barfoo Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Så du mener man ikke får effekttap av mye bremsing\stopp? Mulig tesla har god nok programvare\strømsparing for sies tesla klarer en del lengere rekkevidde en tallene de oppgir. Desverre gjelder det ikke andre biler. Du vil åpenbart ha et energitap. Imidlertid er luftmotstand markant mindre ved lave hastigheter, så om du skal komme lengst mulig per energienhet er nok relativt lav hastighet gunstig. Nå vet jeg ikke det sikkert, men billigste model 3 kan muligens under svært optimale forhold klare 50 mil kjøring hvis tempraturen er 20 grader, man hører ikke på musikk etc?Musikk er neppe veldig relevant. Det er snakk om watt. Men ja, det er rundt det nivået dagens elektriske biler er på. For litt usikker på om 220 volt batteriet under bilen tar kjøringen og 12\24 volt batteriet tar alt av lys\skjerm og mye annet.Hvor tror du 12V-systemet får energien ifra? Ikke fra forbrenningsmotoren, åpenbart... Hvor høy kapasitet har 12 volt batteriet? Det sies ingen ting om?Det er strengt tatt irrelevant. Det batteriet er der nok for å være buffer for tradisjonell bilelektronikk. Lenke til kommentar
BeyondALL Skrevet 4. august 2017 Del Skrevet 4. august 2017 Både Kodak og Nokia eksisterer fortsatt. Førstnevnte omsatte for ca. 11,8 mrd. i 2016. Jada, skikkelig vinner der altså. Begge selskaper tapte av ren forgubbing. Prove me wrong ☺️ 1 Lenke til kommentar
Peer Deutchrian Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 desto mer rekkevidde desto bedre. en elbil skal være komfortabelt liten og se kul ut. dette er trenden framover. helt til vi finner vanndamp i motorer Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Både Kodak og Nokia eksisterer fortsatt. Førstnevnte omsatte for ca. 11,8 mrd. i 2016.Jada, skikkelig vinner der altså. Begge selskaper tapte av ren forgubbing. Prove me wrong ☺️ Du skrev at Nokia og Kodak ikke finnes lenger. Det stemmer altså ikke. Lenke til kommentar
Lasse Edvardsen Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Om en elbil går 1, 5, 7 eller 10 mil lenger enn Model S er egentlig irrelevant. Det er Supercharger nettverket som er esset til Tesla. Gratis ladestasjoner over hele verden som ladet på over 100kW. Fullførte nettopp en tur/retur sør-Sveits på 3 dager med min Model X P90D. Denne går omtrent like langt som en Model S75 på én lading. Skulle likt å se de gjorde det samme med en annen elbil! Total lengde tilbakelagt: 3985km Total kost på strøm: 0 Total antall ladestasjoner besøkt: 2 i Sverige, 1 i Danmark, 5 i Tyskland og 1 i Sveits. Lader mellom 10min og 30min pr. gang. Kommer an på hvor langt det er til neste lader. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Var innom en bil-butikk og så på Bolt samtidig som jeg kjøpte Leafen min for litt siden. Bolt er virkelig en fin bil, hadde lett kjøpt den om den lå i pris-sjiktet mitt. Sikker på at det var Bolt og ikke Volt du så på? Så vidt jeg kjenner til, er det vel bare noen særdeles få Bolt i Norge. De fleste kommer nemlig med Opelmerket på, og heter da AmperaE. Det ville også stemt bedre i forhold om du kjøpte en ny Leaf. Regner med Leaf'en din ikke er mindre enn 3 måneder gammel. Chevrolet Volt ble ikke godkjent som el-bil i Norge da det viste seg at rekkeviddeforlengeren kunne drive bilen, og at den derfor ble betegnet som en hybrid, sterkt i motsetning til hva GM Norge ønsket seg. https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt Nop, det var en Bolt. Leafen min er 2014, men kjøpt fra forhandler etter import for mindre enn 3 mnd-er siden.Så den hos Sør Import i Mandal. De importerte dem vist fordi folk ikke gadd vente på AmperaE. Til dere andre i tråden: Hva er greia med å forsvare Tesla i testen? Ja, den er kanskje tungere, men da har kanskje Tesla gjort en dårlig jobb med å gjøre den lett Ja, kanskje den har et display som bruker strøm (sikkert enormt lite forøvrig), men det er likevel en del av bilen. Det her blir som å si til han store karen på gym-en, "ja, du er kanskje sterkere enn meg, men det er bare fordi du har større muskler". Ja så klart, dog likevel, sterkere. Da har du sett en av de virkelig få Bolt som eksisterer. Var noe håp om at man kunne konvertere dem til "norsk" ved å bytte litt deler, men man fant fort ut at det ikke var så enkelt og så billig som de ville ha det til, alternativt at de fikk en oppstrammer fra GM (fysj, slikt liker vi ikke). ;-) Er ikke Tesla-fan, men forundrer meg ikke det grann at Bolt/AmperaE vinner en slik test, der man kjører jevnest mulig i lavest mulig hastighet i forhold til effektivitet. Teslaen er lavere og tyngre, og har bredere dekk siden den er beregnet for å være effektiv i høyere hastighet. Hadde de skrudd opp hastigheten fra å holde jevnt 40 km/t, som slike tester på rekkevidde normalt kjøres i, til å holde jevnt 120 km/t, er jeg overbevist om at resultatet hadde vært motsatt. Den høyere og stumpere Bolt/AmperaE'en hadde mest sannsynlig merket den høyere luftmotstanden i forhold til hastighet langt mer enn Teslaen. For egen del hadde jeg nok valgt AmperaE om den hadde kommet med adaptiv cruisecontrol, men nå er jeg veldig spent på både den nye Leaf'en som ser spennende ut utifra spionbilder, og ikke minst en fullelektrisk 3-serie, som jeg ikke vist at ville komme. Hadde trodd de kom med en 5-serie før en 3-serie, selv om jeg nok hadde tenkt at BMW plutselig svinger rundt med et alternativ. Ser også frem mot en Ioniq med større batteri og så tuktes det at det kommer en Kia SUV/Stasjonsvogn, mulig en elektrisk KIA Niro. https://www.tu.no/artikler/kias-crossover-modell-blir-elektrisk-til-neste-ar/376882 Mye spennende som dukker opp rundt den tiden vi vil få de første leveransene av Tesla Model 3, som bortsett dra det som ser ut som en ettermontert epleskjerm på "veggstativ", ser ut som en veldig interessant bil. Er altså mye å fristes av for en som vil ha el-bil, men som vil ha mest mulig for pengene når kjøpet først gjøres. Ioniq er forøvrig første el-bilen med nok rekkevidde for mesteparten av bruken min, men vil likevel ha noe bedre batterikapasitet. Vil gjerne ha en som klarer Oslo-Strømstad-Oslo på vinteren i 130 (må ha litt margin...), og med varme på og musikk på anlegget, uten å måtte lades i mellomtiden, og gjerne slik at jeg ikke må starte med proppfullt batteri, men tåler at jeg har vært på jobb uten å lade i mellomtiden. Tenker det vil si at jeg bør ha ihvertfall 360-380 km rekkevidde etter EPA/WLTP-standarden. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Så du mener man ikke får effekttap av mye bremsing\stopp? Mulig tesla har god nok programvare\strømsparing for sies tesla klarer en del lengere rekkevidde en tallene de oppgir. Desverre gjelder det ikke andre biler. Nå vet jeg ikke det sikkert, men billigste model 3 kan muligens under svært optimale forhold klare 50 mil kjøring hvis tempraturen er 20 grader, man hører ikke på musikk etc? For litt usikker på om 220 volt batteriet under bilen tar kjøringen og 12\24 volt batteriet tar alt av lys\skjerm og mye annet. Ellers måtte man ha speningsomformer og noe dårligere batterilevetid. Hvor høy kapasitet har 12 volt batteriet? Det sies ingen ting om? Så usikker på hvor gammel denne er. Eller tror dere den har fått batteriene til: tesla model s p100d ludicrous som er noe bedre og sammen med optimal kjøring i danmark? Som er ganske så flatt i motsetting til norge? Derfor stoler jeg ikke helt på testene. Brems og stopp regenererer strøm, og de bruker nesten null når de står stille i køen. Oppoverbakker og høy hastighet er det som er "fienden" til el-biler. Nylig byttelånt bil med nabo halvannen uke, og kjørte hans "trilling". Etter kjøring Oslo-Nannestad(ca 58 km) fra nesten fullt batteri (måleren vist 100 km rest, 109 var full etter forrige tur på samme strekning), så satt jeg igjen med bare 22 km igjen. På turen hjem kjørte jeg litt annen rute (ca 51 km) etter at den hadde rukket å lade seg full (109 km), satt jeg igjen med 78 km restrekkevidde. Trukket fra de 7 km kortere vei og 9 km mer rekkevidde pga forskjellig startnivå, satt jeg altså med en forskjell på 40 km. Og på hjemveien hadde jeg denne gangen valgt å dure på som vanlig, og ikke prøve noe semi-besparende, slik som jeg gjorde på vei oppover. Kuriøst nok, fra Sognsvann til Skøyen gikk jeg fra 46 til 53 km rekkevidde, altså hadde jeg netto generert strøm tilsvarende 7 km rekkevidde på den turen. Hadde jeg bare kjørt på "flatmark" i Oslogryta, hadde jeg nok fått en god del lengre rekkevidde ut av batteriet, men det testet jeg ikke. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 På torsdag satt jeg to timer i kø med en Model S. Alt var på (AC, skjermer, etc.), men vi flytta oss ikke en meter. Hadde 38% batteri da vi stoppa, og 38% da vi starta igjen. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Og poenget er? Du brukte nok strøm likevel, men så stort batteri bilen har vil det nok knapt merkes. 3 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 På torsdag satt jeg to timer i kø med en Model S. Alt var på (AC, skjermer, etc.), men vi flytta oss ikke en meter. Hadde 38% batteri da vi stoppa, og 38% da vi starta igjen. Og??? 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 (endret) Det er en del i tråden som snakker om at skjermer etc. i Teslaen bruker en meningsfylt mengde strøm. Det gjør den selvsagt ikke. Forøvrig er det ikke noe rart om Bolt slår Model S på rekkevidde, og heller ikke noe problem. Forskjellige biler, optimalisert for forskjellige ting. Heldigvis begynner det å komme litt konkurranse i elbilmarkedet også for biler som skal brukes utenfor byen. Det var jaggu på tide. Model S er ikke nødvendigvis noen fantastisk bil, men el-fremdrift er så mye bedre enn bensin at resten av bilen ikke trenger være så veldig bra for at den skal banke konkurrentene. Jeg er spent på hva f.eks Bmw eller Mercedes kunne fått til om de faktisk laget en skikkelig elbil ment som primærkjøretøy. (Bolt er vel dessverre bare enda en compliance car, virker det som) Endret 5. august 2017 av Audun_K 4 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Nei de vet nok bare ikke helt hva de snakker om. En standard laptopskjerm på 15 tommer kan da neppe bruke mer enn 10 til 15 watt. Det er ekstremt lite. I tillegg har du litt til lys, vifter og varme eller AC, samt lydanlegg. Selv på vinteren i 20 minus vil kupeforbruket neppe overstige 3 til 4 kilowatt per time. Jo mindre man vet om dette jo mer skeptisk er man. 6 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 5. august 2017 Del Skrevet 5. august 2017 Det er en del i tråden som snakker om at skjermer etc. i Teslaen bruker en meningsfylt mengde strøm. Det gjør den selvsagt ikke. Forøvrig er det ikke noe rart om Bolt slår Model S på rekkevidde, og heller ikke noe problem. Forskjellige biler, optimalisert for forskjellige ting. Heldigvis begynner det å komme litt konkurranse i elbilmarkedet også for biler som skal brukes utenfor byen. Det var jaggu på tide. Model S er ikke nødvendigvis noen fantastisk bil, men el-fremdrift er så mye bedre enn bensin at resten av bilen ikke trenger være så veldig bra for at den skal banke konkurrentene. Jeg er spent på hva f.eks Bmw eller Mercedes kunne fått til om de faktisk laget en skikkelig elbil ment som primærkjøretøy. (Bolt er vel dessverre bare enda en compliance car, virker det som) Det er fortsatt samfunnsmessig billigere å flytte deg fra A til B i en liten billig bensinbil enn i en 3 tonn Tesla! 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Hvordan ser en 3 tonn Tesla ut? Min Model S veier iallfall 2,2 tonn. Hvordan er det med resten av regnestykket ditt når du slurver med nesten en tredjedel på det ene tallet du sier? Det er ingen tvil om at små biler er mer energieffektive enn store, såklart, det er ren fysikk. Men ikke alle kan bruke småbil alltid, og en elektrisk storbil er langt mer effektiv enn en tilsvarende som brenner bensin. Hva du legger i "samfunnsmessig" skulle jeg gjerne hatt definert. Endret 6. august 2017 av Audun_K 3 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Alle snakker om vekt, men få snakker om antall passasjerer. Fordeler man bilens vekt på antall seter så vil den lette BMW i3 veie 275 kg per sete, mens den tunge Tesla model S vil veie 300kg. Det blir kun 10% forskjell... Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 (endret) Det gir jo bare mening om bilen er full - de fleste biler er ikke fulle når de kjøres. Jeg har aldri hatt syv personer i min iallfall... Model S kunne definitivt vært både romsligere og mer energieffektiv. Men vet dere hva man får om man optimaliserer kun for romslighet og energieffektivitet? Da får man en Bolt, en Nissan Leaf eller e-nv2000. Fine og praktiske biler det, men aldri i livet om jeg ville hatt en. Livet er for kort til å kjøre rundt i noe så sjelløst. Endret 6. august 2017 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Det er en del i tråden som snakker om at skjermer etc. i Teslaen bruker en meningsfylt mengde strøm. Det gjør den selvsagt ikke. Forøvrig er det ikke noe rart om Bolt slår Model S på rekkevidde, og heller ikke noe problem. Forskjellige biler, optimalisert for forskjellige