Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Prute nybil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Everyone knows that the sticker price is the sucker price! ^^

 

Sitatet er fra en episode av en veldig bra tegneserie hvor én episode handler om nettopp denne situasjonen ^^ Jeg anbefaler å laste den ned fra Piratebay. King of the hill, sesong 12 episode 13 "The accidental terrorist" ^^ Forbasket bra laget.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Selvsagt. Det letteste er dog å få med ekstra ting på kjøpet. Typisk vinterhjul, takboks, god finansiering og forsikring, inkludert service 3 år for eksempel. Test selgeren og se hvor ivrig han er på å selge biler, de fleste forhandlere har ganske gode marginer og avanser.

Lenke til kommentar

I mange tilfeller er det rabatter å hente.

 

Er prisen bygget opp slik at den sier hvor mye avgiftene utgjør? Det er gjerne bilprisen (altså pris før avgifter og mva) de bruke som grunnlag for rabatt.

 

Det er som regel enklere å få rabatt på en bil som er lagervare enn på en du bestiller etter egne spesifikasjoner, særlig dersom det er en modell som har mistet en del av sin popularitet.

 

Det er begrenset hvor mye rabatter man får for tiden, enkelte steder får de ansatte selv ikke mer enn drøyt 10%, andre steder kan man hvis man er heldig og flink forhandle seg frem til opp mot 8-10% rabatt som kjøper.

 

Det er enklere å få med takstativ og vinterhjul og sånt enn å få rent kroneavslag.

Lenke til kommentar

Møller ansatte får biler til innkjøpspris hvertfall.

For en vanlig Golf til 300 tusen sparer de sikkert rundt 50 tusen, og kan selge den etter 1 år for samme prisen de ga. Og deretter bestille seg en ny bil. Grensen er 1 bil i året til hver ansatt. En del spekulerer i dette dog, og det skaper dårlig stemning på arbeidsplasser. Noen har blitt tvunget til å si opp da de har spekulert mye i biler og ødelagt prisnivået på den typen, er særlig RS6 jeg tenker på her. Nevnte bil stod til salgs et par måneder gammel til 300-400 tusen under nybilpris hos Møller. Da må den ansatte ha fått meget god avslag på den.

Lenke til kommentar

Møller ansatte får biler til innkjøpspris hvertfall.

For en vanlig Golf til 300 tusen sparer de sikkert rundt 50 tusen, og kan selge den etter 1 år for samme prisen de ga. Og deretter bestille seg en ny bil. Grensen er 1 bil i året til hver ansatt. En del spekulerer i dette dog, og det skaper dårlig stemning på arbeidsplasser. Noen har blitt tvunget til å si opp da de har spekulert mye i biler og ødelagt prisnivået på den typen, er særlig RS6 jeg tenker på her. Nevnte bil stod til salgs et par måneder gammel til 300-400 tusen under nybilpris hos Møller. Da må den ansatte ha fått meget god avslag på den.

50k i avslag på en bil til 300k? Det er mer enn jeg kjenner til at man får i Møller-konsernet.

Alt fra 10 til 15% er ganske vanlig, men da på bilprisen som gjerne er betydelig lavere enn prisen inkl. avgifter og mva.

 

3-400k betyr faktisk en rabatt på 30-40% på en RS6, det kan jeg ikke tenke meg at man får i rabatt selv som ansatt.. (Jeg hørte nylig av en som jobber for en Audi-forhandler på østlandet at de gjerne har ca 12% rabatt..)

Lenke til kommentar

Noen som har handlet nybil den siste tiden som har fått noe rabatt ved kjøp?

Det er vell stor forskjell på ansattrabatt og rabatt til en kjøper.

Jeg er i prosessen med å kjøpe ny bil nå og vil få en rabatt jeg selv vil definere som god på denne. Det er et ensifret antall prosent men det blir jo noen kroner av det også.

Lenke til kommentar

Ikke så rart når den modellen er utdatert og produksjonen har stoppet. Noen måneder så ruller ny versjon på veiene.

Det er akkurat riktig tidspunkt å kjøpe på med mindre man absolutt må ha siste modell :D

 

Og det er ingen som vil ha pre facelift på en ny modell :p

Edit: skrivefeil

Endret av xibriz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv å finn en 2-3 måneder gammel demo bil .

Mye å spare på dette samt at de utstyrsmessig er godt spekket.

Gjort dette på et par bilkjøp selv . Bilene selges gjerne etter åtte uker og man har ingen omregistreringsavgift.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De har nok litt å gå på. Men som nevnt over, så er inkludert ekstrautstyr de beste måten å få mer for pengene. Bilen har engangsavgiften, så skal forhandleren tjene noe på dette. Mens ekstrautstyret har gjerne større margin å gå på, uten at de taper penger :) 

Lenke til kommentar

Nettopp derfor de ikke har stortrom for å prute, etter engangsavgiften sitter du faktisk ikke igjen med så mye.

På min bil til 480.000 var engangsavgiften på litt over 160.000 kr

 

Det høres kanskje mye ut, der som er igjen - men det koster mye penger å holde med på salg og utvikling av biler, så skal man tjene penger også. 

Lenke til kommentar

Et tips er å sjekke om du (eller partner) har noe rabatt via arbeidsgiver, organisasjon eller lignende.

Jeg fikk 7% avslag på min nye bil via avtale som jobben min hadde. Denne visste jeg ikke om, helt tilfeldig at selger nevnte at vi burde sjekke når jeg spurte om det var rabatt å hente.

 

Utover denne rabatten var det ikke mye å gå på, men det hjalp jo godt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...