke å forakte. For øvrig går det fint allerede nå å kjøre noen timer på motorveg kun med ratt og noen knapper som er der.

Lenke til kommentar

Blir sikkert en hit dette også, men utseende blir så langt fra konseptet at det på ingen måte kan settes noe kobling mellom de. Der konseptet både ser sporty og lekker ut, vil den serieproduserte bilen bli langt mindre sporty i utseende, med små hjul og klumpete karosseri, akkurat som eksisterende Leaf.

 

Forøvrig gjør jo enpedalskjøringen omtrent det samme både på BMW og Tesla, med eneste unntak at man må trykke bremsepedalen for å ikke gå bakover i bakker. Har man først trykket på den, vil det aktiveres bremser som holder bilen i bakker. Om dette blir en suksess for Leaf, vil nok dette komme med en programvareoppdatering, i alle fall på Tesla.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lekkert konsept, men for å være med i leken bør Leaf spille på fordelene som den forrige generasjonen hadde da den kom.

 

1) Den var endel romsligere inni enn modellene i samme prisklasse, f.eks. Mitsubishi i-Miev, think osv.

2) Godt utstyrt grunnmodell.

 

I tillegg til dette kommer selvfølgelig en solid oppgradering av rekkevidde og batterikapasitet. 40kwh blir for lite om de vil være med å konkurrere med Ampera og Model 3. Klarer de å levere en rekkevidde på minst 350km etter EPA standard pluss en mer romslig bil enn de nevnte konkurrentene kommer de trolig til å selge i bøtter og spann. Det er det som må til for å gå fra "hverdagsbil" til "eneste bil".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om den selger bra eller dårlig kan i alle fall ikke ha noe med utseendet å gjøre. Både gammel Leaf og konseptbilen på bildet ser ut som et takras, så det er nok helt andre ting som vil avgjøre om folk kjøper den eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lekkert konsept, men for å være med i leken bør Leaf spille på fordelene som den forrige generasjonen hadde da den kom.

 

1) Den var endel romsligere inni enn modellene i samme prisklasse, f.eks. Mitsubishi i-Miev, think osv.

2) Godt utstyrt grunnmodell.

 

I tillegg til dette kommer selvfølgelig en solid oppgradering av rekkevidde og batterikapasitet. 40kwh blir for lite om de vil være med å konkurrere med Ampera og Model 3. Klarer de å levere en rekkevidde på minst 350km etter EPA standard pluss en mer romslig bil enn de nevnte konkurrentene kommer de trolig til å selge i bøtter og spann. Det er det som må til for å gå fra "hverdagsbil" til "eneste bil".

Tror vi kan si med sikkerhet at den blir mindre enn Model 3, som er mer i størrelsen med en mellomklassebil som BMW 3-serien. I beste fall, blir nok den nye Leafen litt større enn dagens modell.

 

Rekkevidden og pris er nok uansett det mest spennende. Ender de opp med kun 40kwh batteri, så vil det være en stor skuffelse.

Lenke til kommentar

Tek. Er det mulig å få ordnet slik, at enkelte av oss kan slippe å se all den satans elbil guffa dere spyr ut ? Litt kjedelig å måtte leite etter nye hw nettsider, når man har brukt dere sia 2001.

Svært til syting da. Innse det - elbilen er kommet for å bli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det er godt over 50% at min neste bil blir en elbil, den etter der er 100% sikkert elektrisk.  

 

Men som alt nevnt, det er kun Tesla og til en viss grad Bmw i3 som ikke går på kompromiss med designet de viser i tidlige tegninger vs ferdig modell av de som er på markedet nå. 

Som spionbildene viser blir det vel ca 16" hjul max 18", det har jo med økonomi å gjøre på tverrsnittets som skjærer gjennom lufta, rullemotstand ved smalere dekk og evt negative effekter ved større hjulbrønner. i3 tok den mest finurlige avgjørelsen så langt og lagde disse nye dekkdimensjonene med smale og høye dekk i samarbeid med Bridgestone.

 

Bilen ser garantert bedre ut en leafen, men etter det er det hurtigladig og rekkevidde som vil være avgjørende.  

 

Lenke til kommentar

Tror det er godt over 50% at min neste bil blir en elbil, den etter der er 100% sikkert elektrisk.  

 

Men som alt nevnt, det er kun Tesla og til en viss grad Bmw i3 som ikke går på kompromiss med designet de viser i tidlige tegninger vs ferdig modell av de som er på markedet nå. 

 

Men kanskje de burde det? Svære hjul er ofte ikke så funksjonelt som folk tror, og man ser ofte andre altterligheter også, som "skryteeksosrør" (riktignok ikke på el :))

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Tror det er godt over 50% at min neste bil blir en elbil, den etter der er 100% sikkert elektrisk.  

 

Men som alt nevnt, det er kun Tesla og til en viss grad Bmw i3 som ikke går på kompromiss med designet de viser i tidlige tegninger vs ferdig modell av de som er på markedet nå. 

 

Men kanskje de burde det? Svære hjul er ofte ikke så funksjonelt som folk tror, og man ser ofte andre altterligheter også, som "skryteeksosrør" (riktignok ikke på el :))

 

AtW

 

Om de tenker 100% aerodynamikk så, men de har to tanker i hodet på samme tid, at det er en god mix. De har jo også gjort en god jobb med å designe felger som gir illusjonen av å være åpne, men som er mye mer lukket en tradisjonelle felger. Dette gjør de spesielt med bruken av sorte felt som nettopp gir illusjonen av å være tomrom. 

 

Model 3 kommer med noen "aero" felger som er mye mer visuelt appellerende (for noen) enn Aero felgene som kom til Model S. Flesteparten ble visst dumpet i Norge. Det ideelle er altså en helt tett felg som luft kan gli over uten å skape turbulens med hulromer som en klassisk felg har. 

E-golfene og i3 har også ganske fine felger med det overnevnte:http://3.bp.blogspot.com/-DI0BVKLIsTw/UwKdGrNGIQI/AAAAAAAAEVY/ClR0dywTE4I/s1600/wheel+options.jpg 

Lenke til kommentar

Det er helt utrolig at det i det hele tatt har eksistert elbiler noensinne som ikke stopper helt når man slipper pedalene, snakker om å ta med seg ulemper fra annen teknologi.

 

AtW

 

BMW i3 gjør det, og har alltid gjort det. Den har heller ikke noe manuell justering av regen som brems (B1, B2 osv, som mange har). Regen er der alltid når pedalen passerer midtpunktet. Er bil for kald, eller fulladet benyttes bremsene for å gi "illusjonen" av regen. Såfremt det ikke er glatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...