ting. Heldigvis begynner det å komme litt konkurranse i elbilmarkedet også for biler som skal brukes utenfor byen. Det var jaggu på tide. Model S er ikke nødvendigvis noen fantastisk bil, men el-fremdrift er så mye bedre enn bensin at resten av bilen ikke trenger være så veldig bra for at den skal banke konkurrentene. Jeg er spent på hva f.eks Bmw eller Mercedes kunne fått til om de faktisk laget en skikkelig elbil ment som primærkjøretøy. (Bolt er vel dessverre bare enda en compliance car, virker det som) Er det ikke bare en forvirret sjel som snakker om denne skjermen som relevant overhodet for forbruket til bilen? AtW Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 6. august 2017 Del Skrevet 6. august 2017 Det er en del i tråden som snakker om at skjermer etc. i Teslaen bruker en meningsfylt mengde strøm. Det gjør den selvsagt ikke. Forøvrig er det ikke noe rart om Bolt slår Model S på rekkevidde, og heller ikke noe problem. Forskjellige biler, optimalisert for forskjellige ting. Heldigvis begynner det å komme litt konkurranse i elbilmarkedet også for biler som skal brukes utenfor byen. Det var jaggu på tide. Model S er ikke nødvendigvis noen fantastisk bil, men el-fremdrift er så mye bedre enn bensin at resten av bilen ikke trenger være så veldig bra for at den skal banke konkurrentene. Jeg er spent på hva f.eks Bmw eller Mercedes kunne fått til om de faktisk laget en skikkelig elbil ment som primærkjøretøy. (Bolt er vel dessverre bare enda en compliance car, virker det som) Er det ikke bare en forvirret sjel som snakker om denne skjermen som relevant overhodet for forbruket til bilen? AtW Man kan se på kartet og drømme om å nå igjen de andre.... (Trodde ikke den var så vanskelig ) Lenke til kommentar
Jacob sk Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Nå sier ikke slike tester så mye, tesla har vel IPS skjerm som trekker vel litt strøm? Så vet vi lite hvordan instillinger som er brukt, etc så ville ikke stolt helt på slike tester. Kan jo være tesla måtte kjøre sakte ved f.eks mere kø eller mere oppover bakker? Hadde ikke vurdert Chevrolet Bolt da den ligdner mere på gammel amerikaner veteranbil med EL motor. Det at isp skjermen trekker strøm fra bilen skal ikke gå utover rekkevidde. Tror det heller er det at tesla testet under optimale forhold, og gir derfor bilen en litt bedre rekkevidde enn det som står. Det finnes faktisk en "rekkevidde kalkulator" på nettsidene dems, om du er interessert i å lære mer! Lenke til kommentar
SindreJLL Skrevet 7. august 2017 Del Skrevet 7. august 2017 Vet ikke helt hvor "220V" kommer inn i bildet men en Tesla Model S har 400V batteri og et 12v batteri. 12V batteriet driver alt som må drives av 12V, altså lys, datamaskiner, skjermer, anlegg osv 12V batteriets kapasitet er fullstendig uvesentlig fordi det lades kontinuerlig av 400V hovedbatteriet. Laderen er ekstremt kraftig og har noe rundt 300amper trekk så det er mye å hente direkte fra 400v batteriet påengang selv under sværtkraftige strømtrekk Jeg hadde en Tesla S85D selv med ganske stort anlegg (2stk P3 subber og en T1500 forsterker, stod på en stand på Gatebil og spilte musikk 3 dager fra 9 - 18 stortsett kontinuerlig og på HØYT volum. Brukte på disse 3 dagene totalt 15mil kjøredistanse ved å spille musikk, altså mistet jeg bare "5mil" hver dag uten noen lading Så du mener man ikke får effekttap av mye bremsing\stopp? Mulig tesla har god nok programvare\strømsparing for sies tesla klarer en del lengere rekkevidde en tallene de oppgir. Desverre gjelder det ikke andre biler. Nå vet jeg ikke det sikkert, men billigste model 3 kan muligens under svært optimale forhold klare 50 mil kjøring hvis tempraturen er 20 grader, man hører ikke på musikk etc? For litt usikker på om 220 volt batteriet under bilen tar kjøringen og 12\24 volt batteriet tar alt av lys\skjerm og mye annet. Ellers måtte man ha speningsomformer og noe dårligere batterilevetid. Hvor høy kapasitet har 12 volt batteriet? Det sies ingen ting om? https://www.youtube.com/watch?v=QGcqzepKTYA Så usikker på hvor gammel denne er. https://www.youtube.com/watch?v=Z5W4LJ5zL9g Eller tror dere den har fått batteriene til: tesla model s p100d ludicrous som er noe bedre og sammen med optimal kjøring i danmark? Som er ganske så flatt i motsetting til norge? Derfor stoler jeg ikke helt på testene. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå