rs73 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Eller "hvor rimelig kan jeg slippe unna?" Hvis noen med oppdatert erfaring vil ta seg bryet med å komme med innspill til hvilke komponenter jeg bør gå for, eller sette sammen et forslag, blir jeg svært takknemlig. Tiden er kommet for å bytte ut den gamle stasjonære, og det eneste derfra som blir med videre er strømledningen. Tenkte jeg, men kommer på at skjermen, og mus/tast er nyere, og godt nok, i tillegg til at jeg også kan ta med DVD-brenneren, til tross for at den vel ikke blir brukt mer.. Bruksområdet som vil kreve mest er at jeg tenker å ta opp igjen videoredigering, og 4K fremtvinger seg som formatet en ny PC må takle greit. Jeg har en NAS stående, så behovet for enormt stor lagringsplass er ikke til stede, men en SSD som er rask og stor, i kombinasjon med en større disk med lavt støynivå er det som faller meg inn. Forventninger: - Svært lavt støynivå. Er vannkjøling fremdeles for de spesielt interesserte? - Ikke for høy pris, uten at jeg helt vet hva jeg ser for meg. Annet: - Stor boks, ingen problem. - Hvis noen har tips om redigeringsprogrammer som er gode og ikke for dyre. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 (endret) Ryzen 7 1700 er vel det minste du bør gå for, eller Ryzen 7 1700x. 512 GB Pci-e? Intel eller samsung pro serien? Begge bør vel holde. Er ikke noe problem med noctua nd 15 så sant du tilpasser viftehastighet. Noe støy må du regne med men er ikke så ille hvis kabinettet er stort eller romtempraturen ikke er så veldig høy. Så sant du ikke skal overklokke mye. Men er du av den kravstore sorten er ryzen 9 eller intel oppsett eneste veien å gå. Endret 4. august 2017 av LMH1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Ryzen vil nok være best i henhold for performance / $. Forventninger:- Svært lavt støynivå. Er vannkjøling fremdeles for de spesielt interesserte?- Ikke for høy pris, uten at jeg helt vet hva jeg ser for meg. Vannkjøing for GPU (og CPU) vil kreve en full loop for den beste kjølingen, men siden du ikke vil kaste penger i "dass" så holder det med en Noctua NH-D15 og en GPU med aftermarket luftkjøler. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Tiden er kommet for å bytte ut den gamle stasjonære, og det eneste derfra som blir med videre er strømledningen. Dagens lille, takk takk Videoredigering liker ofte CUDA-kjerner så 1080Ti er et godt valg når det kommer til skjermkort. Jeg vil anta at du i forhold til pris/ytelse må ut med nærmere 20.000,-, men det avhenger selvfølgelig av hva du takler av ventetid. For videoredigering i 4K så kan du fint slippe unna med rundt 10.000,-, men du må vente lenger før videoen er ferdig rendret. Med andre ord så blir det en smule vanskelig å anbefale noe eller komme med et oppsett uten ca'ish budsjett. Lenke til kommentar
rs73 Skrevet 4. august 2017 Forfatter Del Skrevet 4. august 2017 Takk for svar til alle. Det er ikke en stor trøst at jeg for 15 år siden hadde vært på bølgelengde, og visst hva dere snakker om... I forhold til budsjett, så er det på hobbybasis jeg skal redigere, og jeg kan leve med at det på 4K tar litt tid, og 10 er nok riktigere å bruke enn 20. Hva som er mest typisk, dét er noe annet.. Men la oss si at budsjettet er 10, hva kan jeg raske sammen da? Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Sånn circus, pluss på 3-4 tusen pga skjermkort, AMD Vega lanseres snart så siden den er sterk på prosessering kan den være aktuell. Ikke lett å kjøpe pc i dag på budsjett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå