Gå til innhold

Chevrolet Bolt slo Tesla Model S i rekkeviddetest


Anbefalte innlegg

Nå sier ikke slike tester så mye, tesla har vel IPS skjerm som trekker vel litt strøm?

Så vet vi lite hvordan instillinger som er brukt, etc så ville ikke stolt helt på slike tester.

 

Kan jo være tesla måtte kjøre sakte ved f.eks mere kø eller mere oppover bakker?

 

Hadde ikke vurdert Chevrolet Bolt da den ligdner mere på gammel amerikaner veteranbil med EL motor.

 

Har du sett en Bolt/Ampera-e noensinne? Ligner ihvertfall ikke på en amerikansk veteranbil! Tror du virkelig ikke testen blir kjørt under samme forhold for begge biler? Ja, skjermen tar sikkert mye strøm, hjælp!
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bolt: 1,624 kg

Tesla S 75: 2,000 kg

Er jo en langt større bil. Er vel naturlig at en mindre og lettere elektrisk bil vil et lavere strømforbruk. X er vel enda mindre effektiv og Model 3 på motsatt ende av skalaen. Uansett flott at billigere elektriske biler begynner å hamle opp med rekkevidden til det som tidligere har tilhørt luksussegmentet.

Lenke til kommentar

Det sier ikke så mye, man kunne jo brukt motorrommet og bagaskjerommet til ekstra batteri?

 

 

Når testen er foretatt av et uavhengig forbrukermagasin, så er det vel lite sannsynlig at det er gjort endringer for å få en av bilene til å se bedre ut enn den er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var innom en bil-butikk og så på Bolt samtidig som jeg kjøpte Leafen min for litt siden.

Bolt er virkelig en fin bil, hadde lett kjøpt den om den lå i pris-sjiktet mitt.

 

Sikker på at det var Bolt og ikke Volt du så på? Så vidt jeg kjenner til, er det vel bare noen særdeles få Bolt i Norge. De fleste kommer nemlig med Opelmerket på, og heter da AmperaE.

 

Det ville også stemt bedre i forhold om du kjøpte en ny Leaf. Regner med Leaf'en din ikke er mindre enn 3 måneder gammel.

 

Chevrolet Volt ble ikke godkjent som el-bil i Norge da det viste seg at rekkeviddeforlengeren kunne drive bilen, og at den derfor ble betegnet som en hybrid, sterkt i motsetning til hva GM Norge ønsket seg.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

Lenke til kommentar

"Opel Norge sa til Tek.no tidligere denne uka at deres forhandlere skriver kontrakter på Ampera-E nå med garantert levering i 2019"

 

Latterlig dårlig av Opel/GM

Skrur ned produksjonen når de absolutt har kapasitet til å bli kvitt køen ganske kjapt.

Helt klart enda en "compliance car" fra GM

Venter heller på model3

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå sier ikke slike tester så mye, tesla har vel IPS skjerm som trekker vel litt strøm?

Så vet vi lite hvordan instillinger som er brukt, etc så ville ikke stolt helt på slike tester.

 

Kan jo være tesla måtte kjøre sakte ved f.eks mere kø eller mere oppover bakker?

 

Hadde ikke vurdert Chevrolet Bolt da den ligdner mere på gammel amerikaner veteranbil med EL motor.

Du tror virkelig skjermen utgjør såpass forskjell?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Var innom en bil-butikk og så på Bolt samtidig som jeg kjøpte Leafen min for litt siden.

Bolt er virkelig en fin bil, hadde lett kjøpt den om den lå i pris-sjiktet mitt.

Sikker på at det var Bolt og ikke Volt du så på? Så vidt jeg kjenner til, er det vel bare noen særdeles få Bolt i Norge. De fleste kommer nemlig med Opelmerket på, og heter da AmperaE.

 

Det ville også stemt bedre i forhold om du kjøpte en ny Leaf. Regner med Leaf'en din ikke er mindre enn 3 måneder gammel.

 

Chevrolet Volt ble ikke godkjent som el-bil i Norge da det viste seg at rekkeviddeforlengeren kunne drive bilen, og at den derfor ble betegnet som en hybrid, sterkt i motsetning til hva GM Norge ønsket seg.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

 

Nop, det var en Bolt. Leafen min er 2014, men kjøpt fra forhandler etter import for mindre enn 3 mnd-er siden.

Så den hos Sør Import i Mandal. De importerte dem vist fordi folk ikke gadd vente på AmperaE.

 

 

 
Til dere andre i tråden:
Hva er greia med å forsvare Tesla i testen?
Ja, den er kanskje tungere, men da har kanskje Tesla gjort en dårlig jobb med å gjøre den lett
Ja, kanskje den har et display som bruker strøm (sikkert enormt lite forøvrig), men det er likevel en del av bilen.
 
Det her blir som å si til han store karen på gym-en, "ja, du er kanskje sterkere enn meg, men det er bare fordi du har større muskler".
Ja så klart, dog likevel, sterkere.
Endret av Evelen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Var innom en bil-butikk og så på Bolt samtidig som jeg kjøpte Leafen min for litt siden.

Bolt er virkelig en fin bil, hadde lett kjøpt den om den lå i pris-sjiktet mitt.

 

Sikker på at det var Bolt og ikke Volt du så på? Så vidt jeg kjenner til, er det vel bare noen særdeles få Bolt i Norge. De fleste kommer nemlig med Opelmerket på, og heter da AmperaE.

Det ville også stemt bedre i forhold om du kjøpte en ny Leaf. Regner med Leaf'en din ikke er mindre enn 3 måneder gammel.

Chevrolet Volt ble ikke godkjent som el-bil i Norge da det viste seg at rekkeviddeforlengeren kunne drive bilen, og at den derfor ble betegnet som en hybrid, sterkt i motsetning til hva GM Norge ønsket seg.https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt

Nop, det var en Bolt. Leafen min er 2014, men kjøpt fra forhandler etter import for mindre enn 3 mnd-er siden.

Så den hos Sør Import i Mandal. De importerte dem vist fordi folk ikke gadd vente på AmperaE.

 

.

 

 

Til dere andre i tråden:

Hva er greia med å forsvare Tesla i testen?

Ja, den er kanskje tungere, men da har kanskje Tesla gjort en dårlig jobb med å gjøre den lett

Ja, kanskje den har et display som bruker strøm (sikkert enormt lite forøvrig), men det er likevel en del av bilen.

 

Det her blir som å si til han store karen på gym-en, "ja, du er kanskje sterkere enn meg, men det er bare fordi du har større muskler".

Ja så klart, dog likevel, sterkere.

Bilen er jo mye større, klart den er tyngre. Ikke sikkert den er tyngre pr volum enhet. Det er to vidt forskjellige biler, blir litt som å sammenligne forbruk på BMW 1 serie og 7 serie på en måte, satt på spissen såklar

Lenke til kommentar

Saktekjøring gir lavere forbruk enn fortkjøring fordi elbiler er så effektive at de kun bruker den energien som trengs. Det koster feks ca fire ganger så mye energi å kjøre i 80 km/t som det koster å kjøre i 40 km/t.

Grunnen til at bensinbiler bruker mindre drivstoff i høyere hastigheter er fordi de har lav virkningsgrad.

Sikker på dette? Da jeg mener enkelte har sagt som har tesla at bilene trekker mere strøm på korte turer som er mye bremsing og oppstart, fordi bilen må opp i turtall mye og bremse mye, det må man ikke hvis man kjører på motorvei som regel hvis det ikke er mye kø. Beste for bilen er å holde gjern fart hele tiden da får man lengst rekkevidde.

Lenke til kommentar

 

Saktekjøring gir lavere forbruk enn fortkjøring fordi elbiler er så effektive at de kun bruker den energien som trengs. Det koster feks ca fire ganger så mye energi å kjøre i 80 km/t som det koster å kjøre i 40 km/t.

 

Grunnen til at bensinbiler bruker mindre drivstoff i høyere hastigheter er fordi de har lav virkningsgrad.

 

Sikker på dette? Da jeg mener enkelte har sagt som har tesla at bilene trekker mere strøm på korte turer som er mye bremsing og oppstart, fordi bilen må opp i turtall mye og bremse mye, det må man ikke hvis man kjører på motorvei som regel hvis det ikke er mye kø. Beste for bilen er å holde gjern fart hele tiden da får man lengst rekkevidde.

Her er det nok noe rusk ute å går. Fossilene har mange gir, når de når hastigheten sin veksler de gir og kjører på labtturtall. Da går forbruket ned.

 

Elbiler har somregel ikke denne muligheten, mye pga det er unødvendig da elmotoren har en ekstrem oppløsning. Forskjellen er dog ikke så stor som 4 ganger eller noe slik, ligger typisk på 150~190Wh/km på ikke motorvei og tipper gjerne 200 og litt over på motorvei.

 

Ang korte turer er det nok heller annet forbruk som varme til batteri som gjør størst utslag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så du mener man ikke får effekttap av mye bremsing\stopp?

Mulig tesla har god nok programvare\strømsparing for sies tesla klarer en del lengere rekkevidde en tallene de oppgir.

Desverre gjelder det ikke andre biler.

 

Nå vet jeg ikke det sikkert, men billigste model 3 kan muligens under svært optimale forhold klare 50 mil kjøring hvis tempraturen er 20 grader, man hører ikke på musikk etc?

 

For litt usikker på om 220 volt batteriet under bilen tar kjøringen og 12\24 volt batteriet tar alt av lys\skjerm og mye annet.

Ellers måtte man ha speningsomformer og noe dårligere batterilevetid.

 

Hvor høy kapasitet har 12 volt batteriet? Det sies ingen ting om?

 

Så usikker på hvor gammel denne er.

 

Eller tror dere den har fått batteriene til: tesla model s p100d ludicrous som er noe bedre og sammen med optimal kjøring i danmark? Som er ganske så flatt i motsetting til norge?

Derfor stoler jeg ikke helt på testene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bolt: 1,624 kg

Tesla S 75: 2,000 kg

Er jo en langt større bil. Er vel naturlig at en mindre og lettere elektrisk bil vil et lavere strømforbruk. X er vel enda mindre effektiv og Model 3 på motsatt ende av skalaen. Uansett flott at billigere elektriske biler begynner å hamle opp med rekkevidden til det som tidligere har tilhørt luksussegmentet.

 

Så Teslaen veier 23% mer enn Bolt, men batteriet er jo 25% større.. Synes Teslaen dessverre kommer dårlig ut av denne duellen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Chevrolet Bolt, eller Opel Ampera-E, som den heter på våre breddegrader, var den første «rimelige» elbilen på markedet med ordentlig god rekkevidde."

 

Hva med Renault Zoe?

Leste en Norsk vintertest, der den gikk nesten 300km i minusgrader. Så vil si den var først ute, med lang rekkevidde til rimelig pris.

Lenke til kommentar

 

Bolt: 1,624 kg

Tesla S 75: 2,000 kg

Er jo en langt større bil. Er vel naturlig at en mindre og lettere elektrisk bil vil et lavere strømforbruk. X er vel enda mindre effektiv og Model 3 på motsatt ende av skalaen. Uansett flott at billigere elektriske biler begynner å hamle opp med rekkevidden til det som tidligere har tilhørt luksussegmentet.

Så Teslaen veier 23% mer enn Bolt, men batteriet er jo 25% større.. Synes Teslaen dessverre kommer dårlig ut av denne duellen.

 

Det er skremmende mye synsing i denne tråden.

 

Det Bolt og TMS har felles er 4 hjul, ratt, og de drives ikke av bensin/diesel. Ingen av delene er ombyttbare mellom dem, enten på grunn av store forskjeller i dimensjon, eller annen teknologi.

Bolt er ikke så aerodynamisk og taper på det på motorveien, men lettere vekt og mer effektiv motor gjør at den vil være snillere mot batteriet.

TMS er en stor og tung bil designet for akselerasjon og høy fart, for å kunne lokke til seg kjøpesterke kunder.

Vi vet ikke hvor stor reservekapasitet GM og Tesla har på batteriene sine når de produserer dem, og hvordan batterimålerne er kalibrert.

 

Jeg er ikke sjokkert over at Bolt klarer å konkurrere på rekkevidde med den minste Tesla S-utgaven, det var nok dette GM ønsket å oppnå da de designet bilen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En bil til dobbel pris har dårligere rekkevidde og mindre innvendig plass?

Model S er dårlig utnyttet plassmessig. Digert bagasjerom, ja det har den. Innvendig er den mindre romslig enn 5 meter lengde skulle tilsi.

Bolt er veldig stor inni, særlig bakseteplassen, og i forhold til størrelsen på bilen er den mye bedre utnyttet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...