LMH1 Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Vet ikke helt hvor "220V" kommer inn i bildet men en Tesla Model S har 400V batteri og et 12v batteri. 12V batteriet driver alt som må drives av 12V, altså lys, datamaskiner, skjermer, anlegg osv 12V batteriets kapasitet er fullstendig uvesentlig fordi det lades kontinuerlig av 400V hovedbatteriet. Laderen er ekstremt kraftig og har noe rundt 300amper trekk så det er mye å hente direkte fra 400v batteriet påengang selv under sværtkraftige strømtrekk Mener å ha lest på youtube det er 150 watt sikringer på tesla? 400 volt, da er det idiotisk og ha 230 volt ladere: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation Fordi man må da ha speningsomformer og veksel til likestrøm omformer. Hvorfor det ikke er innebygd i bilen er jo heller spørsmålet. For man skulle vel ha eget 400 volt 20 amp kurs:Skjøteledning 400 V/3-fase/16 A Da man får ut mest mulig strøm til billigst pris. 230 volt 16 amp gir ikke ut så mye strøm måtte lade 1 dag. Istedenfor 1 time og 30 minutter. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Vet ikke helt hvor "220V" kommer inn i bildet men en Tesla Model S har 400V batteri og et 12v batteri. 12V batteriet driver alt som må drives av 12V, altså lys, datamaskiner, skjermer, anlegg osv 12V batteriets kapasitet er fullstendig uvesentlig fordi det lades kontinuerlig av 400V hovedbatteriet. Laderen er ekstremt kraftig og har noe rundt 300amper trekk så det er mye å hente direkte fra 400v batteriet påengang selv under sværtkraftige strømtrekk Mener å ha lest på youtube det er 150 watt sikringer på tesla? 400 volt, da er det idiotisk og ha 230 volt ladere: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation Fordi man må da ha speningsomformer og veksel til likestrøm omformer. Hvorfor det ikke er innebygd i bilen er jo heller spørsmålet. For man skulle vel ha eget 400 volt 20 amp kurs:Skjøteledning 400 V/3-fase/16 A Da man får ut mest mulig strøm til billigst pris. 230 volt 16 amp gir ikke ut så mye strøm måtte lade 1 dag. Istedenfor 1 time og 30 minutter. Nå roter du fælt her, spenningen til batteriet til Tesla er mellom 350 og 400V ish. Dette er likestrøm. Ladingen skjer via ladere i bilen. 150W sikringer vet jeg ikke hvor du får i fra, ikke er det normalt å oppgi sikringer i W heller. 3 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Mener å ha lest på youtube det er 150 watt sikringer på tesla?Ingen oppgir sikringer i watt. De oppgis i ampere. 400 volt, da er det idiotisk og ha 230 volt ladere: https://www.tesla.com/no_NO/support/home-charging-installation Nei, det er ikke idiotisk. For 230V er langt mer tilgjengelig enn 400V. Fordi man må da ha speningsomformer og veksel til likestrøm omformer. Hvorfor det ikke er innebygd i bilen er jo heller spørsmålet. Man må uansett ha spenningstilpasning og likeretting - samt aktive kretser for å begrense lading. Bilen har forøvrig en innebygd lader. For man skulle vel ha eget 400 volt 20 amp kurs:Skjøteledning 400 V/3-fase/16 A Da man får ut mest mulig strøm til billigst pris. 230 volt 16 amp gir ikke ut så mye strøm måtte lade 1 dag. Istedenfor 1 time og 30 minutter. Eller 400V @ 63A. 230V er lav spenning, og gir lave ytelser. Det vet vi. Men det koster å bytte, og høyere effekt mange steder fører til at nettet blir et begrensende ledd. Da må man inn med smartgrid-løsninger. Hva har billigst pris med det å gjøre? De fleste private har flat pris på strømmen, og eventuelt effektledd kommer på nettleien, så prisen er identisk enten du bruker liten eller stor effekt - eller eventuelt dyrere på grunn av høyere effektledd på nettleie... Forøvrig vil 400V trefase @ 20A gi 3.7 ganger så mye som 230V enfase @ 16A... Fortsatt relativt liten effekt (13.5kW). 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Men snakker ikke tesla om det vil komme nyere batteri i 2020? Som kanskje kan gi hurtiglading på 15-30 minutter kanskje nedi 5 minutter? http://www.side3.no/motor/epa-avslrer-at-tesla-model-3-med-lang-rekkevidde-har-omtrent-80-kwh-batteri-og-258-hestekrefter/3423361981.html Syns det er litt rart å oppgi 80,5 kWh da det gir strømmengde i timen, egentlig burde det være oppgitt i kilowatt. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 8. august 2017 Del Skrevet 8. august 2017 Men snakker ikke tesla om det vil komme nyere batteri i 2020? Som kanskje kan gi hurtiglading på 15-30 minutter kanskje nedi 5 minutter?5 minutter på 80kWh? Da må man ha ladeeffekt på 1MW... Det blir i så fall noen ytterst få plasser... Syns det er litt rart å oppgi 80,5 kWh da det gir strømmengde i timen, egentlig burde det være oppgitt i kilowatt.Nei. Kilowatt er effekt. Kilowattimer angir energimengde. kWh er rett enhet for å angi lagret energi. 1 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 https://no.wikipedia.org/wiki/Joule 1 Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Jeg fulgte ikke med i fysikktimen... Når man sier kWh, må man også angi volt for at det skal ha noen mening? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Jeg fulgte ikke med i fysikktimen... Når man sier kWh, må man også angi volt for at det skal ha noen mening? Nei. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 11. august 2017 Del Skrevet 11. august 2017 Nei... kWh... Topplokket er på sommerferie... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå