Gå til innhold

Get vs Altibox

Anbefalte innlegg

Trenger litt input her om noen har .. håper det er riktig kategori.

Har i dag TV og internett fra Get, som vi er veldig fornøyd med. Det er stabilt, ok hastighet på nettet (80/15) og Get Box 2 synes vi fungerer godt. Bruker "alle" tjenestene deres inkludert HBO. Liker at man kan skreddersy sin egen kanalpakke og feks velge bort kanaler til fordel for HBO til samme prisen som før.

Mener å ha forstått det sånn, uten at jeg er ekspert på området, at Get leverer via coax (?) dvs kabel i luftstrekk til huset fra en stolpe i nærheten. Det eneste vi opplever som smått "negativt" med Get-boksen er at wifi er ikke sabla kraftig, så sliter litt med dårlig signal i andre rom enn stua der boksen står og de aller nærmeste rommene. 

Igår kom det en selger fra Altibox/Viken fiber på døra, og det viser seg at vi relativt enkelt kan få fiber inn til huset - trenger bare grave ei grøft noen få meter over fra naboen, så stiller de med installatør som fikser kabel og tilkobling, "hjemmesentral" (antar det er dekoder/PVR-boks?) og Wifi + som angivelig skal sørge for god wifi-dekning i huset. Installasjon er inkludert, dvs vi har fått tilbud om kun vanlig månedspris (1099,-) uten etableringskostnader om jeg sørger for den vesle grøfta selv. Den bør være uproblematisk. 

De tilbyr 500/500 hastighet, som jo selvfølgelig er betydelig bedre enn idag, men spørsmålet er likevel;

Hvorfor skal jeg takke ja og bytte til Altibox? Hva er evt bedre rent bortsett fra internetthastigheten, er det noen som har prøvd begge tilbyderne? 

Trenger annen input enn hva jeg får fra deres egen selger ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fiber er uansett en fordel, men sørg for å få alt skriftlig fra Viken. Samt sørg for at den helt nye generasjonen tuner som følger med. HBO følger heller ikke med der. Oppkoblingen hørtes også litt merkelig ut. Igjen få alt skriftlig (ellers får du noe helt annet enn det du tror). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk også å få godkjennelse fra naboen relatert grøft. Det er mye man tror skal være greit som kan skape "krig". De fleste er rare mennesker og konflikter kan oppstå fra ingenting. Gjør også denne biten skikkelig er mitt store tips.

Igjen; alt må kunne dokumenteres (sms/mail/avtale på papir med signatur)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Og ref avtale; ikke regn med noe - er noe uklart få det skriftlig på tilbudet.

Edit:

Viken er kjent for å gjøre avtaler; så kommer de med typisk eldgammel tuner-boks og lignende. Så vil de ha en formue for at du skal få det nye. Derfor lurt å få det på plass før du lager en avtale (de er mye enklere å ha med å gjøre for å få deg som kunde; enn når du har bundet deg til dem i x antall måneder).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Byttet ifra Altibox til Get når jeg flyttet for ca. 2 år siden. Get sin TV dekoder er bedre enn det Altibox sin var på de tiden, men savner opplastingshastigheten. Ned så har jeg ca det samme som når jeg hadde Altibox.

Det er relativt enkelt å få bedre trådløst nett ifra Get, bare å utvide med en trådløsforsterker.

Men det er som nevnt ellers her en stor fordel å få fiber for fremtiden. Og hvis dette ser ut til å være gratis å få inn, så ville jeg gått for det selv.

Lenke til kommentar

Med fare for å gjenta andre:

Jeg har ikke erfaring fra Get, men gikk fra Canal Digital Fiber til Altobox fiber. Må bare repetere som mange andre at Altibox sin tv-løsning suger i forhold!

Men de har for øvrig nylig lansert det de kaller "Nye Altibox TV".

Noen som har erfaringer med denne? Har allerede bestilt tjenesten, men venter på montør som må bytte ut hjemmesentralen med en som er nyere... Må visst også ha ny dekoder, men dette var inkludert i oppgraderingen.

edit: Altibox tilbyr også HBO i sin nye Tv-løsning :)

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring fra Get, men gikk fra Canal Digital Fiber til Altobox fiber. Må bare repetere som mange andre at Altibox sin tv-løsning suger i forhold!

Noen som har erfaringer med denne? Har allerede bestilt tjenesten, men venter på montør som må bytte ut hjemmesentralen med en som er nyere... Må visst også ha ny dekoder, men dette var inkludert i oppgraderingen.

Håper du kan skrive noen ord her når du har fått testa Nye Altibox :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Få alt skriftlig, du har et problem om det ikke står ordrett alt som er sagt muntlig.

Vi har sagt ja til Altibox (Vikenfiber) nå i sommer med oppstart/montering i oktober.

Selger på døra lovet mye, som ved ettersjekk ikke ser ut til å stemme.

Aktibox sier at dem kun forholder seg til kontrakt og ikke kan verifisere hva som er sagt muntlig.

Problemet med Altibox er opplæring av sine egne ansatte, eller firma som gjør dette for Altibox. Jeg opplever at Altibox lever litt i en egen boble uten å informere ansatte om omverdenen. Det betyr at når Altibox nå er i ekstase over sin nye TV del, som ennå ikke er på plass, så burde de være informert at de bare driver en kopiering av Get sin modell.

Når jeg spurte om TV løsningen ble lik Get sin modell, med HBO inkludert, var svaret ja ved kontraktstegning.

Nå i ettertid svaret Altibox at jeg ikke får nyeste dekoder, for det står ikke i kontrakten.

Altibox gjør jo mye pr ut av høy hastighet på nett, spørsmålet er jo den reelle nytten av så høye hastigheter. Det skal litt til å strupe en 80 Mbit linje..

Utfordringen er at den nye TV løsningen til Altibox ikke er på plass ennå og dem vet heller ikke når det er på plass. Så inntil videre er Get overlegen på TV delen med å skreddersy kanaler, HBO m.m.

Altibox ringte meg nylig og lurte på om jeg var fornøyd som ny kunde, hvor oppkobling skjer i oktober. Jeg svarte at jeg nå se hva jeg får og hvordan det virker først. At jeg var spent på om jeg får det som ble lovet. De svarte at dem var kjent med at selgere på døra kunne love litt mye, noe Altibox ikke kunne råde over.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Om du du ender opp med å gå tilbake til get i fremtiden; så øker fiber verdi på boligen. Så dette er win-win :)

Det var jo Altibox sitt pr stunt i starten, at det ga verdiøkning av bolig.

At det er Fiber i gaten holder. Da vet kjøper at det er tilgjengelig uten større kostnad. Dessuten er nok litt av fiberhypen over. I sentrale strøk tar Get og CD store skritt framover i utvikling, med miks av fiber og coax.

Altibox har desverre litt stive priser kontra Get og CD.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Tja, jeg synes egentlig ikke prisene er spesielt stive.

CD tar 799,-/mnd første halvår og deretter 1498,-/mnd for 500/500 bredbånd (500/50 uten fiber) og TV + 1990,- for dekoder og 595,- for trådløs ruter. Nyinstallasjon av fiber koster 1990-.

Get har kampanjetilbud på 579,-/mnd for 250/20 bredbånd og TV, som endres til 895-/mnd og 35/10 bredbånd etter et år. Uviss pris på nyinstallasjon.

Da er 995,-/mnd for 500/500 og TV + 490,- for dekoder + evt. 1990,- for installasjon å foretrekke slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Tja, jeg synes egentlig ikke prisene er spesielt stive.

CD tar 799,-/mnd første halvår og deretter 1498,-/mnd for 500/500 bredbånd (500/50 uten fiber) og TV + 1990,- for dekoder og 595,- for trådløs ruter. Nyinstallasjon av fiber koster 1990-.

Get har kampanjetilbud på 579,-/mnd for 250/20 bredbånd og TV, som endres til 895-/mnd og 35/10 bredbånd etter et år. Uviss pris på nyinstallasjon.

Da er 995,-/mnd for 500/500 og TV + 490,- for dekoder + evt. 1990,- for installasjon å foretrekke slik jeg ser det.

Jeg tar egenkorreks på at jeg glemte å være bedre formulert...

Jeg mente at F.eks. Get tilbyr bedre totalpris når man vil ha hastigheter på 40-80 Mbit. Altibox tilbyr jo nå kun meget høye hastigheter. Minst 50% av alle med Internett, trenger på ingen måte de hastigheter Altibox gir. Dermed betaler man "stiv pris" for Internett fra Altibox. Fordi en del ikke kan velge annet.

Tross alt så er 40-80 Mbit mer enn nok selv med mye streaming av HD og ultra HD.

Det er synd at Altibox ikke tilbyr rimeligere "nedgradere hastigheter". Det er nok også en grunn til at borettslag velger bort Altibox etter det er tatt opp til avstemning...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Dere som har litt peiling da, når vi er inne på netthastighet..

Jeg jobber endel hjemme, og ifm jobb er det ofte snakk lm å hente ned eller laste opp relativt store datamengder til firmaets server via VPN. Det kan være snakk om alt fra noen få Mb til et par Gb. Har idag 80/15 linje fra Get og synes det fungerer helt ok. Litt venting nå og da har en jo vent seg til.

Med 500/500 linja som Altibox tilbyr ville jeg jo forventet at dette skulle gå nærmest på sekunder, men er det egentlig sånn? 500 Mbit/s er vel nesten på grensen av hva en PC er i stand til å håndtere uansett, og i tillegg kommer evt begrensninger i VPN og firmaets egne nettlinjer, servere osv - som jeg ikke har oversikt over hva kan håndtere.

Vil jeg egentlig kunne forvente nevneverdig eller merkbar endring her med 500/500?

Sitter med en følelse av at det kan vise seg å være bortkasta energi å installere fiberen når ting funker bra med Get. Lite nedetid, stabilt god hastighet ift hva vi betaler for..

Lenke til kommentar

Med 500/500 linja som Altibox tilbyr ville jeg jo forventet at dette skulle gå nærmest på sekunder, men er det egentlig sånn? 500 Mbit/s er vel nesten på grensen av hva en PC er i stand til å håndtere uansett, og i tillegg kommer evt begrensninger i VPN og firmaets egne nettlinjer, servere osv - som jeg ikke har oversikt over hva kan håndtere.

Det er egentlig sånn.

500Mb/s tilsvarer roughly 50MB/s, som er rundt en tredjedel-fjerdedel av hva en helt vanlig snurredisk kan håndtere ift skrivehastighet, så at ikke maskinvaren skal holde tritt kan du ta med knusende ro.

Hva firmaserverne osv. kan håndtere og hvorvidt du vil oppleve 500/500 som en hensiktsmessig oppgradering er selvsagt umulig å si noe om, men at opp- og nedlasting vil gå merkbart fortere er det ingen tvil om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper du kan skrive noen ord her når du har fått testa Nye Altibox :)

Da har jeg fått noen dager å teste ut nye altibox. Noe er blitt forbedret, men mye kunne også vært gjort bedre.

Skal prøve å oppsummere i noen punkter:

• Internett er så langt overlegent. Fikk oppgradert til 500Mbit, og målte 480 på Ookla speedtest med mobilen over 5Ghz wifi :)
  • Dessverre er hjemmesentralen til Altibox ganske ustabil, og det har skjedd flere ganger at wifien forsvinner og kommer tilbake igjen sporadisk og helt uten grunn :(
  • TV-portalen er raskere enn den var før, men det er fortsatt langt å gå før de er på nivå med Canal Digital sin løsning. Mye har nok med måten CD distribuerer TV-signalene: Konvertering til koax og tuner i dekoderen. Mens altibox sverger til IP-tv hele veien til dekoderen.
  • Opptak kan nå ses fra hvor som helst gjennom appen, siden de ligger lagret i skyen. Min mening er at dette er det beste argumentet for den nye tv-plattformen.
  • Den nye appene er ganske like den gamle, men de har lagt til valget "mine opptak".
  • HBO nordic kan bestilles til tilvalg på kr 89 pr. måned. Dette er vanlig pris, men er svært begrenset. Kan kun spilles av gjennom dekoderen eller altibox-appen. Dvs at med HBO gjennom altibox vil du ikke kunne logge på kontoen gjennom webleser, spillkonsoll, smart-tv osv. Kjempeskuffelse!

Etter hvert skal det også være mulig å skreddersy egne programpakker, på samme måte som Get har i dag. Da skal det visst være mulig å velge inn HBO på bekostning av andre kanaler. Men dette er altså ikke klart ennå.

Er totalt sett litt skuffet. Eneste store forbedring er mulighet til å se PVR-opptakene online...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Takk gravypressure for fin informasjon.

Jeg ble lovet HBO inkludert som hos Get, men noen har nok ikke forstått hva man lovet med det. Dessuten har jeg ikke lovnaden skriftlig. Det er ekstra urimelig at man er låst til HBO via Altibox sine portaler, når man må betale ekstra for det.

Hvilken CD dekoder sammenligner du med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...