Gå til innhold

Raskere enn lyset?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fant ikke noe sted på nettet å spørre, så da tenkte jeg å prøve her istedet!

Noen sier at om Sola slukner, så vil vi ikke merke det før med lysets hastighet (lys, gravitasjon), men det er noe som heter Tsjerenkovstråling, som visstnok er raskere enn lyset, finner ikke igjen artikkelen, men det stod noe om slik stråling kan forekomme i rommet fra partikler, visstnok veldig sjeldent ... men, om det forekommer fra Solens partikler, vil da denne strålingen nå frem til Jorda før lyset? Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tsjerenkovstråling

Nei, det beveger seg ikke raskere enn lyset, men raskere enn lyset gjennom ett medium.

Lyset reiser treigere gjennom ett medium enn i vakuum.

Ettersom det er ~vakuum i rommet går ikke lyset giennom noe medium og vil dermed ikke reise raskere.

Hadde verdensrommet vært fylt med vann kunne man oppdaget Tsjerenkovstråling raskere enn lysets bevegelse i vann, men fortsatt ikke raskere enn lyset i vakuum :)

Lenke til kommentar

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tsjerenkovstråling

Nei, det beveger seg ikke raskere enn lyset, men raskere enn lyset gjennom ett medium.

Lyset reiser treigere gjennom ett medium enn i vakuum.

Ettersom det er ~vakuum i rommet går ikke lyset giennom noe medium og vil dermed ikke reise raskere.

Hadde verdensrommet vært fylt med vann kunne man oppdaget Tsjerenkovstråling raskere enn lysets bevegelse i vann, men fortsatt ikke raskere enn lyset i vakuum :)

Det er manglende medium som gjør det?

Lenke til kommentar

Det vil bare gå raskere enn lyset går vanligvis i samme medium, ikke raskere enn lyset i vakuum.

Ut fra der jeg har forstått ihvertfall.

Uavhengig av medium vil det ikke gå raskere enn lysets hastighet i vakuum.

Det kan sikkert forekomme i rommet også uten at jeg kjenner til hvordan. Men det gjør ikke at det går raskere enn lyset i vakuum.

Med forbehold om at jeg har missforstått noe :)

Lenke til kommentar

Det vil bare gå raskere enn lyset går vanligvis i samme medium, ikke raskere enn lyset i vakuum.

Ut fra der jeg har forstått ihvertfall.

Uavhengig av medium vil det ikke gå raskere enn lysets hastighet i vakuum.

Det kan sikkert forekomme i rommet også uten at jeg kjenner til hvordan. Men det gjør ikke at det går raskere enn lyset i vakuum.

Med forbehold om at jeg har missforstått noe :)

Tror det kan gå raskere enn lyset i vakuum, for energien "hopper" eller, noe :)

Lenke til kommentar

Hvis en partikkel beveger seg gjennom et medium raskere enn lyshastigheten i et medium vil den typen stråling oppstå, men de lyset vi ser fra sola er lys. Lys kan ikke bevege seg fortere seg fortere enn lys, uavhengig av medium. "Lyspartikler" er lys.

Den typen stråling kan ikke oppstå i vakuum.

Lenke til kommentar

Hvis en partikkel beveger seg gjennom et medium raskere enn lyshastigheten i et medium vil den typen stråling oppstå, men de lyset vi ser fra sola er lys. Lys kan ikke bevege seg fortere seg fortere enn lys, uavhengig av medium. "Lyspartikler" er lys.

Fordi massen blir for tung? Så, det kan ikke reise raskere om det "hopper"?

Lenke til kommentar

Fotoner er masseløse. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du egentlig mener.

Lenke til kommentar

Fotoner er masseløse. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du egentlig mener.

Ja, stemmer. Min feil.

Lenke til kommentar

Raskere enn lyset i samme medium, ikke raskere enn lyset i vakuum.

Einstein har fortsatt rett.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/vitenskap-og-forskning/hevder-partikler-beveger-seg-raskere-enn-lys/a/10031755/

"Nøytrinoer er en type elementærpartikler, universets minste byggeklosser, som ikke har noen elektrisk ladning. Eksperimenter skal ha vist at de kan bevege seg med en hastighet som er rundt seks kilometer per sekund raskere enn lysets."

Endret av fberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...