Salvesen. Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Problemet med denne løsningen er at alle må gå inn for den. Det er fortsatt ikke så lett med den eldre garde. Foreslo lignende hos oss men vi endte med å installere inviduelt pga dette. Eldre garde? Jeg sloss som bare det her i Nittedal, og er født i 1942. Snubletrådene er ikke aldersbestemt, men mer bestemt av andre instanser... Vil du ha listen? Beklager om du følte deg truffen, men jeg mente gjerne de litt eldre også som er på sin siste bil osv:) men såklart mange andre grupper også! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Ikke egentlig så lite med saken å gjøre. Hvis folk kan fikse noe for et par hundrelapper med en skjøteledning ut et vindu, hvorfor skal de da betale 20-30 tusen for noe som dette Zaptec opplegget? Ok då nå var det poenget, ikke at de fleste ikke var villig til å betale og forventet alt gratis som du startet med. Skal jeg le eller grine? Elbileiere er ikke spesielt forskjellig fra folk flest. Å skulle bla opp 20 lapper for en enkel ladeovervåker (nei, veggboksen er ikke en lader - selve laderen sitter fastmontert i bilen fra fabrikk) setter av alarmklokker i bakhodet når det kommer til kost-nytte forholdet. Den veggboksen er i grunn ikke annet som en glamorøs jordfeilbryter. Den skal i tillegg gi fra seg et PWM signal til bilens lader for signalering av tilgjengelig strømkapasitet, og dertil se etter lastmodulering for tilbakemelding av status fra bilen. Enhver mikrokontroller har de nødvendige perifere kretser innebygget. Når vi ser bort i fra jordfeilbryteren av Type B, så er dette ekstremt enkelt å implementere. Det ligger i kortene at slike EVSE må kunne masseproduseres som f.eks. DIN moduler til en vesentlig lavere pris. Summa summarum, så lenge den innebygde laderen i bilen ikke er mer som en sur 230VAC/16A enfaselader, så invisterer ikke jeg i noe mer som en In Cable Control Box med IEC60309 industrikontakt. Samme løsning som jeg har gått for pga vi ikke får dra ut mer en 2,3kW her hvor jeg bor, altså ikke kjip men ser ikke poenget inn legge så mye i det for så liten last:) 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Mange tror jo man trenger så mye effekt også, noe som fordyrer det hele. En bil som er parkert 12 timer per dag (de fleste er parkert mye mer) vil lade opp nærmere 30 kwt per døgn på 10 ampere, dette holder til å kjøre ca 20 mil per dag. Ikke mange kjører mer enn dette per dag, og noen lader på arbeid eller butikken i tillegg også så man får litt andre plasser samtidig. Stort batteri som Tesla reduserer behovet for lading, stikk motsatt av hva mange tror siden man har så stor buffer. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Mange tror jo man trenger så mye effekt også, noe som fordyrer det hele. En bil som er parkert 12 timer per dag (de fleste er parkert mye mer) vil lade opp nærmere 30 kwt per døgn på 10 ampere, dette holder til å kjøre ca 20 mil per dag. Ikke mange kjører mer enn dette per dag, og noen lader på arbeid eller butikken i tillegg også så man får litt andre plasser samtidig. Stort batteri som Tesla reduserer behovet for lading, stikk motsatt av hva mange tror siden man har så stor buffer. Stemmer, dette er jo en av fordelene til nettopp zaptec, at man slipper at hele boligenheten legger enorme kurser hver. Personlig klarer jeg meg fint med 2,3kW og nedover. Har holdt på slik i snart to år uten problemer. Lader bare på hurtigstasjon når jeg er på langtur eller er på butikk med SuC. Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 det er sløs med energi å putte strømmen inn i et batteri før man bruker det til å lade bilen 2 Lenke til kommentar
YZI74TZS Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Når kommer muligheten til å bruke systemet med egne on-site servere? Noen er litt risikoaverse og ville ikke legge "ladeskjebnen" i hendene til internett leverandøren, hostingprovideren samt Zaptecs eksistens også i morgen. Hva skjer om nettet er nede, eller enda verre, Zaptec går konk, da levere ikke boksene lengre og lastbalanseringen vil heller ikke fungere med dagens løsning. Med små endringer og muligheten for egen hosting av server-sidelogikken vil Zaptecs løsning være perfekt. Dessverre er risikoen i dag alt for undervurdert og underkommunisert. 3 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) Ikke alle borettslag har garasje til alle beboerne heller. Kanskje en liten grunn til at man ikke vil punge ut for lader er at man ikke blir den eneste som bruker den da man må gi den fra seg en gang, særlig hvis man vil flytte fra drittborettslaget som ikke har garasjeplass til alle. Endret 5. august 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
Ole Marius Silset Brevik Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Mange tror jo man trenger så mye effekt også, noe som fordyrer det hele. En bil som er parkert 12 timer per dag (de fleste er parkert mye mer) vil lade opp nærmere 30 kwt per døgn på 10 ampere, dette holder til å kjøre ca 20 mil per dag. Ikke mange kjører mer enn dette per dag, og noen lader på arbeid eller butikken i tillegg også så man får litt andre plasser samtidig. Stort batteri som Tesla reduserer behovet for lading, stikk motsatt av hva mange tror siden man har så stor buffer.Stemmer, dette er jo en av fordelene til nettopp zaptec, at man slipper at hele boligenheten legger enorme kurser hver. Personlig klarer jeg meg fint med 2,3kW og nedover. Har holdt på slik i snart to år uten problemer. Lader bare på hurtigstasjon når jeg er på langtur eller er på butikk med SuC. Fint med 10A /2,3kw Lading. om enn ikke trenger større effekt. ville bare nevne at det er viktig med en jordfeilbryter type B forran elbil. Da den lades med likestrøm, og likestrøm på avveie kan være farlig. Spesielt med tanke på at dc strøm kan mette vanlige jordfeilbrytere og videre ødelegge funksjonen på en annen kurs/elektroinisk gjenstand i boligen osv. Når det er sagt, så mener jeg at det finnes flere løsninger som ikke nødvendigvis er bedre. men, som er lettere å få innvilget i et flertall. Da hver enkelt koster eget lade punkt. m/kabel, måler og sikring. Kostnaden for borettslaget blir dermed en "samleenhet" som samler inn informasjonen om forbruket og strømlasten til enn vær tid i borettslaget. koster max 10 000 i utstyr + noen timer for montasje av måler. (Kan også være så uheldig at dagens måler kan brukes.) Og installasjon pr.uttak vill ligge på rundt 20 000. litt avhengig av bygget. Som kan monteres når hver enkel boenhet føler/har behov for det. Dermed fleksibelt økonomisk og i tidsperspektiv. 1 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Først må kanskje alle Narvestad'ene fjernes fra styre og stell... 3 Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 det er sløs med energi å putte strømmen inn i et batteri før man bruker det til å lade bilen Er ik is a noe batteri her. Er snakk om en lastfordeler 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Først må kanskje alle Narvestad'ene fjernes fra styre og stell... Snittalder på 70 år i noen styrer tror jeg Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Elbileiere er ikke spesielt forskjellig fra folk flest. Å skulle bla opp 20 lapper for en enkel ladeovervåker (nei, veggboksen er ikke en lader - selve laderen sitter fastmontert i bilen fra fabrikk) setter av alarmklokker i bakhodet når det kommer til kost-nytte forholdet. Jeg er veldig enig med deg. Produktet "ladestasjon" er ekstremt overpriset. Noen lager dem store og fancy for å forsvare prisen, BMW f.eks. Jeg ser på hva annet jeg får for samme sum penger. Da jeg kjøpte oppvaskmaskin ville jeg ha en litt påkostet en for bl.a. lavt støynivå, og brukte derfor 9000,-. Jeg strakk med litt ekstra da jeg kjøpte kjøleskap og vaskemaskin, og gikk for Miele. De kostet noen lapper mer enn "vanlige" merker. En TV til 15.000,- virker unødvendig dyrt når jeg kan kjøpe et monster til 5000,- Alle disse produktene er langt mer avansert og inneholder mye mer elektronikk og mekanikk enn en ladeboks. Det er igrunn bare et glorifisert relé med litt styring putta inn i en boks. Det burde koste noe i nærheten av det samme som en byggsentral, og de finnes til under tusenlappen hos f.eks. Biltema. Og inneholder både jordfeilbryter, sikringer og flere kontakter schuko og CEE. Lenke til kommentar
GU6YMXDM Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Zaptek er en fase og spenningregulator med maksimalvokter. Ganske tradisjonell teknikk pakket inn i en kostbar boks med energimåler. En må kjøpe strømavtale hos Zaptek i slike løsninger i tillegg? Mener å høre at strøm må kjøpes via Zaptek? Noen som har fått priser på strøm til slike løsninger? Og hva er abonnementspriser på løsninger fra Zaptek? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Ikke alle borettslag har garasje til alle beboerne heller. Kanskje en liten grunn til at man ikke vil punge ut for lader er at man ikke blir den eneste som bruker den da man må gi den fra seg en gang, særlig hvis man vil flytte fra drittborettslaget som ikke har garasjeplass til alle.Borettslaget (styret) har ansvar for drift og vedlikehold av boligen. Garasjeplass/parkeringsplass er ikke bolig. Nytt vindu til Hansen er greit å dekke via husleie, men de krav Hansen har tilknyttet sitt bilhold er vanskeligere. Så det ender opp med at de som har bil må betale for kostnadene tilknyttet bil. De som ikke har bil bør slippe siden dette ikke er relatert til boligen. Så har en til slutt interne uenigheter blandt de som faktisk eier bil; Noen har lastebil (stor plass), andre en bitteliten bil, enkelte ønsker motorvarmer og plass til dekk, andre vil ha hurtiglader, noen har SUV med takboks (høyt)... Først må kanskje alle Narvestad'ene fjernes fra styre og stell...Det er neppe så enkelt. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Borettslaget (styret) har ansvar for drift og vedlikehold av boligen. Garasjeplass/parkeringsplass er ikke bolig. ... Like fullt så har jeg sett at borettslag beskjeftiger seg med ting som ikke er en del av bygningsmassen. parkering, garasje, utearealer, bredbånd, kabel-tv. OBOS har sågar forhandlet fram omfattende fordeler for sine medlemmer, vis OBOS-kortet og få rabatt på kinobilletter! Det er tydelig at borettslagene har utvidet sitt virkeområde fra å bry seg om bolig til også å bry som om beboere. Er det på tide med en innstramming synes du? Skal loven endres så vi blir kvitt dette uvesenet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 (endret) Like fullt så har jeg sett at borettslag beskjeftiger seg med ting som ikke er en del av bygningsmassen.Uteareler (tomt) må vedlikeholdes ellers kan bygningsmassen skades. Feks. drenering, vegetasjon, snørydding. Kabling (eks telefoni/TV/Internett) vil få bygningen(e) til å bli en sveitserost om alle andelseier skulle holde på selv med hver sin leverandør (med tilhørende fare for vanninntregning). Men det finnes "gråsoner", f.eks. kostbare uteområder som lekeplass eller parker med grill og sofagrupper. Samt sosiale festligheter og andre arrangement. Er økonomien god, dvs. at andelseiere betaler husleie nok for å få til slikt, er det ikke noe i veien for dette (om en har engasjerte folk som drar det hele igang). Slike ting bør imidlertid ikke være noe krav og det første som fjernes om økonomien bli trang. Vurderer man lekeplass foran bytte av gamle vinduer går ting galt ganske fort. Det er tydelig at borettslagene har utvidet sitt virkeområde fra å bry seg om bolig til også å bry som om beboere. Er det på tide med en innstramming synes du? Skal loven endres så vi blir kvitt dette uvesenet?Nei. Jeg synes ikke husleie skal gå til stort mer enn drift og vedlikhold av boligen. Annet bør deles til egne "lag" (eks: miljøutvalg, festkomite, garasjelag) med eget "abbonement". Skal innkreving gjøres via "husleieslipp" bør det fremgå som egne punkter på faktura som den enkelte kan velge å være med på. OBOS har sågar forhandlet fram omfattende fordeler for sine medlemmer, vis OBOS-kortet og få rabatt på kinobilletter!OBOS er eiendomsutvikler, du trenger ikke bo i noe borettslag for å være medlem der. Det finnes OBOS utviklede boliger hvor borettslaget (styret) har lite med OBOS å gjøre (OBOS har tjenester som kan hjelpe styret, men de er dyre). Endret 7. august 2017 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Nei. Jeg synes ikke husleie skal gå til stort mer enn drift og vedlikhold av boligen. ... Det er sant, det meste blir vanskelig hvis man legger vrangsida til. Hvis et borettslag først holder seg med parkering for beboerne er det et logisk neste skritt å tilrettelegge for lading også. Å fordele kostnaden på en måte som både oppleves rettferdig for de som ikke lader *samtidig* som kostnaden ikke blir urimelig høy for de som skal bruke tilbudet bør ikke være vanskelig (men vil nok kreve en smule velvilje og det er litt trist hvis det er der det stopper) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå