Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæresten stoler ikke på meg, er det noe jeg kan gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjæresten min har opplevd å bli svikta på det groveste av sin eks-kjæreste. På grunn av dette har han veldig problemer med å stole på jenter. Han har vært åpen om det siden vi begynte å holde på.

Jeg føler at jeg prøver så godt jeg kan å forsikre han om at det er han jeg vil ha, og at jeg ikke holder på med noen andre. Det er jo noe han sliter veldig med, og synes er vondt selv også. 

Noen hendelser:

-Jeg svarer han på meldinger som regel så fort jeg kan, og forteller hva jeg gjør i løpet av dagen, sånn at han ikke skal tenke det verste. Dersom jeg svarer seint, fordi jeg f.eks har truffet en venninne på butikken og begynner å prate med ho, eller noe annet uforutsett skjer, så må jeg alltid forklare meg i det lange og breie etterpå. Og han er kort i svarene på meldinger i lang tid. Jeg ignorerer at han er det, og sier ikke noe på det, bare fortsetter å snakke som før og sender hjerter osv. Da blir han blid til slutt.

- Jeg sier stort sett alltid ifra hvor jeg er, og dersom jeg ikke har mulighet til å svare på meldinger og hvorfor.

- Hvis jeg er på facebook lenge kan jeg få en sms hvor det står " gøy på facebook? Ser du har vært konstant pålogget i 30 minutter".

- Noen ganger så er jeg så trøtt at jeg sovner før jeg får sagt natta. Da blir han alltid veldig sur, og sier " jeg skjønner ikke at det ikke kan være mulig å si natta før du sovner. Det er veldig lite tillittsfullt"

- Hvis det går en stund fra jeg har sendt hjerter eller sagt noe flørtende på meldinger blir han alltid veldig bekymret og tror at noe er galt.. Og da er det pån igjen med bekreftelser om at det er han jeg vil ha osv.  Derfor har jeg begynt å bare slenge på et hjerte her og der i meldinger, selv om han ikke gjør det tilbake. Men det er ikke så farlig for meg at han ikke gjør det.

Han sier selv at han vet han må jobbe med det, og at han vil stole på meg, men synes det er vanskelig. Jeg forstår at han sliter med det , absolutt, men det er slitsomt å gå rundt og føle at han ikke stoler på meg hele tiden. At jeg hele tiden må svare han på meldinger ganske fort, si ifra hva jeg gjør osv. hvis ikke blir det masse greier. Jeg har også sagt til han at jeg synes det er slitsomt, men da sier han at han skjønner det, men at han trenger hjelp av meg til å kunne stole på meg. Og at jeg burde være villig til å gi litt ekstra hvis jeg bryr meg om han og hvis jeg forstår problemene hans. Virker også som han føler at jeg ikke forstår problemet hans når jeg tar opp hvordan jeg synes det er.

Er det noe jeg kan gjøre for å få han til å stole på meg? Er det noen som har vært i et / er i et forhold hvor den ene har tillittsproblemer, hva har dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noe jeg kan gjøre for å få han til å stole på meg? 

Jeg er frimodig nok til å si nei. Det er ikke noe du kan gjøre, bortsett fra langsomt å utslette dine egne behov, og dermed heller ikke noe du skal gjøre. Det er han som må jobbe med dette, det sitter ene og alene i hans hode, og klarer han det ikke er det ikke din feil. 

Geir :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det høres ut som at han er den som ikke helt skjønner hvor vanskelig dette er for deg. Er også litt skummelt at han virker å overvåke deg, selv når du gjør noe så uskyldig som å være på fb i 30 min.

Han må lære seg å slippe taket og ikke gi deg skylden for hva andre har gjort mot han tidligere, ellers vil han aldri komme seg videre. Du kan hjelpe til, ja, men det er IKKE ditt ansvar å få han til å føle seg trygg igjen, det er noe han må jobbe med enda hardere da problemet ligger hos han, ikke deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husk: Du gjør jo alt mye som du ikke skulle behøve å gjøre, og det er ikke allikevel nok for ham. Gjør du enda mer vil det fortsatt ikke være nok, bare enda verre de gangene du glemmer det eller ikke rekker det, fordi du stadig øker forventningene hans til deg og dine handlinger. Det er - unnskyld analogien - som å øke dosen til en som er avhengig. Det gjør ham ikke mindre avhengig, tvert om. Han må lære seg å ta mindre "doser" av din hjelp, først da er han på riktig vei.

Hvor lenge du skal holde ut med en som er på "avvenning" må du selvsagt selv finne ut av.

Geir :)

• Liker 9
Lenke til kommentar

"Du er den eneste som kan hjelpe ham"? Rødt flagg. Løp. Denne karen kommer til å være som en igle på deg og suge deg tom for energi. Hvis ikke han på mirakuløst vis finner ut at han må søke profesjonell hjelp, men så lenge han tydeligvis får sin egen lille dukke han kan gjøre som han vil med er sjansene for det små.

Jeg gjentar: løp.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg oppførte meg litt som typen din i et av mine tidligere forhold, de siste månedene av forholdet riktig nok. Jeg mistet fullstendig kontroll over egne følelser, og ble urolig over den minste ting. Gikk med frykt over at hun hadde mistet følelser for meg, var utro, lurte på hvor hun var og hva hun gjorde. Jeg prøvde å ikke lage noe særlig ut av det, men til tider hadde jeg bygget opp så mye usikkerhet at jeg måtte lufte tankene, og jeg husker faktisk at jeg også ble kommenterte en av gangene hun ikke hadde skrevet natta før hun sovnet.... Herregud så patetisk jeg var. 

Jeg endte opp med å gjøre det slutt. Mest for min egen del. Jeg var klar over at jeg hadde et problem og at jeg ikke lenger klarte å kontrollere følelsene. Jeg trengte tid alene for å bygge meg selv opp igjen. Jeg ser tilbake på meg selv og ser et følelsesvrak. Selv om jeg elsket jenten på den tiden, er jeg glad jeg gjorde det slutt. I mine øyne bør man ikke være i et forhold når man har slike problemer. 

Det sagt, synes jeg det er veldig kjekt å høre at du virkelig ønsker å hjelpe typen din med problemet. Han har det virkelig ikke godt med seg selv. Problemet er jo at dere begge slites fullstendig ut av et slikt forhold fylt med så mye usikkerhet. Jeg tror faktisk ikke det er så mye du kan gjøre annet enn å fortsatt gi han bekreftelse. Si du elsker han, gleder deg til å møte han, savner han, fortelle hvor heldig du er som har han og sånt kliss. Forhåpentligvis innser han etterhvert at det er han du vil ha, og kanskje innser han hvor heldig han er som har deg.

For min del måtte jeg ihvertfall ta saken i egne hender og skru meg selv sammen igjen. Jeg har ikke lenger "trust issues", så det er definitivt mulig å komme seg ut av sumpen. Men jeg stiller meg dessverre (for dere begge) tvilende til at han skal klare det så lenge han er i et forhold og må kjempe mot usikkerheten hver dag, hele tiden... Beklager  :hm:

Anonymous poster hash: 9d652...2ff
Lenke til kommentar

Hvor lenge har dere holdt på og hvor lenge har dette foregått?

Vi har bare vært sammen i 3 mnd.. Og det har vel egentlig vært sånn siden starten, men han har aldri vist så tydelig at han er irritert på meldinger osv. før nå i det siste og blitt veldig langsur.

Hvis jeg f.eks sovner på kvelden, eller bruker lang tid på å svare kan han svare lenge kun "ja" , "nei.ok" osv. på meldinger vi skriver, mens jeg skriver ordentlig til han. Jeg pleier bare å ignorere at han sender sånne meldinger, også går det over av seg selv når jeg ikke sier noe på det.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å forklare ham hvor uattraktivt det er med usikre og sjalu mennesker som krever konstant bekreftelse.

Det er en god strategi for å skyve andre vekk.

Hvis han påstår at han er blitt sånn av sitt forrige forhold så kan du foreslå at han bør være singel en stund slik at han kommer over eksen og klarer å ha et stabilt forhold til en ny partner

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa masse av det dere har skevet til han, men tror virkelig han ikke skjønte det. Han sa at jeg ga han all skylda for situasjonen mellom oss, og at jeg ikke var villig til å tilpasse meg på noe som helst måte. Det fortalte han at jeg ikke var genuint glad i han, og bare var ute etter sex som han sa.. Og at han var på jakt etter noe seriøst, og ei jente som virkelig bryr seg. Og at jeg skulle ta kontakt dersom jeg ble fornuftig igjen og så hva jeg hadde mistet.

Lenke til kommentar

Dét som er viktig at du innsér, er at dette er -hans- problem. Han kommer ikke til å finne noen mer tillitsfull jente enn deg, det kommer ikke til å gå noe bedre i hans neste forhold. Det er urettferdig å pålegge partneren en slik grad av tillit.

Han trenger å snakke med psykolog om dette her. Det er ikke din oppgave å ta dette på deg, ingen endeløs brønn av kjærlighet kommer til å "fikse" han. Dette er et psykologisk problem, og har ingenting med kjærlighet å gjøre. Han må lære å stole på sine egne vurdéringer før han går inn i noe nytt forhold. Da takler man brudd bedre. Det er tydelig at han gikk for fort inn i et nytt forhold før han var "rebalansért", i hvert fall til den grad det er mulig å bli etter et forhold og utroskapsbrudd.

Du må vurdére om du har ressurser nok til å fortsette med denne siuasjonen. Sér du nok ressurser og harmonier hos dere begge til at det er verdt å holde ut med disse problemene, så er jo dét helt greit for alle andre. Det er din vurdéring. Han vil jo forandre seg med tiden, jeg tviler på at han blir 70 år og fremdeles holder på sånn som dét der.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Men mye kan skje før han kanskje forandrer seg. Jeg har vært vitne til et forhold med en sjalu part hvor det etter litt tid gikk fra full overvåkning til fysisk mishandling. Glem denne fyren er mitt råd

Hvert enkelt tilfelle er unikt og bør behandles deretter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men mye kan skje før han kanskje forandrer seg. Jeg har vært vitne til et forhold med en sjalu part hvor det etter litt tid gikk fra full overvåkning til fysisk mishandling. Glem denne fyren er mitt råd

Hvis det går som en konemishandler og kvekker som en konemishandler…

Anonymous poster hash: 2442a...ba0

Lenke til kommentar

Hvis det går som en konemishandler og kvekker som en konemishandler…

Anonymous poster hash: 2442a...ba0

Jeg kan bare gjentá min setning. Hvert forhold er unikt, en unik balanse av (dis)harmonier og psykologiske prosesser. Å bryte det opp med brekkjern kan føre til verre reaksjoner enn å prøve å løse opp forsiktig. Det kan være som å bruke brekkjern på ustabile og svært tunge objekter, man vet ikke hvilken vei det vil tippe, men når det tipper, så faller det hardt. Det må støttes opp og lirkes forsiktig, så man kan lese hvilken vei det går.

Mennesker lærer mér av å forstå hvorfor et brudd skjér -før- det skjer, enn å bli kastet ut i et brudd og prøve å forstå det etterpå. Det er lettere å gå igjennom et tornekratt om man har kart først, det er kanskje ikke mindre smertefullt, men man vet i det minste hvor man er på vei. Å famle i blinde er aldri en god idé.

Lenke til kommentar

Jeg sa masse av det dere har skevet til han, men tror virkelig han ikke skjønte det. Han sa at jeg ga han all skylda for situasjonen mellom oss, og at jeg ikke var villig til å tilpasse meg på noe som helst måte. Det fortalte han at jeg ikke var genuint glad i han, og bare var ute etter sex som han sa.. Og at han var på jakt etter noe seriøst, og ei jente som virkelig bryr seg. Og at jeg skulle ta kontakt dersom jeg ble fornuftig igjen og så hva jeg hadde mistet.

Snakk om gaslighting: https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Løp kjære. Løp så fort som mulig. Han ønsker å manipulere deg til sitt ønske, det at han ikke engang evner å se at han har problemer å jobbe med forteller meg at han ikke har en intensjon om å noensinne forbedre seg. Som jeg skrev; what you put up with; you end up with. Ikke godta emosjonelt mishandling. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...