Zeph Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Vekta di vil fluktuere nokre kilo frå dag til dag, sjølv om du veg deg på same tidspunkt kvar dag. Dette er heilt normalt. Skal du sjå på endring av vekt over tid må du vege deg over tid og sjå på trenden. Helst fleire veker. 2 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Vekta di vil fluktuere nokre kilo frå dag til dag, sjølv om du veg deg på same tidspunkt kvar dag. Dette er heilt normalt. Skal du sjå på endring av vekt over tid må du vege deg over tid og sjå på trenden. Helst fleire veker.Støtter denne kommentaren! I tillegg er det mange variabler som påvirker vekt. Mat tar en tid å bli fordøyd så man har mange måltider i magen, og tarmen tar opp vann fra disse måltidene. Mye vann forsvinner gjennom svette og pusting, klær har en del å si, osv. Så hvis du måler deg med én dags mellomrom er det som regel fullstendig umulig å konkludere med noe som helst. 2 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Gjør veiing en fast dag i uken like etter du står opp, etter et toalettbesøk. Slik sikrer du deg mest mulig stabil veiing. Ikke se på uke til uke, men se på trend over tid. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Maten bruker omtrent 24 timer gjennom systemet i kroppen Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Nærmere 40 faktisk: http://www.mayoclinic.org/digestive-system/expert-answers/faq-20058340 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Nærmere 40 faktisk: http://www.mayoclinic.org/digestive-system/expert-answers/faq-20058340 Fra 1980s Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Har lenge lurt på; Hvordan regner man ut nøyaktig hvor mye næringsstoffer og kalorier kroppen trenger, i forhold til maten man spiser? Ér det mulig å ha kontroll på inntaket at man aldri trenger å gå på dass, at kroppen ikke produsérer avfall, men fremdéles gå svært lite opp eller ned i vekt? OG aldri gå sulten? En annen ting jeg har lurt forferdelig mye på, er: Finnes det noen måte å hemme signálstoffene tarmene produsérer når vi blir sultne? Har lest litt om det, men har aldri funnet noe godt svar på om dette er mulig eller ikke. Dét jeg stusser ved, er at visse typer mat gjør deg sulten nesten 1 time etter inntak, mens andre typer mat holder deg mett i lang tid. Hvis jeg spiser 2 cheeseburgere på mcdonalds, så har jeg altså spist 1000 kalorier, men jeg føler meg liksom ikke skikkelig "mett". Den maten ligger som en stein nede i magen. Men hvis jeg lager en skikkelig hjemmelaget gryterett, med grønnsaker, kjøtt og smørsaus, så kan jeg spise 2 skåler, få i meg like mange kalorier, og føle meg mett i 4-5 timer etterpå. For meg handler mat like mye som å føle seg -vél- etter man har spist, som næringen maten inneholder. Mat er jo kroppens drivstoff, på samme måte som bensin og diesel er bilens drivstoff. Får man lavkvalitets drivstoff, så husker og humper bilen, motoren og indre deler blir fort ødelagt. Samme gjelder med kroppen. Alle matvare"lister" man finner på nett, inneholder masse info om nærings- og kaloriinnhold, men man finner aldri noe sted info om hvilke mattyper som gir mest metthetsfølelse. Hvilke mattyper som hindrer tarmene i å skille ut disse signalstoffene i størst mulig grad, men ikke på en måte som er skadelig for oss. Hva er best til dette formålet: Protein, karbohydrat eller fett? Fiber? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Jeg vil si protein, fett og fiber, men det for min egen del. Kanskje en annen kropp reagerer mer negativt på protein eller fiber. så er vanskelig å komme med noe universelt. Det jeg syns er best er ihvertfall proteiner, fiber og grønt, med noe karbohydrater nå og da i moderate mengder, hvis du ønsker å gå ned i vekt. Endret 6. august 2017 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Har lenge lurt på; Hvordan regner man ut nøyaktig hvor mye næringsstoffer og kalorier kroppen trenger, i forhold til maten man spiser? Ér det mulig å ha kontroll på inntaket at man aldri trenger å gå på dass, at kroppen ikke produsérer avfall, men fremdéles gå svært lite opp eller ned i vekt? OG aldri gå sulten? Det finnes apparat som måler energiforbruk, men dei har slangar på pusten, måler blodtrykk og er ganske upraktiske. Å måle eller berekne nøyaktig forbruk av energi er bortimot umogleg. Kroppen vil alltid produsere avfallsstoff, urin og avføring. Den tar næringsstoff ut av maten, men det er alltid delar som kroppen må kvitte seg med. Folk flest hsr forresten stabil vekt og i Norge går dei fleste utan å vere svolten store delar av døgnet. 1 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Ér det mulig å ha kontroll på inntaket at man aldri trenger å gå på dass, at kroppen ikke produsérer avfall, men fremdéles gå svært lite opp eller ned i vekt? OG aldri gå sulten?30% av innholdet i avføringen er bare døde bakterier, så man må uansett på do. Mat som astronauter spiser er laget for å bli tatt opp så å si fullstendig, men de må fremdeles på do. I tillegg er det mange ting i maten som ikke blir tatt opp som bidrar til smak, som fibre. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Gikk opp 6KG for et par uker siden på en dag ved å drikke ekstremt mye vann.Så sånn kan fort skje. litt opp og litt ned. @Taurean 200g karbonededeig i stekepanna, mot sutten hiver du i to oppkuttede paprikaer, en oppkuttet rødløk og en tredjedels oppkuttet agurk, bland sammen i ca 30 sec i panna og sleng på en talerken. Det er det jeg kjører dersom jeg har lite kcal på kvoten men fremdeles er sulten. Ellers, sjekk ut appen MyFitnessPal Endret 6. august 2017 av Evelen! 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Bytt ut muk-deigen med rén filét, så er jeg med! ^^ Morsom liten oppskrift. Takk for bra svar, alle andre. Belønnes med poeng. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå