Gå til innhold

Køtiden inn til Bergen halvert etter økte bompriser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så sinnsykt glad for at jeg slepper bompengehelvete som eksisterer sør om Nordlandsporten.

 

Nei du skal være glad for at myndighetene ansér alt nord for Trondheim å være u-land, og dermed ute av stand til å finansiere noe som helst av sine egne fellesgoder, eller betale skatt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ett år etter den økte bompengesatsen er det blitt 14 prosent færre biler på innfartsårene i rushtiden, og en nedgang på 5 prosent hvert døgn. Samtidig har trafikken økt med 11 prosent i halvtimene før og etter rushtidsavgiften, viser tall fra Statens vegvesen.

Betyr dette at køen har blitt borte i rushtiden, eller at køen har blitt litt raskere i rushtiden og varer over en lengre periode (siden trafikken har økt før og etter rushtidsprisene)?

 

Hva forurenser mest? Mange biler i stillestående kø som bruker ekstremt mye drivstoff over et kort tidsrom, få biler i kø som bruker ganske mye drivstoff over en lang periode eller ingen biler i kø som kjører i optimal hastighet mtp drivstofforbruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange mener at det heller mest sannsynligvis skyldes at de store selskapene har sagt opp mange personer, og at det generelt er mindre trafikk inn til disse arbeidsplassene.

Har man korrigert for dette? Ellers blir det jo å sammenligne epler og pærer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har nok langt mer å gjøre med nedgang i olje i det området enn at noen polikere  som ikke klarer å kutte kostnader øker prisene, 

 

Prisen er jo redusert for dei fleste. So mykje at dei totale inntektene er redusert med 110 millionar, står det.

 

Bergen har komme til same resultat som andre byar som har innført rushtidsavgift. Folk flyttar gjerne tidspunktet for køyreturen med nokre få minutt for å spare 26 kroner. Det same skjedde i til dømes Stockholm, som har relativt lite oljeverksemd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Dette har nok langt mer å gjøre med nedgang i olje i det området enn at noen polikere  som ikke klarer å kutte kostnader øker prisene, 

Prisen er jo redusert for dei fleste. So mykje at dei totale inntektene er redusert med 110 millionar, står det.

 

Bergen har komme til same resultat som andre byar som har innført rushtidsavgift. Folk flyttar gjerne tidspunktet for køyreturen med nokre få minutt for å spare 26 kroner. Det same skjedde i til dømes Stockholm, som har relativt lite oljeverksemd.

 

Såå neste blir rushtid pris døgnet rundt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Ett år etter den økte bompengesatsen er det blitt 14 prosent færre biler på innfartsårene i rushtiden, og en nedgang på 5 prosent hvert døgn. Samtidig har trafikken økt med 11 prosent i halvtimene før og etter rushtidsavgiften, viser tall fra Statens vegvesen.

Betyr dette at køen har blitt borte i rushtiden, eller at køen har blitt litt raskere i rushtiden og varer over en lengre periode (siden trafikken har økt før og etter rushtidsprisene)?

 

Hva forurenser mest? Mange biler i stillestående kø som bruker ekstremt mye drivstoff over et kort tidsrom, få biler i kø som bruker ganske mye drivstoff over en lang periode eller ingen biler i kø som kjører i optimal hastighet mtp drivstofforbruk?

 

 

Køen er ikke helt borte, men den er kraftig redusert. Bor og kjører selv i Bergen, og det har blitt betraktelig bedre etter at rushtidavgift trådde i kraft. Før stod vi alle og stampet i samme kø – nå velger mange nok å kjøre enten før eller etter, slik at køen glir godt.

 

 

Mange mener at det heller mest sannsynligvis skyldes at de store selskapene har sagt opp mange personer, og at det generelt er mindre trafikk inn til disse arbeidsplassene.

Har man korrigert for dette? Ellers blir det jo å sammenligne epler og pærer...

 

Med mindre halve Bergen ble oppsagt samme uke som rushtidsavgiften trådde i kraft, kan du være trygg på at dette ikke er forklaringen. Ledigheten i Bergen er ikke  dårlig, selv om det har gått litt trådt i enkelte bransjer..

 

 

 --

 

I Bergen er vi ikke bortskjemt med store flotte veier med mange felt. Allikevel; 80% av døgnet er vi ikke i nærheten av å fylle kapasiteten til veiene. Dessverre skal alle ut og kjøre samtidig … dermed blir det kø!

 

I steden for å lage veier som takler at alle byens innbyggere kan kjøre hver sin bil samtidig, er det mye smartere å innføre grep som fordeler trafikken over flere timer. Rushtidsavgift er et veldig lurt tiltak!

 

Håndverkere gnåler mye om økte priser, siden de må kjøre når det er som dyrest. Vi forbrukere får altså dyrere regninger (siden vi selvfølgelig må dekke inn bompengene igjen). Det håndverkere flest glemmer å ta med i ligningen, er at de bruker et kvarter mindre reisetid hver veg pr dag. Det gir 30 min avslag i pris pr oppdrag pr dag. Min elektriker-regning ble altså faktisk billigere etter at rushtidsavgigt ble innført! (Det er dog fortsatt kostbart med elektriker. Men kjekt å slippe å betale for timesvis med køkjøring. En halvtime spart pr dag, blir fort noen kroner ....)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Et viktig poeng man kan lese ut av artikkelen, er at den samlede bompengeinngangen har gått ned med 110 millioner! Hvor stor andel av dette som skyldes økt overgang til elbiler, og hvor stor andel som skyldes folk som unngår rushtidene, er uvisst. Uansett viser dette at det ikke er en reell økning av bompengesatsene totalt sett, snarere tvert imot.

 

Dette kan bli en finansiell utfordring for de offentlige budsjettene, men trolig vil eksterne effekter som bedre trafikkflyt, bedre luft, mer effektivt næringsliv m.m. ha langt større verdi samfunnsmessig enn 110 millioner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nok et eksempel som viser at det ofte finnes bedre alternativer enn å bygge seg ut av et køproblem. På tide at det går opp et lys for noen politikere.

Man må uansett bygge seg ut av køproblemer. Det er ikke sånn at man bare kan svinge med bompenge-tryllestaven også blir alt bedre på magisk vis. Det koster skjorta å bygge seg ut av kø uansett.

 

Spørsmålet er hva det er mest effektivt å bygge ut: veien for å få bedre plass til bilene, næringstransporten og kollektivtransporten som allerede er der, utvide kapasiteten til toglinjene, bygge t-bane eller alt på en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...