Gå til innhold

Tesla og norske Zaptec skal vise hvordan man løser problemet med elbillading i borettslag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet med denne løsningen er at alle må gå inn for den. Det er fortsatt ikke så lett med den eldre garde. Foreslo lignende hos oss men vi endte med å installere inviduelt pga dette.

 

Tja Salvesen, det stemmer vel ikke helt. Jeg er en av dem som har levert mest Zaptec løsninger, og alle trenger ikke å koble seg til. Det legges opp en sikring, og en tykk strømkabel, så kobler dem som ønser seg til. Beboere kjøper seg ladeboks akkurat når det passer dem. Det at alle beboere må betale litt av på en kabel, men jeg bør være uproblematisk. Dette sammenlignes med internet, kabeltv osv, kabelen må inn, men alle trenger ikke kjøpe tjenesten.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Zaptec har integrert kommunikasjonen i strømkabelen og kombinert dette med en skyløsning. Dette gjør at man kan styre ladingen, lage køsystem, holde styr på hvor mye strøm hver enkelt bruker og hvor mye hver enkelt skal betale."

 

Vi har da visserligen vært innom dette temaet før her på TU. Problemet er ikke teknisk, det er politisk-økonomisk.

 

Eneste måten den strømregninga kan bli juridisk bindende på (i Norge,) er at ladeboksen(e) inneholder et kWt-meter godkjent og plombert av kraftselskapet, på vegene av Justervesenet. Da følger egen strømavtale med på kjøpet, med alle de faste utgifter det avstedkommer. Der finnes ingen teknisk løsning som omgår dette problemet. Loven har sørget for at der ikke skal finnes en annen løsning.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet her i Oslo-området er at Hafslund Nett ikke legger ut om de har leveringskapasitet og truer med "anleggsbidrag" for å ruste opp eget nett og egne transformatorer u t e n f o r tilknytningspunktet. Nettet vi alle allerede betaler månedsavgift for å bruke, og som allerede burde være "ship shape", og ikke gjøres til en snubletråd for interesserte borettslag og sameier.
http://varingen.no/s/2017-04-26/a/ladebegrensningene_krever_hafslund_nett_anleggsbidrag_av_oss/867f58a

Endret av Ole-Erik Yrvin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet med denne løsningen er at alle må gå inn for den. Det er fortsatt ikke så lett med den eldre garde. Foreslo lignende hos oss men vi endte med å installere inviduelt pga dette.

Tja Salvesen, det stemmer vel ikke helt. Jeg er en av dem som har levert mest Zaptec løsninger, og alle trenger ikke å koble seg til. Det legges opp en sikring, og en tykk strømkabel, så kobler dem som ønser seg til. Beboere kjøper seg ladeboks akkurat når det passer dem. Det at alle beboere må betale litt av på en kabel, men jeg bør være uproblematisk. Dette sammenlignes med internet, kabeltv osv, kabelen må inn, men alle trenger ikke kjøpe tjenesten.

Du forklarer jo poenget her, alle må betale for å legge opp kursen i ytgangspunktet. Det er problemet:).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange ser ut til å være mer enn villige til å legge ut bortimot 1 mill for elbil.

Men rundt 20 tusen for å få lademulighet er helt uaktuelt for de fleste. Jeg syns det er litt smålig. Virker som man bare venter på at andre skal ta kostnaden med dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange ser ut til å være mer enn villige til å legge ut bortimot 1 mill for elbil.

Men rundt 20 tusen for å få lademulighet er helt uaktuelt for de fleste. Jeg syns det er litt smålig. Virker som man bare venter på at andre skal ta kostnaden med dette.

Og dette dro du ut av hatten fra hva? Eller er det bare den vanlige holdningen til å svarte elbileiere i dag også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange ser ut til å være mer enn villige til å legge ut bortimot 1 mill for elbil.

Men rundt 20 tusen for å få lademulighet er helt uaktuelt for de fleste. Jeg syns det er litt smålig. Virker som man bare venter på at andre skal ta kostnaden med dette.

Og dette dro du ut av hatten fra hva? Eller er det bare den vanlige holdningen til å svarte elbileiere i dag også?

 

Egen erfaring går det mest på.

Folk er veldig oppfinnsomme på å lage midlertidige løsninger som fungerer som permanente og er tvilsomme rent lovmessig. Lange skjøteledninger og tromler ut av kjellervinduer osv, ikke bra og sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Mange ser ut til å være mer enn villige til å legge ut bortimot 1 mill for elbil.

Men rundt 20 tusen for å få lademulighet er helt uaktuelt for de fleste. Jeg syns det er litt smålig. Virker som man bare venter på at andre skal ta kostnaden med dette.

 

Og dette dro du ut av hatten fra hva? Eller er det bare den vanlige holdningen til å svarte elbileiere i dag også?

Egen erfaring går det mest på.

Folk er veldig oppfinnsomme på å lage midlertidige løsninger som fungerer som permanente og er tvilsomme rent lovmessig. Lange skjøteledninger og tromler ut av kjellervinduer osv, ikke bra og sikkert.

Så relevansen her er? At dine venner driver på slikt har vell lite med denne saken å gjøre..

Lenke til kommentar

Ikke egentlig så lite med saken å gjøre. Hvis folk kan fikse noe for et par hundrelapper med en skjøteledning ut et vindu, hvorfor skal de da betale 20-30 tusen for noe som dette Zaptec opplegget?

Ok då nå var det poenget, ikke at de fleste ikke var villig til å betale og forventet alt gratis som du startet med. Skal jeg le eller grine? Instinktet lander på førstnevnte.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke med slike løsninger når svært få er villig til å betale. Betalingsviljen for dette er ikke spesielt stor, spesielt ikke for de litt eldre i blokk osv som ser liten vits i dette. Dermed vil det ta lang tid før noe som dette blir vanlig mange plasser.

Husk at mange ikke har så stor tro på elbiler og de vil ikke betale for noe de ikke kommer til å få bruk for. Fossile biler vil fungere i mange tiår enda. BEV er veldig nytt og helt i startgropen globalt.

Reis litt rundt og rapporter tilbake hvor mange elbiler du ser her og der. I mange byer i europa f.eks  holder det nok å telle på en hånd.

Lenke til kommentar

Problemet med denne løsningen er at alle må gå inn for den. Det er fortsatt ikke så lett med den eldre garde. Foreslo lignende hos oss men vi endte med å installere inviduelt pga dette.

Eldre garde? Jeg sloss som bare det her i Nittedal, og er født i 1942. Snubletrådene er ikke aldersbestemt, men mer bestemt av andre instanser... Vil du ha listen?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ikke egentlig så lite med saken å gjøre. Hvis folk kan fikse noe for et par hundrelapper med en skjøteledning ut et vindu, hvorfor skal de da betale 20-30 tusen for noe som dette Zaptec opplegget?

 

Kanskje fordi en sånn installasjon kan sette fyr på boligen/borettslaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Problemet med denne løsningen er at alle må gå inn for den. Det er fortsatt ikke så lett med den eldre garde. Foreslo lignende hos oss men vi endte med å installere inviduelt pga dette.

Eldre garde? Jeg sloss som bare det her i Nittedal, og er født i 1942. Snubletrådene er ikke aldersbestemt, men mer bestemt av andre instanser... Vil du ha listen?

 

 

Det hjelper ikke med slike løsninger når svært få er villig til å betale. Betalingsviljen for dette er ikke spesielt stor, spesielt ikke for de litt eldre i blokk osv som ser liten vits i dette. Dermed vil det ta lang tid før noe som dette blir vanlig mange plasser.

Husk at mange ikke har så stor tro på elbiler og de vil ikke betale for noe de ikke kommer til å få bruk for. Fossile biler vil fungere i mange tiår enda. BEV er veldig nytt og helt i startgropen globalt.

Reis litt rundt og rapporter tilbake hvor mange elbiler du ser her og der. I mange byer i europa f.eks  holder det nok å telle på en hånd.

Hvorfor denne aldersdiskriminineringen? Jeg er født i 1942 og vi blir på 65+ kurs for eksempel sterkt anbefalt å gå vekk fra manuelt gir og over til automatgir, da er alternativer som ikke bruker diesel nærliggende, også ladbare varianter. Og soom økonomisk er fordelaktige. Som om vi eldre ikke kan telle penger...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eldre garde? Jeg sloss som bare det her i Nittedal, og er født i 1942. Snubletrådene er ikke aldersbestemt, men mer bestemt av andre instanser... Vil du ha listen?

 

Min erfaring er at mange av dem som motarbeider elbiler generelt er eldre. Men ikke alle eldre motarbeider elbiler.

 

De fleste ingeniører fasineres jo av elbiler uavhengig av alder og du er kanskje en av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ikke egentlig så lite med saken å gjøre. Hvis folk kan fikse noe for et par hundrelapper med en skjøteledning ut et vindu, hvorfor skal de da betale 20-30 tusen for noe som dette Zaptec opplegget?

Ok då nå var det poenget, ikke at de fleste ikke var villig til å betale og forventet alt gratis som du startet med. Skal jeg le eller grine?

 

Elbileiere er ikke spesielt forskjellig fra folk flest. Å skulle bla opp 20 lapper for en enkel ladeovervåker (nei, veggboksen er ikke en lader - selve laderen sitter fastmontert i bilen fra fabrikk) setter av alarmklokker i bakhodet når det kommer til kost-nytte forholdet.

 

Den veggboksen er i grunn ikke annet som en glamorøs jordfeilbryter. Den skal i tillegg gi fra seg et PWM signal til bilens lader for signalering av tilgjengelig strømkapasitet, og dertil se etter lastmodulering for tilbakemelding av status fra bilen. Enhver mikrokontroller har de nødvendige perifere kretser innebygget. Når vi ser bort i fra jordfeilbryteren av Type B, så er dette ekstremt enkelt å implementere. Det ligger i kortene at slike EVSE må kunne masseproduseres som f.eks. DIN moduler til en vesentlig lavere pris. 

 

Summa summarum, så lenge den innebygde laderen i bilen ikke er mer som en sur 230VAC/16A enfaselader, så invisterer ikke jeg i noe mer som en In Cable Control Box med IEC60309 industrikontakt.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke med slike løsninger når svært få er villig til å betale. Betalingsviljen for dette er ikke spesielt stor, spesielt ikke for de litt eldre i blokk osv som ser liten vits i dette. Dermed vil det ta lang tid før noe som dette blir vanlig mange plasser.

Husk at mange ikke har så stor tro på elbiler og de vil ikke betale for noe de ikke kommer til å få bruk for. Fossile biler vil fungere i mange tiår enda. BEV er veldig nytt og helt i startgropen globalt.

Reis litt rundt og rapporter tilbake hvor mange elbiler du ser her og der. I mange byer i europa f.eks  holder det nok å telle på en hånd.

Mer eller mindre det jeg også poengterte litt tidligere, altså at betalingsviljen ikke ligger hos den eldre generasjonen eller de som ikke ønsker elbil, og det er jo forståelig for all del:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...