Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Foliering av bil..


Anbefalte innlegg

Siden jeg trolig får ny bil i løpet av høsten er dette noe jeg bør tenke på.

Jeg har rett og slett ikke lyst til å utsette den for steinsprut og dritt, og lurer derfor på å foliere bilen.

 

Har noen gode tips? Det er uaktuelt med tullinger som bruke kniv mot lakken og sånt idioti.

 

Det er også nødvendig at de kan gjøre folieringen uten å ha tilgang til bilens nøkkel, jeg tar ikke sjansen på at bilen skal utsettes for idioti.

 

Jeg tar gjerne mot tips om aktuelle aktører i området Asker til Romerike.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å helfoliere bil er dyrt. Nesten like dyr som en hellakkering, så personlig ser jeg ikke helt poenget. Hvis du er bekymret for steinsprut tror jeg en tykk folie funker bra. 3M Clear bra, eller hva det heter.

 

Dersom du vil et verksted til å gjøre dette for deg, tror jeg nesten du må levere fra deg nøkkelen. Men dersom de er seriøse skal ikke det være noe problem. 

Lenke til kommentar

Å helfoliere bil er dyrt. Nesten like dyr som en hellakkering, så personlig ser jeg ikke helt poenget. Hvis du er bekymret for steinsprut tror jeg en tykk folie funker bra. 3M Clear bra, eller hva det heter.

 

Dersom du vil et verksted til å gjøre dette for deg, tror jeg nesten du må levere fra deg nøkkelen. Men dersom de er seriøse skal ikke det være noe problem.

 

Det er dyrt og det vet jeg, men det er snakk om å ta vare på bilen som en originalbil.

 

Jeg har opplevd at såkalte seriøse aktører har bæsja på leggen slik før, sist var det NAF.

 

Umulig å helfoliere en bil uten nøkkel

Det er det selvsagt ikke, det er fullt mulig å låse opp bilen så den er ulåst og alle dører og luker kan åpnes.

Lenke til kommentar

Siden jeg trolig får ny bil i løpet av høsten er dette noe jeg bør tenke på.

Jeg har rett og slett ikke lyst til å utsette den for steinsprut og dritt, og lurer derfor på å foliere bilen.

 

Har noen gode tips? Det er uaktuelt med tullinger som bruke kniv mot lakken og sånt idioti.

 

Det er også nødvendig at de kan gjøre folieringen uten å ha tilgang til bilens nøkkel, jeg tar ikke sjansen på at bilen skal utsettes for idioti.

 

Jeg tar gjerne mot tips om aktuelle aktører i området Asker til Romerike.

Seriøse folk som driver med folie bruker noe så simpelt som skjæretape for å skåne lakken. Da slipper man noen form for knivbruk i nærheten av bilens overflater.

Ellers bør du nok belage deg på å måtte levere nøkler slik at de kan få montert folien skikkelig rundt dørkarmer og andre plasser hvor det kan være nødvendig med muligheter for å åpne paneler/dører. Alternativet er om det er et verksted du kan levere bilen og hente den inne i verkstedhall hvor den kan stå ulåst.

Å helfoliere bil er dyrt. Nesten like dyr som en hellakkering, så personlig ser jeg ikke helt poenget.

Da er jeg nesten fristet til å spørre hva slags verksted som ga deg pris. Enten er de svinebillige på lakkering eller så priser de seg høyt på foliering da de helst vil slippe slikt arbeid. Jeg satser på det siste.

Da jeg folierte bilen min var det ca halv pris (ut til kunde) sammenlignet med hellakkering.

Lenke til kommentar

Jeg antar at Snylter mener at bilen skal stå ulåst mens nøkkelen er trygt forvart i Snyltelommen. :)

Det er korrekt oppfattet.

At bilen står i en verkstedhall er en selvfølge.

 

Det kan også være et alternativ at jeg er der gjennom hele prosessen for å sikre at bilen ikke brukes.

Lenke til kommentar

Er folie virkelig en bra investéring? Forestiller meg at det sikkert er noen ulemper ingen vet om.

 

Hvis du skulle få en skade som penetrérer folien -og- skader lakken - må man da fjerne hele folien og legge en ny? Eller skjærer de bare en firkant og setter på en "lapp"? Kan vel ikke bli noe pent? Da må de jo også skjære, som sikkert kan skade lakken igjen. De må jo også polére, prime, grunnstoff, polére, lakkére, lakkére, og deretter folie? Kan jo ikke la lakken være skadet igjen under folien, forestiller meg at det blir en smule fukt/kondens over årene og store temperatursvingninger, som skaper rust?

Lenke til kommentar

Høres ut som et dyrt prosjekt med en umulig kunde

 

Mulig det blir et dyrt prosjekt, det skal jeg tåle.

Jeg er en krevende kunde, men er villig til å betale for tjenestene og blir fornøyd når jeg møter riktig kunnskaps- og servicenivå.

 

Er folie virkelig en bra investéring? Forestiller meg at det sikkert er noen ulemper ingen vet om.

Ja, det er en bra investering.

Det er snakk om beskyttelse som primært skal hindre skader av steinsprut og fuglemøkk.

 

 

Hvis du skulle få en skade som penetrérer folien -og- skader lakken - må man da fjerne hele folien og legge en ny? Eller skjærer de bare en firkant og setter på en "lapp"? Kan vel ikke bli noe pent? Da må de jo også skjære, som sikkert kan skade lakken igjen. De må jo også polére, prime, grunnstoff, polére, lakkére, lakkére, og deretter folie? Kan jo ikke la lakken være skadet igjen under folien, forestiller meg at det blir en smule fukt/kondens over årene og store temperatursvingninger, som skaper rust?

 

En slik skade som du her skisserer skal det godt gjøres å få.

Så lenge det er hulrom under folien vil det kunne samle seg fukt ja, derfor er det viktig at det ikke er hulrom under.

 

 

Har en følelse vedkommende ikke blir fornøyd uansett bedrift, det er noen mennesker som bare er sånn.

 

Hvilken bil er det snakk om?

Der tar du nok feil, jeg blir selvsagt fornøyd så lenge jobben utføres med god kvalitet og kunnskap slik at resultatet blir topp.

 

Det er snakk om min nye bil.

Lenke til kommentar

Snylter: Greit nok. Men skader skjér jo. Jeg tenker mest på sånne små og irritérende skader som hvis noen skumper borti bilen med metall, en annen bil eller hva som helst? Blir folien seendes ut som et lappeteppe over tid? ^^

Nei, folien tåler veldig mye og den er tøyelig så det skal mye til å penetrere den. Om man må bytte folie er det jo bare panelet som må byttes på, ikke hele bilen. Og man kan polere folie og behandle den som hvilken som helst lakk, bare at det ikke må brukes for mye varme når man polerer.

 

Smeller noen en dør i siden er sannsynligheten mindre at lakken under blir skadet og at man bare trenger å rette ut en bulk. Noe som er langt billigere enn å lakkere opp en dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, man skal ikke polere og behandle folie som hvilken som helst lakk.

 

I første omgang så oppnår man ikke glatte og blanke overflate på samme måte som med lakk, så av den grunn er det lite hensiktsmessig å polere folie. Ellers så kan man ved å polere denne risikere at de forskjellige panelene får nyanseforskjeller grunnet at man kan få en annen shine på overflaten som kan være vanskelig å reprodusere på andre paneler. Og så er jo folien ekstra utfordrende å polere mtp varmeproduksjon hvor man i et worst case scenario kan risikere å ødelegge denne.

 

På min bil har jeg ikke gjort annet enn å regelmessig vasket og vedlikehold folien 2-4 ganger(alt etter behov) med dyprens og voksing. Da jeg nå i sommer, etter ca 3 år med folie, foliert opp igjen framfangeren og panseret grunnet steinsprut var fargeforskjellen minimal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, man skal ikke polere og behandle folie som hvilken som helst lakk.

 

I første omgang så oppnår man ikke glatte og blanke overflate på samme måte som med lakk, så av den grunn er det lite hensiktsmessig å polere folie. Ellers så kan man ved å polere denne risikere at de forskjellige panelene får nyanseforskjeller grunnet at man kan få en annen shine på overflaten som kan være vanskelig å reprodusere på andre paneler. Og så er jo folien ekstra utfordrende å polere mtp varmeproduksjon hvor man i et worst case scenario kan risikere å ødelegge denne.

 

På min bil har jeg ikke gjort annet enn å regelmessig vasket og vedlikehold folien 2-4 ganger(alt etter behov) med dyprens og voksing. Da jeg nå i sommer, etter ca 3 år med folie, foliert opp igjen framfangeren og panseret grunnet steinsprut var fargeforskjellen minimal.

Som aktiv detailer med flere kunder som har Xpel på bilen kan jeg si av erfaring at, jo du kan polere Xpel. Det er ikke noe problem. Er selvfølgelig noe annet enn å polere lakk.

 

Bruk fin polish, DA-maskin og lav hastighet.

Endret av Randeboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg antar at Snylter mener at bilen skal stå ulåst mens nøkkelen er trygt forvart i Snyltelommen. :)

Det er korrekt oppfattet.

At bilen står i en verkstedhall er en selvfølge.

 

Det kan også være et alternativ at jeg er der gjennom hele prosessen for å sikre at bilen ikke brukes.

Kva er problemet med å levere frå deg nøkkelen?
Lenke til kommentar

Som aktiv detailer med flere kunder som har Xpel på bilen kan jeg si av erfaring at, jo du kan polere Xpel. Det er ikke noe problem. Er selvfølgelig noe annet enn å polere lakk.

 

Bruk fin polish, DA-maskin og lav hastighet.

Hva oppnår du med å bruke poleringsmiddel på folie egentlig? Er jo ikke akkurat en overflate du kan/bør slipe så mye på.

Eneste gangen det kan være hensiktsmessig å bruke maskin er når du har en voks du kan legge med dette..

Lenke til kommentar

Kva er problemet med å levere frå deg nøkkelen

Hvis jeg har forstått det riktig er det her snakk om en bil som gjerne er litt utenom det vanlige/en bil som går litt og koster deretter og han vil forsikre seg om at de som skal ha bilen inne til behandling ikke tar seg en heisatur med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...