Gå til innhold

Toyota og Mazda med storstilt, felles elbilsatsing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"De to bilprodusentene planlegger også å jobbe sammen om utvikling av nye elektriske biler og annen bilteknologi."

 

Og batteri-elektriske biler, og batterielektriske biler med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, er nok en del av denne "annen bilteknologi ".

 

Det er nok ikke bare Calefornia  som satser på Hydrogen som drivstoff , i USA.

 

 

Og hvorfor kjøper ikke folk batteribil uten ( fosil ) rekkeviddeforlenger? 

 

«I Bergen og Oslo ble det solgt flere ladbare biler enn fossilbiler i juni» https://www.tu.no/artikler/i-bergen-og-oslo-ble-det-solgt-flere-ladbare-biler-enn-fossilbiler-i-juni/398602

Og hva kommer folk til å kjøpe når Hydrogen ( med halvparten av prisen i forhold til bensin/diesel ) kommer som rekkeviddeforlenger istedet for fosilt?

Jo, elektrisk. til glede for oss alle.

Og Hydrogen-batteri-elektrisk, til glede for oss alle og miljøet. Selv om det nok er trist for de som av en eller annen grunn har tatt standpunkt mot Hydrogen istedet for fosilt og forurensende.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Og Hydrogen-batteri-elektrisk, til glede for oss alle og miljøet. Selv om det nok er trist for de som av en eller annen grunn har tatt standpunkt mot Hydrogen istedet for fosilt og forurensende.

Den dagen Yara produserer hydrogenet dei treng til Haber-Bosch-prosessen med elektrolyse av vatn, i staden for å bruke gass, skal eg gå med på å kalle hydrogen elektrisk. No er hydrogen-elektrisk like elektrisk som eit diesel-elektrisk lokomotiv er elektrisk. Jadå, eg veit det finst nokre fyllestasjonar for bilar som produserer hydrogen med elektrolyse, men det er grønvasking. Nesten all industriell produksjon av hydrogen skjer med damp-reformering av gass, olje eller kol, med store CO2-utslepp. Bruk heller hydrogenet du produserer med elektrolyse til å lage gjødsel, so kan bilane gå på batteri. Det er mykje meir energieffektivt òg, sidan du slepp å gå den dyre omvegen straum -> hydrogen -> straum. Haber-Bosch brukar hydrogenet direkte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Og Hydrogen-batteri-elektrisk, til glede for oss alle og miljøet. Selv om det nok er trist for de som av en eller annen grunn har tatt standpunkt mot Hydrogen istedet for fosilt og forurensende.

Den dagen Yara produserer hydrogenet dei treng til Haber-Bosch-prosessen med elektrolyse av vatn, i staden for å bruke gass, skal eg gå med på å kalle hydrogen elektrisk. No er hydrogen-elektrisk like elektrisk som eit diesel-elektrisk lokomotiv er elektrisk.

 

"i staden for å bruke gass,"

 

Ja, selv  om Hydrogen kan (bør) fremstilles gjennom fangst av  energi fra sol, vind og bølge, kan jo gass også brukes hvis  forurensning og CO2 samles opp.

Men enig ellers. Og som rekkeviddeforlenger er Hydrogen bedre for oss/miljøet enn fosilt urenset forbrent.

Lenke til kommentar

Illusjonen om hydrogen som fremtidens energibærer er død.

Fantastisk!

Takk

Takk og pris!

Nå kan alle som ellers hadde sirkulert pengene sine via et nytt drivstoff distribusjonselskap for hydrogen heller la pengene sine sirkulere om solcelle anlegg på sitt eget tak og eie sin egen energiforsyning. Det er demokrati det!

Om 5-10 år kan du uansett hva som skjer i og med samfunnet være din egen herre og ikke være avhengig av noen; om det kreves.

Lenke til kommentar

 

 

Og Hydrogen-batteri-elektrisk, til glede for oss alle og miljøet. Selv om det nok er trist for de som av en eller annen grunn har tatt standpunkt mot Hydrogen istedet for fosilt og forurensende.

Den dagen Yara produserer hydrogenet dei treng til Haber-Bosch-prosessen med elektrolyse av vatn, i staden for å bruke gass, skal eg gå med på å kalle hydrogen elektrisk. No er hydrogen-elektrisk like elektrisk som eit diesel-elektrisk lokomotiv er elektrisk.

 

 

"i staden for å bruke gass,"

 

Ja, selv  om Hydrogen kan (bør) fremstilles gjennom fangst av  energi fra sol, vind og bølge, kan jo gass også brukes hvis  forurensning og CO2 samles opp.

Men enig ellers. Og som rekkeviddeforlenger er Hydrogen bedre for oss/miljøet enn fosilt urenset forbrent.

Du går ut fra at det er behov for noen rekkeviddeforlenger. Det er det ikke.

Batterielektriske biler med superlading for de ekstra lange turene holder så det monner.

Skulle det likevel ikke holde er ikke svaret hydrogen, men batteriswap stasjoner.

Tesla har allerede demonstrert batteribyttestasjon i drift, den bytter 3 batterier på tiden du fyller 1 bensintank. De måtte legge den ned pga at folk mye heller valgte å lade bilen gratis med superlader en å spare noen skarve minutter på å betale tilsvarende bensinpris for å gjøre en batteriswap.

Batteriswap stasjoner kan også lade batteriene mye mer effektivt en elektrolyse av hydrogen og gjøre dette off-peak for å balansere strømnettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"De to bilprodusentene planlegger også å jobbe sammen om utvikling av nye elektriske biler og annen bilteknologi."

 

Og batteri-elektriske biler, og batterielektriske biler med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, er nok en del av denne "annen bilteknologi ".

 

Det er nok ikke bare Calefornia  som satser på Hydrogen som drivstoff , i USA.

 

 

Og hvorfor kjøper ikke folk batteribil uten ( fosil ) rekkeviddeforlenger? 

 

«I Bergen og Oslo ble det solgt flere ladbare biler enn fossilbiler i juni» https://www.tu.no/artikler/i-bergen-og-oslo-ble-det-solgt-flere-ladbare-biler-enn-fossilbiler-i-juni/398602

Og hva kommer folk til å kjøpe når Hydrogen ( med halvparten av prisen i forhold til bensin/diesel ) kommer som rekkeviddeforlenger istedet for fosilt?

Jo, elektrisk. til glede for oss alle.

Og Hydrogen-batteri-elektrisk, til glede for oss alle og miljøet. Selv om det nok er trist for de som av en eller annen grunn har tatt standpunkt mot Hydrogen istedet for fosilt og forurensende.

 

Ikke i stedet for. I tillegg til.

Noen sa: Don't do stupid shit!

Den dagen hydrogen kan produseres med elektrolyse av REN overskuddskraft, ja da skal jeg være med på at det kan være en god ide som energilager eller muligens i skip.

Men nå, når hydrogen mest sannsynlig vil bli produsert med fossil kraft fra gass... Nei, det høres slett ikke fornuftig ut.

Trykktank med 700 bar trykk, dårligere plass i bilen

Og med 3x energibruk pr kilometer i forhold til å lade, og samme pris pr kilometer som med diesel...?

Hva er poenget?

Lenke til kommentar

 

 

 

Og Hydrogen-batteri-elektrisk, til glede for oss alle og miljøet. Selv om det nok er trist for de som av en eller annen grunn har tatt standpunkt mot Hydrogen istedet for fosilt og forurensende.

Den dagen Yara produserer hydrogenet dei treng til Haber-Bosch-prosessen med elektrolyse av vatn, i staden for å bruke gass, skal eg gå med på å kalle hydrogen elektrisk. No er hydrogen-elektrisk like elektrisk som eit diesel-elektrisk lokomotiv er elektrisk.

 

 

"i staden for å bruke gass,"

 

Ja, selv  om Hydrogen kan (bør) fremstilles gjennom fangst av  energi fra sol, vind og bølge, kan jo gass også brukes hvis  forurensning og CO2 samles opp.

Men enig ellers. Og som rekkeviddeforlenger er Hydrogen bedre for oss/miljøet enn fosilt urenset forbrent.

Du går ut fra at det er behov for noen rekkeviddeforlenger. Det er det ikke.

Batterielektriske biler med superlading for de ekstra lange turene holder så det monner.

Skulle det likevel ikke holde er ikke svaret hydrogen, men batteriswap stasjoner.

Tesla har allerede demonstrert batteribyttestasjon i drift, den bytter 3 batterier på tiden du fyller 1 bensintank. De måtte legge den ned pga at folk mye heller valgte å lade bilen gratis med superlader en å spare noen skarve minutter på å betale tilsvarende bensinpris for å gjøre en batteriswap.

Batteriswap stasjoner kan også lade batteriene mye mer effektivt en elektrolyse av hydrogen og gjøre dette off-peak for å balansere strømnettet.

Batteribytte burde jo være løsningen på en del av begrensingene. Men utover det som nevnes ovenfor hører jeg ikke at det jobbes noe med dette. Noen som har lenker/referanser?

Lenke til kommentar

Det var mer snakk om batteribytte før. Det er nok for upraktisk, og passer nok også mye bedre inn i en modell der folk leier batteri enn der de eier. Hvem vil vel bytte sine nye batterier i noen potensielt utslitte batterier med eventuelle feil? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

 

Og Hydrogen-batteri-elektrisk, til glede for oss alle og miljøet. Selv om det nok er trist for de som av en eller annen grunn har tatt standpunkt mot Hydrogen istedet for fosilt og forurensende.

Den dagen Yara produserer hydrogenet dei treng til Haber-Bosch-prosessen med elektrolyse av vatn, i staden for å bruke gass, skal eg gå med på å kalle hydrogen elektrisk. No er hydrogen-elektrisk like elektrisk som eit diesel-elektrisk lokomotiv er elektrisk.

 

 

"i staden for å bruke gass,"

 

Ja, selv  om Hydrogen kan (bør) fremstilles gjennom fangst av  energi fra sol, vind og bølge, kan jo gass også brukes hvis  forurensning og CO2 samles opp.

Men enig ellers. Og som rekkeviddeforlenger er Hydrogen bedre for oss/miljøet enn fosilt urenset forbrent.

Du går ut fra at det er behov for noen rekkeviddeforlenger. Det er det ikke.

Batterielektriske biler med superlading for de ekstra lange turene holder så det monner.

Skulle det likevel ikke holde er ikke svaret hydrogen, men batteriswap stasjoner.

Tesla har allerede demonstrert batteribyttestasjon i drift, den bytter 3 batterier på tiden du fyller 1 bensintank. De måtte legge den ned pga at folk mye heller valgte å lade bilen gratis med superlader en å spare noen skarve minutter på å betale tilsvarende bensinpris for å gjøre en batteriswap.

Batteriswap stasjoner kan også lade batteriene mye mer effektivt en elektrolyse av hydrogen og gjøre dette off-peak for å balansere strømnettet.

 

 

"Du går ut fra at det er behov for noen rekkeviddeforlenger. Det er det ikke."

 

Så kan vi lure på; hvorfor kjøper ikke folk kun rene batteri-elektriske, "subsidierte" biler i dag?

 

 

"Tesla har allerede demonstrert batteribyttestasjon i drift".

 

Allikevel ser vi at  selv (stasjonære) lager-trucker bytter fra batteri-elektrisk til Hydrogen-elektrisk , istedet for å satse på batteribytte.

Batteribytte gjennom landet vil trenge en logistikk-bytteløsning /byråkrati som er mer arbeidskrevende enn selv politikeres våte drømmer.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Så kan vi lure på; hvorfor kjøper ikke folk kun rene batteri-elektriske, "subsidierte" biler i dag?

 

 

 

Jeg kan svare på den! For megselv, altså. 

 

Jeg kjøper ikke batteri-elektrisk bil fordi det ikke finnes batteri-elektrisk bil i min størrelse-/prisklasse. Det nærmeste man kommer for eksempel vår 2007 Volvo V50 er enten en Tesla Model X eller en Renault Kangoo Maxi ZE. Og ingen av de to er spesielt nærme, akkurat. Hverken i pris eller funksjonalitet. 

 

Rekkeviddeforlenger er derimot rivende likegyldig. Hadde det kostet <10k skulle jeg vurdert det som ekstrautstyr, men det er langt viktigere å kunne trekke en tilhenger med hageavfall enn å ha utvidet rekkevidde. Batteribytte-ordninger er totalt uinteressant uansett pris. I forbindelse med reklamasjon og garanti, ok, men å stoppe for å bytte batteri for å kjøre lengre uten lading? Why?

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Så kan vi lure på; hvorfor kjøper ikke folk kun rene batteri-elektriske, "subsidierte" biler i dag?

 

 

 

Jeg kan svare på den! For megselv, altså. 

 <p>Jeg kjøper ikke batteri-elektrisk bil fordi det ikke finnes batteri-elektrisk bil i min størrelse-/prisklasse. Det nærmeste man kommer for eksempel vår 2007 Volvo V50 er enten en Tesla Model X eller en Renault Kangoo Maxi ZE. Og ingen av de to er spesielt nærme, akkurat. Hverken i pris eller funksjonalitet. 

 

Rekkeviddeforlenger er derimot rivende likegyldig. Hadde det kostet

Det nærmeste jeg har funnet, i funksjonalitet, til en stasjonsvogn er Nissan e-NV200 EVALIA. Jeg bare håper den kan få en batterioppgradering snart. Kanskje det kommer en oppgradering når neste genrasjon Leaf kommer.

 

På hjemmesiden til Nissan kan man velge både hengerfeste og takstativ. Hvor mye bilen kan trekke vet jeg ikke, men det burde jo holde til litt søppelkjøring og Ikea-besøk.

Endret av gollumffs
Lenke til kommentar

 

Det nærmeste jeg har funnet, i funksjonalitet, til en stasjonsvogn er Nissan e-NV200 EVALIA. Jeg bare håper den kan få en batterioppgradering snart. Kanskje det kommer en oppgradering når neste genrasjon Leaf kommer.

 

På hjemmesiden til Nissan kan man velge både hengerfeste og takstativ. Hvor mye bilen kan trekke vet jeg ikke, men det burde jo holde til litt søppelkjøring og Ikea-besøk.

 

 

Nei, dessverre virker den noe knapp til Ikea-besøk. En e-NV200 produsert fra og med uke 21 2016 kan monteres hengerfeste på, men det ser ut til at den bare kan trekke 460 kg, inklusive henger. Tall hentet fra elbil-forumet og gjelder stasjonsvogn-utgaven. Men likevel, man kan få på en liten henger og litt vekt, det er ikke verst, bare det. 

 

Så er det de av oss som bor 55 mil fra nærmeste Ikea, da... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...