Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Opprette investeringsselskap som alternativ til ASK

N|troXx

Anbefalte innlegg

Hei,

sitter å ser på betingelser for ASK som kommer 1. sept i år, og ser utbytte blir skattlagt løpende.

Vil det lønne seg å opprette AS som holdingselskap for rentesrente?

Kommer til å investere i europeiske enkeltaksjer og globale ETF registrert i irland (UCITS registrerte) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

har du kort oppsummering over hva som medfører høye kostnader?

Etter det jeg klarer å lese meg til så kan regnskapet gjøres selv fram til en viss omsetning antall bilag.

Det er heller ingenting på altinn sine sider som lister tydelig opp hva som kreves av papirer, så har du noe innsikt her hadde jeg blitt meget glad.

Lenke til kommentar

Hei,

har du kort oppsummering over hva som medfører høye kostnader?

Etter det jeg klarer å lese meg til så kan regnskapet gjøres selv fram til en viss omsetning antall bilag.

Det er heller ingenting på altinn sine sider som lister tydelig opp hva som kreves av papirer, så har du noe innsikt her hadde jeg blitt meget glad.

Jeg har tidligere hatt AS som alle mine sparepenger stod i. Oppløste dette i år ettersom ASK er en vesentlig mindre arbeidskrevende ordning for å unngå skatt ved bytte av fond. Ang. kostnadene er det en engangssum på ca. 6000 kr for å registrere selskapet. Det vil også gå med en del tid for å få registrert selskapet i Brønnøysund. 

I tillegg vil du måtte bruke ganske mye tid på å fylle inn papirer hos diverse meglere, og disse er mye mer omfattende enn hva jeg har fylt ut som privatperson for å bli kunde. Om du handler aksjer/fond i USA er det også egne regler for dette, som resulterer i en ekstra lefse papirer per megler du bruker. Dette gjelder også globale fond som har andeler i amerikansk-noterte aksjer uavhengig av hvor de er registrert. 

Det er heller ikke til å stikke under en stol at det kan bli en dyr affære om du ikke er nøye på årsregnskap, generalforsamlinger o.l. Om du sender inn mangelfullt årsregnskap, forsinket årsregnskap e.l. fører dette med seg dagbøter som raskt spiser opp det du i utgangspunktet sparte i skatt, noe jeg personlig fikk erfare da notene i årsregnskapet ikke var tilfredsstillende i 2015. Dagbøtene er på 1049kr per dag, opp til 52.450kr. 

Om jeg var deg ville jeg holdt meg til ASK, spesielt mtp at du skal investere i svært vanlige produkter. Med mindre du benytter deg av mer avanserte derivater seg jeg ingen poeng i et AS. 

EDIT: Satsen for dagbøtene er 1049 per 2017, ikke 990. 

Endret av kreppsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse ETFene reinvesterer utbyttene for deg.

Greit å vite at dette gjelder for ETFer registrert i Irland. 

Dette er ikke implisitt for ETFer registrert i Irland. Du må inn for å se hvordan hvert enkelt produkt er satt opp. Det finnes også ETFer som betaler ut utbyttene. Disse omtales gjerne som dividend-paying ETFs, men er merket på samme måte som et vanlig passivt fond hos megler. 

Lenke til kommentar

Disse ETFene reinvesterer utbyttene for deg.

Greit å vite at dette gjelder for ETFer registrert i Irland. 

Dette er ikke implisitt for ETFer registrert i Irland. Du må inn for å se hvordan hvert enkelt produkt er satt opp. Det finnes også ETFer som betaler ut utbyttene. Disse omtales gjerne som dividend-paying ETFs, men er merket på samme måte som et vanlig passivt fond hos megler. 

Automatisk reinvestering av utbytte er egentlig den mest vanlige måte å gjøre det på i Europa. Det gjelder for norske fond og det gjelder for de fleste ETF-er som handles på europeiske børser. Fond som reinvesterer utbytte, har gjerne "(Acc)" i navnet. Fond i Europa som deler ut utbytte, har ofte "(Dist)" i navnet.

ETFer i USA, derimot, er lovpålagt å dele ut mottatt utbytte (og andre kapitalinntekter). Derfor finnes det Ingen ETFer som handles i USA, som reinvesterer utbytte.

Lenke til kommentar

Automatisk reinvestering av utbytte er egentlig den mest vanlige måte å gjøre det på i Europa. Det gjelder for norske fond og det gjelder for de fleste ETF-er som handles på europeiske børser. Fond som reinvesterer utbytte, har gjerne "(Acc)" i navnet. Fond i Europa som deler ut utbytte, har ofte "(Dist)" i navnet.

ETFer i USA, derimot, er lovpålagt å dele ut mottatt utbytte (og andre kapitalinntekter). Derfor finnes det Ingen ETFer som handles i USA, som reinvesterer utbytte.

Dette skal man ikke alltid ta for god fisk. Man bør alltid gå inn å se gjennom instrument/produktbeskrivelsen nøye for alle ETFer man skal kjøpe. Det finnes også alternativer om man vil ha en ETF i det amerikanske som reinvesterer utbytte. Mener både iShares og Vanguard (dette tror jeg er et mutual fund, og ikke en ETF, men fortsatt svært lave forvaltningskostnader) har fond som reinvesterer dividends. 

Lenke til kommentar

Dette skal man ikke alltid ta for god fisk. Man bør alltid gå inn å se gjennom instrument/produktbeskrivelsen nøye for alle ETFer man skal kjøpe. Det finnes også alternativer om man vil ha en ETF i det amerikanske som reinvesterer utbytte. Mener både iShares og Vanguard (dette tror jeg er et mutual fund, og ikke en ETF, men fortsatt svært lave forvaltningskostnader) har fond som reinvesterer dividends.
iShares og Vanguard opererer også i Europa. iShares har både akkumulerende og distribuerende ETFer, men hvis jeg husker riktig er det de akkumulerende (altså reinvesterende) som har lavest kostnader. Vanguard har tradisjonelle fond i Storbritannia, tror jeg. Disse reinvesterer kanskje utbytte, men vi får uansett ikke kjøpt dem fra Norge. Vanguard har også ETFer som kan handles på London-børsen (for øvrig ikke tilgjengelig hos Nordnet, bortsett fra via telefon). Jeg tror alle disse distribuerer utbytte.

I USA deler alle ETFer fra iShares og Vanguard ut utbytte.

Endret av selters
Lenke til kommentar

iShares og Vanguard opererer også i Europa. iShares har både akkumulerende og distribuerende ETFer, men hvis jeg husker riktig er det de akkumulerende (altså reinvesterende) som har lavest kostnader. Vanguard har tradisjonelle fond i Storbritannia, tror jeg. Disse reinvesterer kanskje utbytte, men vi får uansett ikke kjøpt dem fra Norge. Vanguard har også ETFer som kan handles på London-børsen (for øvrig ikke tilgjengelig hos Nordnet, bortsett fra via telefon). Jeg tror alle disse distribuerer utbytte.

I USA deler alle ETFer fra iShares og Vanguard ut utbytte.

Ja, det er jeg klar over. Fant ETFen jeg hadde i tankene når jeg skrev innlegget. Vet ikke om man får denne OTC hos nettmegler, men jeg vet at den er tilgjengelig over telefon. Det er et globalt fond, men de har ca. 60% exposure mot USA.  

Tror det stemmer, som du sier, at Vanguard ikke har noen ETFer som er accumulating.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke peiling på det juridiske rundt dette, men hvordan er det med AS og Shortsalg? Vil du måtte stille noen personlig garanti i tillegg for at meglerhuset faktisk vil låne deg aksje, eller holder det med porteføljen din dersom den er av betydelig størrelse?

Tror ikke det er noe juridisk som begrenser dette, men dette er bare basert på egne erfaringer.

Om du har bedriftskonto gjennom et AS, er det ASet som skal stille garanti for dette, da selskapet er en juridisk person. Om du shorter må du stille cash-garanti hos alle meglerne jeg har vært borti, og de er sinnsykt kjappe med margin calls. Akkurat hvor stort beløp du må ha på konto er varierende, men de jeg har vært borti har krevd et sted mellom 20-100% av posisjon, litt avhengig av volatilitet og likviditet. Dette gjelder spesielt for girede produkter. Hos Nordnet får man f.eks. ikke kjøpt OTC-derivater uten å ha dekning på konto for hele posisjonen. Si man prøver å kjøpe BULL-OBX-X8-ND vil prisen som skal "betales" vise samme sum som den totale eksponeringen. Da faller poenget med giring bort. Enkleste løsning er oftest å ringe megler, låne penger som man får inn på konto, for så å plassere dette. 

Om du ikke har dekning på kontoen i ettertid av inngått posisjon vil megler likvidere deler av posisjonen din for å dekke opp sikkerheten/marginen. De har også rett til å likvidere andre deler av porteføljen din uten ditt samtykke om du ikke svarer på margin calls. Disse produktene er ikke for nybegynnere. 

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...