Gå til innhold

I juni ble det solgt flere ladbare biler enn fossilbiler flere steder i landet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

– Vi trenger flere ladestasjoner med mange strømuttak, og vi trenger flere av de raskeste hurtigladerne, sier Bu.

Da får vel elbilforeningen gå til innkjøp av slike da.

Hun mener også at det i de største byene fremdeles er mange borettslag og sameier som ikke har god nok infrastruktur for lading i garasjeanleggene sine.

Her er jeg sikker på at styret (i de ulike borettslag, garasjelag, sameier ol.) nikker samtykkende dersom medlemmene (de boende) er enige om antall plasser og plasseringen av disse. Så fordeles evt. utgifter på de som ønsker slik plass.

 

Styret (i de ulike borettslag og sameier) har, ved hjelp av husleieinntekter, primæransvar for vedlikehold av boligen (eller deler av denne). Litt snodig om de som ikke har bil skal finansiere tilrettelegging behovene til de som har.

Lenke til kommentar

Det var vel kanskje oljeselskapene som betalte for de første skikkelige bensinstasjonene her i landet (Shell?).

 

Er det ikke lønnsomt å selge strøm til elbileiere? Det må da gå an å sette opp stasjoner for å tjene penger?

 

Det er det, men strømselskapene selv er mistenkelig dårlige til dette. Jeg tror de har satset alt på fet grønn eksport i de kommende år, å legge beina på bordet, røke sigar og selge dyr strøm til Tyskland. Ladestasjoner er vedlikehold, drift, markedsføring, vanlig kjedelig arbeid. BKK er et godt eksempel. Masse penger på bok, all kompetanse som trengs, men likevel lager de et elendig produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verdt å merke seg: Nullutslippsbiler (BEV) hadde ynkelige 15.9 % markedsandel i juli. Vil folk egentlig ha disse bilene, særlig hvis alle subsidiene forsvinner?

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-juli/category739.html

Nei selvfølgelig ikke. Men dette er føringer som er laget av demokratisk valgte personer. Dette driver utvikling av nullutslippbiler videre. Hadde det ikke vært avgifter på fossilbiler og subsidiert drivstoff som i USA, så hadde folk kjørt rundt med med helt andre biler.

Lenke til kommentar

 

Verdt å merke seg: Nullutslippsbiler (BEV) hadde ynkelige 15.9 % markedsandel i juli. Vil folk egentlig ha disse bilene, særlig hvis alle subsidiene forsvinner?

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-juli/category739.html

65% opp fra sist år, tror nok vi kan si ett rungende ja til spørsmålet ditt jeg. Fordelene har jo bare gått nedover på det året:)

 

Hvilke fordeler har gått nedover?

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg: Nullutslippsbiler (BEV) hadde ynkelige 15.9 % markedsandel i juli. Vil folk egentlig ha disse bilene, særlig hvis alle subsidiene forsvinner?

http://www.ofvas.no/bilsalget-i-juli/category739.html

"Ynkelige"? :-D Det vil seie 59% vekst i marknadsdelen frå juli i fjor. Heilt i tråd med trenden internasjonalt, fordelar eller ikkje. Kor mykje må eigentleg til for å imponere deg? Ville 100% vekst vere akseptabelt, eller ville det òg vere "ynkelig"?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

65% opp fra et megalavt nivå, 10 %.

Mao, 84.1 % av alle biler solgt i juli har en motor under panseret som går på fossilt brensel.

Alt tatt i betraktning, det er ganske svakt.

Fortsatt økende trend som i så og si hele resten av verden, ja andelen bev er lite og godt påvirket av at folk nå får phev billig. Sist måned var vell nesten dobbelt og opp over 100% fra sist år...

Lenke til kommentar

En annen ting verdt å merke seg: 0.5 % av ALLE registrerte biler i Norge er nå en Tesla. Bare det er ganske massivt.

Jeg lurer på når tullehybridene med mikroskopiske batterier skal få avgiftene de fortjener, da stuper nok salget. Spørsmålet er hva folk går over til, ice eller bev. Per nå, i det minste til lokal småkjøring og hverdagsbruk er BEV totalt overlegent. En bil som BMW i3 f.eks. Liten, kjapp, kjøreglad, enkel å kjøre, greit priset, mye utstyr. Denne dekker manges hverdagsbehov fullt ut, ganske få trenger mer rekkevidde enn denne tilbyr for daglig kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

65% opp fra et megalavt nivå, 10 %.

Mao, 84.1 % av alle biler solgt i juli har en motor under panseret som går på fossilt brensel. Alt tatt i betraktning, det er ganske svakt.

 

Korleis er utsikta frå planeten Mars? Du er i alle fall ikkje i eit anna land på jorda.

 

Nei, det du ser er eit teknologiskifte som skjer enormt raskt. Bilar er dyre, og har ei gjennomsnittleg levetid på over 18 år. Bilmodellar kostar mykje å utvikle, og er i handelen i mange år. Du kan ikkje vente at produsentane skal skifte ut heile modellutvalet og forbrukarane skal endre vanar fullstendig ved å vippe ein brytar. 60% årleg vekst i elbilsalet er vanvittig, spesielt med omsyn til at det framleis er relativt få modellar på marknaden. Nesten halvparten av bilane som vart selde i juli hadde elmotor og batteri. 35%, over 1/3, er ladbare og kan køyre utan bensin eller diesel. Det er korkje ynkeleg eller "ganske svakt", det er heilt vanvittig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lurer på når tullehybridene med mikroskopiske batterier skal få avgiftene de fortjener, da stuper nok salget.

Og hva er så de avgiftene de fortjener?

 

I.h.t. TØI går ladehybridene jevnt over havparten av sin kjøredistanse elektrisk, mens avgiftslettelsene er langt mindre enn halvparten av tilsvarende ikke ladbare bil. Mesteparten eller alt av engangsavgift er borte, men man må fortsatt betale moms, bompenger og full årsavgift, så sammenlignet med elbiler gis det sånn rundt regnet kun en tredel/firedel så mye avgiftslettelser.

 

Nettoeffekten er at staten oppnår langt større reduksjon av fossil brenselbruk pr. avgiftskrone avgitt i lettelser med ladbare hybrider enn med elbiler.

 

Som bonus kan du ta med at PHEVs elektriske kjøring nok er sterkt biasert mot bykjøring. D.v.s. at en langt større andel av bykjøringen er elektrisk sammenlignet med snittet. Det vil igjen si at effekten på lokal forurensing er enda større enn for karbonutslipp. Dette fordi at reisene får større elektrisk innslag jo kortere de er.

 

Spørsmålet er hva folk går over til, ice eller bev

Hvis du fjerner avgiftslettelsene på PHEV? Så og si utelukkende ICE. BEV har så mye større avgiftslettelser sammenlignet med PHEV og ICE at hvis man får en BEV til å fungere til sin bruk går man til BEV. Jeg ser da heller ingen ting i salgsstatistikken som tyder på at PHEV har tatt markedsanndeler fra BEV

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...